|
Kirjoittaja |
Viesti |
Eki
|
Viestin otsikko: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 10:36 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Kertokaapas, mikä olisi paras keino lämmittää Jumperin tavaratilaa.
Kyseessä on tilanne, jossa ollaan liikkeellä matkailuvaunun kanssa, eikä aina olla välttämättä verkkosähkön ulottuvilla. Jos aina olisi verkkosähköä saatavilla, niin ei tällaista tarvitsisi pohdiskellakaan. Ihmiset nukkuvat tietysti yönsä vaunussa, mutta koirat pakettiautossa. Autossa on kyllä Eberi, mutta sen käyttö ei välttämättä tule kyseeseen toisaalta sen kovien imuäänien takia (äänenvaimentimesta huolimatta), toisaalta Eberin käyttötuntien nopea täyttyminen jatkuvassa, esim 10 tunnin lämmityksessä.
Tietysti voisi käydä Eberin/Webaston ilmalämmitinkin, mutta niissäkin tuppaa olemaan tuota voimakkaan täyden tehon kohinaongelmaa. Hiljaisin ratkaisu olisi tietysti nestekaasu, mutta pullo vaatii oman tilansa, lisäksi nestekaasun kanssa on omat turvallisuusseikkansa, joskaan täysin turvallisia eivät liene mikään. Lisäksi noitten molempien hinta taitaa karata satunnaista käyttöä ajatellen varsin korkeaksi, käyttöä kun olisi lähinnä talven pakkasilla ja syksyn koleimmilla keleillä, muulloin koirat pärjäävän hyvin lämmittämättäkin... Miten valopetroolilämmitin? Niistähän on esim. veneversioita, olisiko jokin sellainen sovellettavissa tuohon? Taitavat vaan olla kovastikin tehokkaita noin pieneen tilaan?
Ideoita edullisesta ratkaisusta vastaanotetaan.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 11:36 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
tutut ratkaisi vähän vastaavan ongelman rakentamalla pakuun nostettavan "koirankopin", joka on 50mm. finnfoamilla eristetty. pinnat "suojattu" ohuella vanerilla, että kestää käyttöä...
ei kuulemma tarvitse erillistä lämmitintä, vaan koirien oma lämpö riittää kunnon pakkasillakin. pitää vaan olla siinä kopin edessä "viileämpi" makuutila, kun välillä tulee kuuma siellä sisällä.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 19:25 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Koirathan tykkäävät vielä ainakin -35 ºC lämmössä olla ilman mitään lämmityksiä eristetyssä kopissa, jossa ei ole välttämättä edes mitään ovea tai vaihtoehtoisesti esim. lumihangessa kerällä makaamassa. Koirien kannalta ei ole siis järkevää mitään lämmitystä rakentaa, ehkä pieni lisäeristytty koppi tosiaan johonkin kohtaan, kuten ehdotettiin... koko autoa koira ei kuitenkaan jaksa yksinään lämmittää. Muuten satunnaiseen lämmittelyynhän luulisi ilma-Eberin/-Webaston olevan oikein näppärä. Esim. anoppilan Transitissa Webaston putki tulee kabiiniin, jossa on käsin käytettävä 3-tieventtiili, josta putki haarautuu kabiinin ja tavaratilan puolelle. Saa sitten halutun osaston lämpimäksi.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 19:52 |
Viestit: 308
|
Riippuu vähän koirasta tietenkin, pystykorva ja hysky pärjäävät kyllä ilman mitään lämmitteitä mutta mopsi tai joku chicahahua eiku sika..äh olkoon... tarvitsee enemmän. Onko Jumper vaneroitu? Tulee mieleen, että kondenssivettä saattaa kerääntyä sinne.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 20:01 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Juuh, tuo koppikysymyskin on ollut mielessä. Ihan käytännön syistä se ei kuitenkaan tule kyseeseen. Koiria kun on viisi, joista neljä pienempää ja yksi Bernhardinkoira. Jo Bernhardinkoiran kopista tulisi niin jumalattoman kokoinen, että sen siirtely ja sijoittaminen jonnekin siksi aikaa, kun koppia ei tarvita olisi melkoinen savotta. Toisaalta taas Bernhardinkoira ei ole se, joka ensimmäisenä kylmästä kärsii, vaikka olisi enemmänkin pakkasta... Mutta ne muut kyllä, varsinkin jonkin aikaa turkin nyppimisen jälkeen. Olen edelleen sen lämmittämisen kannalla. Onko kokemuksia tästä?
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 21:37 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
no jos siellä on bernhardilainen, niin sitten vaan 10mm. retkipatjaa/routamattoa pakun seiniin, kattoon ja lattiaan (vanerin alle) pysyy kyllä riittävän lämpösenä 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 22:27 |
Viestit: 5124
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 22.10.2010 23:52 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Säteilylämmitin kattoon asennettuna. Oma akku sille ja inventterin kautta virtaa.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 23.10.2010 00:24 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
black_van kirjoitti: Säteilylämmitin kattoon asennettuna. Oma akku sille ja inventterin kautta virtaa. Melkoinen akku saa olla, jos meinaa pitkään kerrallaan tuolla menetelmällä lämmittää. Onkos invertteri suunniteltu jätettäväksi sitten kabiinin puolelle sitä lämmittämään? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 23.10.2010 20:10 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
laakeri kirjoitti: black_van kirjoitti: Säteilylämmitin kattoon asennettuna. Oma akku sille ja inventterin kautta virtaa. Melkoinen akku saa olla, jos meinaa pitkään kerrallaan tuolla menetelmällä lämmittää. Onkos invertteri suunniteltu jätettäväksi sitten kabiinin puolelle sitä lämmittämään?  No hei,eihän sinne tartte ihan 2000w lämmitintä lykätä. 500w ja riittää akku oikein hyvin. yhdistää vaikka siten akun että laturi lataa akkua sen jälkeen kuin auton oma akku on täynnä.
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 23.10.2010 22:59 |
Viestit: 5124
|
Iso akku täytyy olla jos 500 W meinaa pidempään ottaa (Oikeasti vähän täytyisi jättää akkuun kapasiteettia jäljelle, jos meinaa akkua käyttää pidempäänkin..) 500 W teho 12 V:n akusta tarkoittaa ~40 ampeerin virtaa =>Suhteellisen isokin, 120 Ah:n, akku kestäisi kolmisen tuntia ihan kuiviin vedettynä (mitä lyijyakulle ei voi montaa kertaa tehdä, eikä siinä kylmänä ole täyttä kapasiteettia muutenkaan) Invertterin yms. tehohukkaa ei ole huomioitu, mutta käyttöön sekin menee lämpönä. Tuollainen 120 Ah akku voisi käytännössä riittää juuri ja juuri yhdeksi yöksi lataamatta ~100 W kuormalle ja silti vaatisi melkein alijännitesuojan käyttöä. Lataaminen taas vaatisi monen tunnin moottorin käyttämistä, ellei kerran verkkovirtaa ole tarjolla. Ehkä pari tuollaista yhteensä 90 W:n "lattialämmitykseksi" ja pikkukoirat voi lämmitellä niiden päällä http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=39763(Asiasta heinäseipääseen, laitetaan tähän samaan nyt toinenkin linkki, niihin erillisiin istuinlämmittimiin, joita voisi helpommin yrittää ujuttaa Xantian rikkoutuneiden tilalle (tai yksi puolisko/koira) http://www.erikoisvaruste.fi/product_details.php?p=179 ) [Edit] tulipa samalla katsottua noiden vertailun Webaston ja Wallaksen virrankulutus, webasto vie pahimmillaan 29 W (=2,4 A ja minimissään 1,2 A) kun Wallas ilmoittaa 0,4 A (toki Webasto on luokkaa isompi teholtaan muutenkin)
|
|
|
|
 |
ilkkata
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 23.10.2010 23:33 |
Viestit: 179
|
90 luvun alussa ajelin rehuja kauppoihin. Tähän Hiaceen oli laitettu toinen kenno tavaratilaan. Oli rinnan kabiinin kennon kanssa, ei jäätyny rehut. 
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 25.10.2010 07:33 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Eki kirjoitti: Wallaksen lämmittimissä on hyvänä puolena pieni virrankulutus, kun ovat juurikin tehty jatkuvaa käyttöä silmälläpitäen veden päälle, jossa harvemmin saa pistorasiasta ladattua akkuja. Mutta kuten sanottu, on liki samanhintainen Eberin tai Webaston kanssa. Edit: Kas, olihan se tuolla mainittu jo... 
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 25.10.2010 08:48 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
olli__o kirjoitti: http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=1021 Täällä saa kiskaistua Webaston hinnasta vielä vajaa pari sataa hinnasta pois. Eikä varmasti vieläkään lähde tappiolla...  Alkaa kyllä jo olemaan siinä ja siinä, onko järkeä lähteä käytettyä haalimaan, käytön satunnaisuudesta huolimatta. Kiitos vastanneille. Näilläkin jo saa jalostettua jotain, mutta laittakaa ihmeessä lisää, jos jotain tulee mieleen. Jotain ajatuksia asian suhteen on, joskin ne vaativat hieman jatkotyöstämistä, mutta eiköhän näistä jotain saa aikaan, kunhan aikataulu antaa myöten värkätä.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 25.10.2010 11:52 |
Viestit: 5124
|
Tuossa kalliimman hinnassa on autoasennussarja mukana, en tiedä mitä kustantaa, mutta veneasennussarja on ainakin tavattoman kallis.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Pakettiauton lämmitys Lähetetty: 30.10.2010 11:03 |
Viestit: 5124
|
|
|
|
 |
|
|