Tuttu juttu, eikös? Jarrujen huolto meneillään, mutta ilmausruuvi ei aukea. Lopulta se katkeaa. Eipä hätiä. Satula irti. Älä avaa sitä pitkää 5 mm:n pulttia, joka pitää satulan puoliskot toisissaan kiinni. Toivottavasti jarruputken juntturi aukeaa. Ilmausruuvissa on 8 mm:n kierre. Poraa katkennut ruuvi pois, käyttäen 6,8 mm:n terää. Älä poraa syvemmälle, ainoastaan sen verran että saat ruuvinjämät ulos. 8 mm:n kierretapilla uudet kierteet, tai paremminkin vanhojen esiinkaivaminen. Puhdista reikä hyvin paineilmalla.
Ota romuläjästä vanha hydrauliputki jossa juntturi paikallaan. Katkaise putki juntturin kannan puolelta. Puhdista putken tiivisteen puoleinen pää 2 mm:n poranterällä ja lopuksi rasvanpoistoaineella. Tinaa putken pää umpeen. Jos siinä vanhassa putkessa oli se toinenkin juntturi, säästä se vastaisen varalle.
Puhdista takatukivarren ja jarrusatulan väliset kosketuspinnat ja laita tilalle ohuelti keraamista vaseliinia, alustasuojaa, tai muuta vastaavaa. Sipaise samalla vaseliinia myös siihen äsken tekemäsi 'ilmausruuvin' kierteeseen. Asenna satula paikalleen, samoin jarruputki. Ja uusi ilmausruuvi tiivisteen kera paikalle. Toimii ja pitää. Ilmatessa tosin neste vuotaa ruuvin juuresta, mutta niinhän myös monessa ilmausruuvissa. Niitäkin on sellaisia, joissa ei sitä reikää ole.
BX:n takajarrusatulat kun ovat vaihtokelpoiset puolelta toiselle. Siksi siihen ilmausruuvin tilalle sopii myös hydrauliputki junttureineen.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|