|
Kirjoittaja |
Viesti |
SJSP
|
Viestin otsikko: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 01.02.2009 15:23 |
Viestit: 3
|
Terve vaan kaikki patonkilaiset minunkin puolestani! Ja heti kivitetään jäseniä kysymyksillä... Eli harkinnassa 3.0 V6 Xanttu vm-00, mutta lähenevä lama ja noin "eksoottisen" kokoinen kone arveluttavat hieman. Onko kolmelitrainen käytännössä kuinka paljon kalliimpi pitää, kuin nelirivinen perusmylly. Jos nyt unohdetaan bensankulutus, siis. Autossa on myös tuo Activa-jousitus, joten lisääkö pitokustannuksia potenssiin x? Jonkun verran tietoa sain kaivettua wanhasta sitruunapatonki groupista haun avulla, mutta ensikäden (ja miksei korvankin) käyttäjäkokemuksia kaivataan. Aikoinani omistin 2.0 8v Xantian ja jos yhtä huoletonta menoa tietäisin V6:lla saavani, niin kaupat olisi jo tehty  Kiitokset etukäteen!
|
|
|
|
 |
thatsit
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 01.02.2009 22:44 |
Viestit: 12
|
Minulla Xanttu V6 Exclusive 1997.  Nyt 315000 km. Olen huollattanut Rekarassa, mistä se ostinkin. Tietävät miten tehdään, kun vaan itse vaivaudun kertomaan, mitä pitäisi tehdä. Activasta olen lukenut, että vaatii hieman enemmin ymmärtämistä kuin ilman sitä. Hapertuvat kumiletkut ja -tiivisteet siinä 10 vuoden iässä suurin murhe, minkä hoitamisen Rekaran kaverit ovat oppineet kantapään kautta ! 
|
|
|
|
 |
Cibx
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 01.02.2009 23:05 |
Viestit: 338 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ei voi sanoa järkiperäisesti mitään tähän asiaan. Mutta tuli kokeiltua tänään 3.0i Activaa. Kylläpä alkoi tekemään mieli kyseistä mallia. Järjellä ei ole tämän kanssa mitään tekemistä..  Antaa vaan palaa jos on mahdollista
Tallissa:Citroen Bx 16 valve 4wd, kesällä BMWR1250 GSA-19 käyttis: Transitcustom2.2tdci..☺️
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 01.02.2009 23:16 |
|
Järjellä ei ole paljoa tekemistä citikka-valinnoissa, tunteella tässä mennään 
|
|
|
|
 |
SJSP
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 01.02.2009 23:47 |
Viestit: 3
|
Juu, ei ole järki ollut mukana sen jälkeen, kun ensimmäisen Xantian aikoinaan ostin  Sitikoilla on menty sen jälkeen, eikä aina edes kovin ruusuisissa merkeissä. Lähinnä kaipaisin kommentteja siitä, mitkä viat voivat kaataa yksittäisen ihmisen talouden  ja onko jokin perushuolto montakin nollaa kalliimpi kuin pienemmissä koneissa. Ja tuo sinun kommenttisi on helppo uskoa, Cibx. Ei tässä taida uskaltaa koeajolle tuolla V6 Xantulla... Se on menoa sen jälkeen 
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 00:00 |
Viestit: 1199 Paikkakunta: Ilmajoki
|
No ainakin V6:n jakopää on hieman haasteellinen. Ja Activan lhm nesteet on syytä vaihtaa usein + voidella ulkopuoliset nivelet liittyen kallistelunestoon.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 00:54 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Kiinteistä kustannuksista sen verran, että kolmelitraisen liikennevakuutus on oletuksena hieman kalliimpi kaksilitraiseen verrattuna. Tapiolassa nollabonuksella ~100 e / vuosi. Ei siis juurikaan vaikuta kokonaiskuluissa.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 10:26 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kyllä vinkkelin kyyti on senverta mahtavaa, että saa se vähän ekstraa maksaakkin. Itsellä olen huomannut -99 ekslusiivissa, että etupään perusroinat tuntuvat kuluvan melko nopeasti. So. koiranluut, alaboltsit jne. Muuten toiminut yhtä perussähkövikaa (hapettunut liitin lyö lootan varoasentoon) lukuunottamatta kohtuullisen hyvin. Ei kylläkään ole itsellä vertailukohtaa 2.0:aan, koska sellaista ei ole ollut. Beksiin verrattuna V6 -varaosahinnat ovat kylläkin  Ai niin: cruise on omassani aika hanurista.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 11:45 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Itselläni on -98 V6 Activa, ja hieman "tavallista" Xantiaa (voiko mitään Xantiaa luonnehtia tavalliseksi?) isommista ylläpitokuluista huolimatta en ole katunut hankintaa hetkeäkään.  Jakopääremppaa, tulppien vaihtoa ja etujarruja lukuunottamatta moottori ei taida juuri vaikuttaa huoltoihin tai niiden kustannuksiin. No, öljyä toki menee vaihdon yhteydessä hitusen enemmän kuin neloskoneeseen. Pakoputkisto tietty eroaa neloskoneisen vastaavasta, mutta kustannuksien erosta en osaa sanoa. En ole myöskään kuullut että tossa 24V-kuukkelissa olis jotain tyyppivikoja. Kiinnostais kyllä kuulla jos jollain täällä on semmoisista tietoa. Bensankulutus ei mielestäni ole auton kokoon ja koneen tehoon nähden ihan mahdoton. Tähän mennessä keskikulutus on pysynyt selvästi alle 10 litrassa satasella. Odotin että olis menny enemmän. Toki näin talvella kaasujalkaa rajoittaa pidon puute. Activassa on pari ylimääräistä jousipalloa, joten niiden täyttö/vaihto tuo omat pienet lisäkustannuksensa tavalliseen Hydractive2:een verrattuna. Kallistusanturin muoviholkit ja ohjaintangot kuluu ajan kanssa, ja Activa alkaa hieman kallistelemaan mutkissa. Muoviholkit on todella helppo vaihtaa, ja maksavat 6e/kpl. Kannattaa varmaan vaihtaa (tai vaikka vaan putsata) säännöllisesti, ettei sinne holkin sisään pääsevä lika kuluta suotta niitä tankoja ennenaikaisesti. Ei ne ohjaintangotkaan ole paha rasti, ja hintaa niillä oli muistaakseni n. 25e/kpl. Itse vaihdoin hiljattain sekä holkit että tangot. Kallistelu mutkissa loppui kyllä tyystin, mutta nyt tuo kärry on paikallaan ollessaan pikkuisen kallellaan... ilmeisesti toi oli säädetty vaateriin niillä kuluneilla holkeilla. Säätämisen ei pitäis olla paha homma, mutta tarttis päästä auton alle, eikä oikein ole paikkaa semmoseen. Activa-sylinterit lienee suurin yksittäinen menoerä, jos sattuvat hajoamaan. Takasylinteri taitaa olla herkempi hajoamaan. Eli kannattaa tarkkailla LHM-vuotoja oikean takapyörän tienoilta. Ton sylinterin puslat on myös kuluvaa kamaa, ja niiden hinta pompsahti viime vuonna noin 10-kertaiseksi... taisi olla luokkaa 170e tällä hetkellä. Kuulemma kuluneet puslat ilmoittavat itsestään kolisemalla. Activa-sylinterit on siis koiranluiden paikalla ristikkäisissä kulmissa, eli tavallisia koiranluita on pari vähemmän kuin muissa Xantuissa. Voisin kuvitella että se mikä määrässä menetetään, otetaan hinnassa takaisin. Cruiseahan Activassa ei ole vakiona ollut (eikä ole kai saanut lisävarusteenakaan?), joten se ei välttämättä ole hanurista.  Omassani on jälkiasennus-cruise, joka toimii muuten ihan säällisesti, mutta siitä puuttuu pause-toiminto... eli cruisea ei saa nappia painamalla pois päältä siten, että valittu nopeus säilyisi muistissa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Jouko
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 12:01 |
|
Cruisen sai ainoastaan automaattilaatikolla olevaan Xantiaan lisävarusteena.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 12:03 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Igor kirjoitti: Activa-sylinterit on siis koiranluiden paikalla ristikkäisissä kulmissa, eli tavallisia koiranluita on pari vähemmän kuin muissa Xantuissa. "Tyhmiä" koiranluita Activassa on saman verran kuin tavallisessa Xantiassa koska tavallisessa ei ole takana koiranluita ollenkaan vaan mullistuksentakaaja kiinnittyy suoraan tukivarsiin. Muistaakseni myös Activan etukoiranluu on ihan omaa tavaraansa ja hinta on sen mukainen.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 12:12 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Ainakin merkkiliikkeen asentajan mukaan vinkkelin typillinen sähkövika on lootasta tulevan liittimen hapettuminen. On kuulemma joitakin sellaisia laittanut. Etupuskuri irti ja kuskinpuolella on kaapelikanava, jossa liitos sijaitsee vähän syvemmällä. Näin mulle kerrottiin.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 13:29 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Tane N. kirjoitti: Ainakin merkkiliikkeen asentajan mukaan vinkkelin typillinen sähkövika on lootasta tulevan liittimen hapettuminen. On kuulemma joitakin sellaisia laittanut. Etupuskuri irti ja kuskinpuolella on kaapelikanava, jossa liitos sijaitsee vähän syvemmällä. Näin mulle kerrottiin. Toi taitaa päteä ainoastaan automaattisella tehonhukkaimella varustettuun kuukkeliin?
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Tane N.
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 13:53 |
Viestit: 372 Paikkakunta: Järvenpää
|
Jep. Automaagin vika. Viime kesänä sitä ihmettelin 1.0:ssa.
|
|
|
|
 |
SJSP
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 15:13 |
Viestit: 3
|
Igor kirjoitti: Activassa on pari ylimääräistä jousipalloa, joten niiden täyttö/vaihto tuo omat pienet lisäkustannuksensa tavalliseen Hydractive2:een verrattuna. Kallistusanturin muoviholkit ja ohjaintangot kuluu ajan kanssa, ja Activa alkaa hieman kallistelemaan mutkissa. Muoviholkit on todella helppo vaihtaa, ja maksavat 6e/kpl. Kannattaa varmaan vaihtaa (tai vaikka vaan putsata) säännöllisesti, ettei sinne holkin sisään pääsevä lika kuluta suotta niitä tankoja ennenaikaisesti. Ei ne ohjaintangotkaan ole paha rasti, ja hintaa niillä oli muistaakseni n. 25e/kpl. Itse vaihdoin hiljattain sekä holkit että tangot. Kallistelu mutkissa loppui kyllä tyystin, mutta nyt tuo kärry on paikallaan ollessaan pikkuisen kallellaan... ilmeisesti toi oli säädetty vaateriin niillä kuluneilla holkeilla. Säätämisen ei pitäis olla paha homma, mutta tarttis päästä auton alle, eikä oikein ole paikkaa semmoseen.
Activa-sylinterit lienee suurin yksittäinen menoerä, jos sattuvat hajoamaan. Takasylinteri taitaa olla herkempi hajoamaan. Eli kannattaa tarkkailla LHM-vuotoja oikean takapyörän tienoilta. Ton sylinterin puslat on myös kuluvaa kamaa, ja niiden hinta pompsahti viime vuonna noin 10-kertaiseksi... taisi olla luokkaa 170e tällä hetkellä. Kuulemma kuluneet puslat ilmoittavat itsestään kolisemalla. Activa-sylinterit on siis koiranluiden paikalla ristikkäisissä kulmissa, eli tavallisia koiranluita on pari vähemmän kuin muissa Xantuissa. Voisin kuvitella että se mikä määrässä menetetään, otetaan hinnassa takaisin. Ymmärsinkö siis oikein vai tapani mukaan oikein väärin, että Activassa on 2 kpl sylintereitä ristikkäisissä kulmissa (etuvasen, takaoikea) ja "normi"koiranluut jäljelle jäävissä 2 kulmassa...?? Muistan lukeneeni wanhasta patongista, että joku oli onnistunut kuumaliimaamaan, olikohan se nyt sitten juurikin nuo ohjaintankojen muoviholkit, ja parantanut siten sekä niiden kestoa, että likatiiveyttä.. Mitenkäs tuo ruottalaisten jippo activasylinterin ohivuodon  tukkimiseksi? Onko kokemuksia/helppo tehdä?
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 15:46 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
SJSP kirjoitti: Activassa on 2 kpl sylintereitä ristikkäisissä kulmissa (etuvasen, takaoikea) ja "normi"koiranluut jäljelle jäävissä 2 kulmassa...?? Pääpiirteissään näin. Takakallistuksenvakaajan rakenne tosin on semmonen, että koiranluu ei välttämättä ole oikea termi. Lainaa: Muistan lukeneeni wanhasta patongista, että joku oli onnistunut kuumaliimaamaan, olikohan se nyt sitten juurikin nuo ohjaintankojen muoviholkit, ja parantanut siten sekä niiden kestoa, että likatiiveyttä..
Joo, mäkin muistan lukeneeni jotain tommosta. Olis kiva kuulla miten toi on toiminut pidemmän päälle. Luulisin että kuumaliima ei tossa kohteessa pysy kovin pitkään. Lainaa: Mitenkäs tuo ruottalaisten jippo activasylinterin ohivuodon  tukkimiseksi? Onko kokemuksia/helppo tehdä? Ei sano mulle kyllä mitään...
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 02.02.2009 16:13 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
BTW, jos olet sitä nettiautossa olevaa -00 V6 Activaa harkitsemassa, niin kävin sitä syksyllä kattomassa, ja tonne toiselle foorumille kirjoittelinkin jo hieman kokemuksia: http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,4566.50.htmlTässä yksi kikka ton Activa-systeemin perustoimivuuden testaamiseksi: etupyörien takaa pyöränaukosta pääsee käsiksi ohjaintangon päässä olevaan niveleen (se nivel on ehkä semmonen sormenpään kokoinen), ja siitä kun vedät itseesi päin, niin auton pitäisi kallistua samaan suuntaan, ja kun päästät irti, niin auton pitäisi suoristua. Tämän pitäisi toimia myös auton ollessa sammuksissa mikäli varaajapallossa on yhtään eloa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 04.02.2009 08:07 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lainaa: Mitenkäs tuo ruottalaisten jippo activasylinterin ohivuodon  tukkimiseksi? Onko kokemuksia/helppo tehdä? Tarkoittaa, että muualta tuleva paluuneste (siis LHM) vuotaa ulos yleensä takimmaisen Activa-sylinterin suojakumin alta. Sinne paluuletkuun laitetaan tulppa sisään, jolloin turha merkkaaminen loppuu.
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
biätare
|
Viestin otsikko: Re: 3.0 V6 vs 2.0 Lähetetty: 04.02.2009 18:30 |
Viestit: 304
|
Otsikossa oli 3.0 v6 vs. 2.0, joten uskallan kysyä tässä mielipiteitä xm:n suhteen ko. moottoreilla varustetuista autoista.
|
|
|
|
 |
|
|