Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 19:52 

Viestit: 64
Muistaisiko kukaan mikä on kyseisen auton takajarrupalojen sokan pituus n, ja paksuus.

Ostin nimittäin palat ja piti tänään laittaa , kunnes alkoi sataa :x

No sen verran ehdin avata rengasta että huomasin sokan tilalle laitetun pitkän pultin, ja mutteri taakse. Vaatii enemmän työtä että saa pultin, tai siis pitkän koneruuvin pois, kun on hapettunut,ruostunut, ties miten nuijittu paikoilleen.

Ajattelin ottaa huomenna työn alle, niin voisi hankkia sokat valmiiksi.

Pulttiin kävi 8mm lenkkiavain mutta ei meinaa irrota yhtään, saa nähdä miten käy :(


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 19:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Ei sinne kukaan ole mitään vaihtanut. Mä olen sen pultin vaihtanut haponkestävään yleensä, se sinkitty jämähtää kiinni sinne alumiinisen satulan korviin ja hyvässä lykyssä korvat irtoaa pultin mukana. Liota ruosteenirrotusspraytä sinne pultin läpimenojen kohdalle, ja nitkuttele varovasti edestakaisin sitä pulttia ja toivo parasta..



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 20:53 

Viestit: 64
Joo kiitti Kaapelille tiedosta, täytyy yrittää nitkuttamalla ja pelätä pahinta :(


Mikä ristus on ku ahistaa :shock:


Ei niitä jarrumäntiä vissiin pysty herkistelemään jos ei paloja saa irti :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Ja jos (ja kun) pultti katkeaa, niin itse olen silloin vaan katkonut sitä lisää, eli poikki 2-3 kohtaa sieltä jarrupalojen puolelta, ja sit napauttaa tuurnalla ne pultin pätkät pois. (naputellen melko kevyellä voimalla, jotta ei satulasta murru palaa pois).

Ainakin Biltemasta saa kohtuulliseen hintaan uudet osaset, eli pellit jouset ja pultit/mutterit, ja ovat rosteria, niin ei ruostukkaan.

Ja siellä yleensä on jumissa ne jarrupalat satulaan, eikä männät. Eli kasatessa kannattaa muistaa se rasva palojen liukupintoihin, ja pultteihin jne.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 21:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Biltemastahan sai ainakin jossain vaiheessa asennussarjaa, missä oli rosteripultin lisäksi rosterinen suojapeltikin mukana, jos en ihan väärin muista.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 22:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
...kuten croisette kerkesikin jo sanoa :oops:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 22:19 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Taitaa samat heebelit sopia myös Xantiaan?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 22:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Taitaa samat heebelit sopia myös Xantiaan?
Takapaksittomaan (berline) kyllä, takapaksilliseen (break) vissiinkään eivät?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 22:21 

Viestit: 64
Croisette kirjoitti:
Ja jos (ja kun) pultti katkeaa, niin itse olen silloin vaan katkonut sitä lisää, eli poikki 2-3 kohtaa sieltä jarrupalojen puolelta, ja sit napauttaa tuurnalla ne pultin pätkät pois. (naputellen melko kevyellä voimalla, jotta ei satulasta murru palaa pois).

Ainakin Biltemasta saa kohtuulliseen hintaan uudet osaset, eli pellit jouset ja pultit/mutterit, ja ovat rosteria, niin ei ruostukkaan.

Ja siellä yleensä on jumissa ne jarrupalat satulaan, eikä männät. Eli kasatessa kannattaa muistaa se rasva palojen liukupintoihin, ja pultteihin jne.



Jos siis pultti katkeaa niin silloin pitäisi ilmeisesti repiä ruostuneet pellinpalat edestä pois, että pääsee katkomaan pulttia . Mutta millä olet katkomisen suorittanut. :?: Mahtuuko sinne rautasahalla vai millä .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 24.10.2010 22:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
raparipa2 kirjoitti:

Jos siis pultti katkeaa niin silloin pitäisi ilmeisesti repiä ruostuneet pellinpalat edestä pois, että pääsee katkomaan pulttia . Mutta millä olet katkomisen suorittanut. :?: Mahtuuko sinne rautasahalla vai millä .


No itsellä on ollut käytössä paineilmakäyttöinen "vinku", mutta jos ei moista ole, niin varmaan sit pelkällä rautasahan terällä ehkä katkoisin, ei 5mm pultti nyt ole kovin paha katkoa?

Se ruostunut pellin pala kannattaa melkeinpä repiä pois ekana, saa paremmin ruiskittua ruosteenirrotintakin, ja antaa sit vaikuttaa sen ajan, kun käy hakemassa ne uudet osat ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 25.10.2010 08:20 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Tässäkin olisi ennakkohuolto asiallista. Vuosittainen jarruhuolto pulttien, peltien "tervaamisineen". Pelti saattaa olla kyllä ruman näköinen, mutta toimii silti suojana.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 25.10.2010 15:28 

Viestit: 64
En uskaltanut ottaa riskiä että pultit katkee, joten riuhdoin ja revin ruostuneet suojapellit pois, joissa oli jo ennestään noin 2*3 sentin reiät.

Paloissa oli jäljellä vielä n.6-7mm joten suihkutin kaikki paikat täyteen crc:tä ja vasaroin ja tongin että sain palat heilumaan, jonka jälkeen parikymmentä tehojarrutusta hiekkakentällä.

Takajarrujen ero katsastuksessa

2007 0%
2008 18%
2009 30%

Autolla ajettu tänä aikana alle 20.000km

Nyt lähipäivinä katsastus ja katsotaan missä mennään, meneekö pulttien pätkimiseksi :evil:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 25.10.2010 15:48 

Viestit: 2699
raparipa2 kirjoitti:
En uskaltanut ottaa riskiä että pultit katkee, joten riuhdoin ja revin ruostuneet suojapellit pois, joissa oli jo ennestään noin 2*3 sentin reiät.

Paloissa oli jäljellä vielä n.6-7mm joten suihkutin kaikki paikat täyteen crc:tä ja vasaroin ja tongin että sain palat heilumaan, jonka jälkeen parikymmentä tehojarrutusta hiekkakentällä.

Takajarrujen ero katsastuksessa

2007 0%
2008 18%
2009 30%

Autolla ajettu tänä aikana alle 20.000km

Nyt lähipäivinä katsastus ja katsotaan missä mennään, meneekö pulttien pätkimiseksi :evil:


Hyvät jarrut ja katsastuksessa hyväksytyt jarrut ovat kaksi ihan eri asiaa. Usein tuo jälkimmäinen näyttää olevan tavoite. Ensimmäinen takaa aina myös tuon toisen.
Voihan ne hyvällä tuurilla katsastuksessa tulla hyväksytyiksi, mutta ei tuollaisella 'jarruhuollolla' autoon hyviä jarruja saa.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 25.10.2010 18:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2643
Paikkakunta: Päijät-Häme
Jos sitä CRC:tä pääsi jarrupaloille, ne eivät enää välttämättä pidä.. jarrulevystä saa käyttökelpoisen bräkleen-kylvyllä mutta palat laittasin vaihtoon. Toivottavasti pultti aukeaa irrotusainekäsittelyn jälkeen.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 25.10.2010 18:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Ja ainahan sen voipi porata pois.
Levyt eivät kalliit ole,eli jos haluaa tehdä hyvin niin ne vaihtoon,jarrusylinterien ja liukutappien herkistelyä rasvan avulla ja avot.



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 25.10.2010 20:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 871
Paikkakunta: Karkkila

Profiili WWW
Ei sitä pulttien pätkimistä pidä pelätä, mitä enemmän sitä välttelee sitä ahdistavammaksi asennus itselle muodostuu.

Vantaan Motonetissä sain loistavaa palvelua. Breakin takapaloja pyysin ja myyjä kysyi tuleeko asennussatsi kans. Sanoin rekyylittömästi "Ei". Myyjä haki palat ja kysyi, etkö todellakaan halua asennussarjaa. "Tulet sitä kyllä tarvitsemaan, siellä on pitkät pultit, jotka on jumissa ja katkeaa. Tai sitten saat kannat pyöreiksi." Tämän jälkeen uskoin parastani ja hyväksyin pilkkahintaisen satsin mukaani.

Asentaessa kiittelin asiantuntevaa Motonetin myyjää, Dremelillä oli mukava katkoa pultti osiin ja laittaa uutta palikkaa tilalle. Liekö sitten heebolla ollut omakohtaista kokemusta. Tai tarpeeksi "kahden kerran kävijää" BX-asiakkaissa.



Yksipuolaisen ratin takaa,

Visa-mies

visamies.wordpress.com
facebook.com/visamies
youtube.com/visamies
twitter.com/visamies
visamies.galleria.fi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: BX van -89 Takajarrupalojen kiinnityssokan koko
ViestiLähetetty: 25.10.2010 20:51 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kauan huoltamatta olleet ( 1-2v) takapalat irtosi takakautta lyömällä, ensin vähän mäntiä sisälle. Sitten liukuratojen kaapiminen......vanhaa hammasharjaa fiinimpään putsaukseen.....


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 17 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron