|
Kirjoittaja |
Viesti |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 29.10.2010 21:35 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Elikkäs ongelma on seuraavanlainen että xantia ei nähtävästikkään lataa koska akkujännite laskee alle 9 voltin auton ollessa käynnissä hetken aikaa, akun ollessa melkein tyhjä jo. Laturi on uusi ja myös akku, flekti pyörii melkein kokoajan pieniä taukoja lukuunottamatta. Moottorin kupeessa on pumpun päässä hieman kosteaa ilmeisesti hieman suutinputkien liitokset vähän löysällä. Vikaa on vähän inhottava lähteä testailemaan ostamalla 188euron laturia, epäilin että josko laturi olisi mennyt sököksi dieselistä tai sitten on jossain oikosulku tai vast, laturilla plussassa sama jännite kuin akulla ja heräte tulee normaalisti.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
arzi
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 29.10.2010 21:52 |
Viestit: 188 Paikkakunta: ähtäri
|
hei..jos tarvitset laturia niin mulla olis 20 tuh ajettu 2.1td laturi. jos laturiin on päässyt diiseliä niin kannattaa tarkistaa että hiilet ei ole jumittuneet omaan pölyynsä,mulla entinen laturi lakkas lataamasta kun hydr pumppu tiputti öljyä sen päälle ja hiilet oli töhnässä.
c5 2,0td 03..cx c-matic 78..bx gt 85..bx td 89..bx 90 1,6..xsara picasso 1,8 01...
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 29.10.2010 22:25 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ropeliz kirjoitti: Elikkäs ongelma on seuraavanlainen että xantia ei nähtävästikkään lataa koska akkujännite laskee alle 9 voltin auton ollessa käynnissä hetken aikaa, akun ollessa melkein tyhjä jo. Alle 9 voltin?  Joku purkaa akkua ja kovasti. Ihan vaan ilman latausta ei kovin äkkiä noin alas laske. Lataappas akku täyteen, pysyykö jännite siedettävällä tasolla a) virrat pois päältä, b) avain 1. pykälssä, c) sytytysvirta päällä ja d) moottorin käydessä? (kirjaa mittaustulokset ylös) Ropeliz kirjoitti: Laturi on uusi ja myös akku Näistä voitaneen vikamahdollisuudet sulkea pois siis melko varmasti... tuskin sentään kahta risaa laturia ja kahta risaa akkua on sattunut samaan yksilöön peräkkäin. Jos kuitenkin jostain syystä voit epäillä uuttakin laturia vialliseksi, niin kokeile ilman laturia.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 10:03 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Onko Xantia Breakki,toimiiko takalasin pyyhin. 
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 11:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Mitenkäs akusta vaihteiston kylkeen tuleva maadoituskaapeli?
Mittaapa yleismittarilla jännitehäviöt laturin + navan ja akun plussan väliltä. Samalla tavoin jännite-ero moottorin lohkon ja akun miinusnavan väliltä. Jös jännite-ero pitäisi olla reilustia alle voltin. Mieluiten alle 0,2 volttia.
Minulla oli yhdessä autossa akun maadoituskaapeli poikki akkukengän liitoksesta. Kaapeli näytti ehjältä mutta sähkö ei silti kulkenut läpi.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 13:36 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Auto on berline ja miinusnavalta laturille johtaa hienosti.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 15:01 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Tässä seuraavia mittaustuloksia, akku täyteen ladattuna auto käynnissä akkujännite 12.07 ja laturin päässä kutakuinkin sama mutta heräte vain 11.44, joten seuraavaksi varmaan irtokarvalla lyömään lisää herätettä ja tarkistamaan alkaako jännite nousta.
Niin ja onkos siellä jokin rele joka latauksen herätettä ohjastaa?
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 15:19 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ei taida herätteen lisäys auttaa. Ja kestäisikö säädin suurempaa virtaa, kuin mitä latausmerkkivalon kautta tulee. Ja tuon merkkivalon rinnalla on myös vastus, että jos vaikka polttimo olisi kaput, niin lataus kuitenkin alkaisi. Laturi ei taida olla kunnossa. Palaahan latausvalo sammuakseen moottorin käynnityttyä? Nuo jännitehäviöt pitäisi olla luokkaa enintään 0,0x volttia(niin on uutena). Jos enemmän, niin häikkää liitoksissa, liittimissä, yms. Kapistus ei toimisi parhaalla mahdollisella tavalla, näiltä osin. 11-12V on jännite tyypillisesti silloin, jos laturin tasasuuntajasta olisi jokin diodi sökö, oikkarissa..Latausmerkkivalo saattaa hehkua himmeästi.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 16:07 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Tapsa 550 kirjoitti: Onko Xantia Breakki,toimiiko takalasin pyyhin.  Mitenkäs takalasin pyyhkijän toimivuus vaikuttaa lataukseen?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 16:14 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Oli tapaus että takalasin pyyhin oli päällä ja jumissa purki enemmän kun latas.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 17:48 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ropeliz kirjoitti: Tässä seuraavia mittaustuloksia, akku täyteen ladattuna auto käynnissä akkujännite 12.07 ja laturin päässä kutakuinkin sama mutta heräte vain 11.44, joten seuraavaksi varmaan irtokarvalla lyömään lisää herätettä ja tarkistamaan alkaako jännite nousta.
Niin ja onkos siellä jokin rele joka latauksen herätettä ohjastaa? Kyllä näissä itsemagnetoivat laturit on ja öbaut 0,6 V kuulostaa tosiaan semmoselta häviöltä, joka polttimolle+vastukselle voi varmasti hukkuakin. Onko nyt laturi tosiaan uusi kuten sanoit? Ihan tavan latausvialtahan tuo kuulostaisi, jos tuommoisella tasolla jännite kuitenkin on, eikä mihinkään 9 volttiin sentään tipahda, niin laturia tutkimaan vaan.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 19:59 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Noniin nyt on laturi irrallaan ja oli homma helpompi kuin arvelinkaan vaikka ahdas olikin, laturissa taitaa olla tasasuuntaus-silta menny rikki varmaan jos tuo edellisen akun kengän kiinnitys on pettänyt ja kenkä irronnut. päättelin vain kun on kerran molemman akunkengät vaihdettu edellisen omistajan toimesta. eli bebekiltä kyselemään huomenissa osia. Vai olisko jollain tiedossa mistä tampereella löytää osia moiseen laturiin, ja jos jollain olisi tässä lähellä laturia niin voisin ostoa harkita vaikka vanhempaakin kun kerran on uusi tuo risa.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
risekd
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 20:11 |
Viestit: 7
|
Moro.Tähän latausongelmaan voisi olla syynä se flektien lähes jatkuva pyörintä.Ammoisina aikoina etsin vikaa Xantian jännitenotkaduksiin jotka ilmenivät pimeällä ajettaessa ajovalojen välkkymisenä aina kun flektit pyörähti käyntiin.Vika löytyi syl.kannessa olevasta flektien ohj.anturista.En vain muista minkä värinen oli tämä anturin pistoke.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 20:15 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 20:49 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Paris-Rhone- laturiin taitaa sopia ns.autodiodit, Mitzuun ?. Jos löydät mekaanisesti samantyyppisen diodin, niin valitse suurin virta- ja jännitekestoisuus, mitä tyypistä löytyy, eikä niitä ei ole koskaan liikaa. Autodiodeja on sitten kahta sorttia, mekaanisesti: lyhyt tumppi juotosta varten, tai joustava kuparipunosjohto kaapelikenkineen, tai ilman. Sähköisesti: kotelossa anodi, tai katodi. Jompi kumpi sitten tarvitaan, riippuu kummassa sillan osassa vika on. Autodiodi pitäisi painaa suoraan, tasaisesti reikäänsä, ettei se väljisty, muuten virran kulku ja lämmönpoisto kärsii. Nuo jännitenotkahdukset riippuvat paljon erilaisista turhista jännitehäviöistä.
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 22:39 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Laturi on Valeo a13vi231 tyyppiä vissiin 90ampeerinen ja on käytännossä uutta vastaava. kertokaas nyt sähkön ihmeelliseen maailmaan tutustuneet että millä ilveellä tutkin laturissa vikakohteen kun ei ensimmäiseksi tule mihinkään johtamaton purkaminen uuden laturin kohdalla mieleen, suunnittelin hakea tuosta lähikunnista --> http://www.autopurkaamot.com/varaosahak ... &sivu=1&q= varaosalaturia josta voisi sitten kokeilla ainakin tuon jännitteensäätimen. Jos tämä minun laturi on jo kertaalleen tehdaskunnostettu niin ei kyllä yhtään napostele lähteä hakemaan kovasti osia jos vaikka kela jostain kohtaa oikosessa tai poikki. Ja näin valmiiksi jo kaikille vinkkejä antaneille kiitos  Niin ja jos jollain on mahdollisuus niin 2.0 16v ja 1.8 16v xantian latureiden kiinnityspisteiden strategiset mitat olisivat hyvä saada.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
kaselin
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 23:29 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Tampere
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 31.10.2010 23:39 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ropeliz kirjoitti: kertokaas nyt sähkön ihmeelliseen maailmaan tutustuneet että millä ilveellä tutkin laturissa vikakohteen kun ei ensimmäiseksi tule mihinkään johtamaton purkaminen uuden laturin kohdalla mieleen Sähkön maailmasta on tullut vasta pintaa raapaistua, mutta... diodivian näkee oskilloskoopilla aika selvästi (laturi paikoillaan, moottori käynnissä). Jos laturi on irrallaan ja osat purettavissa, niin diodit voi vaikka mitata. Yleismittareista löytyy yleensä "kynnysjännitemittaus", joka kyllä perusdiodin toimivuuden kertoo aika hyvin. Hienommalla mittauskytkennällä saa enemmänkin irti diodin sielunelämästä, mutta tuskin on tarvetta...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 01.11.2010 14:10 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Elikkäs projekti etenee hitaasti mutta sitäkin varmemmin, alkaa nyt kyllä epäilyttämään että vika voisi kyllä olla jossain muualla kuin laturissa kun diodeista ei yksikään johda "väärään" suuntaan vaan tuntuisi pelittävän ainakin noin kaikki samassa köntässä mitattuna kun ei kehtaa alkaa sitä siltaa juottamaan irti siitä. Sekä kun kerran on puhe uudesta laturista ja ei sitä vikaa ole löytänyt varmaan edellinen omistajakaan, on vian oltava jossain paikassa jonne virtaa menee oikein kunnolla kun kerran latausjännite nousee hieman kierroksilla. Nyt sitten ronkkimaan kaikki kovan kuorman sulakkeet irti jos voi yleensä ottaakkaan ensin vaikka kokeillen sitä takapyyhintä. Pitää varmaankin kokeilla nyt aluksi ilman laturia auto käynnissä akkujännite ja siitä yksitellen alkaa napsimaan sulakkeita pois että koska pompsahtaa jännite ylemmäs merkittävästi. Tällä testillä voisi saada suuntaa viasta, ja jos ei tunnu löytyvän niin sitten varmaan hakemaan uusi jännitteensäädin. Vai onko väellä vinkkejä kuinka sen voisi mitata irrallaan??
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 01.11.2010 16:03 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Syttyykös ja sammuukos se latausvalo normaalisti?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 01.11.2010 17:31 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Jos sinulla on starttikaapelit niin vedäppäs se miinus akunavalta laturille.ettei se vaan nyt kiertele jostain muulta kautta.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 01.11.2010 17:53 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Nimenomaan laturin runkoon. Tai näin, koneen käydessä mittaat akun miinusnavan ja moottorin välisen jännitteen. Pitäisi olla luokkaa 0,0..V, jos kaikki ok. Ja jos laturi muuten on kunnossa antaakseen häppää. Jos laturi ei toimi (laturin plus-navan ja laturin rungon välinen jännite n. 14V ja risat, kun ok), nämä ovat turhia konsteja. Jännitteitä voi mitata monesta paikasta, ne kaikki kertovat jotain. Hakusanaa "jännitehäviö" käyttäen saattaa löytyä erilaisia mittaustapoja.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 01.11.2010 18:43 |
Viestit: 5125
|
Tuo flektin jatkuva käyminen kannattaa myös selvittää, johto/sulake irti (kone kylmänä), ei taida laturi ainakaan tyhjäkäynnillä jaksaa tuottaa sen tarvitsemaa virtaa (tai ehkä sittenkin ihan niukinnaukin voi, riippuu puhaltimesta?, kun dieselin muu sähkönkulutus lienee melko pieni) (onko anturi/lämpökytkin rikki?)
Jos akku on jo melkein tyhjä, niin "jonkun perimätiedon" mukaan 90 A laturi lataisi alle 20 A tyhjäkäynnillä, joka ei riitä jäähdytyspuhaltimelle, vaan akku purkautuu pikkuhiljaa => akun kuuluukin simahtaa loppuun jos puhallin huutaa tyhjäkäynnillä akun ollessa valmiiksi sippi. (ja vielä jos: valot ~10 A, takalasinlämmitin 15 A + istuinlämmitinx2 20 A... ei riitä alkuunkaan tyhjäkäynti)
Sen sijaan kierroksilla 3000...4000 pitäisi virran riittää hyvin ja akkujännitteen nousta pikkuhiljaa (ainakin yli 13,5 A, jos lataa edes vähän sinnepäin)
|
|
|
|
 |
Ropeliz
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 01.11.2010 19:09 |
Viestit: 238 Paikkakunta: Orivesi
|
Hetken tuossa pihalla ihmeteltyäni ja laitettua laturin piuhat suojaan -> akku kiinni ja auto käyntiin akkujännite 12 ja risat, ei merkittävää vaikutusta jännitteeseen ajovaloilta parkeille. no ihmettelin sitä flektihommaa hetken kun huomasin paksissa ruskean anturin sekä monta sulaketta, no siellähän oli noussut sen lämpötila-anturin liitin pois paikaltaan juuri sen verran että kontaktia ei ollut joten "lukkolanka" paikoilleen joka myös paksista löytyi ja eipähän enää flekti pyöri jouten. Joten se on ratkaistu, akulla jännite nousi yli 14v kun kierroksia yli 3000 ja tuossa välissä laitoin laturin jo takaisin. No täytyy nyt tutkailla kuinka virrat pysyy kun autoa käyttelee kun ei uskalla lähteä hirveämmin ajelemaan, nyt risoo enemmän kuin laki sallii seuraava naftavuoto jota luulin vain löysäksi liittimeksi osoittautui olevan kuitenkin pumpulta eli, moniurahihna pois jakohihna ym vaihtoon sekä pumppu irti. Onhan savottaa  ja kaikenkukkuraksi kerrostalon parkkipaikka, onneksi on sentään asfalttipiha. Sitten kun tämän remontin on tehnyt niin pääsee hypistelemään perän hydrauliputkia  , ja rahan menekkiä ei voi estää. Minkähän verran maksaa rempattu käypänen pumppu tommoseen rakkineeseen  . Tässäkohtaa totean laturin tutkailemisen ja irroituksen täysin turhaksi, olisin vaan keskittynyt siihen naftavuotoon niin olisi kaikki tullut kerralla purattua ja nämä turhat työvaiheet olisin välttänyt. Niin ja latauksen merkkivalo ei tunnu toimivan alkuunkaan.
C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
|
|
|
|
 |
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Xantia 2.1 td latausongelma Lähetetty: 01.11.2010 19:18 |
Viestit: 693
|
Tarkistappa se surullisenkuuluisa sulake F2, jonka rikkonainen huohottimen lämmitysvastus polttaa, eipä myöskään lataa jos tämä sulake on palanut 
|
|
|
|
 |
|
|