Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 05.11.2010 13:30 

Viestit: 4
Paikkakunta: Espoo
Tuli ostettua -99 1.9td Jumpperi naapurin ukolta. Auto on vain 141tkm ajettu mutta kone pitää jumalatonta kalketta, kalkattaa kuin moukaroisi pajavasaralla lohkon kylkeen. Jakohihna on vaihdettu Veholla 125tkm:ssä, tarkistin jo ettei ole jako pielessä. Voimaa koneessa ei ole yhtään, ja savuttaakin ihan reippaasti, koko piha nimittäin haisee palamattomalle tupaöljylle kun tuon pistää tulille. Lähtee kuitenkin aina laakista käyntiin. Ajossa tuo oli kuulemma alkanut yhtäkkiä kalkattamaan, eikä tuolla ole senkoomin ajettu kun n.5 km. Öljyä oli koneessa ihan senverran kun pitääkin, vaihdon öljyt ja suodattimen eikä öljyjen mukana tullut näkyvästi mitään metallisilppua tai muutakaan asiaankuulumatonta joten tuskin on kuivaksi ajettu. Ehdotuksia mitä tuosta on porsinut?



Jumper 1.9 TD -99 eka nokivasara, 5 x Audi 1988 - 97, Rantakirppu 2.0 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 05.11.2010 16:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
HOFF4 kirjoitti:
Tuli ostettua -99 1.9td Jumpperi naapurin ukolta. Auto on vain 141tkm ajettu mutta kone pitää jumalatonta kalketta, kalkattaa kuin moukaroisi pajavasaralla lohkon kylkeen. Ehdotuksia mitä tuosta on porsinut?
Villi arvaus:
Kiertokangen laakeri. Kannesta kuuluessaan irronnut etukammio?

Itse alottaisin öljypohjan irrottamisella. (Jos lähtee ilman koneen poistoa nokalta)



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 05.11.2010 17:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
svc kirjoitti:
Kannesta kuuluessaan irronnut etukammio?

Itse alottaisin öljypohjan irrottamisella. (Jos lähtee ilman koneen poistoa nokalta)


Ääni varauksin etukammiolle, tosin kilometrit eivät sitä välttämättä tue. Mutta aloita tuosta, mitä SVC ehdotti. Jos ei sieltä löydy mitään, niin sitten kansi ylös. En tiedä, pääseekö tuossa kammio putoamaan männän päälle asti, mutta jos se nyt syyllinen on, niin ei ehkä paljoa kannata käyttää, ennen kuin syy selviää...



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 05.11.2010 17:34 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
ootko satavarma ettei jako ole hampaalla pielessä voortin rieseli kalkatti kun syötävä ja hiljeni kun laitto jaon kohalle.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 05.11.2010 21:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 866
Paikkakunta: Janakkala
Sellainenkin homma, että jos suutin jää jostain syystä auki (roska, jousi poikki...), pitää sekin kyllä aivan älyttömän kalinan. Ja haisee naftalle, kun yhdestä pytystä tulee tavara raakana läpi.

Jos hermo kestää, laita käymään tyhjäkäyntiä ja avaa suutinputkia yksi kerrallaan sen verran, että vuotaa reilusti. Jos yhden kohdalla ei vaikuta käyntiin, on siellä jotain matoja.



Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 05.11.2010 23:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Eki kirjoitti:
Sellainenkin homma, että jos suutin jää jostain syystä auki (roska, jousi poikki...), pitää sekin kyllä aivan älyttömän kalinan. Ja haisee naftalle, kun yhdestä pytystä tulee tavara raakana läpi.

Jos hermo kestää, laita käymään tyhjäkäyntiä ja avaa suutinputkia yksi kerrallaan sen verran, että vuotaa reilusti. Jos yhden kohdalla ei vaikuta käyntiin, on siellä jotain matoja.


Ääni tälle Ekin teorialle.

Jos kiertokannen laakeri kolisisi, ei siitä tule palamatonta naftan hajua pakoputkesta, samoin jos olisi esikammio irrallaan.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 06.11.2010 02:22 

Viestit: 4
Paikkakunta: Espoo
Jaon tosiaan olen tarkastanut, satavarmasti ok. Suutinputketkin löysäsin yhden kerrallaan, tupaöljyt tietty päin näköä, ei vaikutusta kalinaan. Veivinlaakeria epäilin aluksi vahvasti itsekin mutta öljynpaineet on suht hyvät koska öp.valo ei syty heti kun sammuttaa vaan n.10-15 sek. viiveellä, eikä kalke ole ihan suoranaista kolinaakaan miltä laakerivamma taas kuulostaa. Hehkutulpatkin ruuvasin irti, aivan uudenveroiset, eikö niissä pitäis näkyä jonkinmoista vammaa mikäli etukammio olis korkannu? Venakopankin yritin irrottaa mutta eihän tuota saa pois irroittamatta imusarjaa, prkle. :evil:



Jumper 1.9 TD -99 eka nokivasara, 5 x Audi 1988 - 97, Rantakirppu 2.0 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 06.11.2010 19:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siirrä pakoputkee kauemmaksi lähimmästä raudasta


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 06.11.2010 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
siirrä pakoputkee kauemmaksi lähimmästä raudasta
Miten ihmeessä tuo auttaa voimattomuuteen ja savutukseen? :shock:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 07.11.2010 11:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no siirrä sitten pumpun ajoitus kohdalleen


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 07.11.2010 12:00 

Viestit: 164
Paikkakunta: Suolahti
Pumppu sökö tai ajotus pielessä. Minulla oli portterissa pumppu sökö niin auto kyllä kävi, vaan ei oikein ottanut kunnolla kieroksia ja tienoo oli täynnä savua ja hajua, kolinaakin oli riittävästi tai pikemminkin se oli sellaista terävää "kalinaa" :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 07.11.2010 21:36 

Viestit: 4
Paikkakunta: Espoo
Tuota noin, kun jakomerkit täsmää niin mikä ajoitus olis pielessä? Sori vaan mutta en oikein nyt ymmärrä tuota logiikkaa...

2000 rpm vaatii jotta edes jaksaa liikahtaa paikaltaan, siirsin tuots tänään pihalla n. 10 metriä ja kalkatus oli lähinnä korvia huumaava.



Jumper 1.9 TD -99 eka nokivasara, 5 x Audi 1988 - 97, Rantakirppu 2.0 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 07.11.2010 22:16 

Viestit: 164
Paikkakunta: Suolahti
Jos kysymys oli minulle, vastaan. Portterissa on pumppu eri hihnalla kuin jakopää. Jumpperista en tiedä, kaiketi jakopää ja pumppu samalla hihnalla. Pystyykö siinä sitten pumppu hyppäämään pykälän pari, tiedä en. Aikoinaan minulla portterista tippui tuo esikammio myös männan päälle, sen kolinan kyllä huomasi ja konetta ei järkihemmo käyttänyt huvikseen hetkeäkään. Taannoin kun oli pumppuvika, sama se laittoi pumpun merkkeihin tai vartin pieleen, kone kävi, vaan savua yms. oli ilmassa. Toisaalta kokeilin sitten ehjällä pumpulla vartin pielessä, kone kävi mutta savuttaen, merkeissä taas toimi kuten pitää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 07.11.2010 22:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
HOFF4 kirjoitti:
Tuota noin, kun jakomerkit täsmää niin mikä ajoitus olis pielessä?
Helposti. Eivät ne merkit aina paikkaansa pidä. Kerran vaihdoin yhden remmin ihan vaan merkkeihin luottaen, pyöräytin toki konetta pari kierrosta käsin rempan päätteeksi. Niin vaan huomasi heti liikkeelle lähtiessä, että pykälän pieleenhän se meni. Ei muuta kuin nopea siirto ja homma kuntoon.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 07.11.2010 22:38 

Viestit: 164
Paikkakunta: Suolahti
Laakerin tekstiä olisin lainannut, vaan en osaa. Ei ne merkit aina pidä paikkaansa. Väittäisin näin mututuntumalta että, kyllä pitää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 07.11.2010 22:51 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Niin, onko varmistettu että pumppu on kiinni, ettei ole säädöstään päässyt kiertymään?

Eli ajoitusmerkit etsintään ja mittakello pumppuun kiinni niin saa siihenkin varmuuden.

Ja aina voi tehdä 2-tahtiseokset jos kone ei niin pahaa ääntä pidä että uskaltaa käytellä. Pahemmatkin äänet välillä helpottuu jakajapumpuissa / suuttimissa.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 08.11.2010 00:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Jankos kirjoitti:
Niin, onko varmistettu että pumppu on kiinni, ettei ole säädöstään päässyt kiertymään?

Eli ajoitusmerkit etsintään ja mittakello pumppuun kiinni niin saa siihenkin varmuuden.

Ja aina voi tehdä 2-tahtiseokset jos kone ei niin pahaa ääntä pidä että uskaltaa käytellä. Pahemmatkin äänet välillä helpottuu jakajapumpuissa / suuttimissa.


Pumpun säätö jalassa olevalla säätövaralla ei saa kokemukseni mukaan konetta kolisemaan. Käyntiääni muuttuu enempi tai vähempi teräväksi, ja koneen savutus sinisestä mustaksi säädön äärilaidoilla.

laakeri kirjoitti:
HOFF4 kirjoitti:
Tuota noin, kun jakomerkit täsmää niin mikä ajoitus olis pielessä?
Helposti. Eivät ne merkit aina paikkaansa pidä. Kerran vaihdoin yhden remmin ihan vaan merkkeihin luottaen, pyöräytin toki konetta pari kierrosta käsin rempan päätteeksi. Niin vaan huomasi heti liikkeelle lähtiessä, että pykälän pieleenhän se meni. Ei muuta kuin nopea siirto ja homma kuntoon.


En ole tavannut kuin kerran auton, jossa jakopään merkit ei ole pitäneet paikkaansa. Tässä tapauksessa kaveri oli tehnyt itse hammasrattaan remmi-Volvon jakopäähän ja laittanut rattaan väärin päin paikoilleen, jolloin jako oli muutaman hampaan pielessä ja veto poissa.
Yleensä remmi menee hampaan pieleen kun ensin laittaa merkit kohdallaan remmin päälle. Sitten kiristysvaiheessa kun löysät otetaan pois, jokin hihnapyöristä liikahtaa hampaan verran.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 08.11.2010 16:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
eti puolen metrin pätkä 6-7mm paksuista rautalankaa ja taivuta päistä 10cm matkalta loivalle kulmalle . eti startin alta reikä vahtipyörään päin ja tunge se taitettu pää siitä reiästä painaen kokoajan sitä vauhtipyörää kohti. samalla kierrä temppurautaa 22mm kalulla kunnes se langan pää loksahtaa johonkin koloon. pura ylä/välikoppa pois ja tarkista osuuko nokan rattaan reikä vastakoloon kannessa. tarkista että pumpun rattaan kolmesta reiästä kaksi on linjassa pumpun runkoon ( menee 8mm pultti . jos temppuraudan ja nokan kolot on paikallaan ,mutta et saa kohdistettua pumpun rattaan reikiä vastareikiin ,niin olet löytänyt syyn.
jos taas temppuraudan kolo on kohdallaan mutta mitkään muut reiät eivät ,niin kierrä temppua 360 astetta ja tarkista uudelleen.
ja unohtakaa ne hihnamerkit. nuo koneet tapitetaan kun vaihdellaan remmiä.
sama juttu pätee myös bensavariaatioissa . ja kun ropaatte niitten jakopäitä niin älkää ottako sitä vanhaa hihnaa pois ennen kuin olette tehneet omat TARKAT merkinnät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 08.11.2010 18:25 

Viestit: 4
Paikkakunta: Espoo
Tehty jo, ja kuten olen aiemminkin todennut, jako täsmäsi. Startti on niin helppo ottaa irti ettei kannata alkaa rautalangalla sorkkimaan ja arpomaan startin välistä kohdistusreikää.



Jumper 1.9 TD -99 eka nokivasara, 5 x Audi 1988 - 97, Rantakirppu 2.0 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 08.11.2010 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
kokemjne kirjoitti:
älkää ottako sitä vanhaa hihnaa pois ennen kuin olette tehneet omat TARKAT merkinnät.
Aamen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 08.11.2010 20:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no sitten seuraavaksi edullisin vaihtoehto. suuttimet kouraan ja diesel pajalle paine testiin. tiputtelevat suuttimet kalistavat konetta melko reippaasti. ja sitten vasta miettimään niitä kalliimpia vaihtoehtoja


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 13.11.2010 21:18 

Viestit: 164
Paikkakunta: Suolahti
Onkos vika paikallistettu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 17.11.2010 00:49 

Viestit: 1
Hiukan samanlaista ongelmaa täällä, tosin vain kalke käy, savuta ei ja muutenkin voimaa tuntuu riittävän. Eli 2,5D jumper -98. Moottoritiellä 200 km matkanteon jälkeen alkoi kuulua kalina tai kolina. Tiheys kasvaa kierrosten mukaan ja voimistuu hetimiten käynnistyken jälkeen. Vein korjaamolle, olivat epäilleet kiertokangenlaakereita ja vaihtaneetkin ne, ääni pysyi muuttumattomana.. onko tähän jollakin kokemusperäistä tms. ratkaisua?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 30.01.2016 18:53 

Viestit: 164
Paikkakunta: Suolahti
kokemjne kirjoitti:
eti puolen metrin pätkä 6-7mm paksuista rautalankaa ja taivuta päistä 10cm matkalta loivalle kulmalle . eti startin alta reikä vahtipyörään päin ja tunge se taitettu pää siitä reiästä painaen kokoajan sitä vauhtipyörää kohti. samalla kierrä temppurautaa 22mm kalulla kunnes se langan pää loksahtaa johonkin koloon. pura ylä/välikoppa pois ja tarkista osuuko nokan rattaan reikä vastakoloon kannessa. tarkista että pumpun rattaan kolmesta reiästä kaksi on linjassa pumpun runkoon ( menee 8mm pultti . jos temppuraudan ja nokan kolot on paikallaan ,mutta et saa kohdistettua pumpun rattaan reikiä vastareikiin ,niin olet löytänyt syyn.
jos taas temppuraudan kolo on kohdallaan mutta mitkään muut reiät eivät ,niin kierrä temppua 360 astetta ja tarkista uudelleen.
ja unohtakaa ne hihnamerkit. nuo koneet tapitetaan kun vaihdellaan remmiä.
sama juttu pätee myös bensavariaatioissa . ja kun ropaatte niitten jakopäitä niin älkää ottako sitä vanhaa hihnaa pois ennen kuin olette tehneet omat TARKAT merkinnät.

Mikä on tuo temppurauta?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jumpperin kalketta
ViestiLähetetty: 31.01.2016 08:50 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Oletko tarkistanut Turbon putket,että ei ole vuotoja tuo voimattomuus ja savutus viitas niihin. Yhdessä Hdi koneessa oli turbon putki löysännyt sieltä öljypohjaan ja kytkinkopan luota olevasta liitokset niin oli kyllä piha täynnä savua eikä voimaa nimekskään taisi se vähän kolistakkin. Tuosta 1,9 en tiedä mistä ne putket kulkee mutta löytyykin ne kun katselee.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: