Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 3/3 [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 00:16 

Viestit: 1496
zX-files kirjoitti:
Se happo kun syövyttää...


Tulipa eräs "akkukokemus" mieleeni. Tässä muutama vuosi takaperin nostin auton akkua kuljetuslaatikosta ja ajattelin kokeilla sitä sellaisessa sähkökäyttöisessä veneen perämoottorissa. Akku ei ollut siis vielä kytkettynä mihinkään vehkeeseen kiinni. Akun merkki oli jokin ihan yleisesti tunnettu ja joissain piireissä laadukkaanakin pidetty. Muistaakseni Exide, mutta täysin varmaksi en nyt muista. Akku oli myös kohtuullisen uusi. Kävikin niin, että mitään ennakkoon varoittamatta, akku räjähti saman tien käsissäni kun aloin sitä nostamaan. Onneksi oli aurinkolasit päässä suojaamassa enimmiltä happoroiskeilta, mutta silti silmiinkin happoa joutui. Kirvelsi muuten aika paljon, mutta onneksi oli järvi vieressä, jossa pystyi silmiä huuhtomaan.

Siitä sitten kiireen vilkkaan terveyskeskukseen, missä ei tietenkään pidetty akkuhapon joutumista silmiin kiireellisenä tapauksena, joten pääsin jonottamaan vuoroani muiden asiakkaiden joukkoon. Siinä odotushuoneessa silmiä sirkistellessäni huomasin, että päällä oleva t-paita alkoi pikkuhiljaa haihtua olemattomiin. Syövyttävästä aineesta on siis kyse.

Se ei koskaan selvinnyt mikä sen akun silmilleni räjäytti, mutta aika varovasti tulee noita akkuja nykyään kohdeltua. Liekö yleistäkin tuollainen posahtelu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
xantiano kirjoitti:
Ok, jos autoni seisoo talvella vaikka vain pari kuukautta lentokentan parkissa niin minusta on mukavaa jos autoni akku kestaa tuollaisen minulle niin normaalin ja pienen piipahduksen. Parhaina vuosina teen luokkaa 240 matkapaivaa ja silti ajan luokkaa 40 000 km vuodessa. Hyvantahtoisten normiautoilijoiden kannanotot eivat valttamatta kohtaa omia tarpeitani.
- Edelleen sellainen akku systeemi, etta kestaa seisottaa autoa pari - kolme kuukautta ja silti lahtee kayntiin ilman hyvantahtoisten setien apua. Viime talvenahan ei edes ollut kunnon pakkasia!


AGM-akku, ja kenkä irti matkan ajaksi. Mulla oli tommonen akku varastossa melkein vuoden, näytti edelleen 14,7 volttia ja V6 hörähti kerrasta käymään.

Eikös lentokenttien parkeissa ole jotain (ylläpito-)latauspalveluitakin?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 00:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Tirehtööri kirjoitti:
Liekö yleistäkin tuollainen posahtelu?
Meillä pamahti sotaväessä vain yksi kuorma-auton akku, kun kuski akkuhuoltoa tehdessään tipautti vahingossa jakarin/lenkkiavaimen sopivasti napojen väliin. Onni oli onnettomuudessa mukana siinäkin, eikä mitään vammoja kyseiselle kuskille oikeastaan tullut. Työkalu kyllä katosi kokonaan. Sen jälkeen tulivatkin suojalasit pakollisiksi akkuhuollon yhteydessä siellä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 00:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Hyvä muistutus siitä että akku on pommi. Sopivasti akku lienee luovuttanut vetyä ilmaan tarpeeksi ja näin siitä tulee pommi. Akkua tulee aina käsitellä suojalasein, jos nýt ihan totta puhutaan ja tässä yllä oli hyvä esimerkki 8-)

Lentokentillä muuten ei ole minkään sortin latauspalveluita, tarjolla on vain helvetin korkeat hinnat auton säilytykseen.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 01:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Meneekö se kuivana oleva lyijy jotenkin huonoksi siellä varaston hyllyssä hyvin pakatussa akussa vai? Sehän ei nyt siinä vaiheessa vielä oikein tyhjä eikä täysi ole, kun ei happoa ole vielä kipattu sisään.

Tuommoiset 15 vuotta ajasta jäljessä jos puhutaan auton akuista, mites nämä nuoret inssinplantut oikein on...
Eli suljetut akut on hapotettu jo tehtaalla.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 01:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Meneekö se kuivana oleva lyijy jotenkin huonoksi siellä varaston hyllyssä hyvin pakatussa akussa vai? Sehän ei nyt siinä vaiheessa vielä oikein tyhjä eikä täysi ole, kun ei happoa ole vielä kipattu sisään.
Tuommoiset 15 vuotta ajasta jäljessä jos puhutaan auton akuista, mites nämä nuoret inssinplantut oikein on...
Eli suljetut akut on hapotettu jo tehtaalla.
Jaa, olikohan se toissavuonna, kun mie viimeksi akun ostin, eikä silloin ainakaan ollut valmiiksi hapotettu. Putkilot tulivat mukana. Korkkien sijasta kyllä sijasta oli tarra, jolla akku suljettiin hapotuksen jälkeen.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 02:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 176
Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
Tuo akun räjähtäminen on tullut todettua parikin kertaa. Kummallakin kerralla omaa tyhmyyttäni. Ensimmäinen pamaus oli kun hitsailin silloista kulkupeliä samalla kun akku oli latauksessa. Kipinä singahti jonnekin akun lähettyville, ja poks. Happoroiskeita ja muovinkappaleita talli täynnä. Onneksi olin itse katveessa, joten pääsin siivoamaan samantien. Toinen kerta lähes samalla tavalla, mutta suoraan ajosta ja konepellin saranalistaa heftaamaan. Tällä kertaa haalari tuhoutui pienellä viiveellä, mutta silmät ja naama säästyi kun oli maski kuonolla. Akkutapaturmasaldoon laskettaneen vielä lievä palovamma ranteessa (kellossa metalliranneke) ja leuoista sulanut 14 millin kiintoavain. Toki nykyisin vähän vanhempana mutta huomattavasti viisaampana käsittelen akkua kunnioituksella. :ugeek:



2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 03:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 308
Akku voi kuolla varsin yllättäen. Minula oli yhdellä Saabilla outo kokemus. Aamulla starttasi ihan kiltisti, keli oli vähän pakkasella. Ajelin sata kilometriä Kuopioon toriparkkiin ja kävin asioillani, tunti pari. Lähtiessä ei jaksa pyörittää! No konstiksi apuvirtaa ystävälliseltä vieruskaverilta, lähti. Mutta kun otti kaapelit irti niin sammui siihen! Kokeiltiin useita kertoja. Ajattelin, että kyllä nyt autossa täytyy olla jotain vikaa ja hommasin hinausauton. Mutta pelkkä akun vaihto ja kaikki toimi kuin ei mitään! Onneksi vakuutus maksoi sen hinauksen. Ei maksanut akkua kuitenkaan :roll:



2CV -65 "Poppaloora"
XM V6 -91 "Madame P"
Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva"
Royal Enfield diesel -67 "Einari"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 08:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
Jaa, olikohan se toissavuonna, kun mie viimeksi akun ostin, eikä silloin ainakaan ollut valmiiksi hapotettu. Putkilot tulivat mukana. Korkkien sijasta kyllä sijasta oli tarra, jolla akku suljettiin hapotuksen jälkeen.

Minkäs merkkinen auton akku outous se oli, meinaan jos happotuubitkin on tulleet mukana ja suljetaan tarrallla :?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 09:55 

Viestit: 287
Ääni myös Optimalle. Kestää oikeastaan ihan hyvinkin kaikenlaista kolhua. Kaverin traktorikaivuriin vaihdeltiin ennen joka vuosi uusi akku. Optiman hankinnan jälkeen sama akku ollut jo jotain 8-10 vuotta. Ja samanlaista käyttöä koko ajan, joten ei ole levänyt laakereilla. Samaisen metsätraktorissa tuli oksa Optiman läpi, toimii edelleenkin...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 11:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Keitere, näin kävi minullekin, mutta keskellä kesää.
Ajattelin vaihtaa akun vasta syksyllä, kun tiesin sen olevan huonossa hapessa.
Oltiin menossa Äänekoskelle sukujuhlin, kun Bx sammui vauhdissa 20 km ennen juhlapaikkaa.
Kukaan ei pysähtynyt, vaikka kaikki luukut oli ylhäällä, paitsi yksi kännissä oleva fillaristi olisi muuten tullut autostaan antamaan virtaa, mutta ei voinut ajaa.
Soitin juhlapaikalle, ja sieltä tultiin auttamaan, mutta akku oli täysin oikarissa, eli ei suostunut käymään yhtään.
Onneksi mäen takana oli huoltoasema ja autosähkökorjaamo.
Omistaja myi turistille akun edullisesti ja varmuuden vuoksi mittasi latauksenkin samaan hintaan.
Tankkaan aina siinä asemalla, niin ystävällitä oli palvelu, eikä haluttu käyttää hyväksi toisen hädäalaista tilannetta. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 12:12 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Lentoparkissa saa käynnistysapuacv samaan hintaan tai ainakin sai (Helsinki Vantaa)



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 12:15 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Mulla Optima startti/apuakkuna ollut toistakymmentä vuotta seisonut vuoden silti täyshönkä akussa.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 26.11.2010 12:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Xantinisti kirjoitti:
Uusissa akuissa ei käytetä enään lyijyä yhtä paljon kuin aiemmin ja se vaikuttaa akun käyttöikään.


Piti etsiskellä arkistoista faktaaa, esim pienemmissä Citikoissa yleinen 55Ah peruspatteri painoi 90-luvun alussa korkillisena perusversiona 14,2kg ja CCA-arvo oli 260A/EN.
Tämän päivän tyypillinen kalsium-version massa on 12,7kg mutta CCA-arvo on 420A/EN.
Samoissa kuorissa oleva 62Ah ennen 16,1kg ja 320A/EN mutta nyt hopeaversiona karvan alle 16kg ja jopa 600A/EN.

Eli kylmäkäynnistysvirta on noussut julmetusti, massa laskenut hieman.
Pitää jossain välissä kysellä parilta akkufirmalta mikä on hapon määrä noissa nykyisissä, se löytyi kellastuneista kirjoista että esimerkin wanhuksissa happoa oli 4,5kg eli peräti noin kolmasosa kokonaismassasta. Paljonko painon muutoksesta on hapossa ja paljonko kuorissa vs levyissä ei siis selviä vielä. Veikkaan levyissä tapahtuneen massan kevennystä valmistusteknologian kautta, "grid" ei ole enää tasainen tiheä ruudukko vaan ikään kuin harva viuhka, jolla saadaan paremmat ominaisuudet. Jossain arkistojeni kätköissä niistäkin on ottamiani kuvia.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 27.11.2010 09:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Minkäs merkkinen auton akku outous se oli, meinaan jos happotuubitkin on tulleet mukana ja suljetaan tarrallla :?
Outous johtuu ehkä siitä, että tuli tuohon japsikulkineeseen. Autoihin en ole tosiaan ihan muutamaan vuoteen joutunut ostamaan akkua, kun niissähän ne kestävät helposti sen 10 vuotta. Tuon akun merkkiä en kyllä muista. AD-varaosamaailmasta se on kuitenkin 90 % varmasti ostettu, sen muistan. Johonkin pyörään olen tainnut Eurogloben hakea, ehkä tuo voisi olla...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 27.11.2010 10:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
jos tähän topikkiin otetaan mukaan mp-akut niin varmaan olisi syytä mainita asia. Ne on oma maailmansa, pakkasominaisuudetkaan ei ole ykkössijalla...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Kokemuksia akuista?
ViestiLähetetty: 30.11.2010 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Löytyihän niitä kuvia:

Kuva
Tässä on iso ero nykyakuissa, levyn massa ei olekaan yhtä tärkeää kuin oikea malli. Viuhkamainen harvempi lyijyritilälevy on tehokkaampi kuin perinteinen tiheä suora ristikko.

Kuva
Valmis viuhkalevy, ennen pussitusta

Kuva
Toinen iso parannus on levyerottimet eli pussit. Pussit estää kenno-oikosulkua kun akku sulfatoituu, ja näin akun ikä pitenee.

Kuva

Kuva

Puolivalmiiksi koottu akku, eli levypinkat erotinpusseineen on kennoissaan mutta pinkkojen yhdistäminen kennosta toiseen on vielä tekemättä. Nykyakkuihin mahtuu enemmän pinkkoja per kenno kiitos fiksumpien levyjen, ja näin CCA-arvosta saadaan suurempi.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 3/3 [ 67 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: