Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 12.10.2010 14:27 

Viestit: 1729
Paikkakunta: Nousiainen
Tuli syksyä vasten vaihdettua uudet kesäkumit ameriikanihmeeseen. Vanhat oli leveydeltään 215 ja nyt uudet on 205.
Hämmästys oli suuri, kun reilun 1000 km ajojen (samaa sekalaista ajoa kuin aina) jälkeen katsoin ajotietokoneen keskikulutusnäyttämän. :-o
Aiemmilla kuluneilla leveillä kesärenkailla oli keskikulutus ollut 11.6 l / 100 km.
Nyt ajotietokone näyttää 11.1 l / 100 km. Enkä ole sitä nollannut välillä.
Melkoisen suuri ero noin pienestä kitkapintamuutoksesta.
Tietenkin renkaan kuviolla ja kumin ominaisuudellakin on osansa. Vanhat oli jotkut "harakiri" kumit. Halpisrenkaat. Nyt on alla halpis Kumhot.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 12.10.2010 14:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Voisin kuvitella kylmenevän ilmastonkin vaikuttavan kulloisenhetkiseen kulutukseen, mutta mitenpäin se menikään?

Edit: Se on kait vierinvastus, minkä voisi sanoa suhteessa vaikuttavan kulutukseen? Tuli mieleen nimittäin vielä renkaan rakenne, esim. kuinka jäykiksi laidat on tehty. Vaikuttanee aika paljon sekin tuohon vierinvastukseen?

Edit²: Rengaspaineet varmaan vielä enemmän. (Ihan hyvinhän tässä ehtii noita viestejä jälkieditoida ;)

Edit³: Noniin, nyt svc kerkes vastaamaan ennen edellistä muokkausta. :lol: (Kokeilumielessä tän pistän, jättäkää huomioimatta kiitos)


Viimeksi muokannut ZX_Kuski päivämäärä 12.10.2010 14:50, muokattu yhteensä 2 kertaa


BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 12.10.2010 14:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
ZX_Kuski kirjoitti:
Voisin kuvitella kylmenevän ilmastonkin vaikuttavan kulloisenhetkiseen kulutukseen, mutta mitenpäin se menikään?

Edit: Se on kait vierinvastus, minkä voisi sanoa suhteessa vaikuttavan kulutukseen? Tuli mieleen nimittäin vielä renkaan rakenne, esim. kuinka jäykiksi laidat on tehty. Vaikuttanee aika paljon sekin tuohon vierinvastukseen?
Kapeammman renkaan vierintavastus on yleensä pienempi, eli rengas pyörii kevyemmin kun pienempi pinta-ala muokkautuu tietä vasten. Kumiseos, renkaan jäykkyys, pintakuvio ja renkaan ilmanpaine vaikuttavat myös.

Kylmempi ilma on tiheämpää, eli sillä on merkitystä lähinnä kaasutinmoottoreissa. Ruiskumoottoreissa mitataan sisään imettävän ilman massa, eli lämpötilavaihtelun aiheuttamaa tiheyden muutosta kompensoidaan tarkemmin kuin kaasutinmoottoreissa.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 12.10.2010 15:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Kylmempi ilma on tiheämpää, eli sillä on merkitystä lähinnä kaasutinmoottoreissa. Ruiskumoottoreissa mitataan sisään imettävän ilman massa, eli lämpötilavaihtelun aiheuttamaa tiheyden muutosta kompensoidaan tarkemmin kuin kaasutinmoottoreissa"

Siis, fiksu ruiskujärjestelmä nimenomaan juo vähemmän polttoainetta mitä kylmempi ilma on.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 12.10.2010 15:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Cikatti kirjoitti:
Siis, fiksu ruiskujärjestelmä nimenomaan juo vähemmän polttoainetta mitä kylmempi ilma on.
Juuri näin. Sylintereihin annostellaan polttoainetta juuri sen verran, kuin siellä on happea polttamaan se bensa tai dieselöljy.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 12.10.2010 16:05 

Viestit: 110
Paikkakunta: 11120
Toki ilmastointimasiinankin käyttäminen lisää polttoaineen kulutusta - menneenä kesänä oli diesel-XM:n kulutus muutamaa desiä enemmän kuin näillä syksyn raikkailla keleillä. 5.9 - 5.6.

Tosin halpis Nordmanit 205/65 vaihtuivat pari viikkoa sitten 195/65 halpis Nokialaisiin.
Muuttuikohan välitykset kulutusta vähentävään suuntaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 13.10.2010 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Olen kovasti äimistellyt XM V6 24 valven kulutusta kovalla pakkasella, ka on jopa 10.8 kun kesällä se on jatkuvasti 11.6-11.8. (niin, no se ilmastointi tietty on kokoajan päällä, kesällä, tässä varmaan suurin syy). Väitän että renkaiden vierintävastusten erot ovat niin surkeat että kulutuseroa ei saa näkyviin kirveelläkään. Enemmän kulutuseroon vaikuttaa se mikä profiili on vanteella. Mitä korkeampi, sitä pienempi kulutus matka-ajossa. Ja nythän on niin että mitä leveempi kumi, sitä matalampi yleensä profiili eli renkaan ympärysmitta lyhenee. Kun taas korkea profiili, enemmän ympärysmittaa, enemmän matkaa per renkaan pyörähdys.
Tämä tuli opittua jo mopoillessa, kun takapyörään tälläsi tarpeeksi suuren kumin (ympärysmitaltaan) niin huippunopeus kasvoi huimasti ja tokihan se vaikuttaa kulutukseenkin autossa varsin ja nimenomaan matka-ajossa.

Muuten milläs XM TD:llä pääsee alle kuuden lukemiin? En ole koskaan päässyt juuri alle 6.8:n (tosin molemmat olleet automaageja, liekö siinä syy) Mun -91 TD ja -97 joi ja juo sen 7 litraa sadalla eli reilut 1100 kilsaa tankilla.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 13.10.2010 07:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Juu ekana tarkastaisin sen mittarivirheen muutoksen kun rengaskoko on vaihtunut... Sitten vasta tehdään johtopäätöksiä. Vai onko ajotietokone niin fiksu että sinne voi rengaskoon syöttää?



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 13.10.2010 07:22 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Rengasprofiilimatkajuttu pitääkin eritoten paikkansa, kun verrataan samoille vanteille laitettuja matala- ja korkeaprofiilisia renkaita. 10cm:n ero halkaisijassa on renkaan kehänpituudessa yli 30 cm! Se on paljon. Jotain muuta, kuin vain laskennallista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 13.10.2010 07:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
ealab kirjoitti:
Rengasprofiilimatkajuttu pitääkin eritoten paikkansa, kun verrataan samoille vanteille laitettuja matala- ja korkeaprofiilisia renkaita. 10cm:n ero halkaisijassa on renkaan kehänpituudessa yli 30 cm! Se on paljon. Jotain muuta, kuin vain laskennallista.

pilkunnussintaa:

Profiilista puhuminen tuossa yhteydessä voi vähän johtaa harhaan, sehän on renkaanhalkaisija, tai siis oikeastaan kitkapinnan ympärysmatka joka siihen yhdellä pyörähdyksellä kuljettuun matkaan vaikuttaa. Aika monessa tapauksessa ne talvirenkaat on ainakin tuumaa pienemmällä vanteella niin ei tule sekaannuksia.

edit: tuossahan puhuttiinkin samoille vanteille laitetuista renkaista, mutta yleisesti ottaen kannattaa miettiä vaan sitä kokonaishalkaisijaa :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rengasleveys vs polttoaineen kulutus
ViestiLähetetty: 13.10.2010 08:48 

Viestit: 110
Paikkakunta: 11120
Xm 2.5 TD, manuaali -99, 340 tkm mittarissa. Ajan aina jos mahdollista vakionopeussäädin päällä ja nopeusrajoitusten mukaan suunnilleen (+10%). Pitkää matkaa pääteillä n. 60 tkm vuodessa - yleensä yksin autossa. Kaupunkipyöritystä verraten vähän. Talvella yleensä lähtö lämpimästä tallista. Siis nämä liikkumistarpeet ovat polttoaineessa pihistämistä ajatellen aika suotuisat.

Ajotavoissa huomaa eron - pari kertaa vuodessa joku jälkeläisistä on autoa lainannut jollekin pitemmälle reissulle ja tullessa ajotietokoneen kulutuslukema on ollut sen litran verran suurempi. Täysi lasti ja kiire jonnekin kauas - "täähän menee halvalla tämmönen diesel"

Edellinen Xm - 2.1 TD manuaali - kulutti kautta linjan puolisen litraa enemmän.



Cikatti kirjoitti:
Muuten milläs XM TD:llä pääsee alle kuuden lukemiin? En ole koskaan päässyt juuri alle 6.8:n (tosin molemmat olleet automaageja, liekö siinä syy) Mun -91 TD ja -97 joi ja juo sen 7 litraa sadalla eli reilut 1100 kilsaa tankilla.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: