|
Kirjoittaja |
Viesti |
bigbro
|
Viestin otsikko: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 11.11.2010 21:56 |
Viestit: 265
|
Mistä mahtaa johtua Xantian käytös kun kaasun nostaa ylös niin nykäsee ennen moottorijarrutusta ja sama toisinpäin kun moottorijarrutuksen jälkeen alkaa painaa kaasua? Toinen Xantia käyttäytyy paljon sivistyneemmin, siirtyy jouhevasti moottorijarrutukseen ja takaisin veto päälle, mutta toinen nykyttää.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 11.11.2010 22:25 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
bigbro kirjoitti: Mistä mahtaa johtua Xantian käytös kun kaasun nostaa ylös niin nykäsee ennen moottorijarrutusta ja sama toisinpäin kun moottorijarrutuksen jälkeen alkaa painaa kaasua? Toinen Xantia käyttäytyy paljon sivistyneemmin, siirtyy jouhevasti moottorijarrutukseen ja takaisin veto päälle, mutta toinen nykyttää. Oisko moottorin tukikumit löystyneet / rikki tossa nykivässä? Mulla nykii ainakin ja nykäisi vielä pahemmin ennen alatukikumin vaihtoa...
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 11.11.2010 22:40 |
Viestit: 265
|
Xantippa kirjoitti: Oisko moottorin tukikumit löystyneet / rikki tossa nykivässä? Mulla nykii ainakin ja nykäisi vielä pahemmin ennen alatukikumin vaihtoa... Miten tarkistan ja todennan jos kumit on löystyneet? Onko vaara että joku paikka hajoaa jos vika on noissa kumeissa?
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 11.11.2010 23:14 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Myös jumittava "kaasuläppä" tekee tuota. Jos, niin säädä läpän rajoitinruuvia vain juuri sen verran, että läppä ei enää takerru kiinni-asennossa. Omassa läppä oli omallaan rajoituksella ja kuluttanut paikkansa muovirakenteisen kurkkuun. Siihen sitten alkoi jumitella. Nyt toimii. Jos moottorin tukikumit väsähteneet, niin kone pääsee heilumaan ja se käy mm. pakosarjan/-putken liitoksen/tiivisteen päälle.
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 12.11.2010 08:04 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
bigbro kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Oisko moottorin tukikumit löystyneet / rikki tossa nykivässä? Mulla nykii ainakin ja nykäisi vielä pahemmin ennen alatukikumin vaihtoa... Miten tarkistan ja todennan jos kumit on löystyneet? Onko vaara että joku paikka hajoaa jos vika on noissa kumeissa? Sepä onkin sit haastavaa. Kai se yksi keino on lykkiä autoa vaihde päällä tasaisella alustalla ja katsoa miten kone heiluu. Sullahan toi on helppoa kun voit verrata tervettä ja epätervettä yksilöä. Mulla kuuluu tossa HDissä semmonen narahdus siitä koneen oikealla puolella "lokarin päällä" olevasta kiinnikkeestä sekä käynnistäessä, liikkeellelähdössä, vaihteenvaihdossa, kaasua höllätessä / painaessa että autoa työnnettäessä vaihde päällä paikallaan.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 12.11.2010 17:14 |
Viestit: 265
|
Xantippa kirjoitti: Sepä onkin sit haastavaa. Kai se yksi keino on lykkiä autoa vaihde päällä tasaisella alustalla ja katsoa miten kone heiluu. Sullahan toi on helppoa kun voit verrata tervettä ja epätervettä yksilöä. Mulla kuuluu tossa HDissä semmonen narahdus siitä koneen oikealla puolella "lokarin päällä" olevasta kiinnikkeestä sekä käynnistäessä, liikkeellelähdössä, vaihteenvaihdossa, kaasua höllätessä / painaessa että autoa työnnettäessä vaihde päällä paikallaan. Ei sieltä kyllä mitään narinoita kuulu. Mut täytyy kokeilla heilutella ja verrata toiseen, että heiluuko enempi.
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 12.11.2010 17:28 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
bigbro kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Sepä onkin sit haastavaa. Kai se yksi keino on lykkiä autoa vaihde päällä tasaisella alustalla ja katsoa miten kone heiluu. Sullahan toi on helppoa kun voit verrata tervettä ja epätervettä yksilöä. Mulla kuuluu tossa HDissä semmonen narahdus siitä koneen oikealla puolella "lokarin päällä" olevasta kiinnikkeestä sekä käynnistäessä, liikkeellelähdössä, vaihteenvaihdossa, kaasua höllätessä / painaessa että autoa työnnettäessä vaihde päällä paikallaan. Ei sieltä kyllä mitään narinoita kuulu. Mut täytyy kokeilla heilutella ja verrata toiseen, että heiluuko enempi. Joo no mulla on sen kolme vuotta mitä toi auto ollut (100tkm) ollut enenevissä määrin tuota nykäisyä kaasua poljettaessa ja höllätessä. Vasta viime kesänä alkoi noi muut oireet (jurina/resonointi joka korjaantui alatukikumin vaihdolla) ja nyt toi narina ollut ehkä 2kk. Eli sulla lienee kumit paljon paremmassa kunnossa vielä.  340tkm ja diisselimoottori alkaa näköjään olla riittävästi noille kumeille.
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
Pastis
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 13.11.2010 16:27 |
Viestit: 26
|
[quote][quote="bigbro"]Mistä mahtaa johtua Xantian käytös kun kaasun nostaa ylös niin nykäsee ennen moottorijarrutusta ja sama toisinpäin kun moottorijarrutuksen jälkeen alkaa painaa kaasua
Nykäyksen esiintymishetki voisi viitata polttoaineen syötön ohjaukseen kun kaasu nostetaan, mutten siitä juuri muuta ymmärrä eli pelkkää arvausta tämä. Kommentteja asiantuntevilta?
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 13.11.2010 18:02 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
bigbro kirjoitti: Mistä mahtaa johtua Xantian käytös kun kaasun nostaa ylös niin nykäsee ennen moottorijarrutusta ja sama toisinpäin kun moottorijarrutuksen jälkeen alkaa painaa kaasua? Toinen Xantia käyttäytyy paljon sivistyneemmin, siirtyy jouhevasti moottorijarrutukseen ja takaisin veto päälle, mutta toinen nykyttää. Oletko irroittanut akun miinus navan ja käynyt suutelemassa vaimoa,ja kokeillut mitä tapahtui.. 
|
|
|
|
 |
Kami
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 13.11.2010 19:10 |
Viestit: 1729 Paikkakunta: Nousiainen
|
Meinaakko että toi suutelo olis tarpeeks pitkä "älyn" nollaukseen? Voishan se vaimo ihmetellä kun joka päivä alkais samalla lailla suuteloon, monta minuuttia jopa 
Ai mää vai... 1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 12:09 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
Xantia nypytti kaupunkinopeuksissa tasaisella, kevyellä pintakaasulla ajettaessa. Akun kenkä oli irti vähän eri syystä vuorokauden verran. Nykiminen loppui siihen.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 14:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kami kirjoitti: Meinaakko että toi suutelo olis tarpeeks pitkä "älyn" nollaukseen? Voishan se vaimo ihmetellä kun joka päivä alkais samalla lailla suuteloon, monta minuuttia jopa  Ja kun siihen tottuisi liikaa, siitä saattaisi tulla "pakkorako", ilman selityksiä auton kunnosta. 
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 15:06 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
ealab kirjoitti: Kami kirjoitti: Meinaakko että toi suutelo olis tarpeeks pitkä "älyn" nollaukseen? Voishan se vaimo ihmetellä kun joka päivä alkais samalla lailla suuteloon, monta minuuttia jopa  Ja kun siihen tottuisi liikaa, siitä saattaisi tulla "pakkorako", ilman selityksiä auton kunnosta.  Siitähän meidät Xantia patonkilaiset tunnistaa.. 
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 16:21 |
Viestit: 725
|
bigbro kirjoitti: Mistä mahtaa johtua Xantian käytös kun kaasun nostaa ylös niin nykäsee ennen moottorijarrutusta ja sama toisinpäin kun moottorijarrutuksen jälkeen alkaa painaa kaasua? Toinen Xantia käyttäytyy paljon sivistyneemmin, siirtyy jouhevasti moottorijarrutukseen ja takaisin veto päälle, mutta toinen nykyttää. Allekirjoituksessasi oleva keskikulutuslukema 1.8 -koneelle on epäilyttävän suuri. Itse olen samalla tekniikalla (aj. 330tkm) päässyt jopa 1000km:n tankillisia. Onko ruiskutussuuttimet kunnossa? En tiedä vaikuttaako se tuohon ongelmaasi. Tuo kulutus ja nypytys voisi viitata myös kuluneeseen lambda-anturiin.
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 18:08 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Ajo tyyli,kaveri osti 1970 luvulla WV 411, kulutus 18-20 l satasella auto takuuaikana monta kertaa takuu korjauksessa kulutuksen takia ei löytynyt vikaa,olin hänen kyydissä hän kiihdytti noin sataseen löysäs kaasun nopeus noin kahdeksankymmentä kiihdytti sataseen ja taas löysäs,ei ihme jos bensiini kelpas,411 ei ollut pienikulutuksinen muutenkaan..
|
|
|
|
 |
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 18:33 |
Viestit: 725
|
Tapsa 550 kirjoitti: Ajo tyyli,kaveri osti 1970 luvulla WV 411, kulutus 18-20 l satasella auto takuuaikana monta kertaa takuu korjauksessa kulutuksen takia ei löytynyt vikaa,olin hänen kyydissä hän kiihdytti noin sataseen löysäs kaasun nopeus noin kahdeksankymmentä kiihdytti sataseen ja taas löysäs,ei ihme jos bensiini kelpas,411 ei ollut pienikulutuksinen muutenkaan.. Niin kyllä, mutta jos huomasit tuon 2-litraisen kulutustiedot, niin se vaan vahvistaa epäilykseni 1.8:n viallisuudelle. Kaipa omistaja kertoo kohta...
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 19:07 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
Kulutuksista; Xantia -96 1,8 8v break 6a/60000km keppivaihde, pääosin kaupunkiajoa 8,67l/100km Xantia -96 2,0 8v sedan 5a/61000km automaatti, kaupunkiajoa 10,4l/100km X 1,8 tieajossa täydellä lastilla, pienin kulutus 7,2l/100km
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 14.11.2010 22:39 |
Viestit: 265
|
Janne L kirjoitti: Allekirjoituksessasi oleva keskikulutuslukema 1.8 -koneelle on epäilyttävän suuri. Itse olen samalla tekniikalla (aj. 330tkm) päässyt jopa 1000km:n tankillisia. Onko ruiskutussuuttimet kunnossa? En tiedä vaikuttaako se tuohon ongelmaasi. Tuo kulutus ja nypytys voisi viitata myös kuluneeseen lambda-anturiin. Nykytys on tuossa kakslitrasessa, ei ykskasissa. Janne L kirjoitti: Niin kyllä, mutta jos huomasit tuon 2-litraisen kulutustiedot, niin se vaan vahvistaa epäilykseni 1.8:n viallisuudelle. Kaipa omistaja kertoo kohta... Noi allekirjotuksen kulutuslukemat ei vielä ole millään muotoa vertailukelpoiset keskenään. Breakin keskikulutus on n. 41 tkm keskikulutus, berlinen vasta n. 1200 km. Break on rouvan käytössä, ajo pääasiassa kaupunkiajoa lomareissuja lukuunottamatta, berliina omassa ajossa (joka sekin pääasiassa lyhyttä).
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 15.11.2010 09:58 |
Viestit: 1496
|
Tämä nyt taas lähtee sivuraiteelle viestin otsikosta, mutta paljon tuntuu nuo Xantiat kuluttavan bensiinikoneella moottorivaihtoehdoista huolimatta. Minä olen päässyt automaattisesti vaihteitaan vaihtavalla kuusmukisella Xantialla 8-10 l/100km kulutuslukemiin. Kulutusta tosin olen mitannut vasta ~8000km verran. Pelkästään maantiellä ajaessa pääsee tuohon 8 litraan sadalla ja seka-ajossa menee ~9,5 l/100km. Ja tämä siis ihan normaalilla (tai ainakin minulle normaalilla) ajotavalla. Kuukausi sitten aloitin kokeilun, että meneekö 98:lla vielä vähemmällä. Kokemusta on vasta parista tankillisesta, joten vielä ei voi sanoa tuosta aiheesta mitään. Lopulta aika pieni ero näyttäisi olevan käytännön kulutuksissa 1.8 ja 3.0 välillä  .
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 15.11.2010 12:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Tirehtööri kirjoitti: Pelkästään maantiellä ajaessa pääsee tuohon 8 litraan sadalla Tirehtööri kirjoitti: Lopulta aika pieni ero näyttäisi olevan käytännön kulutuksissa 1.8 ja 3.0 välillä  . Juu, tuon perusteella pelkästään se pari litraa satasella, mutta kyllä sekin monen lompakossa tuntuu. Kaihan tuo 3.0:kin oli takapaksillinen (joka vie berlineä enemmän soppaa luonnollisesti).
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
bigbro
|
Viestin otsikko: Re: Xantian nykytys kun veto lakkaa Lähetetty: 15.11.2010 21:20 |
Viestit: 265
|
Tapsa 550 kirjoitti: Oletko irroittanut akun miinus navan ja käynyt suutelemassa vaimoa,ja kokeillut mitä tapahtui..  Pitääpä ensimmäiseksi kokeilla tuota, ainakin se kuulostaa mukavimmalta vaihtoehdolta. Onko väliä antaako yhden pitkän suutelman vai useamman lyhyen 
Xantia Berline 1.8i 16V -99 Laguna 2.0 farkku -05 (ex) C5 Break 2.0 HDi 136 -08 (ex) Laguna I 1.8 16V -00 (ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage (ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 (ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive (ex) BX 19 GTi -89
|
|
|
|
 |
|
|