Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/3 [ 67 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 20.11.2010 12:31 
Käyttäjän avatar

Onhan niitä ollut monenlaisia ja halvin meni rikki takuuaikana.
Taitaa kulkea hinta ja laatu käsikädessä.
Mielenkiinnolla seuraan Jumpyn akun kestoa, kun siinä on ylläpitolaturi ja akun merkki on Fiamm. :roll:

Poissa

Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 20.11.2010 12:33 
Käyttäjän avatar

Mää olen ostanut perinteisiä huoltovapaita aina Boschina ja hyvin on toiminut.

2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 12:51 

Kaiken merkkiset ollet hyviä ja kestäviä Bilipaliteeman akku kesti 7v nyt on Exide 7vuotta ja pelittää vielä.Joo ja huoltovapaita ovat Optima on startti/vara-akkuna 10v kovassa iskussa.

C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 13:37 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Köyhän kannattaa ostaa AGM nyt kun niiden hinta on tullut roimasti alas. Pyörittää paremmin ja lataa pätkäajossakin ja kestää syväpurkaustakin. Nyt suhde on meillä 3 AGM ja 2 kalsium ja 1 hopea-akku eikä yhtään perinteistä korkkiakkua.

Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 13:43 
Käyttäjän avatar

Autossa kaikki ovat toimineet kyllä ongelmitta. Moottoripyörässä kokeiltuina Yuasa, Varta ja olikohan halvempana vaihtoehtona Euroglobe ovat toimineet hyvin, mutta Biltema oli kyllä niin kauhea kokemus, että semmoista en mihinkään laitteeseen laita enää. Autoissa on ollut Vartaa ja Banneria ainakin, nykyisen päällä lukee Freedom ja hyvin sekin toimii.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 14:33 

ääni bannerille. itse pistin aikoinaan xsaraan sellaisen ja hyvin pelitti myös viime talven kovat pakkaset.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 15:37 
Käyttäjän avatar

sahtivaari kirjoitti:

Niin, saapa nähdä... Pari talvea ollut Xantiassa punainen ja Jumperissa keltainen 100 Ah ZAP. Ennen tuota Xantiassa oli peräkkäin parikin samankokoista, Varta ja sitä ennen Bosch. Jumperista ei ole vertailukohtaa, kun vaihdoin siihen akun ennen ensimmäistä meilläolotalvea.

Varta ja Bosch kestivät Xantiassa Webaston käyttöä kolme talvea, neljäntenä ei enää lämmityksen jälkeen saanut käymään, vaikka olisi välillä ladannut täyteenkin. Tosin Bosch siirtyi vielä sen jälkeen tuolloiseen Zx:ään, ja siinä pelasi pelkkänä starttiakkuna lopun meilläoloaikansa mainiosti...

Jos nuo ZAPit tämän tulevan talven toimivat moitteetta, niin ovat sitten päässeet samoihin, kuin nuo edeltäjänsä. Suurempia tavoitteita en ole vielä niille asettanut. :shock: Sen verran kuitenkin täytyy kokeilla, että asuntovaunuun tulee seuraavaksi kaksi saman tehtaan Sznajder 95 Ah AGM:ää. Kun autoihin tulee akkujen vaihto ajankohtaiseksi, täytyy varmaan harkita AGM:iä niihinkin.

Ducato 3.0 ComfortMatic '08
Clio TCe 90 Dynamique '13
207 1.6 16V '07
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00
Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00
Visa 1.4 GT '83
AX First 1.4 Diesel '93
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 16:33 

Biltema oli kyllä niin kauhea kokemus, että semmoista en mihinkään laitteeseen laita enää.

Mulla "mopossa"bilibaliteema pelaa hel..n hyvin eli mikä siinä sulla mättää? :roll:

C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 16:59 
Käyttäjän avatar

Bilteman akun laitoin toista vuotta sitten rättäriin kun kuusvolttisia ei kauheasti tarjolla edes ole. Saa nyt nähdä minkä aikaa se kestää. Mulla loppui 2006 Scudon (=Jumpy) akku jo viime talvena. Tosin se olikin lujilla Webaston takia.

2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 17:51 
Käyttäjän avatar

kaselin kirjoitti:
Mulla "mopossa"bilibaliteema pelaa hel..n hyvin eli mikä siinä sulla mättää? :roll:
Ei enää mikään, kun kannoin sen akkujätteeseen jo vuosia sitten. Vaikka Bilteman akku oli täyteen ladattu ja voimaa oli pyörittää starttia, niin ei se välttämättä jaksanut antaa kipinää enää samalla hotnassa. Ongelma oli pahimmillaan kevään ekoillakäynnistyksillä (akkua ladattu talvisinkin), jolloin täytyi antaa citikasta lisäsähköä. Ehkä mielenkiintoisin episodi oli kuitenkin se, kun Taipalsaari-->Hamina välillä katosi yhdestä kennosta noin puolet nesteestä. No, tokeni kyllä ennalleen veden lisäyksellä. Kaikki huolet katosivat, kun vaihdoin tilalle Vartan.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 21:50 
Eki kirjoitti:
[Pari talvea ollut Xantiassa punainen ja Jumperissa keltainen 100 Ah ZAP.

Punainen akku! Olin jo unohtanut, että niitä on punaisinakin. En ole vielä joutunut ostamaan akkua, mutta kun tulee aika vaihtaa... ;)

ViestiLähetetty: 20.11.2010 22:28 
Käyttäjän avatar

Viimeksi ostamani akku on Biltemasta, ja siitä on aikaa noin 3 vuotta, ja akku oli GS:n, eli 45 Ah. Hyvin on tuo toiminut, 2 vuoden takuun takia ostin tuolta. Harrasteautossa kun ei vuoden takuusta ole mitään iloa.

Ja edelliset Bilteman akutkin ovat olleet hyviä, joten voin varauksella niitäkin suositella. Hinta/laatu-suhde ainakin on ollut hyvä.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 23:42 

Lainion akku, punainen se on, valmistajasta ei oo tietoa mut uskon että Lainio itse kyllä tietää mistä moisia kannattaa ostaa, useampi vuosikymmen kun taitaa olla akkukaupasta kokemusta takana ;)

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 20.11.2010 23:51 
Käyttäjän avatar

Lemon kirjoitti:
Punainen akku! Olin jo unohtanut, että niitä on punaisinakin. En ole vielä joutunut ostamaan akkua, mutta kun tulee aika vaihtaa... ;)
Optima red top tilauksessa jo? http://korjaushuolto.com/kauppa/autotarvikkeet-akut-optima-optima-p-841.html?osCsid=9356fef3c2305a685bb963c12707664a

Toisaalta akun voi myös maalata... ja kai sie jousipallot olet maalannut jo? ;)

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 21.11.2010 00:17 
laakeri kirjoitti:
Toisaalta akun voi myös maalata... ja kai sie jousipallot olet maalannut jo? ;)

Ei ole tarvinnut, ne ovat vihreät kuten kuuluukin eivätkä harmaat.

ViestiLähetetty: 21.11.2010 11:54 
Käyttäjän avatar

sahtivaari kirjoitti:
Onhan niitä ollut monenlaisia ja halvin meni rikki takuuaikana.
Mielenkiinnolla seuraan Jumpyn akun kestoa, kun siinä on ylläpitolaturi ja akun merkki on Fiamm. :roll:

Voi, voi, näkyy Fiammi olevan Itaaliasta. :roll:
Siitä ei sitten voi paljon odottaa. :x

Poissa

ViestiLähetetty: 21.11.2010 12:39 

Minullakin hyviä kokemuksia Bilteman akuista: Varta kun zippasi, piti joku kevät äkkiä saada uusi akku tilalle pyörään. Silloin oli Biltemassa myös huoltovapaata tyyppiä tarjolla ja sen valitsin (enää ei taida olla perinteisiä lyijyakkuja juurikaan MP:lle). Hyvin on toiminut muutaman vuoden, vaikka pyörässä on vieläpä digi-digiruisku kultaiselta -80 luvulta, joka ei välttämättä pidä alijännitteestä starttihetkellä. (En ole talvisin lataillut, enkä käytellyt, keväällä starttinapista käymään...)

(toki Varta oli ulkonäöstä päätellen jo hintansa väärti sekin, ei vaikuttanut enää ihan uudelta, mutta oli jo pari vuotta aika epävarman oloinen. Bilteman akun laatu ehkä on keskimäärin huonompi, sekä vaihtelee enemmän kuin oikeilla merkeillä, mutta ainakaan minulle ei sattunut kehnoa yksilöä)

Poissa

ViestiLähetetty: 21.11.2010 15:09 
Käyttäjän avatar

Rouvan Volvo teki tyhjennyksen Bochin akulle ja se oli sitten siinä ... eikun uuden ostoon ja ostin halvimman minkä paikallisesta varaosaliikkeestä löysin , on sen verran hyvä kaveri pitämässä liikettä ettei aivan huonoja ota myyntiin...

Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2010 09:15 

Autona vm. 2000 Xantia Break (229000 km) ja akku on vielä alkuperäinen. Ja mittailtu on juuri tänä syksynä ja on vielä ihan kelponen käyntiin lähtee ja kaikki
pelittää. Akun ikään on varmasti vaikuttanut että pätkäajoa ei ole juurikaan ajettu ja 97% auto käynnistetään talvisin aina lämmityksestä.

Eli akulla tulisi talven jälkeen 11v. mittariin, ajattelin testata kuinka kauan tuolla vielä menee jollei nyt tarvi lähteä pitempään reissuun vaikka lappiin näin talvisaikaan.
Olen kuullut että pisimpään kestäneet akut olisivat olleet venäläisiä ja ikää olisi ollut 14...15 v.

Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2010 10:11 
Käyttäjän avatar

Xantinisti kirjoitti:
Olen kuullut että pisimpään kestäneet akut olisivat olleet venäläisiä ja ikää olisi ollut 14...15 v.
Kyllä länsiakutkin varmasti tuon ajan kestävät. Sopivassa käytössä olevat ja hyvin huolletut akut ovat melkoisen pitkäikäisiä kuitenkin.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2010 10:50 
Käyttäjän avatar

Äitemuorilla kesti itäakku 9 vuotta. Oli niinkin idästä kuin jaappanista... tai en mä siitä akun valmistusmaasta varma ole, mutta auto oli -77 Corolla :)

Omassa 12-vuotiaassa xantussa on vähintään kolmas akku menossa, kun pari viikkoa sitten nostin nokalta pois parhaat päivänsä nähneen ooppelin akun... nyt siellä lepää punainen ameriikkalainen 17Ah AGM-akku: Odyssey PC680J. Painoa 7kg ja kokoa automankan verran. Kehitys kehittyy.

- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2010 12:05 

laakeri kirjoitti:
Xantinisti kirjoitti:
Kyllä länsiakutkin varmasti tuon ajan kestävät. Sopivassa käytössä olevat ja hyvin huolletut akut ovat melkoisen pitkäikäisiä kuitenkin.

Olen kyllä eri mieltä että nämä uudet akut kestäisivät varmasti tuon ajan (14..15v). Uusissa akuissa ei käytetä enään lyijyä yhtä paljon kuin aiemmin ja se
vaikuttaa akun käyttöikään. Kyllä on ihan yleisesti tiedossa että uusien autojen akkujen normaali käyttöikä tänä päivänä (kaikilla sähköheebeleillä)
on 4...6v.

Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2010 13:26 
Käyttäjän avatar

Xantinisti kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Xantinisti kirjoitti:

Olen kyllä eri mieltä että nämä uudet akut kestäisivät varmasti tuon ajan (14..15v). Uusissa akuissa ei käytetä enään lyijyä yhtä paljon kuin aiemmin ja se
vaikuttaa akun käyttöikään. Kyllä on ihan yleisesti tiedossa että uusien autojen akkujen normaali käyttöikä tänä päivänä (kaikilla sähköheebeleillä)
on 4...6v.

Olen samaa mieltä, ei akun ikä ole kuin korkeintaan 5v. Joitakin poikkeuksia saattaa olla.
Minun c5:n alkuperäinen akku meni 4v:n jälkeen niin kovaan oikosulkuun, että se söi apuakunkin virrat, eikä lähtenyt käyntiin ennen kuin entinen akku oli irrotettu ja tilalle laitettu toinen akku.

Thaimaalainen Trane kesti aikanaan beksissä melko kauan vaikka suurella ennakkoluulolla sen ostin.

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2010 13:31 
Käyttäjän avatar

Xantinisti kirjoitti:
on 4...6v.
Riippuu paljon käytöstäkin. Jotkut väittävät jopa, ettei moottoripyörän akku kestä kuin maksimissaan 1-2 vuotta, mikä ehkä jollain käytöllä onkin realistinen aika. Yleensä ne kuitenkin kestävät vähintään 4 vuotta.

Auton akkujen kestävyyksistä ei ole oikein kunnollista omakohtaista kokemusta päässyt muodostumaan suuntaan eikä toiseen, kun on niin usein vaihtunut kulkine. Sotaväessä kuitenkin näkyi olevan käytössä hyvinkin vanhalta näyttäviä akkuja. Muistaakseni isäukko ei edellisestä autostaan (kaukoitäauto) joutunut akkua vaihtamaan sen 10 vuoden aikana, kun sen omisti. Nykyinen kulkine on hänelle ollut vissiinkin vasta, öö, 8 vuotta kait, niin ei ole tietenkään siitäkään vielä tarvinut akkua vaihtaa.

Kerran kaverin kanssa ihmeteltiin Corsaa, jolla ikää oli pitkälti päälle 10 vuotta ja oli Opelin logoilla varustettu akku oikein paikoillaan. Varmastihan sitä ei pystynyt alkuperäiseksi sanomaan kyllä, mutta todennäköisyys siihen oli melko hyvä - myös akun ulkonäöstä päätellen.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 24.11.2010 13:42 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Vika on muuttuneessa käytössä. Nykyisin seistään ruuhkissa ja autoissa on paljon enemmän kuluttajia. Niinpä se sakku on aina vajaa ja vajaa akku vanhenee nopeammin.

MP-akuissakin on syytä mennä peilin eteen. Jos akku jätetään 6kk seisomaan niin ei ihmekään että loppuu. Minulla on 4v vanha akku täydessä terässä kiitos hoidon!

Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 67 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava