Pekkax kirjoitti:
Mitä sitte automaatti-ilmastoinnilla ymmärretään? Omassani on ainakin vipusäädin ja lämpötila-asteikko, jolla säädetään haluttu lämpötila kabiiniin ja homma hoituu. Melko automaattiselta tuo minusta kuulostaa. Puhallinkin yrittää säädellä pyörintänopeuttaan itekseen, joskin ei ihan niin hienovaraisesti kuin nykyautoissa.
Automaatti-ilmastointi säätää lämpötilan, puhallusnopeuden ja suuntauksen automaattisesti. Eli kun lähdet nyt talvikylmällä aamulla ajamaan, niin suuntaus kääntyy automaattisesti tuulilasille, lämpötilaa säädetään takaisinkytkennällä ja aletaan tämän seurauksena heti ohjata lämmintä ilmaa lasille, kun moottori on lämmennyt riittävsäti, puhalletaan automaattisesti suurella voimakkuudella huurteen nopeaksi poistamiseksi ja lämpötilasäätimen asetusarvon nopean saavuttamisen vuoksi. Kun riittävä puhallus on tehty, suunnataan lämpöä sinne, missä sitä tarvitaan (jalkatila, keskitaso jne) sen mukaan, mitä niissä kussakin mitatut lämpötilat ovat. Esimerkiksi tuohon tyyliin toimii automaattinen ilmastointi.
Xantian puoliautomaatti-ilmastoinnissa on lämpötilan ja puhallusnopeuden säätö, mutta suuntaukselle on pelkkä ohjaus.