|
Kirjoittaja |
Viesti |
Lauri
|
Viestin otsikko: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 01.07.2010 08:26 |
Viestit: 1496
|
Taas näistä flekteistä kysymys?
Onko vm 97 ja vm 2000 ilmastoitujen Xantioiden flektien toiminnassa jotain eroa? Ainakin X2:ssa (uudempi Break) ilmastoinnin päällä ollessa molemmat flektit pyörivät hiljakseen ja jos toinen rikkoutuu, niin toimiva ottaa lyhyissä vajaan kymmenen sekunnin jaksoissa korkeita kierroksia. Tuohan on kaikkien Xantian omistajien tiedossa.
Mutta se ihmetyksen syy: vm. 97 V6:ssa ilmastoinnin päällä ollessa toinen flekti ei pyöri, mutta toimiva ei silti ota normaaleja suurempia kierroksia. Myöskään varoitusvaloja ei mittaristossa vilku. Liekö flektin moottori rikki vai eikö vanhemmassa niiden molempien kuulu pyöriä tyhjäkäynnillä?
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 01.07.2010 21:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Huomasin että toinen flekti ei tosiaan pyöri ja toinen ottaa korkeita kierroksia välillä ilmastoinnin ollessa päällä,eli uudemmasta korista on kyse. Tarkoittaako se että toinen flekti olisi entinen? vaihdetaanko nuo pareittain vai onko vaihdettavissa yksitellen?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 01.07.2010 22:22 |
Viestit: 1496
|
Flektit voi vaihtaa myös yksitellen. Todennäköisesti flektisi moottori on rikki, mutta monesti jumittava flekti vilkuttelee mittaristossa myös stop- ja moottorin ylikuumenemisvaloa. Teepä sormia varoen seuraava koe: Laita ilmastointi päälle ja pyöräytä kepillä jumissa olevaa flektiä. Se voi lähteä vaikka pyörimään. Aika kalliita ovat nuo moottorit (muistaakseni 140-150€/kpl) ja eivät tunnu mitään huippukestäviä olevan. Uudempaan autoon olen joutunut vaihtamaan peräjälkeen molemmat.
Haulla "Xantian flekti" löytynee paljonkin juttua noista murheenkryyneistä.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 01.07.2010 22:44 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Tirehtööri kirjoitti: Flektit voi vaihtaa myös yksitellen. Todennäköisesti flektisi moottori on rikki, mutta monesti jumittava flekti vilkuttelee mittaristossa myös stop- ja moottorin ylikuumenemisvaloa. Teepä sormia varoen seuraava koe: Laita ilmastointi päälle ja pyöräytä kepillä jumissa olevaa flektiä. Se voi lähteä vaikka pyörimään. Aika kalliita ovat nuo moottorit (muistaakseni 140-150€/kpl) ja eivät tunnu mitään huippukestäviä olevan. Uudempaan autoon olen joutunut vaihtamaan peräjälkeen molemmat.
Haulla "Xantian flekti" löytynee paljonkin juttua noista murheenkryyneistä. eli kannattanee laittaa uusintaan,meinaan että jos toinenkin flekti pettää niin kirjaimellisesti lirissä ollaan. en ole vielä tutkinut et pystyiskö testaamaan vain yhtä tuuletinta vetämällä akulta suoraan virran,eli onko siinä kummallekin tuulettimelle oma liitin. 85e näytti olevan käytetty ilmastoituun xantiaan, ja tietty jos joku omistaa toimivan niin voi laittaa yweetä ja tarjota. Eikös tuohon sinunkin ongelmaan pitäisi jollain tietoa olla kun onhan patonkilaisilla v6 xantioita
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 01.07.2010 22:53 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Omassani oli moottorista hiilet jumissa, joten korjautui purkamalla ja herkistämällä. Tosin moottorin rakenteesta johtuen kasaamisen joutui tekemään hitsipuikolla hepaten.
Haulla - pitäisi - löytyä vanhaa tarinaa aiheesta, aina vanhan Patongin ajoilta saakka...
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 01.07.2010 23:47 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Mulla toimi ensiapuna jumittavan ropelin reipas kolautus ruuvari-vasara-yhdistelmällä... ennen "korjausta" ei lähtenyt pyörimään auttamatta millään, nyt jumittelee vain satunnaisesti siten että stop- ja ylikuumenemisvalo vilahtelee muutaman kerran. Halapa korjaus siis. Tässä tapauksessa toi huonosti pyörivä flekti pyörii kevyemmin sormin kuin se toimiva, joten ei se ainakaan fyysisesti jumissa ole.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 02.07.2010 08:32 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Taitaa pyöriä kevyemmin siksi, että hiilet ovat finito, tai jumissa, eivätkä enää painaudu kollektorille. Ja koska moottori on tehokas, hiilet ja niiden jousipainekin on mitoitettu riittäväksi. Kunnossa ollessaan nekin jarruttavat jonkin verran.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 02.07.2010 09:34 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Moottorissa täytyy olla pieni päittäisväljyys muuten jumittaa..
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 02.07.2010 09:55 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
black_van kirjoitti: 85e näytti olevan käytetty ilmastoituun xantiaan... Mahtaako olla järkeä, kun uusi maksaa Auto-Artikkelissa 99 €..?
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 02.07.2010 10:12 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Perhanan muokkauksen aikarajoitus..! Jos toinen flekti ei pyöri, se johtuu lähes aina siitä, että sen hiilet ovat kuluneet sen verran, että niistä irronnut hiilipöly - kuten myös kommutaattorin kuparipöly - on ne jumittanut. Sehän tässäkin ketjussa on todettu. Hiilissä kuitenkin on yleensä mittaa vielä sen verran, että puhdistuksen jälkeen niillä on käyttöikää jäljellä vielä pitkään. Toisen moottorin pyöriminen kovempaa toisen moottorin ollessa "rikki" johtuu järjestelmän kytkennästä, se ei siis pyöri "normaalia kovempaa", vaan täysnopeudella. Se miksi se pyörii vain hetken johtunee siitä, että ohjainlaitteessa ei ole hystereesiä lainkaan, eli tuo hetken pyrähdyskin riittää laskemaan lauhdutinkennon lämpöä sen verran, että flektit voi normaalitilanteessa palauttaa ½-nopeudelle. Vaan kun tuo toinen flekti ei vikatilanteessa pyöri, niin ei ole ½-nopeuttakaan vaan ainoa pyörivä flekti pysähtyy.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 02.07.2010 10:49 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Eki kirjoitti: Se miksi se pyörii vain hetken johtunee siitä, että ohjainlaitteessa ei ole hystereesiä lainkaan, eli tuo hetken pyrähdyskin riittää laskemaan lauhdutinkennon lämpöä sen verran, että flektit voi normaalitilanteessa palauttaa ½-nopeudelle. Vaan kun tuo toinen flekti ei vikatilanteessa pyöri, niin ei ole ½-nopeuttakaan vaan ainoa pyörivä flekti pysähtyy. Ohjaus tulee sekä ilmastoinnin korkeapainepressolta, että moottorin lämpötila-antureilta - käytännössä eculta. Säädön hystereesi on kyllä riittävä, mutta kylmäprosessien paineenmuutokset ovat nopeita. Eli ilman jäähdytystä lauhdutinpaine kasvaa nopeasti ja aktivoi 2-nopeuden. Kova jäähdytys taas pudottaa paineen nopeasti. Mikäli säätö aikailisi, saattaa kylmäaine kertyä lauhduttimeen liiallisen jäähdytyksen myötä - ilmastoinnin teho laskee, tai liian vähäisen jäähdytyksen ja paineen nousun takia turvakytkin pysäyttää kompressorin tai jo hieman laho lauhdutin halkeaa - kylmää ei tule sitäkään vähää...
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 02.07.2010 10:58 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Kpt. Hans Sauber kirjoitti: Mikäli säätö aikailisi, saattaa kylmäaine kertyä lauhduttimeen liiallisen jäähdytyksen myötä - ilmastoinnin teho laskee, tai liian vähäisen jäähdytyksen ja paineen nousun takia turvakytkin pysäyttää kompressorin tai jo hieman laho lauhdutin halkeaa - kylmää ei tule sitäkään vähää... Kyllä sieltä ihan kohtuullisesti tulee kylmää kaupunkinopeudessakin. Paikallaan tosin ei. Maantienopeudessa tulee ihan oikeesti kylmää jo... Tiedetään, vaihtaa tai kunnostaa ne flektit pitäisi, epäilen että toinenkin on lakannut pyörimästä kun viime kesänä ei kaupungissakaan ollut ongelmaa.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 02.07.2010 11:03 |
Viestit: 1496
|
Mutta mikä variaatio viasta sitten tuo minun versio on, jossa vain toinen flekti pyörii ilman pyrähdyksiä? Ei vaikuta ilmastoinnin päälläolo sen käytökseen mitenkään. Lämpömittarin mukaan löyly kyllä nousee, joten kakkosflektinkin luulisi toimiessaan pyörivän.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 06.07.2010 08:36 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tirehtööri kirjoitti: Mutta mikä variaatio viasta sitten tuo minun versio on, jossa vain toinen flekti pyörii ilman pyrähdyksiä? Villi arvaus: pyörimätön ropeli on jumissa jolloin sen läpi kulkee sähkö toiselle flektille joten molemmat nopeudet toimii mutta vain toisessa ropellissa.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 25.07.2010 17:28 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
jatketaas onkelman puintia. Tänään kokeilin ehjää flektiä paikalleen. ei edelleenkään pelaa,eli toinen flekti ottaa täyskierroksia ja ehjä ei pyörähdäkään. Onkos molemmille flekteille omaa relettä/sulaketta ja saavatko ne kenties molemmat erillisen ohjauksen vai samasta? Eli vinkkejä mistä lähtisi etsimään vikaa
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 25.07.2010 17:39 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Ne monestikin mainitut releet löytyy siitä flektien ylävälistä kolmionmallisen kannen alta. Kolme relettä, näillä kytketään flektit sarjaan ja rinnan.
Kytkennät löytyy haynes oppaastakin.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 25.07.2010 17:42 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Jankos kirjoitti: Ne monestikin mainitut releet löytyy siitä flektien ylävälistä kolmionmallisen kannen alta. Kolme relettä, näillä kytketään flektit sarjaan ja rinnan.
Kytkennät löytyy haynes oppaastakin. Kiitän  ilmeisesti myös sulakkeet majailevat tuon kannen alla?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 25.07.2010 18:30 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Kurkistettu relepuolelle. siellähän on paikat kolmelle releelle, yksi on abseille, sitten kaksi vihreää relettä, joista yksi puuttuu. eli onko näin ollen flekteille kaksi relettä joista toisen on käynyt alfred nussi realisoimassa?
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 25.07.2010 20:05 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
black_van kirjoitti: Kurkistettu relepuolelle. siellähän on paikat kolmelle releelle, yksi on abseille, sitten kaksi vihreää relettä, joista yksi puuttuu. eli onko näin ollen flekteille kaksi relettä joista toisen on käynyt alfred nussi realisoimassa? Ei. Ne flektien releet on siellä keulassa, flektien välissä, "naamanahan" alla.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 25.07.2010 20:25 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
black_van kirjoitti: Onkos molemmille flekteille omaa relettä/sulaketta Kakkoskoppaisessa on molemmille omat maksisulakkeensa, 40-ampeeriset. Ovatten siinä samassa kotelossa muidenkin sulakkeiden kanssa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 25.07.2010 20:52 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
RPekka kirjoitti: black_van kirjoitti: Kurkistettu relepuolelle. siellähän on paikat kolmelle releelle, yksi on abseille, sitten kaksi vihreää relettä, joista yksi puuttuu. eli onko näin ollen flekteille kaksi relettä joista toisen on käynyt alfred nussi realisoimassa? Ei. Ne flektien releet on siellä keulassa, flektien välissä, "naamanahan" alla. maxisulakkeet olivat ehjät. vika löytyi mainitsemastasi kotelosta. yksinkertaisesti sulakkeiden liittimet olivat hapettuneet. nyt pelaa ja yksi varaflektikin näinollen on nyt. Kiitokset kaikille vinkeistä ja kpt.hans sauberille varaflektistä ja muista tavaroista jotka hain.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Ilmastoidun Xantian flektien/puhaltimien hiilet Lähetetty: 26.07.2010 21:43 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Tulsku kirjoitti: black_van kirjoitti: Onkos molemmille flekteille omaa relettä/sulaketta Kakkoskoppaisessa on molemmille omat maksisulakkeensa, 40-ampeeriset. Ovatten siinä samassa kotelossa muidenkin sulakkeiden kanssa. Ja tosiaan molemmille flekteille on oma releensäkin ja lisäksi vielä yksi yhteinen tai siis kolme relettä on siellä naamanahkan alla jotta saadaan järjestettyä joko omat syötöt tai syöttö sarjassa. Siltä varalta että kenellekään muulle tulee mieleen säästää 300 euroa ja vaihtaa hiilet muutoin ehjiin moottoreihin niin kerronpa tässä julkisesti että oikea koko olisi 6x8x20. Motonetistä löytyi tähän hätään vain 6x7x20 kokoiset Mazdan laturin hiilet jotka olivat vieläpä tarkoitettu käytettäväksi eri päin eli pään joutui suoristamaan jotta osuvat kommutaattoriin muutenkin kuin kulmastaan. Kuutisen tuntia meni remonttiin, etukautta pääsee (vaikeasti mutta huonosti) irroittamaan moottorit kun löysää jäähdyttimen lauhduttimen kiinnitystä. Ropelin kiinnitysruuvissa on vasenkätinen jenka ja lukitetta välissä.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 26.07.2010 22:21 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
RPekka kirjoitti: Motonetistä löytyi tähän hätään vain 6x7x20 kokoiset Mazdan laturin hiilet Siis vaihtovirtalaturin hiilet, jotka nyt tälläsit tasavirtamoottoriin..? Ei ole pitkäikäinen ratkaisu, ovat aivan turhan pehmeät, kuluu "silmissä", sillä ovat tarkoitettu yhtenäiselle liukurenkaalle eikä tasavirtamallin useampiosaiselle kommutaattorille... Ai mistäkö tiedän..? Tuli aikanaan testattua IC:n tasavirtalaturissa vaihtovirtalaturin hiiliä, helpot ne viilata oli mittaansa, vaan eipä ne kestäneet kahtakaan sataa kilometriä kunnes oli koko mitta pois kulunut... Sittemmin tuli asiaa hieman tutkittua, ja niin se vain on että kovin paljon ovat kovempia ne tasavirtasovelluksiin tarkoitetut hiilet, juurikin tuosta mainitusta syystä..! Ja sähkönpuutteen takia sitten kotio ajeltiinkin Pyhäsalmen suunnalta kohti Jykylää kännykän akun syöttäessä sähköä prätkälle, mutta se onkin sitten toinen tarina se... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 26.07.2010 23:26 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
jasu kirjoitti: ....sähkönpuutteen takia sitten kotio ajeltiinkin Pyhäsalmen suunnalta kohti Jykylää kännykän akun syöttäessä sähköä prätkälle... Ennenkin taidettu täällä todeta, että muut tekee mitä osaa, mutta Jasu mitä haluaa - tai tässä tapauksessa ilmeisesti, mitä tarvitsee...jokseenkin MacGyvermaista, sanoisin... 
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantian flektit, onko eroa X1:ssa ja X2:ssa? Lähetetty: 26.07.2010 23:45 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jasu kirjoitti: RPekka kirjoitti: Motonetistä löytyi tähän hätään vain 6x7x20 kokoiset Mazdan laturin hiilet Siis vaihtovirtalaturin hiilet, jotka nyt tälläsit tasavirtamoottoriin..? Ei ole pitkäikäinen ratkaisu, ovat aivan turhan pehmeät, kuluu "silmissä", sillä ovat tarkoitettu yhtenäiselle liukurenkaalle eikä tasavirtamallin useampiosaiselle kommutaattorille... Aivan, sehän se olikin se mitä en hoksannut tässä. Ovat todellakin ihan naurettavan pehmeää tavaraa. Noh. Pitää varmaan heti joutaessaan ostaa 8 kpl niitä 6x 8x20 mm kokoisia niin voi sitten ensi kesän helteille vaihtaa uudet. Toivottavasti noilla nyt nämä helteen puhaltelee.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
|