Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 02.08.2010 23:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
ZX:n lämpömittari näyttänee liikaa, normaali lukema ajossa on nyt mittarissa 95 astetta. Termari on 88 asteinen. Katselin Motonetista antureita ja vaihtoehtoja olikin useita (harmaa, keltainen, puna/sini). Osaako joku kertoa mikä ero noilla on. Luultavasti tietenkin erilaiset vastus/lämpötilakertoimet. Niin ja jos joku tietää mikä on noista olisi oikea, niin hyvä olisi. En ole vilkaissut siellä nyt olevan anturin väriä, mutta epäilen ettei anturi ole oikea. Huonoilla kontakteillahan lukeman pitäisi olla oikeaa alhaisempi. Järjestelmä on huuhdeltu pesuaineiden kanssa ja vesipumppu on uusi. Toiminta on muuten ihan loogista, flektikään ei käynnisty, joten lämmöt ovat varmaankin ok. Kone on TU 1.4 ruisku ja vuosimalli 95



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 03.08.2010 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Minkälaisella mittarilla olet mitannut, että tuo ei ole todellinen lämpötila? Flektin käynnistymättömyys ZX:ssä ei kuulosta mitenkään yllättävältä ainakaan.

Tuosta
Lainaa:
Huonoilla kontakteillahan lukeman pitäisi olla oikeaa alhaisempi.
selviää ainakin se, että siinä on siis NTC-anturi mitä ilmeisimmin. Jos osa noista erivärisistä sattuu olemaan muun tyyppisiä, niin ne voi ainakin unohtaa. Väärällä kiinnityksellä olevathan voi myös unohtaa. Eikös esim. Reflexissä ole pelkkä lämpövalo, olisiko sille sitten PTC-anturi? Huonolta kuulostaisi ainakin NTC semmoiseen käyttöön, tosin huonolta se lämpömittarikäyttöönkin kuulostaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 03.08.2010 22:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Lukema on siis auton mittarin näyttämä, todellinen on varmaankin alhaisempi. Pitänee ottaa töistä kunnon mittari ja vähän testailla. Tavoite olisi siis saada mittari näyttämään paremmin kohdalleen.
Luettelossa on vaihtoehdot

Vedenlämpöanturi Peugeot harma 37-3411 ZX mittarille+valolle SINI/HARMAAreng (M14x1,25) [1991 - 1997] 15.90 €
Vedenlämpöanturi Citroen kelta 37-3405 ZX mittarille+valolle SINI/KELTAreng (M14x1,25) [1991 - 1997] 14.90 €
Vedenlämpöanturi PSA puna/sini 37-3409 ZX mittarille+valolle SINI/PUNAreng (M14x1,25) [1991 - 1997] 12.50 €

ja jotain eroa noilla tietysti on, mutta mitä. Ja mikä olisi oikea vaihtoehto meikäläisen autoon.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 03.08.2010 23:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Sähköisiä arvoja ei antureille ilmoita tarvikefirmat, Citikan omassa korjausoppaassa saattaisi olla? ZXn kohdalla oikean anturin löytäminen (jollei siis vanha ole oikea) saattaa olla melkoisen haastavaa, ellei merkkiliike tiedä. Monta varustelua = monta mittaristoa :oops:



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 03.08.2010 23:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kaikki ovat samanlaisella liittimellä? Auttaako serviissi mitenkään?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 06.08.2010 10:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Vaihdoin eilen termostaatin ja ilmasin järjestelmän uudelleen. Ilmaus epäonnistui ekalla kerralla, kun en huomannut yhtä ilmausruuvia syylärin päässä. Nyt lämpömittari näyttämä on vakaa 97 astetta ajossa. Mittasin tänään todellisen lämpötilan Fluken IR-lämpömittarilla termarikotelosta. Auton mittari näyttää tasan 10 astetta liikaa. Lämpötila mittarissa pomppaa ylöspäin kun auton käynnistää, joten epäilen mittariston jännitteen säädössä olevan vikaa. Bensamittari vaikuttaisi vastaavasti näyttävän liian vähän, tankkasin eilen 35 litraa ja mittari jäi 3/4 tasolle. En kylläkään ole varma menikö täyteen asti. Pistooli laukesi kyllä pari kertaa ennenkuin lopetin liruttamisen.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 06.08.2010 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Laita pieni vastus anturin ja liittimen väliin, helpointa niin ;)

Ja mulla ZXn bensamittari on taas niin päin että edes jotenkin kohtuutyhjäksi ajaminen vaatii rohkeutta kun neula menee ihan nollille. Onneksi on opiskelijan ystävä valo varoittamassa :mrgreen:

Täyteen se tankki kyllä tulee jo toisella naksauksella.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 06.08.2010 12:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Nyt lämpömittari näyttämä on vakaa 97 astetta ajossa. Mittasin tänään todellisen lämpötilan Fluken IR-lämpömittarilla termarikotelosta.
Kappas. Minkälaisella menetelmällä säädit IR-mittarin emissiivisyyskertoimen sopivaksi termarikotelon pintamateriaalille? Luulisi pienemmällä vaivalla onnistuvan ihan vaan mittaus esim. termoparilla tai resistiivisellä anturilla.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 06.08.2010 13:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Eiköhän tuo Fluke riittävän tarkka ole tuohon mittaukseen, olisi kyllä ollut tarjolla koskettava mittapääkin mutta tuo osui ensimmäisenä silmään. Termarikotelo on aika kuppaisessa kunnossa, joten heijastumista tapahtunee aika vähän. Osoittelin mittapäällä kyllä muuallekin lukemisen suuresti muuttumatta.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX lämpömittarin anturi
ViestiLähetetty: 06.08.2010 14:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
avbx kirjoitti:
Eiköhän tuo Fluke riittävän tarkka ole tuohon mittaukseen, olisi kyllä ollut tarjolla koskettava mittapääkin mutta tuo osui ensimmäisenä silmään. Termarikotelo on aika kuppaisessa kunnossa, joten heijastumista tapahtunee aika vähän. Osoittelin mittapäällä kyllä muuallekin lukemisen suuresti muuttumatta.
Juu, kohtalaisen tarkkahan se on (pystyy ainakin sanoa, onko 50 vai 100 astC lähempänä todellisuutta) kun emissiivisyyskertoimen kalibroi kohdilleen. Jos emissiivisyyskerroin on pielessä, eli esim. yleensä oletuksena oleva 0,90..0,99, niin voi näyttää helposti paljonkin liikaa, mikäli pintamateriaali ei satu olemaan juuri sopiva. Jos siis haluat mitata IR-mittarilla tuon termarikotelon pintalämpöä, niin mittaa se ensin esim. sopivalla termoparianturilla, säädä sen avulla IR-mittarin emissiivisyyskerroinsäätö kohdilleen ja mittaa sitten sillä. Saat toki tulokseksi saman lukeman kuin sillä termoparilla, mutta on sitten seuraavalla kerralla nopeampi. Toki, jos pinta esimerkiksi pölyyntyy tuon jälkeen, niin emissiivisyyskertoimen joutuu kalibroimaan uudestaan tai pinnan puhdistamaan. Ei muuta kuin muistelemaan fysiikan- ja mittaustekniikan tuntien oppeja...

Esimerkkinä voin kertoa, että kokeilin joskus mitata öljyputken pintalämpöä IR-mittarilla... harmaa- ja ruskeapintaisen kohdan välillä mittarin näyttämä oli noin 150 vs 250 celsiusastetta. Hain sitten suosiolla termoparin tilalle.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 10 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: