Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 12:46 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Niin MEHÄN kaikki AINA kiihdytetään ohituskaistan alkaessa ja MEHÄN kaikki AINA jarrutetaan kun se loppuu...
Yhtä hyvä kommentti, kuin yhdessä keskustelussa esiin tuotu KAIKKI rekkakuskit AINA ajaa rajoitintavasten... :-D



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 12:58 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
c-viikka kirjoitti:
Näyttää täällä ainakin kaksi normaalia kuskia olevan:jankos ja kami. Noita hörhöjä kyllä riittää,joiden takia valvontaa pitää tehostaa.


Jotenkin tuntuu, että tässä "hörhöksi" leimataan kun vastustaa tuollaista typerää rahastusta. Ajan työni vuoksi noin 120000 km vuodessa joten väittäisin olevani melkein ammattilainen liikenteessä. En käytä huumeita en juo enkä polta, joten "hörhöttely" tuntuu melko voimakkaalta ilmaisulta.
Ainoa "paheeni" on että siviilissä ajan citroenilla :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 13:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
idefix kirjoitti:
miettikkäähän itse kukin tykönään mitä vaaraa aiheuttaa 5-7 kmh ylinopeus.


Toisaalta, mitä hemmetin väliä muutaman kilometrin nopeuden muutoksella puoleen jos toiseen on. Todennäköisesti pieni nopeuden nosto aiheuttaa vain pidemmän odotuksen seuraavissa valoissa. Näin ainakin aamuisin pääkaupunkiseudulla tapahtuu. Ja kuka oikeasti välittää mitä tuolla landella tapahtuu...

Tämä on ihan aikuisten oikeasti sellainen menttaalijuttu. Aivan hyvin voisimme alkaa ajella nopeusrajoitus -3km ja sitten jossain alamäessä voisi nopeus hetkeksi lipsahtaa nopeusrajoitukseen asti (esim. vakkarilla ajaessa). Maailma ei tästä miksikään hidastuisi.

Ja vaikka hidastuisi, niin mikä kiire sieltä citikan penkiltä pois on?



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 13:23 

Viestit: 84
Paikkakunta: Loimaa
Kyllä ne rajat pitää johonkin vetää. Vaikka kaikkia rajoituksia nostettaisiin esim. 10km/h,niin taas joku porukka itkee,että pitäisi päästä kovemmin ja rajoitukset ovat rahastusta. Kasvakaa aikuisiksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 14:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
dieselflosse kirjoitti:
Toisaalta, mitä hemmetin väliä muutaman kilometrin nopeuden muutoksella puoleen jos toiseen on. Todennäköisesti pieni nopeuden nosto aiheuttaa vain pidemmän odotuksen seuraavissa valoissa. Näin ainakin aamuisin pääkaupunkiseudulla tapahtuu. Ja kuka oikeasti välittää mitä tuolla landella tapahtuu...


Nopeusvalvonnasta ylivoimaisesti suurin osa tapahtuu "tuolla landella," alueilla missä ei ole mitään liikennevaloja. Ei pääkaupunkiseudulla. Siitä välittävät ensisijaisesti ne ketkä liikkuva "siellä landella" ja joista iso osa ei suurin surminkaan halua pääkaupunkiseudulle.

Itsekin pyrin sitä periferiaa parhaani mukaan välttelemään. Se on kuulemma se paikka mihin lähetettiin joskus lähetyssaarnaajiakin sivistystä levittämään mutta raukat joutuivat syödyksi kaisaniemen puistossa... :P


Viimeksi muokannut Julmuri päivämäärä 06.09.2010 14:49, muokattu yhteensä 1 kerran


Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 14:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
dieselflosse kirjoitti:
Toisaalta, mitä hemmetin väliä muutaman kilometrin nopeuden muutoksella puoleen jos toiseen on. Todennäköisesti pieni nopeuden nosto aiheuttaa vain pidemmän odotuksen seuraavissa valoissa. Näin ainakin aamuisin pääkaupunkiseudulla tapahtuu.
Niin tosiaan, liikennevalothan voivat motivoida ylinopeuteen. Esimerkiksi Kotkaan muutaman vuoden sisään rakennetuissa uusissa valoristeyksissä on tunnistus ajastettu siten, että tasan rajoitusnopeutta ajaen saattaa valoista juuri ja juuri ehtiä, mutta tiukkaa tekee. Pienellä ylinopeudella kerkeää, pienellä alinopeudella ei. Esimerkkinä ilta-aikaan idästä Sutelan rampin kautta Mussaloon päin kääntyminen. No, Kotkassa on kyllä muutenkin varsin kummallisia liikennejärjestelyjä ja vähintään yhtä kummalista tien kunnossapitoa, joten sinne tuo oikeastaan sopiikin :|



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 14:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
c-viikka kirjoitti:
Kyllä ne rajat pitää johonkin vetää. Vaikka kaikkia rajoituksia nostettaisiin esim. 10km/h,niin taas joku porukka itkee,että pitäisi päästä kovemmin ja rajoitukset ovat rahastusta. Kasvakaa aikuisiksi.


Tanskan kokemukset kyllä kertovat muusta. Ja Suomessa kuka tahansa vähänkään realistisesti ajatteleva näkee miten selkeän läpinäkyvää se "liikennevalvonnan" rahastusmentaliteetti on. Sellaista tyranniaa sietää vastustaa jo ihan periaatteestakin. Selkeistä liikennettä vaarantavista rikkeistä voi ja pitääkin rankaista mutta sellainen ylenpalttinen pilkun nussiminen täysin merkityksettömistä asioista ei ole millään tavalla perusteltua eikä järkevää. Sitä joskus toivoisi että valvovat viranomaisetkin kasvaisivat joskus aikuisiksi, sen verran pikkumaista nilkkiä siellä suunnalla pääsääntöisesti tuntuu olevan.

Jos nyt vielä vähän laajennan tuota ajatusta niistä pikkusieluisista nilkeistä jotka kuulemma vahtivat meidän kaikkien turvallisuutta, niin vakavasti puhuen en oikein tiedä mitä muuta hyötyä koko poliisista nykyään on muuten kuin valtion sakkotuloautomaattina ja rikosten jälkiselvittelijänä. Oma kokemus kun on vähän sellainen että yleensä poliisin kanssa joutuu tekemisiin lähinnä silloin kun haluavat nipottaa jostain pilkun paikasta, mutta silloin jos oikeasti tarvitisi apua esim. oman koskemattomuutensa tai omaisuutensa turvaamiseen niin kaikki levittelevät käsiään ja toteavat suoraan että voi voi, niin kauan kun mitään ei tapahdu niin ei voida mitään tehdä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä että poliisi ei yksinkertaisesti kykene suojelemaan esim. minun turvallisuuttani, vaan niitä oikeuksia puolustan vain ja ainoastaan minä itse. Maanmainio epäoikeuslaitoksemme tosin mätkäisee siitäkin hyvästä maksettavaa... Suomessa yksilön oikeudet on aika arvottomat. Valitettavasti.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 15:41 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Ohituskaista-ajeluista on myös jonkin verran kokemusta ykköstieltä Turku-Salo väliltä, tuota väliä kun tuli aikanaan ajettua useampi sata kertaa...

Työkaverin kanssa tehtiin jopa kellotuskokeiluja yhden viikon ajan että kuinka paljon saatiin aikasäästöä aikaiseksi tuolla noin 50 km matkalla. Kun ajoimme oikein rivakasti juuri ja juuri rikesakko/päiväsakko rajalla ja aina ohi kun vain mahdollisuus ja ohituskaistalla ohi jne. Koko tuon matkan aikana saatiin parhaimmillaan hieman vajaa kolme minuuttia nopeampi aika ja heikoin parannus oli 2 minuuttia siihen nähden että ajettiin rajoitus + 3-5 km/h ja ohituskaistoilla ohiteltiin vain ne mitkä meni reilusti alinopeutta. Eli saatiin aika hyvä varmistus omiin ajatuksiin että niinkin suurella riskitason nostolla mikä ohitusmäärässä ja ylinopeudessa saatiin ei ole mitään hyötyä. Tai no jos polttelisi tupakkia niin ehtisihän siinä hermosauhut polttelemaan mikä varmaan on tarpeen tuon koheltamisen jälkeen.

Ja kyllä sitä muutkin autolla kulkee, siviiliajoa tuli aiemmin se reilu 50 tkm vuodessa ja joskus ajettu työajoakin jollain isommalla vehkeelläkin.

Itse en kuitenkaan ole sitä mieltä että nämä nykyiset nopeusrajoitukset on aivan oikeita, monessa paikkaa liian kovia ja monessa paikkaa turhan pieniä. Mutta ei niistä jaksa stressata, paljon helpommalla pääsee kun ajelee sitä mitä tauluissa lukee ja nauttii matkanteosta. Ja jos taas ei tien vierestä näe rajoitusmerkkejä niin silmälääkäriin tai sitten lopettaa sen muun touhuamisen siinä ratin takana.

Liikennerikkomuksesta en vieläkään ole sakkoja saanut, vain tuo tuossa toisessa ketjussa mainitsemani sakko ajoneuvoveroista.

Niinjoo, ja tulee sitä itsekin kohellettua ja ihan kunnollakin välillä, mutta sitäpä saakin harrastaa aivan laillisesti eikä tarvitse poliiseja pelätä ja hermot lepää :D Kaverin kyydissä tuli eilen istuttua ja käskytettyä vauhtia, oikeata linjaa ja pohdittua että mikäpäs tässä nyt mättää kun perä karkailee mutkien jätöissä. Tuokin keksittiin ja saatiin ruuvimeisselillä muutettua alustan toiminta niin että kaikki ohc:n 215 heppaa saadaan muutettua pidoksi... 165 km/h tunnissa metsäautotiellä on vaan aika hienoa, vieressäkin :D



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 15:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 755
Paikkakunta: Nurmijärvi
Toisaalta, mikäs sen mukavanpi rahastuskonsti kuin turhaan kiiruhtavat autoilijat. Valtion kassa on pohjaton ja tuloveroa kun koitetaan tässä suurten ikäluokkien eläköityessä laskea tai ainakin olla korottamatta, niin jostainhan sitä rahaa pitää kerätä.

"Peltipoliisi on rahasampo" sanoo tämän päivän Hesarinkin otsikko. Ja kerrotaan myös, että "ylinopeussakoilla tienaa kymmeniä miljoonia vuodessa".

Kun jengi ei vapaaehtoisesti hidasta tahtia, niin palkaksi tulee vielä satelliittinavigointiin perustuva valvonta. Siinä sitä vasta tarkkana saa ollakin, jotta mikä mahtaa milloinkin olla nopeusrajoitus.



Terveisin
Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 15:51 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Joopa joo. Ajan pääkaupunkiseudulla lähes päivittäin muun valtakunnan ohella ja olen havainnut voimakasta lisääntymistä tällaisesta pikku poliisi ilmiöstä niin kehä 1 2 3 liikenteessä. Vituttaako pääkaupunkilaisia juntteja( suurin osa maalta muuttaneita) se kun omaa tyhmyyttään joka aamu ja ilta matelevat samoissa ruuhkissa ja sitten pitää kiusaksi järjestää kaverille jotain jäynää, esim jurnuttaa 82 kmh vasenta kaistaa ja vilautella jarruvaloja kun olen niin lain kuuliainen etten aja ylinopeutta mutta jurnutan sitä vasenta kaistaa juuri ja juuri rajotuksen mukaan. Tiedoksi vaan, että se vasenkaista on vain ohitusta varten.

Vielä palatakseni noihin sakkotuloihin, niin eikö ole merkillistä tai sattumaa! että jo vuosia on "odotettu" sakotuskertymä lisääntynyt noin 10 milj € vuosi vuodelta ja samaan aikaan teiden varsiin on ilmestynyt peltipönttöjä ja viimeisin vimpaus tuo keskiaikamittaus ja samoin kameroin varustetut autot kyttäävät tien pientareilla. Onhan päivän selvää, että tällaiset investoinnit kameroihin ja autoihin palvelevat vain ja ainoastaan sakotustulojen kerääjinä ei liikenneturvallisuuden parantajina.

Todelliset vaaratekiät kuten rattijuopot eivät kameroissa näy, äijä voi olla vaikka viiden promillen pöhnässä kun ajaa kameraan ja saa vain rikesakon ja tavallinen taavi ihan helposti ajaa 3-5 kmh ylinopeudella pönttöön ja 117 euroa on köyhempi.
Kohtuus hyvät tiukkapipot, kumpi on tärkeämpää kitkeä pois liikenteestä rattijuoppo vai lievä ylinopeus?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 16:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 644
Paikkakunta: Vaasa
Jankos kirjoitti:
Tuolla ysitiellä ei varmasti voi olla näkemättä noita liikennemerkkejä, ei varmasti tule yllätyksenä. Ainoa paikka missä joutuu jarruttamaan on nuutajärven risteys kun tulee mäkeä alas ja rajoitus alkaa mäen alla. Mutta mulla ainakin on kaikissa autoissa jarrutkin toimineet ja voin niitä myös käyttää.

Kyllähän ne merkit näkyy, mutta ovat myös niin harvassa, että yritäpäs tolpan kohdalla muistella, oliko se rajoitus nyt 100 vai 80 km/h. Tolppainvestointien jäljiltä ei näköjään rahat enää sopivasti riittäneet liikennemerkkeihin.

Jankos kirjoitti:
Jos pipo kiristää niin paljon että kamerat ja nopeusvalvonta haittaa niin kannattaa jättää koko autoilu väliin. Koheltamalla kun ei pääse esim tampere-turku välillä kovinkaan suuria eroja tekemään. Ja jos päivä on siitä mahdollisesta vartista kiinni niin ei hyvin mene.

Ajaessa olisi paljon tärkeämpääkin tekemistä, kuin nopeusmittarin vahtaaminen ja tolppien bongaaminen, joten koheltamista nuo vain lisäävät. Ympäristö ja liikenneturvallisuus siitä pahoin kärsivät, kun autoilijat joutuvat varmuuden vuoksi vetämään tolpan kohdalla liinat kiinni, mutta mittarin tarkkuudesta harvalla on mitään tietoa, ja tolpan kuva on varsin kallis tapa hankkia se tieto.

Tuolla välillä säästää muuten kesärajoituksilla helposti rutkasti aikaa jos ei jää mummojen, liikennenatsien ja rekkojen taakse roikkumaan, liikennevirta on siellä usein todella hidasta. Vähänkään enemmän ajava säästä pitemmän päälle itselleen reilusti vapaa-aikaa. Itse tosin ajan niin naurettavan vähän, ettei ohituksiin ihan turhaan viitsi lähteä.

Turvallisuutta oikeasti lisääviä keinoja olisivat kunnon liittymät ja liikennemääriin suhteutettu määrä ohituskaistoja, mutta nehän eivät tuota valtiolle ilmaista rahaa. :(


c-viikka kirjoitti:
Näyttää täällä ainakin kaksi normaalia kuskia olevan:jankos ja kami. Noita hörhöjä kyllä riittää,joiden takia valvontaa pitää tehostaa.

Tälläiset asennevammaiset tyypit sitä vasta turvallisia kuljettajia ovatkin. Suhteudellisuudentajusta ei hajuakaan, ja pinna palaa heti jos joku vahingossa yrittää ohi reipasta alinopeutta köröttelevää itsenimitettyä liikennepoliisia. Luulisi sitikkaihmisten olevan sen verran leppoisaa porukkaa, etteivät tuohon puuhaan sortuisi, mutta kai sitä riittävän isosta joukosta aina mätä omena löytyy.



1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 16:56 

Viestit: 84
Paikkakunta: Loimaa
Näyttää kaikenlaisia palloid...... olevan joukossa.Eihän kukaan ole väittänyt ajavansa liian hiljaa (mikä nopeus on liian hiljaa)nopeusrajoituksiin nähden. Kysymys on vain nopeusrajoitusten noudattamisesta.Lukeminen ja sen ymmärtäminen taitaa olla vaikeaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 16:59 

Viestit: 1219
Paikkakunta: Ulvila
Palloidiootti kirjoitti:


c-viikka kirjoitti:
Näyttää täällä ainakin kaksi normaalia kuskia olevan:jankos ja kami. Noita hörhöjä kyllä riittää,joiden takia valvontaa pitää tehostaa.

Tälläiset asennevammaiset tyypit sitä vasta turvallisia kuljettajia ovatkin. Suhteudellisuudentajusta ei hajuakaan, ja pinna palaa heti jos joku vahingossa yrittää ohi reipasta alinopeutta köröttelevää itsenimitettyä liikennepoliisia. Luulisi sitikkaihmisten olevan sen verran leppoisaa porukkaa, etteivät tuohon puuhaan sortuisi, mutta kai sitä riittävän isosta joukosta aina mätä omena löytyy.



Tämä vastine taitaa olla päivän paras. Enpä itse olisi uskaltanut paremmin kirjoittaa :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 18:17 

Viestit: 138
Ainoastaan moottoritiellä vasenkaista on ohitusta varten. Muilla monikaistaisilla teillä
saa ajaa ja ohittaa mitä kaistaa haluaa. Kannattaisi idefix mennä autokouluun.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 18:48 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Täällä on nyt mun sanomisia ymmärretty väärin. Mulla ei ole ongelmia ajella sallittua nopeutta. Tosiaan musta on vaan typerää tuo, ettei se kuudenkympin lappu voi olla tarpeeksi ajoissa, vaan joutuu jarruttamaan. Alinopeuden ajaminen taas on mun mielestä niin syvältä, etten siihen syyllisty, ellei taivaalta sada ämmiä äkeet selässä.

Itse kun tuota tietä ajan kerran vuodessa mökkireissulle, ei noi kameranpaikat ja rajoitukset oikein ehdi selkäytimeen menemään. Enkä nyt tuon takia uniani menetä, kunhan vaan ihmettelen.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 20:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
Tulis vaan pian nuo talvirajoitukset, niin olis menokin paljon leppoisampaa.. :roll:



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 21:08 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
akticx kirjoitti:
Ainoastaan moottoritiellä vasenkaista on ohitusta varten. Muilla monikaistaisilla teillä
saa ajaa ja ohittaa mitä kaistaa haluaa. Kannattaisi idefix mennä autokouluun.


Eikös se ole laissa niin, että aina pitäisi ajaa sitä oikeanpuolimmaisinta kaistaa, jolla vain on tilaa. Niin moottoritiellä ja kaupungissa kuin muutenkin. (Erikseen henkilöautoilta kielletyt bussikaistat yms. toki eri asia.)

Usein vaan lähimotareilla tai kehäteillä tilaa ei ruuhka-aikaan ole, etenkään jos on tehnyt viimeisen virheen ja hyvää hyvyyttään antanut rampilta tuleville tietä. Siinä jää helposti nalkkiin vasemmalle kaistalle, jossa voi körötellä 83km/h pahimmillaan monta kilometriä, kunnes oikealta vapautuu tilaa. Vasta silloin takaa tulevat, joiden moottorit ovat jo tästä ylinopeuden alittamisesta ylikuumentuneet, pääsevät vihdoin näyttämään, miten ajetaan.

En mä ainakaan viitsi ajaa jossain kaupunkiympäristössä ylinopeutta sen takia, että joku "kiireinen" pääsee ohi. Tai survoa itseäni minimimarginaaleilla takaisin oikealle kaistalle.

Saa haukkua liikennepoliisiksi, mutta vietän siellä vasemmalla kaistalla sen verran vähän aikaa nutailemassa, että se on sen ongelma, jolle siitä tulee ongelma. Kun se ylinopeus ei tosiaankaan ole kenenkään oikeus, eikä edes etuoikeus.


y


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 21:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1183
yason kirjoitti:
akticx kirjoitti:
Ainoastaan moottoritiellä vasenkaista on ohitusta varten. Muilla monikaistaisilla teillä
saa ajaa ja ohittaa mitä kaistaa haluaa. Kannattaisi idefix mennä autokouluun.


Eikös se ole laissa niin, että aina pitäisi ajaa sitä oikeanpuolimmaisinta kaistaa, jolla vain on tilaa. Niin moottoritiellä ja kaupungissa kuin muutenkin. (Erikseen henkilöautoilta kielletyt bussikaistat yms. toki eri asia.)

Tieliikennelaki 9§
Tieliikenneasetus 2 LUKU 7§



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 21:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Lainaa:
Eikös se ole laissa niin, että aina pitäisi ajaa sitä oikeanpuolimmaisinta kaistaa, jolla vain on tilaa.


Tietääkseni ei ole. (Joskus taisi ollakin peräti _suositus_, muttei vaatimus?) Motarilla omat säännöt, mutta itse asiassa motarillakin voi ajella vasemmanpuoleista kaistaa, jos se on viitoitettu erikseen johtavaksi johonkin. Sitä pitäisi ehkä ainakin periaatteessa olla menossa sinnepäin, jos noin tekee. ;-)

Esim. kummankin kaistan yllä 'nuoli alaspäin ja KAAPUNKIN_NIMI_TÄHÄN' -kyltti meinaa, että molemmat kaistat ovat vapaasti käytettävissä (ainakin periaatteessa tuohon kaupunkiin päin mentäessä :) ). Eräs eniten hämmennystä aiheuttavia seikkoja moottoritieliikenteessä luulen ma.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 22:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Näköjään on tuo suositus edelleen olemassa?

Kuitenkin se on vain suositus, josta voi olla täysin piittaamaton. Sisältäähän se lisäksi kaksi ohjetta, jotka voivat olla ristiriidassa keskenään. Siis turhia kaistanvaihtoja vältettävä <-> pääsääntöisesti oikeimmanpuoleisimmalla ajettava.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Kohtapuolin kaikki peltipoliisit joutaakin kaataa, kun autoihin asennetaan autosiru, joka kerää tietoa kuljettajan ajokäyttäytymisestä, autonkäsittelystä jne....

Nyt on jo koottu ryhmä nuoria joiden autoon on tällainen siru asennettu. Saas nähdä, onko sillä vaikutusta liikennekäyttäytymiseen :?

Paperilehdessä oli enemmänkin juttua, mutta halukkaat voi ostaa jutun lehden linkistä.

http://www.ksml.fi/uutiset/valitut/auto ... ria/595815



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 06.09.2010 23:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
Eipä ole tulossa mitään tuollaista sirua ainakaan minun autooni. Se nyt ei yksinkertaisesti kuulu muille (ei varsinkaan valtion byrokraateille ja niuhottajille) missä minä milloinkin liikun. Ikään kuin yksityisyyden suojaa ei olisi jo muutenkin murrettu aivan tarpeeksi.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 07.09.2010 00:19 

Viestit: 298
Luultavimmin liika niuhottaminen tiellä ja jatkuva mittarin tuijottelu aiheuttaa enämpi onnettomuuksia kun parin kilometrin "ylinopeus", Myös Loimaalla. Tuskin viisikään kameratolppaa olisi estänyt ko. naista hyppäämästä vahingossa tielle (kävelijät harvoon menöö ylinopeutta).

Liikenteeseen tarttee saada pikkuusen lisää joustavuutta. Esimerkin voidaan otta länsinaapurista jossa vielä 80 luvulla leveällä tiellä päästettiin takaa tuleva ohi väistämällä oikealle. Käykää kattomassa, eivät päästä enää kun on kaikenlainen holhous ( keskiaidat, kameratolpat ym) vieneet joustot. Täällä nyt harva tosin jousti mihinkään silloinkaan.

Purraan me vaan hammasta, kiilataan takaatulijoita, kattellaan mittaria, vilkutellaan valoja, soitellaan poliiseille ja arvioidaan voisko ohittaja ajaa jopa 2 kilometriä yli niin kyllä onnettemuudet pysyy ja paranoo

PS. Älä c-viikka sinäkään vain päästä ketään ikänä ohi, sullon siihen täys oikeus :lol:



ID 1,9 -62, HY 1,9B -69, CX-2000 -78, AK 400 -75, 2xBX 16v -88 ja 16TRS -88, XM V6 24V -99, B11 -54, C5 2.0 -05, Ami 8 Break -74, 2cv -55 (työn alla), Dyane -73 , 2cv6 -76, Gs Break -77, ID 1,9 -65, Ami6 -62, Cx 2.0 - 86, Visa Gti -85, XM TD Break -92.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 07.09.2010 08:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
kulkuri kirjoitti:
Liikenteeseen tarttee saada pikkuusen lisää joustavuutta. Esimerkin voidaan otta länsinaapurista jossa vielä 80 luvulla leveällä tiellä päästettiin takaa tuleva ohi väistämällä oikealle. Käykää kattomassa, eivät päästä enää kun on kaikenlainen holhous ( keskiaidat, kameratolpat ym) vieneet joustot. Täällä nyt harva tosin jousti mihinkään silloinkaan.

No ei taatusti joustanutkaan, koska pientareella ajaminen on täällä ankarasti kielletty. Ruattissa ne väisteli sujuvasti ainakin vielä 90-luvun puolellakin.

Perskohtaisesti paransin liikenneturvallisuutta tossa pari vuotta sitten, kun hommasin auton jolla ei tartte ohittaessa jäädä sinne vastustajan kaistalle asumaan, ja jolla paluu sinne omalle kaistalle tapahtuu mainosta mukaellen en toute sécurité 8-) Ohittajan unelma ;)

t: hörhö :lol:




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Liikenneturvallisuus vakavasti uhattuna 9-tiellä
ViestiLähetetty: 07.09.2010 08:47 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
ZX_Kuski kirjoitti:
Näköjään on tuo suositus edelleen olemassa?

Kuitenkin se on vain suositus, josta voi olla täysin piittaamaton. Sisältäähän se lisäksi kaksi ohjetta, jotka voivat olla ristiriidassa keskenään. Siis turhia kaistanvaihtoja vältettävä <-> pääsääntöisesti oikeimmanpuoleisimmalla ajettava.


Mikähän suositus on sanamuoto "on kuljetettava"? Kuulostaa varsin määräävältä! Lainataas se mainittu pykälä tänne kokonaisuudessaan:

Tieliikennelaki kirjoitti:
9 §
Ajoneuvon paikka ajoradalla

Ajoneuvoa on ajoradalla kuljetettava muu liikenne ja olosuhteet huomioon ottaen niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuutta vaarantamatta on mahdollista. Tämä säännös ei koske ajoa yksisuuntaisella ajoradalla.

Milloin kuljettajan ajosuunnassa on vähintään kaksi ajokaistaa, hänen on kuljetettava ajoneuvoa ajokaistaa tarpeettomasti vaihtamatta yleensä eniten oikealla olevalla vapaalla ajokaistalla.


Tulkitsen tuota niin, että jos oikealla kaistalla on tilaa, niin sinne on siirryttävä. Jos ei ole, odotellaan, että tulee tilaa. Turvallisuus ei vaarannu siitä, jos takaa tuleva haluaisi ajaa 20km/h ylinopeutta. Jos oikea kaista ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti, kaistanvaihto vasemmalle ohittamista varten on tarpeeton.


y


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 85 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: