|
Kirjoittaja |
Viesti |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:00 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
rautalangasta minäkin koitin vääntää, jos ei Sitronen niitä Valprexeja voi täyttää, niin sinun pitää ajaa joko Tampereelle tai Seinäjoelle? moisissa paikoissa on ainakin laitteet niille ventiileille. Umpitulpalla paineistusta tehtävällä laitteella ei voi palloja täyttää käyttäen sitä ventiiliä. Eli toivot mahdotonta, ei onnistu!
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:03 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Croisette kirjoitti: rautalangasta minäkin koitin vääntää, jos ei Sitronen niitä Valprexeja voi täyttää, niin sinun pitää ajaa joko Tampereelle tai Seinäjoelle? moisissa paikoissa on ainakin laitteet niille ventiileille. Umpitulpalla paineistusta tehtävällä laitteella ei voi palloja täyttää käyttäen sitä ventiiliä. Eli toivot mahtotonta, ei onnistu! Edelleenkään ei ollut tarkoitus täyttää palloja KÄYTTÄEN valprex-venttiiliä. Tarkoitus oli käyttää umpitulppatäytön päätteeksi tuota valprexia sen umpitulpan korvikkeena. Sen läpi ei ole tarkoitus laskea mitään. Kysymys siis kuuluu: Voiko umpitulpan sijaan käyttää valprexia TULPPANA? Kyllä vai ei? Sitä tässä on koko ajan haettu.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:07 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
ei kun et saa sinne palloon kaasua käyttämättä sitä venttiiliä venttiilinä? mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Eli siis EI onnistu Tai onnistuu,jos olet pelle peloton ja rakennat itse laitteen, jolla umpitulpan sijaan laitteeseen sopiikin venttiili, joka olis aikas idiottimainen rakennelma 
Viimeksi muokannut Croisette päivämäärä 06.10.2010 23:09, muokattu yhteensä 1 kerran
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:09 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Hoi. Minkäslainen toi typpipullo on sisuskaluiltaan? Kun migin seoskaasupullolle oli tarvetta, tarjolla oli (ilmainen) happipullo. Sille ois pitänyt tehdä muutos jotta täyttö olis onnistunut, käsittääkseni laskuputki venttiililtä pohjaan, sekä venttiilinvaihto/laiton adapteri että migin paineensäädin sopii. Käviskö tämmönen happipullo värimuutoksella typelle?
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:09 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Croisette kirjoitti: ei kun et saa sinne palloon kaasua käyttämättä sitä venttiiliä venttiilinä? mikä tässä nyt on niin vaikeaa?
Eli siis EI onnistu Noniin, sieltä tuli vastaus. Edelleen askarruttaa että miten se pallo paineistetaan umpitulpalla? Tuon kun joku selventäisi niin menisi varmasti myös jakeluun se, miksi sen tulpan tilalle ei voi laittaa venttiiliä tulpaksi. Otetaanko se tulppa kokonaan pois? Miksi sen tilalle ei voi ruuvata sitä venttiiliä joka ihan samalla tavalla estää kaasun pakenemisen? Asian voi ajatella niinkin, että mulla on päätytulppia jotka vain sattuvat olemaan vähän tavallista isompia  edit: taisit editoida viestiä vielä, onko siis niin, että umpitulpalla täytettäessä tulppaa ei oteta kokonaan pois?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:14 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
umpitulpalla paineistusta tehtävässä laitteessa se umpitulppa on tietenkin tietyn mallinen, jotta se sopii siihen vastakappaleeseen, jolla se tulppa kierretään kiinni.
Tulppa siis kierrettään kiinni paineenalaisessa tilassa, ja siten tulpan on oltava laitteeseen suunnitellun mallinen eli ei sillä voi mitä vaan tulppia kiertää paikoilleen, kun se "tulpan" kiinni kierto tehdään sillä laitteella, ja paineen alaisessa tilassa toisin kuin ventiilin asennus
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:18 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Croisette kirjoitti: umpitulpalla paineistusta tehtävässä laitteessa se umpitulppa on tietenkin tietyn mallinen, jotta se sopii siihen vastakappaleeseen, jolla se tulppa kierretään kiinni. Tämä selvä. Ei siis onnistu millään. Kiitos. No, jos rmattilalla on täyttölaite niin siellä varmaan voisi paineistus onnistua jos vie typpeä mukanaan 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 06.10.2010 23:23 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Voisin vielä sanoa, että umpitulpalla pallojen painestaminen on mielestäni erittäin typerää, ymmärrän sen ainoastaa viimeisen päälle entisöityjen autojen kohdalla, muuten se on vaan typerää. Miksei samalla asentaisi venttileitäkin, jotta paineen lisääminen olisi helppoa? (noh ei tietty kaikkialla Suomessa)
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 00:34 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Onpas väellä lyhyt muisti  Juurihan Jasu kertoi täällä miten tuo umpitulpallinen täytetään, laitteen rakentamisesta lähtien http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=4799
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 15:47 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 no ompas vaikeeta. se ikivanha vempele mitä ite käytin toimi seuraavasti: 1. pallo puhtaaksi päältä ainakin 50mm matkalta tulpan ympäristöstä 2. pallo ruustukkiin ja putkareilla tulppa auki ja kouraan. hahlo siihen tulppaan rälläkällä. 3. tulppa takaisin paikoilleen ( tarkista että o-rengas on ehjä ja paikoillaan ) kiristämättä = löysällä 4. pallo täyttölaitteeseen jossa se tulppa tulee samanlaisen härvelin sisään kuin on varaajan runko eli siinä on normaali pallon tiiviste . 5. alapuolella on kierrettävä kampi ja 20mm kierretanko jolla pallo puristetaan vasten sitä " varaajan" runkoa ja tiivistyy siihen. 6. siihen päästetään typpeä mittarin kautta haluttu paine ja toisella veivillä suljetaan tulppa ( sen veivin kara on tiivistetty tarkasti vastipintaansa ettei kaasu karkaa minne sattuu ja sen karan päässä on kuin helv ison ruuvarin pää joka menee siihen pallon tulpassa olevaan hahloon. muutamia ..........tuli tehtyä ja jopa onnistui. lopputarkastus oli helppo tehdä kun ruikki tulpan juureen jotain märkää ja katto kupliiko.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 15:50 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 nii, härveli muistutti eniten ihan tavallista prässiä mutta pienemmässä mittakaavassa ja ihan mekaaninen ja TYÖLÄS.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 19:11 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
kokemjne kirjoitti: :) nii, härveli muistutti eniten ihan tavallista prässiä mutta pienemmässä mittakaavassa ja ihan mekaaninen ja TYÖLÄS. NONIIN! Tätä mä koko ajan hain! Eli siis jos umpitulppatäytöllä tiivistys suoritetaan pallon pintaa vasten, voisi tuollaisella laitteella PERIAATTEESSA saada ruuvattua paikalleen umpitulpan sijaan sen valprexin. Eli hahlotetun tulpan sijaan paikalle laitetaan venttiili, jonka kiinni kiertämistä varten sen karan päässä olevan "helv ison ruuvarin pään" tilalla on venttiilin kiristämiseen sopiva laite. Mutta jos sellaista ei ole niin ei ole. Täällä vaan porukka halusi välttämättä työntää typen sen valprexin läpi... 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 19:16 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
ookkonää tauski jostain lounais-suamest ? ei sitä venttiiliä voi kiertää kiinni semmosella kun siinä eioo sitä hahloo johon se ns:ruuvaripää osuisieikä kannata siihen rälläköidä. mutta kyllä tuolla vimpaimella varmaan voisi täyttää pallon ilman mitään mekaanista yhteyttä siihen venttiilin neulaan. eli annetaan paineen hoitaa neulan virkaa.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 19:21 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
kokemjne kirjoitti: ookkonää tauski jostain lounais-suamest ? ei sitä venttiiliä voi kiertää kiinni semmosella kun siinä eioo sitä hahloo johon se ns:ruuvaripää osuisieikä kannata siihen rälläköidä. mutta kyllä tuolla vimpaimella varmaan voisi täyttää pallon ilman mitään mekaanista yhteyttä siihen venttiilin neulaan. eli annetaan paineen hoitaa neulan virkaa. huomasitko sanan "periaatteessa" sekä kohdan "Eli hahlotetun tulpan sijaan paikalle laitetaan venttiili, jonka kiinni kiertämistä varten sen karan päässä olevan "helv ison ruuvarin pään" tilalla on venttiilin kiristämiseen sopiva laite." Eli siis jos se laite pystyisi umpitulpan sijaan kiristämään sen valprexin millä se sitten ikinä kiristetäänkään. Jos lounais-suamest oleminen tarkoittaa sitä, että osaa myös soveltaa asioita ja ajatella perinteisen kaavan ulkopuolella niin kyllä. Kuten jo tuolla edelläkin sanoin: jos tietäisin, en kysyisi. 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 19:57 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
 normaali lukihäirikkö tässä iässä ...anteeks kauhiast. 
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 20:28 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
On tehty moottorikelkan iskarien typpitäyttöön laite, painetta niissä on 20-25 bar . Siihen vaihdamme letkut kestämään 40 bar.
Se on hyvin yksinkertainen, tehty tavallisesta injektioruiskun neulasta, joka painetaan läpi täyttötulpan kumin, painetta sisään, neula ulos , ja valmis. Valprexissa on se hahlo, johon täyttölaitteen runko tuupataan sivusta, sitä en tiedä onko neulan sisään laitossa joku mekanismi, millä painetaan/ kierretään neula läpi.
Se että minä olen väärässä ei tarkoita että sinä olisit oikeassa.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 21:36 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Valprexissä: Täyttölaitteen neula lykkää venttiilinä toimivan kuulan typen tieltä pois. Tuo kuula on jousipaineisena kiinniasennossa. Tämmöttis mää ole ymmärtäny. Näi satakuntalaishämäläislounassuomalaisena.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 07.10.2010 21:41 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
ealab kirjoitti: Valprexissä: Täyttölaitteen neula lykkää venttiilinä toimivan kuulan typen tieltä pois. Tuo kuula on jousipaineisena kiinniasennossa. Tämmöttis mää ole ymmärtäny. Näi satakuntalaishämäläislounassuomalaisena. Viimeksi tänään on Temen kanssa ollut väittelyä siitä, onko valprexissa kumi vai ei Mutta tuota voisi ehkä soveltaa niin, että ruiskuneulan tilalla olisi sopivan kokoinen pilli. Ei siis terävä vaan sellainen, joka työntää sopivasti sen sielun auki. Täällähän joku jo aiemmin mainitsi, että aukeaahan se paineellakin, mutta neulan tarvis varmaan olla aika lailla jämpti ettei paineet karkaa ohi. Valprex-täyttölaite vissiin tiivistyy siihen venttiilin kaulukseen jotenkin?
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 08.10.2010 08:01 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Valprexin periaate on lienee sama, kuin fillarin pikaventtiilissä. Yksi valp ei avautunut/tukkeutui neulan kanssa, lienee venttiilin poraus liian matala, neula lykkäsi kuulan kiinni lähtöpuolen reikään? Kaipa jokin kumi on tiivistämässä kuulan, jos kuulaa vasten pelkkä metallipinta, vaikka hyvin koneistettu......Kaasareissahan oli neulaa vasten metallia.
|
|
|
|
 |
Teme
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 08.10.2010 08:20 |
Viestit: 433 Paikkakunta: Eurajoki
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 08.10.2010 08:32 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
Teme kirjoitti: Pitänee antaa firman koneistajille "työmääräys" Eräs paineistaja: http://www.mars.dti.ne.jp/~ynar/bxorg_a ... /t03e.htmlToihan on se "virallinen" Valprexin täyttölaite. Näköjään sillä kauluksella ei ole mitään muuta tarkoitusta kuin suojakumin pitäminen paikallaan.
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 08.10.2010 21:13 |
Viestit: 1723 Paikkakunta: Parainen
|
Teuski: Ol ninko gotonas tai ruuvaa pallot irti ja lähde toiviomatkalle Paraisille. Ruuvataan valprexit kiinni ja typet perään, niin pääset pähkäilemästä täyttämisen sietämätöntä helppoutta eikä rautalankaakaan kulu niin paljon ymmärretyksi tulemisen yrityksessä.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pallojen täyttöä? Lähetetty: 08.10.2010 22:25 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
jptcool kirjoitti: Teuski: Ol ninko gotonas tai ruuvaa pallot irti ja lähde toiviomatkalle Paraisille. Ruuvataan valprexit kiinni ja typet perään, niin pääset pähkäilemästä täyttämisen sietämätöntä helppoutta eikä rautalankaakaan kulu niin paljon ymmärretyksi tulemisen yrityksessä. Kiitos tarjouksesta, mutta katsotaan. Temellä on nyt työn alla oma täyttölaite, saa nähdä mitä siitä tulee 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
|