Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/7 [ 170 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 10:24 

Viestit: 93
Paikkakunta: Tuusula
8.11.2010 Mittarilukema 41290km
Aamulla kolme astetta pakkasta,joten kai tätä jo talviajoksi voi kutsua. Auton ikkunat tietenkin jäässä ja rapsutuskausikin saatiin samalla käyntiin. Moottori hyrähtää vaivatta käyntiin ja työmatka alkaa. Viiden kilometrin jälkeen alkaa tuulilasikin pysyä auki, - takalasin lämmitysvastuksistakin näyttää suurin osa toimivan, hienoa.
Liikenne jumiutuu jo Korson liittymän kohdalla ja koukkaan nopeasti rampille,jota kautta pääsen Lahden moottoritielle. Autoon viime viikolla asennetut Nordman 4 nastarenkaat pitävät hyvin jyrkästi kääntyvällä ja vähän jäisellä rampilla ja kurvaan kohti itää. Lahden moottoritiellä on hiukan väljempää, säädään kabiinin lämpötilasäätimen 21 C asteeeseen, se tuntuu sopivalta, vaikka jalkatiloihin ei lämpöä tulekaan. Ilmanjakosäätimeen on ilmeisesti pesiytynyt tikka,kun tasainen nak-nak-nak-soundi kajahtaa ilmoille,kun ilmantulon kääntää jalkatiloihin. -Eihän sitä jaksa kuunnella. Auto toimii muuten ihan hyvin ja parkkeeraan sen kadunvarteen Helsingin Roihupellon teollisuusalueella ja kävelen työpaikalleni.- Ihan hyvä aamu.

t. CX, talviajaja

PS. Kirjuuttelen aina silloin tällöin tähän viestiketjuun talviajokokemuksia CX:n ratissa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 10:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 118
41290 km? CX!? :o


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 10:30 

Viestit: 5866
Paikkakunta: Lahti
JarnoF kirjoitti:
41290 km? CX!? :o


Aika paljon on tosiaan ajettu kun meidän -82 ei oo vielä 2000km :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 10:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 996
Paikkakunta: Nokia

Profiili WWW
CX on talviautojen parhaimmistoa. Itse en ole kyllä lyhyellä talvella ajanut, mutta eiköhän sekin loistolaite ole :)



// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 10:41 

Viestit: 93
Paikkakunta: Tuusula
Autoon on mittari vaihdettu edellisen omistajan merkintöjen mukaan 138 000 km:ssa ja sen jälkeen ajettu tuo rapiat 40 000 km.
Niko, laita Prestige kuntoon, niin päästään vertailemaan pitkää & pätkää :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 11:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Ilmanjakosäätimeen on ilmeisesti pesiytynyt tikka,kun tasainen nak-nak-nak-soundi kajahtaa ilmoille"

Joo, se apukuskin jalkatilassa oleva nylon-valmisteinen segmenttiratas on korkannut koska sitä vasten jauhaa messinkinen ratas joka kääntää läppää tuulilasille tai jalkoihin.

Vaihto on niin että apukuskin keskikonsolipaneeli irti ja siellä iiiihan ylhäällä on se ratasmysteerio.... sanoisin että helpottaa vähän kun irroittaa hanskalokeron ja sekin on muuten helppo irroittaa. Lämppärille tulevat putket saattavat myös hieman ahistaa mut kyllä se siitä. Kun homma on korjattu on hyvä rasvata valkoisella vassulla rattaiden väli.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 11:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 217
Paikkakunta: Vantaa
Minä tein tuon Cikatin mainitseman toimenpiteen alkukeväästä ja tosiaan iisi piisi. Hanskalokero irti ja se apukuskin puoleinen keskikonsolin suojapahvi. Sieltä se tikka tosiaan löytyy ja jo vain sen jälkeen tulee varpaillekin lämmintä. Jostain tietty täytyy ensin löytää se ratas, jonka vaihtaa...

Tää on niitä mukavia hommia, jotka heti tuntuu ja huomaa ja joista tavallinenkin tunari (tarkoitan itseäni) saa onnistumisen tunnetta kun ei tarvii ihan koko kojetaulua purkaa. Joskin Cx:n kojetaulu ja mittaristo on mielestäni kyllä huomattavan helppo moneen tavanomaiseen Tojotaan verrattuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 16:12 

Viestit: 181
Kyllähän Cx talviautona on ajettavuudessa erinomainen. Mutta se lämmitys. Ainakaan kakkoskoppasen lämmityslaitteen henkäily ei saa farmari pysymään lämpimänä kovalla pakkasella. Tänään, -4 vielä sulas jopa ikkunat.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 17:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Jooh kyllähän sitä itsekin tuli joskus reilu viitisen vuotta sitten likimain vannottua, että CX:n talviautoilut olisi jo takana päin, mutta kuinkas ollakaan viime vuonna sattui kohdalle tuo keltainen CX, joka oli sopivasti niin mätä, että sen pelastaminen loistokuntoon olisi aivan älytön urakka, ja siinä ei olisi mitään järkeä. Joten päätin, että hitsaan talveksi kerrallaan kuntoon, katsotaan kuinka monta vuotta sitä sitten jaksaapi. Kohta pitäisi alkaa ovia hitsaileen, ne viime vuonna meni vielä vain lievällä kehoituksella, että näillekin olis jo syytä jotain tehdä :oops: .

Kyllä tässä taas on intoa rakennelle, kun kesä on mennyt pääosin Beksillä ajellen, joka ei ole kaivannut muuta huolenpitoa, kuin ööliä ja vettä tilkka lisää silloin tällöin, ja naftaa sit joskus, aikas harvoin sitäkin, kun kuluttaa piru niin vähän :o . No CX on turbodieselillä, eli kulkupuoli tulee kohenemaan hurjasti, kun pääsee vaihtamaan kalustoa talviseen, eli tänäkin talvena se tulee olemaan jällee kerran keltainen CX :D . Odottelen vaan leimaamista joulukuulle, jotta saan siihen ensivuoden katsastuksen, on tuo dieselin leimaaminen se verran kallista hupia :( .

Kovemmilla pakkasilla tosin viimetalvena tuli hiukan fuskattua, kun CX:n webasto hajosi, niin piti kylmimmät talvipäivät (yli -25) ajella V6 XM:llä, kun ei sita dieselin kolinaa jaksa itse eikä naapurit kuunnella, kun nakun laittaa kylmänä käyntiin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 18:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Kyllähän noiden näkeminen talviliikenteessä lämmittää sydäntä tai sanotaan et piristää päivää :)
Viime talvena jyväskylään mentäessä tuli harmaa Visa vastaan nelos tiellä. Hihkuin ja hypin kuskin jakkaralla, ja vaimo ihmetteli et mikä sulle tuli :D
Joutsassahan tuo Visa sitten tulikin pyörähtämään ja muutama sana vaihdettiinkin omistajan kanssa.
Näillä vehkeillä kyllä erottuu joukosta :mrgreen:
Toki hyviä yksilöitä ei kannata suolassa liottaa syyttä suotta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 19:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Tulipas katseltua omia kuvia, josko olis joku talvinen CX kuvakin. Ja osui silmiin kuva melko tasan vuosi takaperin, kun viimeisiä hetkiä oli oranssinpunainen CX ajossa ennen talviunille menoa. Kuva otettu 6.11.2009, TRX-renkulaiset saivat maistaa luntakin :P .

Kuva

Liki samalta näyttää lumitilanne pihalla muuten nytkin :roll: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 21:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1
Omalla CX:llä tuli viime talvi ajettua ja hienosti meni... Lähinnä tota diisselin toimivuutta pelkäsin mutta ainoa ongelma oli kun iski -20 pakkasta ja oli kesälaatua vielä tankissa. Kiva oli ajaa ja aina lähti käymään. Lämpöäkin tuli ihan siedettävästi etupenkille ainankin. Harmi kun jää ainankin tämä talvi väliin :(



Ex:
XM 2.0i Berline -89
XM 2.0i Berline -90
XM 3.0 Break -92
XM Turbo CT Break -95 "postiauto"
CX Berline2500D-79
Xantia Berline 1.8 16v-97
Xantia Berline 1.8 8v-95
Bx 1,6 GTI -89
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 08.11.2010 23:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:) CX on loistopeli talvikeleille ,mutta se lämppäri on surkea miinus-asteille ja märille keleille. vanhempaa variaatioon sai lisä kennon ,mutta se taas haittasi lisää ilman kiertoa.. tietenkin pitkillä matkoilla ongelma lieveni ,mutta mutamien kymmenien kilometrien aikana ei kuivunut riittävästi. farkku oli vieläkin surkeempi ilman lisälämmitystä. kuutioita liikaa lämppärin tehoon nähden.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 11:21 

Viestit: 153
kokemjne kirjoitti:
:) CX on loistopeli talvikeleille ,mutta se lämppäri on surkea miinus-asteille ja märille keleille. vanhempaa variaatioon sai lisä kennon ,mutta se taas haittasi lisää ilman kiertoa.. tietenkin pitkillä matkoilla ongelma lieveni ,mutta mutamien kymmenien kilometrien aikana ei kuivunut riittävästi. farkku oli vieläkin surkeempi ilman lisälämmitystä. kuutioita liikaa lämppärin tehoon nähden.


Kerrohan hieman tuosta lisäkennosta, mihin se tulee ja minkäkokoinen.

Mulla on -75 2200:ssa laitettu pieni lisäkenno lämppärikotelon sisään varsinaisen kennon etupuolelle, mutta epäilen sen olevan joku aiemman omistajan viritys.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 11:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
nimenomaan siellä se lisäkenno on


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 12:56 

Viestit: 93
Paikkakunta: Tuusula
9.11.2010 Mittarilukema 41396km

Töihin lähdön aika ja CX ei käynnisty. Bensamittari näyttää yli puolenvälin,joten bensarosvojakaan ei ole vieraillut. Kolme starttausyritystä,mutta ei lupaustakaan. Konepelti auki ja ihmettelemään,- tästäkö se talviajon riemu alkoi-, bensa ainakin haisee,joten taitaa olla kipinän puutetta. Otan tulpanjohdot irti puolien päästä ja totean ne umpiruosteiseksi,puhdistelen hieman ja takaisin paikoilleen. Uusi starttausyritys,mutta ei vaikutusta. Muistan,että joku ylimääräinen katkaisija roikkuu kaasupolkimen yläpuolella,olisiko valehälyttimen kytkin tai mikä lie edellisen omistajan viritelmä,en ole asiaan vielä tarkemmin perehtynyt. Katkaisija toiseen asentoon ja pari kertaa kuuluu konehuoneesta posh posh ja sitten ei mitään. Katkaisija takaisín alkuperäiseen asentoonsa ja käynnistysyritys, ei mitään toivoakaan käynnistymisestä. Pettyneenä nousen autosta,suljen konepellin ja mietin miten päästä töihin. Istun autossa ja starttaan, CX hörähtää käyntiin,kuin vikaa ei olisi ollutkaan.
-Työmatkalla mietin mikä olisi voinnut kipinän puutteen aiheuttaa ?. Ei niin hyvä aamu kuin eilen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 13:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 362
Paikkakunta: Eindhoven
On se aina huono jos vikaa ei ole selvä.



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 15:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
jari kertoo nyt ekaksi muutakin tietoa kulkimesta kuin ,että se on CX


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 19:11 

Viestit: 93
Paikkakunta: Tuusula
CX on vuosimallia 1989 ja GTI Turbo 2.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 19:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
no katoppa kytkinkopan päältä nokka-akselin takaa löytyykö sieltä yksi vai kaksi pick uppia sininen ja ruskea vai vain sininen.
siihen tulee hyvin hentoset piuhat ja saattaa olla kontaktiongelmaa. . ite tappelin aikoinaan mystisen ongelman kanssa ja viaksi paljastui ko. piuhat. ja sitten se sininen helv.moninapainen ruiskurele. releessä ei oo vikaa mutta kontakteissa kyllä.
AEI systeemi ohjaa sen releen toimintaa TD pulssilla ja jos kontakti on huono ruiskun tahdistus puuttuu. ei tee pahaa ottaa sen syttyboksin = AEI kahta liitintä ( musta ja valkoinen ) irti ja katsoa ja myrkyttää niitä näin syksyllä. mutta tee ne hommat lämpimässä. piuhat ovat ranskalainen käsitys lämpötilan vaikutuksesta niihin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 21:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1526
Paikkakunta: The City of Häijää
Ajoin reilu viikko sitten viikonvaihteessa Prestigen talviteloille. Olikin aikalailla viimeiset hetket tehdä ko. homma HVAC:n puolesta. Ilmaa tulee lämppäristä surkean vähän ja suuntauksen säätöjen vaikutus on minimaalista. Läpät kyllä kääntyvät surinan saattelemana eikä häiriöääniä kuulu. Voiko puhaltimen suuremmat nopeudet olla pois pelistä (puhaltaa kyllä säätöpyörän kaikissa asennoissa) vai onko se tosiaan niin heikkohenkinen?

Tämä talvi mennään teutonien maasta peräisin olevalla jokapyörävetoisella alumiinikasalla, jonka lämmöntuotosta huolehtii 4.2-litrainen bensakasi...



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 09.11.2010 23:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Mitä nyt aikanaan isäukon 20 TRE:llä - olikohan nyt vuosimallia -89, muovipuskurinen ja pirun viisarimittareilla varustettu - matkatessa pohjoiseen, niin enpä nyt muista sen olleen mitenkään erityisen kylmä auto?

Ainoastaan jääpolanteissa tahtoi tuo taka-akselin raideleveyden ero suhteessa etuakseliin tehdä tuota perän "muljumista" urasta uraan... Ja Diravin kanssa sai liukkailla ratista pidellä "sormenpäillä".

Mutta mukavin se silti tähänastisista on. Tosin talviajon jäljet kyllä rupesivat näkymään normaaliin CX:n tapaan. Eli eiköhän tuo paalissa jo tänä päivänä ole...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 10.11.2010 13:06 

Viestit: 87
Aamulla jo oli pohjaa myöden lunta, mutta hyvin pääsin CX:llä liikenteeseen..
Itsekin pari talvea CX:llä ajaneena on helppo yhtyä edellisten kirjoittajien kokemuksiin CX:stä talviautona. Viime talvestakin selvittiin vaikka oli niin pitkät pätkät kunnon pakkasia. Eipähän ainakaan joutunut suolassa uittamaan.
Tarkemmin kun miettii, niin monilta ominaisuuksiltaan on talviajossa samantyyppinen kuin rättäri, siis ajo-ominaisuuksiltaan molemmat ihan omaa luokkaansa mihinkään muuhun verrattuna ja lämmitys/huurteenpoisto ei sitten ihan sitä parhaimmistoa. Rättäri uusilla 125:lla kumeilla on kyllä oikeastaan ihan kaikista paras talviajo-ominaisuuksiltaan mihinkään muuhun verrattuna.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 10.11.2010 13:25 

Viestit: 93
Paikkakunta: Tuusula
" ja sitten se sininen helv.moninapainen ruiskurele. releessä ei oo vikaa mutta kontakteissa kyllä."

CX kun on minulle vielä uusi ja tuore tuttavuus, niin missä ruiskurele sijaitsee ?. Voisin tarkistaa nuo kontaktit.

t.Jari


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Talviajoa CX:llä
ViestiLähetetty: 10.11.2010 16:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4695
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
siinä vasemman ( kuskin puoleisen ) sisälokasuojan päällä on musta laatikko ja siihen on stanssattu isot kirjaimet AEI ja vähän kulkimen iästä ja asentajien motivaatiosta riippuen se rele saattaisi löyty helvetillisestä ryteiköstä kuskin puoleisen ajovalon alta. kyljessa pitäi lukee selvällä saksalla jotain steuerrelais ja kyljestä kaava nastoista.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/7 [ 170 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: