Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 16:50 

Viestit: 107
Paikkakunta: Kirkkonummi
Moi!

-91 BX takapää laskee per heti pysäköinnin jälkeen.
Auto on ollut seisonnassa 2 vuotta, pallot uusittu 2004, olis varapallot säilössä mutta varmaan pitäis paineistaa uudeelleen.
Nyt katsastettu ja tieliikennekelpoinen, (viikko sit).


Citikan jousitekniikka tuntemattomana kysyn, miten kannattais edetä?

-pallot paineistukseen?

-mites vaihto, miten alkais?

Eli pallot lähtenee irti öljynsuodainavain tyylisellä yrityksellä, vai?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 17:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Ajele vaan, jos takapään joustot ovat kunnossa auton käydessä. Perän putoaminen johtuu jarruventtiilin sisäisestä vuodosta, joka ei vaikuta jarruihin eikä jousituksen toimivuuteenkaan. Päästää vain paineet pois takajousitukselta. Eli sen istahtamisen takia ei tarvitse tehdä mitään. Jos jotain haluaa vaihtaa, niin sitten se jarruventtiili. Pallojen vaihdosta on haulla löydettävissä paljonkin juttuja. Irtoavat joko helposti tai vaikeasti.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 17:50 

Viestit: 107
Paikkakunta: Kirkkonummi
Monkäs näköinen osa se jarru venttiili on ja missä sijaitsee?

Mulla on 3 laatikkoa osia tohon, mutta en osaa tunnistaa kuin etutolpat, startin, laturin, lämmityslaitteen kennon.

Muu on hepreaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
barfly kirjoitti:
Monkäs näköinen osa se jarru venttiili on ja missä sijaitsee?
Mulla on 3 laatikkoa osia tohon, mutta en osaa tunnistaa kuin etutolpat, startin, laturin, lämmityslaitteen kennon.
Jarrupolkimen luota on varsin luontevaa lähteä etsimään, koska siitä on oltava toki yhteys poljinventtiiliin (=jarruventtiili). Löytyy siis rintapellin toiselta puolelta. Tilalle kannattaa vaihtaa vain ehjäksi tiedetty, koska kaikistahan nuo alkavat vuotamaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 18:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
hydrauli sitikoissa palikasta käytetään nimitystä jarruventtiili. muissa vimpaimissa se kulkee nimellä pääsylinteri.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 20:19 

Viestit: 60
Ot,huomannut että irtopallot kuolevat nopeasti jos irrallaan säilötään,pitäisi kai säilöä lehmään (LHM) upotettuna,typpi kalvon takana ja epäpuhdas ilma toisella niin kuollut on pallo parin vuoden päästä.Huomannut kukaan samaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 20:26 
buixm kirjoitti:
Ot,huomannut että irtopallot kuolevat nopeasti jos irrallaan säilötään,pitäisi kai säilöä lehmään (LHM) upotettuna,typpi kalvon takana ja epäpuhdas ilma toisella niin kuollut on pallo parin vuoden päästä.Huomannut kukaan samaa?

Ei kai nyt sentään. Onhan noita vuosikausia säilytettyjä irtopalloja, joissa paineet tallella.


   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 13.08.2010 20:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Juuh en ole huomannut irtaallaan olevin pallojen tyhjenevän juuri lainkaan. Samoin kuin autoissa joilla ei ajeta, paineet säilyy kyllä. Tosin minun kokemukset ovat lähinnä vain -70/-80-lukuisista palloista, uudemat ovat selkeästi huonompia, mutta ei niidenkään pitäisi käyttämättömänä juurikaan tyhjentyä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BXn jousipallojen paineistus ja vaihtovinkki
ViestiLähetetty: 14.08.2010 07:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
muissa vimpaimissa se kulkee nimellä pääsylinteri.
Pääsylinterihän on aivan eri laite, kuin poljin-/jarruventtiili. Pääsylinteriä käytetään sellaisissa autoissa, missä on jarrujen tilalla vain korvikkeet. ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: