Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX GT:llä ryyppyputki päällä?
ViestiLähetetty: 22.09.2010 22:12 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Kesällä hankittu BX GT on koko ajan vienyt bensaa ihan "kohtuullisesti" yli 10 litraa/100 km ja kone on ollut vähän tukkoisen oloinen. Tyhjäkäyntikierrokset on yleensä kovalla - 1500-2000 kierrosta mutta välillä ihan normaalit alle 1000 rpm. Aiheen tutkiminen on jäänyt vähälle kun ei ajoakaan ole paljoa ollut, mutta nyt on tullut tehtyä muutama päivä työmatkaa ja joitain mielenkiintoisia havaintoja.
Aamulla kun käynnistää niin tyhjäkäynti on 2000 rpm ja sitä jatkaa tuon muutaman kilometrin moottoritielle. Motaria kun ajelee ja välillä kun kokeilee niin edelleenkin tyhjäkäynti huutaa samaa lukemaa. Ja sama jatkuu 50 km motariajon jälkeenkin kun tulee kaupunkiin. Hetken kun kaupungissa pyörii ja pysähtelee liikennevaloihin niin tyhjäkäyntikin laskee normaalilukemiin. Mielenkiintoinen havainto oli toissa aamuna se, että motaria ajellessa laitoin lämmityslaitteen täysille ja sehän puhalsi vaan haaleeta ilmaa. Kaupungissa hetken ajettua rupesi puhaltamaan kuumaakin ja tyhjäkäyntikierroksetkin rupesivat taas vähitellen laskemaan normaaleiksi.
Eli voisi olla niinkin, että vikaa ei olekaan ryypyn (siis rikastimen) sähköanturissa tai magneettiventiilissä tai sähköjohdoissa tai kaasuttimessa vaan siinä että kone oikeasti käy "kylmänä" ja ajoviima vielä lisäksi jäähdyttää antureita.
Hanskalokerossa odottaa uusi termostaatti asennettavaksi - ettei vaan joku olis joskus keksinyt "tehostaa" koneen jäähdytystä poistamalla termostaatin tai sitten se vaan on jumissa auki -asennossa ja kaikki vesi kiertää pikavauhtia syylarin kautta eikä lämmityslaitteelle ja kaasuttimen antureille riitä lämpöä kuin nurkka-ajossa.

Vielä on tuo termostaatti vaihtamatta mutta villejä arvauksia saa esittää ennen sitäkin. Kerron termostaatin vaihdon jälkeen, löytyikö mitään asiaa valaisevaa.

Ja siis auto on BX 19GT -85, jolla on ajettu 176 000 ja kaasuttimena Weber 32-34 DRTC. Ja osansa aiheeseen saattaa vaikuttaa sekin, että vesipumppu sanoi sopimuksensa irti kun kävin elokuun alkupuolella ACRY:n ratapäivällä vähän testaamassa. Nyt on vesipumppu ja jakopää uusittu ja vedetkin varmaan kiertää vähän ripeämpään tahtiin kun sillä vanhalla pumpulla. Ja jos joku ihmettelee, miksen vain yksinkertaisesti katso kojelaudasta koneen lämpötilaa niin GT:ssä sitä mittaria ei ole vaan pelkkä ylikuumenemisen merkkivalo (jonka toimimisesta ei varmaa näyttöä ole - se kun ei ole minulla koskaan välähtänytkään)



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GT:llä ryyppyputki päällä?
ViestiLähetetty: 22.09.2010 23:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2642
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kuulostaa siltä että jäähdytysjärjestelmässä on ilmaa? Automaattiryypissä on vahatermostaatti joka laskee kierroksia kun jäähdytysvesi lämmittää sitä. Ilmaapa vesipuoli ensimmäisenä ettei ala kansipahvi kärsiä.. Sitten pääset ehkä vaihtamaan kohoa ja säätelemään ryyppyä ja kaasaria kokemin ohjeiden mukaan ;) .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GT:llä ryyppyputki päällä?
ViestiLähetetty: 23.09.2010 14:07 

Viestit: 60
Oliko nuo oireet ennen ratapäiviä ja vesipumpun vaihtoa? Ylläolevaa lainaten,ilmaat kunnolla (kuusiokoloruuvi termarikotelossa,vaihdat samalla termarin),toinen venakopan takana lämppärin putkessa ja yksi tais olla syylärissä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GT:llä ryyppyputki päällä?
ViestiLähetetty: 23.09.2010 21:52 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Joo. Kyllä nuo oireet oli ennen ratapäiviäkin. Osittain siksi meninkin kun ajattelin katsoa, mitä tekee kun vähän luukuttaa. Sen verran sain selville, että ainakin kaasuttimen ryyppyläppä oli auki ratakierrosten jälkeen vaikka vielä hetken aikaa huudattikin tyhjäkäyntiä. Ja kyllä tuon vesipumpun vaihdonkin jälkeen tuli kohtuullinen tovi ilmattua järjestelmää noista kahdesta ruuvista lämppärin letkussa ja termostaattikotelossa. Ja nesteiden täytössä myös siitä syylärin päädyssä olevasta ruuvista. Mutta ainahan tuota ilmausta voi tehdä vielä uudelleenkin. Jos vaikka viikonloppuna ehtis...



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GT:llä ryyppyputki päällä?
ViestiLähetetty: 23.09.2010 22:14 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Ai niin. Kaapelimies viittasi varmaankin säätöohjeisiin täällä:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=1335&hilit=s%C3%A4%C3%A4t%C3%B6*

Ihan mielenkiintoista säätämistä, mutta ei ihan suoraan sovellettavissa tuohon GT:n Weberiin. GT:ssäkin taisi yleisemmin olla Solexi, mutta tässä Weberi - samanlainen kuin tuolla Projektit -aihealueella Esa66:n hankkima Weber:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=2338&start=25

Haynesikin kyllä tuohon Weberiin säätöohjeita antaa, mutta aattelin, että ei tämä tapaus ehkä ensikädessä säädöistä ole kiinni.



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GT:llä ryyppyputki päällä?
ViestiLähetetty: 24.09.2010 15:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
läppäakseli väljä ja läpät takertelee. vaiha suosiolla uus kaasari , en tiedä nykyisia hintoja ,mutta ei taida maksaa enää paljoo. sama vaikka laitat solexin ,se on orkkis bx 19 gt mallissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX GT:llä ryyppyputki päällä?
ViestiLähetetty: 26.09.2010 20:15 

Viestit: 568
Paikkakunta: Akaa
Ehkä ryyppyputki kuitenkin katkesi. Vaihdoin termostaatin ja ilmailin kunnolla ja ainakin äskeisellä koeajolenkillä puhalsi mukavasti kuumaa lämmityslaitteesta ja tyhjäkäyntikierrokset asettuivat normaaliksi. Ja rupesi kiihtymäänkin vähän eri tavalla. Ei sieltä ainakaan kukaan ollut termostaattia poistanut, mutta ehkä oli jousi väsynyt. Ei se ainakaan ihan kokonaan kiinni mennyt. Tiedä sitten oliko termostaatista kiinni vai ilmasta, mutta pääasia, että kuntoon tuli :D



.~___~.
{[___]}
{°/^\°}
{/_^_\}

"Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli.
HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: