|
Kirjoittaja |
Viesti |
RPekka
|
Viestin otsikko: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 23.05.2010 10:44 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Pistetääs tänne muistiin vähän näitä tekemisiä. Tällä hetkellä autoon on vaihdettu C5:n alupellit, ne kevyet ja tyhjennetty katalysaattori. Kävin juuri suorituskykymittauksen suorittamassa: 0-100 km/h näyttäisi asettuvan aika tarkkaan 12,0 aikaan.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 23.05.2010 16:52 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
Ja Lucas vaihtuu Boschiin seuraavaksi?
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 23.05.2010 20:12 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Savitaipale kirjoitti: Ja Lucas vaihtuu Boschiin seuraavaksi? Todennäköisesti. Näyttää olevan Luukaksen päällä olevista johdoista eristeet halki melkein kaikista. Kävin mittailemassa myös kolmosvaihteella 30-110 kiihdytyksiä että näkee mille kierrosluvulle sitä voimaa tulee, jos tulee. Nyt ei kyllä ymmärrä savuttaa edes sitä kevyttä huntua eli laihallahan tuo reppana käy.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 20.06.2010 23:32 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Savitaipale kirjoitti: Ja Lucas vaihtuu Boschiin seuraavaksi? Nyt on rojekti jo hyvin vaiheessa. Viime viikolla sain Loimaalta XM:n pumpun ja suutinputket. Jalka osoittautuikin sopimattomaksi Xantian pumpun kanssa käytettäväksi joten päädyin siirtämään tuon pumpun Xantian jalkaan. Sitä varten hihnapyörä pitää tietysti saada irti eikä puhettakaan että kolmihaaraisella ulosvetimellä olisi irronnut. Kummassakaan pumpussa ei tietenkään tullut mukana BX:stä tuttua hihnapyörään kiinnitettävää kiinnitysmutterilla käytettävää ulosveto"kaulusta" joten semmoinen piti käydä BX:n raadosta irroittamassa. BX:n ja Xantian Epic ovat molemmat ohuella akselilla joten mutterin avainväli on 19 mm. XM:n Bosch on paksummalla akselilla joten avainvälikin on 21 mm eikä kaulus mahtunut sellaisenaan paikalleen. Mutterissa oleva olake on kuitenkin molemmissa saman kokoinen joten riitti kun keskireiän surautti 25,5 mm terällä avarammaksi. Toimii ihan loistavasti, erityisesti Epicin hihnapyörä lähti ihan itsestään irti. Haaveenani sen jälkeen kun osoittautui että pumpunjalkana on käytettävä Xantian alkuperäistä oli että pistän hihnapyörän kahdella ruuvilla paikalleen ja vaihdan pumpun. Sehän toki kariutui siihen eripaksuiseen akseliin. Edellinen asentaja oli ystävällisesti pyöristänyt jakohihnan kiristäjästä sekä kuusiokolon jolla vapautusepäkesko on kiinni että epäkeskon käyttökahvana olevan 10 mm kuusion. Tähänkin olin tilannut purkuosan joten ei muuta kuin moottorinkannake irti. Nyt homma jäi siihen vaiheeseen että pumppu ja hihnapyörä on paikallaan ja moottorinkannake "huulilla". Lauantaina kun tuon purkamisen aloitin pesulla niin totesin että aika viime tingassa tämä remontti alkoi, ei nimittäin lähtenyt enää pesun jälkeen käymään. Pitkän sahauksen jälkeen aina seuraavalla yrityksellä hörähti mutta sen jälkeen oli taas hiljaisuus. Onneksi pumppu oli siinä vaiheessa jo tallin pöydällä!
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 20.06.2010 23:47 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Niii Sehän se unhoittui sanoa että meinasin sen Epicin matolaatikon jättää kokonaan pois. Aluksi sen mukana jää pois käytöstä ilmastoinnin kompuran vapautus täyskaasukiihdytyksessä ja kierroslukumittari. Tarkempi tutustuminen kierroslukumittarin "välityssuhteeseen" osoittautuikin olevan 2 pulssia per kampiakselin kierros eli kovin hienoa elektroniikka ei tarvinne että sellaisen saa järjestettyä, ainakin yksi tulee sieltä YKK-anturilta. Jos koen tarvetta niin ilmastoinnin "kevennyksen" saan aika helposti toteutettua mikrokytkimellä joka avaa kontaktin kun kaasuvipu on riittävän lähellä täyskaasuasentoa. Vanhasta limpparimainoksesta tuttu "kurkkaa korkkiin" -operaatio tuli pumpulle tehtyä sen vielä ollessa irti ja lisäsin kierrostensäätäjän jouseen hieman lisää esijännitystä ettei syötöt alkaisi laskea heti parin tonnin jälkeen kuten oletan vakiona tapahtuvat. Aika näyttää kannattiko  XM_fanille täytyy kyllä antaa kiitokset, pumppu vaikuttaa hyvin vähänajetulta: kaasuakselin holkki on ihan tiukka ja akselin o-rengas oli yhä pyöreä!
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 21.06.2010 21:32 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Taas yksi työntäyteinen päivä takana ja nyt se jo käy. Kaasuvipu vaan ei vaikuta mihinkään eli olisikihan käynyt niin ettei säätimen jousipaketti tarttunut vipuun kuitenkaan. Huomenna pumpunkansi auki ja ihmettelyä. Kaasuvaijerin liitin alkuperäiseen potikkaan seurauksella että siellä on nyt sitten 2 jousta vastustamassa polkimen painamista, potikan ja pumpun. Aika jäykkä äkkiseltään mutta ei mahdoton. Sammutussolenoidin virran ryöstin siitä mistä se Luukaksellekin tuli, seurauksena että nyt auto sammuu vasta noin 5-10 sekuntia virtojen katkaisun jälkeen kun Epikissä ECU maadoittaa sammutussolenoidia silloin kun sen mielestä olisi auton hyvä käydä, nyt niin ei tapahdu  Tähän ehkä joutuu tekemään muutoksen tai ainakin korjaamaan talveksi käsijarrun... Huomiselle jäi tuon ylimääräisen, itseaiheutetun pumpunavaustarpeen lisäksi apulaitehihnan, imusarjan, ilmanputsarin ja ahtoputken asennus sekä koneen editse menevän johtokourun kiinnittäminen. Niin ja tietysti imusarjalta pumpulle ahtopainetieto, ostin merkkiliikkeestä XM:n imusarjan yhteen jonka tilalla Xantiassa on umpitulppa. Säästyi jonkin verran askartelua joten se vajaan 3 euron investointi tuntui kannattavalta, etenkin kun askarteluunkin olisi jotain tarpeita vaadittu. Kuvia olen koittanut muistaa ottaa, kamera jäi tallille eikä siinä montaa kuvaa olekaan.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 23.06.2010 23:20 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
RPekka kirjoitti: Savitaipale kirjoitti: Ja Lucas vaihtuu Boschiin seuraavaksi? kolmosvaihteella 30-110 kiihdytyksiä että näkee mille kierrosluvulle sitä voimaa tulee, jos tulee. Noin, nyt on ensimmäiset mittauskiihdytykset tehty, 0-100 aika huononi siitä 12,0 -> 15,6 s ja kolmosvaihteen kiihtyvyys tasaisesti, ainoastaan ihan pienimmille kierroksille näkyy tulleen lisää voimaa:  Huomenna pitää tarkistaa että kaasuvipu menee pohjaan asti ja jos niin sitten pistää lisää syöttöä. Savutusta en nimittäin havainnut nytkään. Lisäksi pitää raivata tallia, karmee sotku.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 24.06.2010 11:10 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Huomenna pitää tarkistaa että kaasuvipu menee pohjaan asti ja jos niin sitten pistää lisää syöttöä. Savutusta en nimittäin havainnut nytkään. Lisäksi pitää raivata tallia, karmee sotku. Eli jos nyt juhannuksen aikaan näkyy savua Lappeenrannassa, niin sinä olet liikenteessä vain, eikä mitään kokkoja ole tulessa? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 24.06.2010 23:30 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
laakeri kirjoitti: RPekka kirjoitti: Huomenna pitää tarkistaa että kaasuvipu menee pohjaan asti ja jos niin sitten pistää lisää syöttöä. Savutusta en nimittäin havainnut nytkään. Lisäksi pitää raivata tallia, karmee sotku. Eli jos nyt juhannuksen aikaan näkyy savua Lappeenrannassa, niin sinä olet liikenteessä vain, eikä mitään kokkoja ole tulessa?  Juuei. Ei tule savua. Sen verran ehdin tänään tallille että päästin Epicin potikalta jousen irti ja säädin hieman vaijereita paremmaksi. Nyt kaasun pitäisi mennä pohjaan asti mutta suorituskyky ei muuttunut mihinkään. Käynnistyminen aamulla oli kovin nihkeää, vieteri oli pitkä ja savu käynnistymisen jälkeen kovin harmaata. Olisko se saakutti kuitenkin liian myöhäisellä vielä. Huomenna pitäisi tehdä kattavampi koeajo ole käväistä Joroisissa. Pitää kattella sen jälkeen josko rakentaisi heittokellolle soveliaan adapterin kun nykyinen on tehty ajatuksella että volkkarin saa ajoitettua suutinputkia irroittamatta eli se ei vaan sovi eikä mahdu. Tuota kaasuvaijeria vielä mietin että onkohan tuo nyt oikeasti mistään kotoisin että se menee entiseen tapaan Epicin potikalle mutta jatkuu siitä toisella vaijerilla pumpulle. Tietty jos sen vaijerin kiinnityksen saisi sellaiseksi että se kulkisi paremmin niin se olisi jo parempi...
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 04.07.2010 22:00 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
 Merkkipaalu saavutettu, suorituskyky on suunnilleen sama kuin ennen remonttia. Ainut on tuo pienten kierrosten parannus jonka huomaa. Käänsin siis ennakkoa reilusti lisää, sitä se oli vailla.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 12.09.2010 21:11 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Ensimmäinen kaasuvaijeri on nyt poleksittu poikki ja vaihdettu uuteen Bilteman pihassa, katkeaminen tapahtui onnekkaasti noin 300 metrin päässä  Tänään asentelin lähivaloihin 35W xenonit ja kaukovaloihin 50W setit ja jotta ylilyönti olisi varmistettu niin rekisterikilven ja auton väliin ripustelin sellaisen pellin johon sai kiinni pyöreät 150 mm lisäpitkät joihin kanssa 50W kaasupurkauspolttimot. Nyt on valoa ihan miehekkäästi.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 12.09.2010 22:42 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
RPekka kirjoitti: Tänään asentelin lähivaloihin 35W xenonit ja kaukovaloihin 50W setit ja jotta ylilyönti olisi varmistettu niin rekisterikilven ja auton väliin ripustelin sellaisen pellin johon sai kiinni pyöreät 150 mm lisäpitkät joihin kanssa 50W kaasupurkauspolttimot. Nyt on valoa ihan miehekkäästi. Onko Morvassa taas valokisa? 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 13.09.2010 19:24 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
dieselflosse kirjoitti: RPekka kirjoitti: Tänään asentelin lähivaloihin 35W xenonit ja kaukovaloihin 50W setit ja jotta ylilyönti olisi varmistettu niin rekisterikilven ja auton väliin ripustelin sellaisen pellin johon sai kiinni pyöreät 150 mm lisäpitkät joihin kanssa 50W kaasupurkauspolttimot. Nyt on valoa ihan miehekkäästi. Onko Morvassa taas valokisa?  Toivottavasti. Kattelin vähän että pikkasen pienempiä lisäpitkiä vois saada neljäkin mahtumaan 
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 13.09.2010 20:13 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Toivottavasti. Kattelin vähän että pikkasen pienempiä lisäpitkiä vois saada neljäkin mahtumaan  Nuo meikäläiselläkin olevat Hella Rallye 3000 Compactit ovat nimensäkin mukaisesti aika kompaktin pienet (3003 Compactit taitavat olla vielä aavistuksen pienemmät). Parina vähän turhankin pienen näköiset Xantian keulilla, mutta neljästään voisivat näyttää ihan asialliselta. Tiedä sitten, että mahtuisiko - melko ahdashan se Xantian keula on kuitenkin. Vaan eipä kannata moisiin rahaa tuhlata - nimittäin! Myös Hellan Luminatoreista on nykyisin Compact-mallit - ja niitä saa myös Xenoneina. Luminator Compact Metal Xenon, halkaisija vain 170 mm. Syvyys kiinnitysruuvin keskeltä umpion taaimmaiseen osaan valaisimen ollessa pystysuorassa on 49 mm. Tuollaisia kun laitat 4 kappaletta Xantian keulille, niin voit olla varma muutamasta asiasta: - Xantiasi arvo vähintään kaksinkertaistuu
- Näet yölläkin ajaessasi
- Poliisit haluavat tehdä tuttavuutta kanssasi (Ref 37,5/umpio)
Ps. muista laittaa täysikokoiset Luminator Metal -sumuvalot myös siihen, kun siullahan ei siinä sumareita ole? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 14.09.2010 20:40 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
laakeri kirjoitti: Vaan eipä kannata moisiin rahaa tuhlata - nimittäin! Myös Hellan Luminatoreista on nykyisin Compact-mallit - ja niitä saa myös Xenoneina. Niinpä, ei kannata tuhlata rahaa valmiisiin xenon-umpioihin kun jälkiasennettavan sarjan saa Kiinasta samalla hinnalla kuin Suomesta yhden polttimon...
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 15.09.2010 08:45 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
RPekka kirjoitti: Niinpä, ei kannata tuhlata rahaa valmiisiin xenon-umpioihin kun jälkiasennettavan sarjan saa Kiinasta samalla hinnalla kuin Suomesta yhden polttimon... Kunhan ei ihan halvinta tilaa... Kiusaa ration kuuntelua. Kokemusteni mukaan Ollo on aika hyvä hintalaatusuhteeltaan.
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 15.09.2010 09:42 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
dieselflosse kirjoitti: RPekka kirjoitti: jälkiasennettavan sarjan saa Kiinasta Kunhan ei ihan halvinta tilaa... Kiusaa ration kuuntelua. Eikä ainakaan lähivaloumpioihin laita, ettei se ärsyttävä hajavalo häiritse vastaantulijoita. Pitkissähän se epämääräinen valokuvio ei häiritse kuin itseä...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 16.09.2010 22:23 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
dieselflosse kirjoitti: RPekka kirjoitti: Niinpä, ei kannata tuhlata rahaa valmiisiin xenon-umpioihin kun jälkiasennettavan sarjan saa Kiinasta samalla hinnalla kuin Suomesta yhden polttimon... Kunhan ei ihan halvinta tilaa... Kiusaa ration kuuntelua. Kokemusteni mukaan Ollo on aika hyvä hintalaatusuhteeltaan. laakeri kirjoitti: Eikä ainakaan lähivaloumpioihin laita, ettei se ärsyttävä hajavalo häiritse vastaantulijoita. Pitkissähän se epämääräinen valokuvio ei häiritse kuin itseä... En toki halvinta ostanut vaan maksoin 25 senttiä (USD) enemmän ja ostin halvimmat joiden myyjällä oli myös noita 50W settejä. Lähivaloihin toki pistin 35W setit ettei laakeri sokaistu, hajavaloa ei ole sen enempää kuin H1:n kanssakaan, pieni punertava reunus tulee kuvioon. Polttimoiden paketeissa oli joku "Super" tms tuotemerkki, 35W kuristimissa oli "Sunny" ja 50W kuristimissa pelkkä E13 leima. Pitänee tilata varalle vielä jotain hilppeitä, saattaa tulla jossain vaiheessa tarvetta... Radiossa ei kuulu mitään häiriöitä.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 16.09.2010 22:31 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Pakoputkihan se otti ja katkesi tänään takapöntön etuseinän mukaisesti irtipoikki. Etuputki jäi onneksi roikuksimaan "telttakepin" varaan ja takapönttöhän roikkui tukevasti kolmessa kumityynyssään. Motonetistä löytyi yksi pönttö hyllystä mutta oli sen verran kolhittu että piti 10% tingata pois hinnasta. Ostelin sitten uudet kumitkin ja ihmettelin että kyllähän sen takimmaisen pitäisi olla pidempi, ainakin Servicen mukaan. Vaihtaessa tarkistin tilanteen ja takimmainen kumi oli ihan erityyppinen ja lisäksi pari senttiä pidempi kuin Fennon kataloogin mukainen kumi. Totesin vanhan kumin käyttökelpoiseksi ja vaihdoin vain etummaiset kumit. Lähempi tarkastelu sai minut arvailemaan että tässä on nyt se juttu miksi liian monessa farkku-Xantiassa putki ottaa "jonnekin" kiinni eli sehän jää se ulostulo hurjan paljon ylemmäs jos kumi on väärä.
Uudesta pakoputkesta innostuneena auto sitten hävitti kotimatkalla sähköt mittaristosta. Pihassa suoritettu pikatesti osoitti että latauksen merkkivalo toimii, muut eivät. Myöskään nopeus-, lämpö- ja matkamittarit, saati moottorinohjauksen merkkivalo eivät toimi. Vihjeitä mistä alan etsimään vikaa?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 16.09.2010 23:14 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Mittariston vikaan en paljoa osaa sanoa.. Sulakkeet olet ilmeisesti jo katsonut? Itse ehkä aloittaisin virtalukkoa koputtelemalla ja heiluttelisin avainta eri asentoihin toivoen että mittaristossa olisi jotain elonmerkkejä. Sitten varmaan siirtyisin ihmettelemään niitä mittariston liittimiä, vaikka en kyllä jaksa uskoa että niihin jotain tulisi. Sen verran suojassa ovat kojelaudan sisällä. Mutta kerro toki joskus kokemuksia noista xenoneista. Olisi ihan kiva kuulla miten vaikuttaa tuohon lähivalojen häikäisyyn, ja ennen kaikkea mikä on vaikutus valon määrään. Tehtaan ja reilun 240tkm jäljiltä oman ajokin valotehoa kuvaa lähinnä sana surkea. Liekö ominaisuus, umpiot ovat kuitenkin heijastimiltaan vielä hyvät ja lasitkin melko hyvin kivisuihkulta säästyneet. 
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 17.09.2010 08:51 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Uudesta pakoputkesta innostuneena auto sitten hävitti kotimatkalla sähköt mittaristosta. Pihassa suoritettu pikatesti osoitti että latauksen merkkivalo toimii, muut eivät. Myöskään nopeus-, lämpö- ja matkamittarit, saati moottorinohjauksen merkkivalo eivät toimi. Vihjeitä mistä alan etsimään vikaa? Siehän kivan kokonaisvaltaisen pimennyksen teit... ettei vaan pakoputkeen olisi kuulunut "naapurin" suosima maadoitushäntä? No mutta asiaan... latauksen merkkivalolle tulee sähköä kai virtalukosta eri koskettimen (harmaan liitin pinni 1) kautta, kuin muille mittariston värkeille, koska syttyy aiemmassa vaiheessa. Muut mittariston värkit saavat harmaan liittimen pinnistä 2 sähköä. Jos nyt oikein katsoin Haynesin kaavioista, niin samalla pitäisi kadota mm. valot päällä -varoitusrääkyminen. Myös sisävalojen ohjauksessa voi olla jotain outoa, koska niille näyttäisi tulevan osin sähköä myös tuon kautta. Sisätilanpuhallin, tuulilasinpyyhkijät yms jatkavat toimintaansa normaalisti. Virtalukon ohituksen varmaan osaat? Bumper kirjoitti: Tehtaan ja reilun 240tkm jäljiltä oman ajokin valotehoa kuvaa lähinnä sana surkea. Liekö ominaisuus, umpiot ovat kuitenkin heijastimiltaan vielä hyvät ja lasitkin melko hyvin kivisuihkulta säästyneet.  Laitappa relettä ja paksumpaa johtoa pellin alle. Jos käytät alkuperäisiä liittimiä, niin tarkista niiden kunto, itse ohitin suosiolla. Valotehoa tulee merkittävästi lisää.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 17.09.2010 14:30 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Bumper kirjoitti: Mittariston vikaan en paljoa osaa sanoa.. Sulakkeet olet ilmeisesti jo katsonut?
Mutta kerro toki joskus kokemuksia noista xenoneista. Olisi ihan kiva kuulla miten vaikuttaa tuohon lähivalojen häikäisyyn, ja ennen kaikkea mikä on vaikutus valon määrään. Tehtaan ja reilun 240tkm jäljiltä oman ajokin valotehoa kuvaa lähinnä sana surkea. En ollut sulakkeita katsonut enää 21 aikoihin, tänä aamuna huomasin sitten tihkusateessa töihin ajellessani ettei myöskään automaatti-ilmastoinnille tule sähköä, pyyhkijät ja takalasinlämmitin sentään pelasivat. Tulskulta saadun etäavun ansiosta osasin vaihtaa sulakkeen 12 (20A) ehjään. Tunnin se kesti, pitää varmaan koittaa tulkita mitä kaikkea sen takana on. 900 km jälkeinen kokemus xenoneista on vahvasti positiivinen: kukaan ei ole vilkuttanut valoja häikäistymisensä takia ja valoa riittää. Pitkät valot toki häikäisee vähän joka suuntaan mutta lähivalokuvio ei ole sen pörröisempi kuin 300 tkm ajetuilla umpioilla muutenkaan:  (jos jotakuta häiritsee kuvassa mahdollisesti erottuva rekisteritunnus niin sen voi peittää esimerkiksi korjauslakalla)
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Bumper
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 17.09.2010 15:45 |
Viestit: 874 Paikkakunta: Uusikaupunki
|
Laakeri, releytysprojekti on jo pari viikkoa sitten aloitettu releiden ja kunnon kaapeleiden, yms. tykötarpeiden ostolla. Toivottavasti lähiviikkoina releet löytävät myös tiensä tuonne moottoritilan puolelle. Mutta ihan kiva kuulla, että xenonitkin ovat varteenotettava vaihtoehto. Ehkäpä sellaisetkin tulee joskus keulalle askarreltua - jotain tuolle valoteholle kuitenkin on pakko oman turvallisuutensa vuoksi tehdä.
Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 17.09.2010 16:39 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
RPekka kirjoitti: En ollut sulakkeita katsonut enää 21 aikoihin, tänä aamuna huomasin sitten tihkusateessa töihin ajellessani ettei myöskään automaatti-ilmastoinnille tule sähköä, pyyhkijät ja takalasinlämmitin sentään pelasivat. Tulskulta saadun etäavun ansiosta osasin vaihtaa sulakkeen 12 (20A) ehjään. Tunnin se kesti, pitää varmaan koittaa tulkita mitä kaikkea sen takana on. Ja seuraava kesti vain 15 minuuttia. Ensimmäisessä vähänkään voimakkaassa jarrutuksessa kuului kojelaudan alta räps ja mittaristo pimeni. Hauskaa sinällään että moottorinohjauksen vikavalokin sammuu samalla. Haynesin kytkentäkaaviosta ei tässä tapauksessa ole mitään hyötyä, huumoriarvokin on melko vähäinen. Pikainen vilkaisu osoitti että F12 on joissain 1998-> malleissa pitkien tai mittariston tai jarruvalojen tai hehkutuksen ohjauksen sulake...
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Break 2.1 td Lähetetty: 17.09.2010 20:33 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
RPekka kirjoitti: Haynesin kytkentäkaaviosta ei tässä tapauksessa ole mitään hyötyä, huumoriarvokin on melko vähäinen. Pikainen vilkaisu osoitti että F12 on joissain 1998-> malleissa pitkien tai mittariston tai jarruvalojen tai hehkutuksen ohjauksen sulake... Katsoithan sieltä kaavioiden puolelta, etkä niistä listoista?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
|
|