Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 15.05.2010 19:18 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
No nyt kyllä pitäis saada tietää mikä rele on mikäkin tuolla...
Mulla täältä joskus saata kytkentäkaavio ZX:lle, mutta en minä siitä osaa lukea missä päin autoa sijaitsee mikäkin rele... siellä kojelaudan alla on 10 relettä kahdessa rivissä... Niitä kävin jo vähän läpi. Yksi niistä tuntuu naksahtavan aina kun virta-avainta kääntää startin puolelle. Siinä ei päällisin puolin näkynyt mitään outoa, siis kun avasin sen suojakotelon.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 16.05.2010 00:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ei siellä oo semmosta relettä joka kytkee sähköt startille.
ja kyllä pitää olla vaikeeta. paikkakunnan nimestä päätellen et oo ainakaan tuolta kynnettömien liepeiltä.
ja paljonko niissä vanhoissa hiilissä ole tavaraa PITUUS SUUNNASSA . jos on jälellä vain 5mm niin on jo liian vähän.
tuolla tais joku jo neuvoo ottamaan malli mukaan kun menee koksikauppaan. ja toinen neuvo oli ,että jos hiilet ovat liian suuria niin niistä saa sopivat kun käyttää esim. viilaa. ja kun oot ollu jo niinkin aikaansaava että oot osannu purkaa ja ilmeisesti myös kasata sen startin niin jatkappa samalla linjalla ja mieti ratkaisua siihen hhiliongelmaan. ja vielä enemmän kun pähkäilet niin keksit kyllä kuinka voit testata sitä starttia. jelppaan vähän: ota sähköpiuhaa 1-1.5 neliön ja laita siihen toiseen päähän samanlainen liitin joka on siinä ohkaisessa piuhassa alkuperäisenä. ( ei tarvii olla alkuperäis-osa eli ranskalainen liitin ) ja toisestä päästä kuorit piuhaa vaikka sentin matkalta . sitten se liitin pää siihen startin liittimeen ja VARMISTA ETTÄ KULJIN ON VAPAALLA. ei tarvii kykee sähköjä virtalukosta. sitten tyrkkäät sen kuoritun pään akun + napaan ja kuuntele . toista tuo mielen mukaan 10-100 kertaa niin varmistut onko vika startissa vai jossakin muualla.
seuraava virtuoosi kirjoitta kohta ettei tommosta voi tehdä kun palamatonta tavaraa MUKAMAS menee kattiin jne jne jne ......ja shit sanois ulkomaanelävä ja minä sanoisin vastaavan suomeksi.
jatkahan noilla


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 16.05.2010 02:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Juu, en tosiaan tiedä onko Zx:ssä moista. Sopii tuo kuvaus naksumisesta vaan pilkulleen bexiin ;) Bexussa se on musta vähän korkeampi rele(alimmassa rivissä kolmas vasemmalta, muistaakseni) ja tosiaan startausasennossa naksuu. Ilman sen ohjaamaa virtaa ei startatessa tapahdu mitään, virrat kyllä on autossa muuten päällä. Olkoon se sitten vaikka pissapojan rele, mutta ilman sitä ei startti pyöri(SIIS solenoidi ei toimi, ei saa ohjausvirtaa, virrathan tulee startille ihan muualta ;) ) Täytyy varmaan katsoa oikeen haynesista, tai omistajan käsikirjasta, mikä prkl se oikeen on :mrgreen: JA JOS tässä nyt ihan tarkkoja ollaan, niin solenoidi on startin rele :mrgreen: Kutsutaan sitä mysteeri relettä alustavasti, solenoidin ohjausreleeksi( eli releen releeksi :roll: ) :mrgreen:


Viimeksi muokannut Esa66 päivämäärä 16.05.2010 02:28, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 16.05.2010 02:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
startin solenoidille tulee virta suoraan virtalukolta ilman mitään releitä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 16.05.2010 02:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Sitten bexissä(omassa siis) täytyy olla suunnitteluvirhe tai isompaa vikaa :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 16.05.2010 04:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Eli omassa tuntuu olevan nyt kyllä jotain outoa, koska toimii yllä kuvatulla tavalla :shock: tämähän vaatii paneutumista! Tai sitten se vaan on sattumaa, ei pyyhkijän releen pitäisi vaikuttaa startin toimintaan :mrgreen: ziisus


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 16.05.2010 09:07 

Viestit: 5124
Joissain naksahtaa myös ajovaloautomatiikan rele, eli ottaa valot pois starttauksen ajaksi? (tosin sen poiston ei luulisi vaikuttavan starttauksen toimimiseen)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 16.05.2010 13:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Nopea autolla käynti ja diagnoosin teko. Koke on täysin oikeassa. Ja syyllinen omalla kohdalla on akun kuoleminen ja tuo rele(eikä muukaan rele) ei kuulu asiaan mitenkään. Eli kyse omalla kohdalla, oli vain sattumusten summasta :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 17.05.2010 08:17 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
No mysteeri vaan syvenee...
Kävin näistä kommenteista tietämättömänä läpi kaikki releet ja yhdestä putsasin kontaktipinnat.
Tämän jälkeen on toistaiseksi toiminut käynnistys erinomaisesti.
Suapihan noita releitä varmaan viilattua, mutta niissä oli n. 5 mm leveyttä liikaa...
Vanhoissa oli korkeutta jäljellä reilu 10 mm.
Katsotaan josko tuo nyt toimis....



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 17.05.2010 09:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Kami kirjoitti:
No mysteeri vaan syvenee...
Kävin näistä kommenteista tietämättömänä läpi kaikki releet ja yhdestä putsasin kontaktipinnat.
Tämän jälkeen on toistaiseksi toiminut käynnistys erinomaisesti.
Suapihan noita releitä varmaan viilattua, mutta niissä oli n. 5 mm leveyttä liikaa...
Vanhoissa oli korkeutta jäljellä reilu 10 mm.
Katsotaan josko tuo nyt toimis....


elä hyvä mies releitä viilaa ;)



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 17.05.2010 10:37 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
:oops: ...siis hiiliä.. :oops:



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 17.05.2010 12:49 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Startin voi kokeilla myös työpöydällä. Jokin vähän tymäkämpi virtalähde, tai akku viereen. Ja vähän johtoa. Solenoidin pitäisi heittää Bendix ulos ja sitten kovia varveja. Starttimoottori on ns. sarjamoottori, jonka tyhjäkäyntikierroksille ylärajan määrittelee kitkat ja ilmanvastus. Vääntö on sitä suurempi, mitä pienemmillä kierroksilla on kuormitus, siis joka jarruttaa. Ja starttimoottorin (sarjamoottorin)ottama virta seuraa kuormitusta visusti. Siksi startin kaapeli on paksu, ettei pala/johtaa virtaa hyvin ilman häviöitä. Koska johdon häviö on jännitehäviötä, joka kulkevan virran kanssa tekee tehohäviötä johtoon, joka siten jopa kuumenee riippuen häviöstä. Johtimen( huonojen liitostenkin) häviöt muuttuvat aina lämmöksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 17.05.2010 13:28 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
raaps raaps... ja lounasreissukin neljän full stopin kera meni jouhevasti.
...alan kohta uskoa siihen että korjasin tuon... :shock:
kop kop kop...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 19.05.2010 10:07 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Ja eilinenkin sujui loistavasti... eli kyllä se joko
A. Releet putsaamalla kuntoon tuli (= joku rele sitä virtaa sinne ohjaa)
B. Tai sit on tällä viikolla tuuri niin hyvä että kannattaa lotota heti
...koska sehän ei toiminut lainkaan sen viimeisimmän starttimoottorin putsaamisen ja hiilien viilaamisen jälkeen. Vasta relehuollon jälkeen alkoi toimia.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 12.06.2010 20:51 

Viestit: 10
Vieläkö toimii, mulle vaihdettiin moisen temppuilun takia startti, vika uusi kuitenkin myöhemmin.
välillä toimii välillä sitten taas ei.
Epäilin virtalukkoa, mutta jos sittenkin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 12.06.2010 22:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
oon vieläkin sitä mieltä ettei startin solenoidikarvan välissä ole mitään releitä. kyllä kytkentä tapahtuu suoraan v-lukon pohjasta suoraan startin solenoidille. se onko lukolla kaikki sähköt kytkettävissä tarvittaviin paikkoihin riippuu liitoksista akun ja lukon välillä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 13.06.2010 14:45 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vaikea sanoa mistä releistä on juttua, kun hiiletkin ovat joillekin releitä. Solenoidille tulee komento virtalukolta. Paitsi automaattilootaversioissa. Niissä on "apu-/väli-/starttirele". Solenoidi on asiallinen perinteinen nimitys startin solenoidille, sillä solenoidi se on. Mikä on rele? Se on sähkömekaaninen kytkin, jonka toiminta perustuu sähkömagneettiin. Vähän jämerämpi rele on nimitykseltään kontaktori. Startin solenoidi hoitaa myös jämeriä koskettimia, jotka kytkevät sähkön (virran)starttimoottorille, siten voisi verrata kontaktoriin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 13.06.2010 23:21 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Hyvin on toiminut tuo startti edelleen. Kertaakaan ei ole temppuillut sen RELE huollon jälkeen.
Tuolloinhan puhdistin koko startin ja pyöristin hiilten reunat sekä hioin vesihiomapaperilla sen kontaktipinnan, mitä vasten hiilet laahaavat. Tuon huolloin jälkeen ei startti toiminut lainkaan. Vasta sen jälkeen kun kävin kojelaudan sisällä olleet releet läpi ja puhdistin hapettuneen näköiset kontaktipinnat startti toimi normaalisti.
STARTIN kupeessa oleva solenoidi kyllä naksahteli yleensä niillä kerroilla, kun startti ei toiminut, ei kuitenkin aina. Etenkin kun vika alunperin alkui esiintymään ei solenoidin naksuntaa kuulunut.
Tuon huollon jälkeen olen ajanut ko. autolla lähes päivittäin. Eli noin 20 päivänä on ZX palvellut työmatkalla (n. 30 km siivu). Lisäksi muut vapaa-ajan ajot. Eli käynnistykertoja on varmaan jo yli sata.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 09.08.2010 16:19 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Nyt ne samat oireet ovat palanneet!!! :-(
80 % käynnistyy normaalisti.
Välillä pyörittää jotenkin raskaasta ensimmäisen kerran, eikä starttaa.
Sitten toisella yrityksellä pyörähtää iloisesti ja starttaa heti.
Joillakin kerroilla kuitenkin kuuluu "naks naks" eikä mitään tapahdu...
Mutta näilläkin kerroilla heti seuraavaksi starttaa taas iloisesti kun vaan malttaa pitää hetken starttiasennossa...
...
kukas täällä niitä toimivia käytettyjä startteja mulle tarjoskaan????



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 09.08.2010 23:07 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Missä kunnossa akku/ akun liitokset ovat. Mittaapa akun/startin jännite akun miinusta vastaan, käynnistyshetkellä. Kuten myös akun miinusnavan ja moottorin välinen jännite, jota myös ei sopisi olla. On koettu tämä: Akun pluskengän ja sen kaapelin puristusliitoksen johtamattomuuden takia ei edes startannut. Kenkä kyllä lämpeni. Jne. Mittaa myös solenoidille tuleva käynnistyskomentojännite. Huomaa, että huonokuntoiset/loppuunkuluneet/likaiset, öljyiset hiilet/kollektori estävät solenoidin ja starttimoottorin toiminnan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 10.08.2010 09:10 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Se koko starttimoottori oli silloin viime kerralla avatessa aivan öljyinen.
Se kun sattuu olemaan siinä sopivasta etupuolella ja auton hankkiessani oli sillä jo jonkin aikaa ajettu huohotinputki repaleisena, jolloin moottorin etupuolen laitteet saivat jatkuvaa öljykylpyä.
Pitäisikö tuolle startille antaa joku liuotinkylpy, jotta sais öljyt pois joka puolelta?
Ekalla huoltokerralla puhdistelin rätillä kuivaamalla suurimmat öljyt pois.
Hiilet olivat vielä n. 1.5 cm pituiset, mutta olivat vinoon kuluneet. Viilasin suoraksi ja pyöristin reunat.
Pitänee mittailla tuo miinus navan ja moottorin välinen tilanne... akku on uusi ja mitattu aiemmin toimivaksi.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 10.08.2010 09:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Jos nyt löydät sen releen (mitä siis ei pitäisi olla) niin mittaappa paljon sinne tulee voltteja.
Meikäläisen XM meinaan teki sellaisen tempun aikanaan että startin releelle ei tullut kun 10V (ja luonnollisesti sama releeltä eteenpäin) ja tämä ei riittänyt vetämään solenoidia kunnolla. Välillä starttasi normaalisti ja välillä taas ei.

Syytä hävikkiin ei löytynyt ja lisäsin vaan ylimääräisen releen alkuperäisen perään jolle virta suoraan akulta ja ohjaus vanhasta. Sen jälkeen ei startin kanssa ole ongelmia ollut..



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 12.08.2010 12:59 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Jooh... tänään ei sit kotipihalla enää tehnyt kuin pari naksausta ja sen jälkeen ei solenoidikaan naksunut..
Kävin läpi kaikki releet kojelaudan alla taas ja ei auttanut mitään...
Nyt oli kyllä merkillinen näky... oikean rivin alimman releen yks jalka oli sulanut kiinni relepohjaan. Oli pirun tiukassa ja tuon releen jalka oli mustan muovin peittämä...
Pitää kai vastaava rele löytää ja kokeilla kärähtääkö uusikin samalla tavalla... :-o



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 12.08.2010 21:44 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Dodii...
Nyt on sit se mahdollisuus eliminoitu, että vika olisi ollut starttimoottorissa...
Ostin Moponetin startin ja asensin paikalleen....
summa summarum... ei toimi edelleenkään... :-( :evil:
Releet kävin taas läpi ihmetellen... ei mitään apua...
Prkl... missä se vika voi olla...



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ZX startti präkää APUUVA!
ViestiLähetetty: 12.08.2010 22:26 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Eliminoi se solenoidin ohjaus ainakin, eli koita siihen suoralla piuhalla akusta, jos pyörittää hyvin niin vika on tietty siellä virtalukkopuolella. Jos taas ei pyöritä hyvin niin mittaa jännite akun + ja startin paksun karvan välistä ja taas koitat startata, jos pysyy lähellä nollaa niin sitten vielä maapuoli. Laita vaikka starttikaapeli akun miinuksesta moottorin kylkeen (tällä voi vaikka aloittaa).



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: