Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 13:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
19 GTi 8V:n pura ja kokoa -harjoitus on päässyt hihnanvaihdon jälkeiseen osioonsa, Haynes ja RTa yhteen ääneen ohjaavat kiristämään nokka-akselin hihnapyörän pultin 80Nm kireyteen mutta ainakin tämän yksilön päässä lukee 8.8. Kiristin ja kiristin kunnes usko loppui ja otin pultin pois, ilmiselvää ohenemista ja venymistä on havaittavissa kannan ja käytössä olevan kierreosan kohdalla. Ei onneksi katkennut hän. Kun ei nyt ole käsillä yhtään varakonetta josta voisi verrata niin kysynkin kollegiolta missä on erreys, onko joku vaihtanut vaunuuni hennon pultin, onko annettu momentti väärä vai enkö ymmärrä jotain kohtaa? M10 -pultin pitäisi olla jonkin taulukon mukaan 12.9 jotta kestäisi 8 kilon momentin. Voin mennä V tai A-liikkeeseen ostamaan uuden pultin osanumerolla 7903201048 mutta jos senkin päässä lukee 8.8 niin paikallinen pulttikauppa palvelee helpommin ja siltikään en uskalla 80 kohdalle momenttiavainta asettaa.

Oli muuten työlästä saada 19 vuotta öljyssä kovetetut venttiilinvarren kumit kansi paikoillaan pois. Ei toimineet pihdit, erilaiset koukut eikä edes improvisoitu ulosvetäjä joka kolmella kiristysholkin lukitsemalla kynnellä yritti vetää osan irti - olisi saattanut toimiakin jos olisin jaksanut jatkokehittää siihen ruuvin joka ponnistaisi venttiilinpäästä mutta olisi vaatinut narun sylttäämistä sylinteriin nyt käytetyn paineilman sijaan. Lopulta ratkaisuksi tuli naputtaa varovasti hyvälaatuisella pienellä ruuvitaltalla metalliosa halki jolloin tiiviste lähti jokseenkin helposti pois johdonkuorimapihdeistä mirklatulla laitteella. Työasento ei vaan ollut helpoimpia kuuden sisimmän osalta, onneksi oli akku, imuhässäkät ja syyläämö pois että pystyi istumaan sisälokarilla ja jalat koneen edessä etupalkilla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 15:38 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tuo 8.8 on pultin teräslaatua, sen kovuutta, ym. ilmaisema luku. Aivan normaali pulttiteräslaatu. Jokin 4.8 ja 5.6 ovat oikeastaan pehmytteräksisiä, tai rautaa, ei seosterästä. 8.8, 10.9, 12.9, jne ovat jo vähän jäykempää. Eroina niillä on venyvyys/kimmoisuus ja suurin sallittu momentti. Voi olla, että tuo pultti ei enää kestä toista kiristystä, kun 8 kpm on melko tiukka tuolle. On jo sen verran antanut periksi, venähtänyt. Tästä syystä mm.kannenpultit pitäisi aina laittaa uusiksi. Kerran käytetyt kuusakoskelle.
Aikoinaan, kun mm. Turussa vielä tehtiin pultteja, kerrottiin, että heillä tuo 8.8 on 8.8:ien minimilaatu, käytännössä olivat jotain liki 10.9:ä. Kun hain Warren lautaspyörään uusia pultteja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 16:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Uskon toki että marginaalia on pulttitehtaassa jätetty mutta näin suuri "ylikiristys" tuntui epäilyttävältä, esim. täällä http://sp1.uni.fi/images/KPT%20Tuotelue ... mentit.pdf annetaan vastaavaan paikkaan momentiksi noin 49 Nm (0.93*53 - sinkitty-kirkas-öljytty). Missään ohjeessa en muista nimenomaan nähneeni tämän pultin uusimista joka kerta hihnapyörän irroituksen jälkeen, syytä ilmeisesti olisi, kuva on tarkoituksella otettu vastavaloon. Paksuimmillaan on pultti 9,83 mm, ohuimmillaan 9,35 mm - sen näkee jo silmälläkin. Jospa sitten haen siihen originaalipultin, luki sen päässä mitä hyvänsä.
Liitteet:
Tiedoston kommentti: Hoikistunut pultti
slimmy.JPG
slimmy.JPG [ 23.62 KiB | Katsottu 8912 kertaa ]


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 16:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
Vanhassa patongissa (tai ainakin pösöfoorumin) puolella oli juttua tästä, Haynesin antama tieto on väärää ja pultti napsahtaa poikki ennenkuin vaadittava tiukkuus saavutetaan. Oikeata tiukkuutta en muista mutta taisi olla noin puolet ilmoitetusta.



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 17:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kyllä taas on menossa pilkun......... vetää kiinni asiallisesti ja jos ei tiedä mikä on asiallisesti niin sillä tavallisella 1/5" räikän varrella kun vääntää yhdellä kädellä ja henkilö joka ei oo mikään painon nostaja ,niin tulee just oikea kireys , ja jos nyt vielä epäilyttää kiinni pysyminen ,niin tarvikekauppiaat kauppaavat mielellän esim. Loctite nimistä kierrelukitetta, pääsee vielä valkkaamaan mieleisensä värinkin. :roll:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 17:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Kyllähän minäkin normaalisti vetelen niitä kiinni tuntumalla mutta kun noin suurta momenttia tarjottiin niin ajattelin sille syynsä olevan. Ja nyt saattaa olla niin että kertaalleen momenttiin kiristelyn jälkeen ei venynyt pultti kestä edes räikällä kiristämistä, ei ole kokemusta kuinka hyvin hihnapyörä pysyy katkenneella pultilla enkä aio kokeillakaan. Virallinen korjaamomanuaalikin antaa muuten momentiksi sen 8 daNm.

Kierrelukitteista - pilkut huutavat taas - eikös väri kerro lujuudesta, jos vain mieleisensä valitsee saattaa olla lopullinen liitos...

Tuli siinä kuminvaihdossa esiin myös yksi haljennut venttiilinnostin, mikä lie halkaissut, oli jo jonkin aikaa ollut kun oli halkion vierestä kiiltäväksi kulunut. Onneksi oli purkuosissa sadasosalleen samanpaksuinen nostaja niin ei tarvinnut alkaa napeilla pelaamaan.


Liitteet:
halkio.JPG
halkio.JPG [ 32.52 KiB | Katsottu 8913 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 18:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
sillä tavallisella 1/5" räikän varrella
Missähän tuollainen 1/5" on tavallinen? :?
-pk- kirjoitti:
Onneksi oli purkuosissa sadasosalleen samanpaksuinen nostaja niin ei tarvinnut alkaa napeilla pelaamaan.
Eipä se napeilla pelaaminenkaan iso juttu tuollaisessa koneessa ole. Talvella tuli moottoripyörän venttiilinvälykset säädettyä. 20:stä venttiilistä 8 oli hienosti spekseissä, 11 oli pois alueelta ja yksi oli rajoilla. Menihän niitä uusia nappeja aika mukavasti...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 18:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:mrgreen: arvasin jonkun tarttuvan tuohon :lol: no, miten ois puolentuuman vääntiöllä ja suunnilleen kolmenkymmnen sentin mittaisella varrella varustettu räikkä ? sitten pitää huomioida tarvitaanko 21mm vai 16mm hylsy jossa on se puolentuuman kolo sille puolentuuman vääntiöllä varustetulle räikälle. suosittelen lyhyttä hylsyä koska pidempi versio pyrkii kampeamaan vinoon väännettäessä ellei tuo toisella handulla. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siis TUE


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 18:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Onko tässä avain alkuperäiseen pähkäilyyn:
kokemjne kirjoitti:
sitten pitää huomioida tarvitaanko 21mm vai 16mm hylsy
- vanhemmissa 1.6/1.9 -koneissa oli varaosalistan mukaan 12 mm tiheäkierteinen pultti tuossa kohdassa, se kestää hyvinkin 8 kilometrin väännön. Luulisi jostain löytyvän oikeankin arvon meille pilkunnupsuttelijoille.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 19:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Ja itse itselleni vastaan: pökötin XU9 -koneelle vastaava arvo on Haynesinkin mukaan 35Nm...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 23.08.2010 21:52 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kuvasta nähdään teräslaadun merkitys. Tuo 8.8 antoi periksi venymällä, taitaisi 10.9/12.9 olla tuossa vaiheessa jo poikki. Kun puhutaan vain venymisestä, mittamuutoksesta, oli momentti mitä hyvänsä. Taitaa 1.8 16V koneen nokka-akselien pyörät (pultit M12?)kiristettämän seiskaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 24.08.2010 20:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 23
Paikkakunta: Lahti
Woodoohon kansipokaa tehdessä vetäisin kyseisen pultin poikki momenttiavaimella muutama viikko takaperin... Onneksi löytyi passaava pultti miljuunalaatikosta, sille annoin vissiinkin 40N vauhtia.



Bexät 16v ja 4woodoo
Kesäisin aivot tuulettavat zetori32 ja koreankopteri
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX19 nokka-akselin pultista
ViestiLähetetty: 06.09.2010 08:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 159
Paikkakunta: Siuntio
Kävinpä sitten tilaamassa ja noutamassa ihan V-kaupasta virallisen pultin kun miljuunaloodasta ei ihan sopivanmittaista (35mm) löytynyt. Yllättäen kahden euron hintaisen pultin jäykkyys olikin nyt kertaluokkaa suurempi, 10.9.


Liitteet:
pulttiII.JPG
pulttiII.JPG [ 22.08 KiB | Katsottu 9479 kertaa ]
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 14 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: