|
Kirjoittaja |
Viesti |
eskere
|
Viestin otsikko: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 22.10.2010 23:44 |
|
Tv1:n rasvaohjelmien jälkeen olen ruvennut käyttämään voita ja muita eläinperäisiä rasvoja enemmän kuin aikaisemmin, vaikka uusin virallisen tahon rasvasuositus vähentäisi edelleen eläinperäisten rasvojen määrää. Samalla olen jättänyt sokerin ja hiilihydraatit vähemmälle. Onko kansalaisia kusetettu vuosikymmeniä syöttämällä kevytlevitteitä ja rasvattomia tuotteita, joiden terveellisyydestä ja turvallisuudesta eivät edes kaikki ravitsemusalan ihmiset ole samaa mieltä. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä esim. tämä II-tyypin diabeteksen voimakas lisääntyminen on näiden kevyttuotteiden ansiota. Onko rasvakeskustelu muuttanut ruokailutottumuksiasi mitenkään Valio ainakin hykertelee voin ja rasvojen menekin lisääntyessä 10% viikkovauhtia. http://www.iltasanomat.fi/hyvaolo/terve ... id=2260405
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 00:17 |
|
eskere kirjoitti: Valio ainakin hykertelee voin ja rasvojen menekin lisääntyessä 10% viikkovauhtia. Samalla linjalla jatkuu kuin ennenkin, en kyllä ainakaan minä ala käyttää voita hytään sen enempää vaikka se kuinka terveellistä olisi. Tänään moista heitin pannulle kyllä taas. Ja sitähän meneekin, yksin kun asustelin niin saattoi parhaimmillaan olla tavallinen voipaketti kenties jopa puoliksi käytetty ennen kuin meni vanhaksi. Vähentämiseen en ole nähnyt syytä, enkä keksi mihin sitä enempääkään tunkisin... onneksi kaikennäköistä pullaa leipoo, niin siihen saa menemään. Ei kyllä tule ruokaa yhtään valittua sen mukaan, mikä on terveellistä, vaan sen mukaan mikä on hyvää... kuollaan sitten onnellisena  Sotaväessä yritin kyllä kovasti opetella käyttämään vähäsen levitettä leivän päällä, kun se kuulemma olisi terveellistä, mutta ei siitä mitään tullut kun ovat moiset niin pahoja. Leipä leipänä edelleen siis.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
simpa
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 02:23 |
|
Heitit varmasti elämää suuremman kysymyksen. Mutta saanen siitä huolimatta spekuloida, kiitos. Tiede elää aina nykypäivää, ikään kuin viimeinen tutkimustulos olisi tosi. Mieti tätä, edes hetki. Sanon heti, että edustan tässä asiassa ainostaan itseäni. En epäile etteikö syömisellä, juomisella ym. elämäntavoilla ole vaikutusta ihmisen terveyteen. Mutta mitään suoraviivaista lopputulosta em. tekijöistä on silti tieteen vaikea esittää. ->Tekee tilaa kaikille mielipiteille. Tyhmäkin tajuaa, että teollisuus, jota syytetään epäterveellisten tuotteiden tekemisestä vastaa rankimman mukaan. Elintarviketeollisuuden ja kaupan osuuttta kannattaa miettiä. Elintarviketeollisuus tekee tuotteittaan kaupan ehdoilla, miksi tekisi jos ei kaupat ostaisi. Tästä johtuen on laatu nykyisin , sorry , sanon silti, aivan perseestä. Kauppa vaatii pienen hävikin takia säilyvyyttä ja halvan hinnan takia tuote pitää olla mahdollisimman halpa. Mihinkä tämä on johtanut? Juuri tähän!
Sorry, aika pitkä aasinsilta. Asioissa on on edunvalvojia molemmilla puolilla, niinkuin toisessa maailmansodassa, vaikka nykyisin ei lienee ole sen "syyllisistä " erimielisyyttä.
Rasvasota. Mielestäni nykyisten terveyssuosituksien vastaisi näyttöjä ei ole olemassa. On selvää, että on myös niitä, jotka eivät ota rokotteita,käyvät uskomushoidoissa yms. uskovat kaiken propakandan ja ovat ikäänkuin totuuden yläpuolella ilman mitään faktaa. Viimekädessähän kysymys on tämmöisessä demokraattisessa valtiossa siitä, mitä sinä haluat tehdä. Päätä itse.
|
|
|
|
 |
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 08:50 |
|
eskere kirjoitti: Tv1:n rasvaohjelmien jälkeen olen ruvennut käyttämään voita ja muita eläinperäisiä rasvoja enemmän kuin aikaisemmin, vaikka uusin virallisen tahon rasvasuositus vähentäisi edelleen eläinperäisten rasvojen määrää. Samalla olen jättänyt sokerin ja hiilihydraatit vähemmälle.
Onko kansalaisia kusetettu vuosikymmeniä syöttämällä kevytlevitteitä ja rasvattomia tuotteita, joiden terveellisyydestä ja turvallisuudesta eivät edes kaikki ravitsemusalan ihmiset ole samaa mieltä. Joidenkin asiantuntijoiden mielestä esim. tämä II-tyypin diabeteksen voimakas lisääntyminen on näiden kevyttuotteiden ansiota. Tutkimuksia ja suosituksia tulee ja menee. Niiden mukaan en paljoa hötkyile. Tiedä sitä, onko iän myötä tullut kriittisemmäksi, mutta enenevässä määrin mielestäni monenlainen kohkotus on viime vuosin lisääntynyt. Kuka koohaa alkolukon, kuka paskojen suodatusten kanssa. Päättäjät ovat mielipiteineen ja ehdotuksineen kaukana tavallisen kansan asioista ja elämästä. Näin asian näen. Tässä voi-asiassa kylläkin suuri raha huseeraa. Mutta samahan se on alkolukon ja paskojen suodatuksenkin kanssa. Voita olen käyttänyt aina. Mielestäni keho kyllä kertoo mitä sisälleen v o i laittaa. Mutta sitä pitää myös kuunnella, herkällä korvalla ja tuntemuksella. Samahan se on kulkuneuvojenkin kanssa. Kuka tykkää mistäkin. Joku vannoo jonkun merkin nimeen, toinen taas toisen. Siinäkin olen tieni valinnut. Sitikkaa havittelin ja päädyin Beksiin. Sen jo melkoisen hyvin tunnen ja siksi en näe mitään syytä vaihtaa kuljinta muuhun merkkiin tai malliin. Autoa kun tarvitsen pidempien matkojen tekoon ja BX tekee sen edullisesti, sekä antaa mukavan kyydin. Koskaan sen kanssa tien päällä ei ole voittamatonta estettä tullut. Mutta sitä on myös huollettava, eli pidettävä se kunnossa. Harva sen tekee kunnolla. Sellaisen huomion olen palstaa lukiessa tehnyt: osin kirjoitetuista teksteistä, osin rivien väleistä lukien. Millään muotoa en autoa palvo. Rauta-, muovi-, ym. materiaalikasahan se. Vielä siitä voista ja tutkimuksista. Tutkimustuloshan saadaan aina maksajalle mieluisaksi. Siitä pitää vain julkistaa sopivat osat.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 09:13 |
|
En syö voita koska se on kalliimpaa kun kasvirasvat,en syö läskiä koska se on saman hintaista kun liha,en käytä sokeria koska se on kalliimpaa kun makeutus aineet,en juo konjakkia koska se on kalliimpaa kun Tapio viina,en asu kerrostalossa koska se on kalliimpaa asua kun saman kokoisessa omakotitalossa,en aja bensa Citikalla koska bensa on kalliimpaa kun diesel. eläke on pieni koska maksuväli liian harva,ja niin edelleen... Tapsa
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 09:20 |
|
Miettikääpä sitä kumpi tuote on luonnonmukaisempi, margariini vai voi? Minä ainakin pyrin nykyään valitsemaan lautaselleni sen vähemmän prosessoidun vaihtoehdon. Ja jos lähdetään oikein pitkälle asiaa pohtimaan niin lihansyöntihän se on ihmisen kehityksen edellytys luomakunnan kruunuksi ollut (mm. mahdollistanut aivojen kehityksen jne.), joten tokkopa tuo eläinperäinen rasvakaan ihan myrkkyä on.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 09:28 |
|
Voi on aina voita, margariiniä oon leivälle levitellyt viimeiset 40 vuotta tiedä sitten mikä on terveellistä ja mikä ei. Mutta ranu kirjoittaa tästä paskalaista (voi ja paska ne yhteen sopii) mulla on vissiin vääristynyt käsitys asiasta, mutta mun kesäpaikassa on naapureina useampiakin maatiloja (ns:luomutiloja) on sikalaa ja lihakarjatilaa ne on vuosikymmeniä levittäneet sian ja lehmän kuset ja paskat pelloille ja hajuhaitta on ollut sen mukainen, mun palstani luokitellaan nykyään ns: mummonmökiksi josta myöskin on jo viimeiset 30 vuotta saostuskaivot tyhjennetty lokaautolla, nyt uusijätelaki edellyttää minua hankkimaan helvetilliset puhdistamot koska saastutan itämeren. Minä paskannan kerran pari vuodessa ulos, muuten on sisävessa, mutta nuo maatilat sentään satojatuhansia tonneja ajavat lietteenä pelloille tätä en voi voi käsittää, miksi niitä sian ja lehmän paskoja ei velvoiteta pönttöihin purkittamaan. Ja jos ajatellaan kokomaata, niin mikä ero on mun pikku pisulla verrattuna lehmän lorotukseen.
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 09:35 |
|
Tapsa 550 kirjoitti: En syö voita koska se on kalliimpaa kun kasvirasvat,en syö läskiä koska se on saman hintaista kun liha,en käytä sokeria koska se on kalliimpaa kun makeutus aineet,en juo konjakkia koska se on kalliimpaa kun Tapio viina,en asu kerrostalossa koska se on kalliimpaa asua kun saman kokoisessa omakotitalossa,en aja bensa Citikalla koska bensa on kalliimpaa kun diesel. eläke on pieni koska maksuväli liian harva,ja niin edelleen... Tapsa Mutta paskalla käyt tapsa sinäkin, se on varma  ja se on ilmaista 
|
|
|
|
 |
Julmuri
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 10:03 |
|
Minä tein muutoksen jo kauan ennen noita ohjelmia, korvastin margariinit voilla ja rasvasekoitteilla (voi/rypsiöljy) ja kahvisokerin makeutusaineella (stevia). Muutenkin vähensin hiilihydraattien saantia, en nyt mihinkään yltiötiukkaan atkinsiin mutta kuitenkin. Paino putosi 10 kiloa.
Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 10:52 |
|
Julmuri kirjoitti: Muutenkin vähensin hiilihydraattien saantia, en nyt mihinkään yltiötiukkaan atkinsiin mutta kuitenkin. Paino putosi 10 kiloa. Noniin, noin siinä käy kun tuollaiseen rupeaa, parasta pysyä moisesta erossa... itseä kyllä kovasti ainakin huolestuttaisi jos lähtisi 10 kg pois... jäisihän painoa silti jotain 50-52 kg, mutta ei sekään oikein hyvältä kuulostaisi. Jatketaan vain hyvän ruoan syömistä siis, nam. Ja btw, kahvi kahvina, ei sinne sokeria sotketa. 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 10:53 |
|
idefix kirjoitti: Tapsa 550 kirjoitti: En syö voita koska se on kalliimpaa kun kasvirasvat,en syö läskiä koska se on saman hintaista kun liha,en käytä sokeria koska se on kalliimpaa kun makeutus aineet,en juo konjakkia koska se on kalliimpaa kun Tapio viina,en asu kerrostalossa koska se on kalliimpaa asua kun saman kokoisessa omakotitalossa,en aja bensa Citikalla koska bensa on kalliimpaa kun diesel. eläke on pieni koska maksuväli liian harva,ja niin edelleen... Tapsa Mutta paskalla käyt tapsa sinäkin, se on varma  ja se on ilmaista  Paskalla käyn kylläkin ,vaikka itse maksan sakokaivojen tyhjennyksen... 
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 11:40 |
|
"Julmuri kirjoitti: Muutenkin vähensin hiilihydraattien saantia, en nyt mihinkään yltiötiukkaan atkinsiin mutta kuitenkin. Paino putosi 10 kiloa."
Tuhansia vuosia sitten kun ihminen eli vain luonnossa niin ihminen oli jatkuvalla Atkinsin dietillä... taise mikään dietti silloin ollut vaan normaali olotila eli syötiin eläimen lihaa, kasviksia ja marjoja, ei pätkän vertaa hiilareita. Konkluusöni siis on että eläinrasva ei ole pahasta ihmiselle.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 12:23 |
|
Juu Voita sinne minne voi kuuluu, ja Flooraa leivänpäälle 
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 13:05 |
|
Oldis kirjoitti: Flooraa leivänpäälle  Eikä kun ylähuuli... tai meetwurstia, juustoa ja kurkkua. tai vaikka valkosipulia vähän... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 14:13 |
|
Järjestys,kauraleipä tai tummaleipä, siihen Flooraa, floranpäälle maksamakkaraa, sen päälle jahti makkaraa, sitten tomaatiia ja salaatin lehti. Juomaksi esim Chileläistä sunraice viinniä. 
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 15:08 |
|
Margariini... kun sitä aletaan kasvisölystä tehtaassa valmistamaan niin varttituntikaan lisää käsittelyä, miin se olisi muovia. Kyllä minä voin kannalla olen, se on hyvääkin.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 17:07 |
|
Mitään levitteitähän en itse yleensä käytä, enkä kyllä kauhiasti leipääkään, kaikki ylellisyystuotteet eivät voi ruokabudjettiin näillä tuloilla mahtua, mutta tälläinen hämärämedian voin markkinointi jo muutenkin rapakuntoiselle porukalle tuntuu silti aika edesvastuuttomalta. Hämärämedian edesvastuuttomuus ei toki ole mitään uutta, joten enemmän tässä ihmetyttää se, miksi joku vielä uskoo kaiken minkä kuulee/lukee?  Cikatti kirjoitti: Tuhansia vuosia sitten kun ihminen eli vain luonnossa niin ihminen oli jatkuvalla Atkinsin dietillä... taise mikään dietti silloin ollut vaan normaali olotila eli syötiin eläimen lihaa, kasviksia ja marjoja, ei pätkän vertaa hiilareita. Konkluusöni siis on että eläinrasva ei ole pahasta ihmiselle. Mihinkäs ne marjojen ynnä muiden kasviperäisten suuhunpantavien hiilihydraatit muka vanhoina hyvinä keräilijä-metsästäjä-aikoina katosivat? Vai jäikö tutkimukset siltä osin kesken, kun tutkija ja tutkittavat kupsahtivat kesken tutkimuksen? 
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 17:27 |
|
 no niin no niin . lopettakaas nyt jo nuo ruokapuheet  ainakun tulee kattomaan ja lukasee muutaman rivin ,niin nälkä kurnii heti  niinkun nytkin vaikka just tulin jääkaapilta 
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 22:05 |
|
Tämä nykyinen terveysvalistus ja kohkaaminen johtaa siihen että väki kuolee vitutukseen 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 23:12 |
|
No tädin synttäreille keväällä 2011 mennään. Täyttää vuosia 95. Pula-ajan lapsia, jos joku on semmoisesta kuullut. Olisi syönyt voita, jos olisi ollut. Kuusivuotiaana kävi kerjäämässä leipää isoista taloista. Jotkut antoi, jotkut ei. Säälistä jotkut antoivat. Elämä on joskus ollut ihan oikeasti kovaa.  Ehkä olisi joskus aikaa miettiä. Ei siitä niin kauan aikaa ole. Kuka ihan oikeasti tämän Suomen rakensi? Se oli vaan kysymys? Sitä vaan pohtimaan? 
|
|
|
|
 |
sahtivaari
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 23.10.2010 23:26 |
|
Syö nyt hyvä Tapsa sitä mikä on hyvää ja juo mikä on kivaa. Ei sinne arkkuun saa mitään mukaan. Olen vaan kuullut. 
|
|
|
|
 |
simpa
|
Viestin otsikko: Tunnen tapauksen Lähetetty: 24.10.2010 02:51 |
|
|
|
|
 |
simpa
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 24.10.2010 02:57 |
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 24.10.2010 15:10 |
|
sahtivaari kirjoitti: Syö nyt hyvä Tapsa sitä mikä on hyvää ja juo mikä on kivaa. Ei sinne arkkuun saa mitään mukaan. Olen vaan kuullut.  Pitäs se arkkukin alkaa väsämään,kävisköhän joku Sitikka arkuksi,vois käydä jos on tuhkattu,lupa pitää kuulema hakee.. Jostain syystä mielestän halpa on hyvää. 
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: voinsyöjä voi voittaa Lähetetty: 24.10.2010 16:06 |
|
sahtivaari kirjoitti: No tädin synttäreille keväällä 2011 mennään. Täyttää vuosia 95. Anopin mummo täytti 100 tuossa pari vuotta sitten niin paikallislehti lähetti kesätytön haastattelemaan. Mummolla on kuulo huono mutta järki pelaa niin tyttö kun kysyi että "mitäs te muistatte sota-ajasta?" niin mummo siihen että "kumpaahan sotaa tyttö mahtaa nyt tarkoittaa?".
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
|
|