Vanha ketju, mutta eihän nuo autotkaan uusia ole...
Remppasin näitä flektejä, kun ilmastoidun X2:n toinen ropeli lakkasi pyörimästä. Irroittelin jo varaosa-autostakin yhden moottorin lämmitellessäni. Tuoksinassa karkasi yksi vasenkätinen ruuvikin jonnekin tienvarteen...
Oire:
Millään nopeudella ei lähtenyt omin avuin pyörimään, mutta hiukankin kun liikautti, niin heti alkoi hyrrätä.
Korjaus:
Sähköliittimen hapettumien poisto riitti tällä kertaa.
Havaintoja:
(Välijäähdytetyn) X1:n flektin moottorin irroitus onnistuu heittämällä, pikku räikkä menee moottorin ja välijäähyn väliin helposti. Moottori irtoaa liittimestään samalla kun sen nykäisee irti. Moottorin saa uitettua puskurin välistä juuri ja juuri. Propelia en saanut ulos, ei varsinaisesti ollut pakottavaa tarvettakaan.
(Ilmastoidun ja välijäähdytetyn) X2:n puskuri on pidemmällä ja maskin poistamalla aukko on suurempi ja propelinkin saa ulos sen kun ottaa. Mutta, moottorin kiinitysmutterien ja lauhdutinkennon väli on todella ahdas. Muuan viestiketjussa mainitut kuvat lauhduttimen kiinnitysruuveista olivat jo kauan sitten hapantuneet ja räikeässä auringonpaisteessa en saanut selvää sen kiinnityksistä... Tein "teleskooppisen" hylsyn, että sain työkalun mahtumaan ja sitä myös käännettyä.
Propelin navassa oleva alumiininen insertti oli kovasti kulunut ja viipotus sen mukaista. Vaikutti siltä, että kiinitysruuvi oli ollut löysällä jo jonkin aikaa. Tämä parani kiertämällä muutama kierros teippiä moottorin akselille.
Pitää muistaa vielä viimeistellä asennus ruuvilukitteella, ettei taas putoa ruuvit kyydistä!
