Startti saa hiukan kehnosti sähköä, vaikka akku etc. on testattu ja käynnistysmoottori on vaihdettu. Mittarilla (rekisteröivä Fluke 123) akun navoista jännite laskee 12.5V -> 11V käynnistettäessä. Moottorista mitattuna sama jännite rojahtaa ->n.7.5V. Lisäksi latausjännite on akusta mitattuna n.13.7V ja moottorista n.14.5V eli maadoituksen sarjavastuksessa löytyy ihan kohtuullisesti. Laskennallisesti ylläolevasta laskettuna vastus on jotain 0.0x kun sen pitäisi olla 0.00x.
Joten siitäpä kysymys, missä ihmeessä on moottorin maadoitus? En oikein löydä paikkaa ja käsikirjassa ei kerrota (Alfamer). Kävin kylläkin tänään Biltemasta hakemassa 6mm2 johtoa ja 25mm2 kaapelikenkiä. Aion liittää 4x6mm2 käynnistysmoottorin ja maadoituspisteen välille. Eiköhän tehoa..
Oldis
Viestin otsikko: Re: Moottorin maadoitus
Lähetetty: 04.11.2010 22:42
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
kerro edes auton merkki ja malli.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
HessuV
Viestin otsikko: Re: Moottorin maadoitus
Lähetetty: 04.11.2010 22:45
Viestit: 2
Voihan... Unohtui; on Xantia 2.0 16v
svc
Viestin otsikko: Re: Moottorin maadoitus
Lähetetty: 04.11.2010 23:05
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
HessuV kirjoitti:
Joten siitäpä kysymys, missä ihmeessä on moottorin maadoitus? En oikein löydä paikkaa ja käsikirjassa ei kerrota (Alfamer).
Yksi maadoituspiste on vaihteiston päällä. Näkyy paremmin, kun irrottaa ilmansuodattimen.
Vikaahan voi löytyä sitten maadoitusköyden ja sen vaihteiston puolen kiinnityksen lisäksi myös akunkengän ympäristöstä. Suoraanhan tuo taitaa akunkengälle mennä sieltä, jos en ihan väärin muista. Muutenhan konehuoneen maadoitukset on Xantiassa aika lailla koottu vasemman ajovalon taakse. Uusikoppaisessa ovat yhdessä "kiskossa"=levyssä akun vieressä pystyssä. Vanhakoppaisessa taisi olla akun edessä joku hässäkkä?
mahtaisko sulta löytyä asiallisia starttikaapeleita ? ei tarvita apuakkua vaan ihan peruslogiikkaa kun löytyy noikin hieno mittari. ehdotus: niissä kaapeleissa on yleensä isot hauenleuat molemmissa päissä ja vielä kun käyttää molempia ( punaista ja mustaa ) rinnakkain laittamalla toisen pään hauenleuat akun miinus napaan ( yleensä ei mahdu kuin yksi joten sen toisen leuan voi napsasta kiinni siihen leukaan joka mahtu siihen miinukseen.) sitten toisessa päässä olevat voi kiinittää moottorin METALLIOSIIN jonnekkin. ja sitten vaan avainta kääntämään . jos pyörittää iloisesti ,niin korjailemaan niitä maadoituksia. jos ei pyöritä iloisesti ,niin sitten taas esittämään lisäkysymyksiä.
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.