Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Autokouluopetukseen suuria muutoksia!
ViestiLähetetty: 23.03.2009 17:42 
Käyttäjän avatar

:cry: 60 luvun puolessa välissä ajelin faijan Jawa 175;lla möllin laput edessä ja takana. 1968 yritin lintsata mahdollisimman paljon ja ajelin kuorma-auton ammattikortin ( maksoi oikein 750 markkaa ) 1971 ajoin linja-autokortin ja maksoi siitä 250 mk + lisukkeena auton vuokra 40mk Liikenne Oy:lle ja jonka olisin saanut takaisin jos olisin mennyt heille töihin.

kyllä nykyinen auto-koulu systeemi on puhdasta rahastusta eikä mitään muuta. Likka ajoi 1996 kortin Lontoossa puoleen hintaa mitä olisi joutunut maksamaan täällä

Poissa

ViestiLähetetty: 23.03.2009 22:36 
Käyttäjän avatar

kokemjne kirjoitti:
:cry: 60 luvun puolessa välissä ajelin faijan Jawa 175;lla möllin laput edessä ja takana. 1968 yritin lintsata mahdollisimman paljon ja ajelin kuorma-auton ammattikortin ( maksoi oikein 750 markkaa ) 1971 ajoin linja-autokortin ja maksoi siitä 250 mk + lisukkeena auton vuokra 40mk Liikenne Oy:lle ja jonka olisin saanut takaisin jos olisin mennyt heille töihin.

kyllä nykyinen auto-koulu systeemi on puhdasta rahastusta eikä mitään muuta. Likka ajoi 1996 kortin Lontoossa puoleen hintaa mitä olisi joutunut maksamaan täällä

Kyllä nykyiset rahastukset on pientä esimerkiksi -70 lukuun verrattuna. Autokoulutoiminta oli tarveharkintaista hommaa ja hinnat määriteltiin ylemmillä tasoilla. Ei tarvinnut mainontaa. Lehdessä luki, jotta lääkärintodistus mukaan. Jos halusi autokoulualalle, niin -80 luvun taitteessa autokoululupa maksoi isohkosta koulusta jo lähes 1000000 mk. Siis miljoonan. Sillä ei välttämättä saanut vielä kuin toimiluvan. Oppilaita tuli -70 luvulla ovista ja ikkunoista. Kaikki ikäluokat ajoivat korttia. Silloin keski-ikäiset naisetkin kävi koulua sulassa sovussa nuorempien kanssa. Opettajat tekivät kahta vuoroa isoissa kaupungeissa. Kouluautoja oli paljon kouluissa. Autot olivat verokevennyksen piirissä, joten useimmissa kouluissa oli luksusautoja, jotka olivat muodollisesti kouluautoja. Oli niissä polkimetkin, mutta ne otettiin syrjään katsastuksen ja veropäätöksen jälkeen.
Mulla C kortti maksoi 500 mk. Alla oli jo MP kortti, joten sain 200 mk alennusta. Sitten lähdin samana kesänä kuorma-autohommiin. Kuukausipalkka oli jotain 800 mk. Aika siivun se autokoulu silloinkin vei nuoren palkasta.
Nykyisin homma on veristä kilpailua ja kyttäämistä. Jokainen kynnelle kykenevä voi perustaa autokoulun.Tapellaan hinnoilla ja tehdään selkä limassa töitä huonolla palkalla.

Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2009 01:46 
Käyttäjän avatar

"1971 ajoin linja-autokortin ja maksoi siitä 250 mk "

...ja 2009 ajan HKL:n bussia ja kun näen peilistä että joku juoksee pysäkille jossa olen ottamassa asiakkaita kyytiin, tempaisen ovet kiinni ja kaasutan pakoon.

Mikä näitä bussikuskeja vaivaa?! Olen nähnyt tämän tilanteen 2000-luvulla pk-seudulla MONTA kertaa. Miksi?

Itse olen seurannut näitä tilanteita aina omasta autosta koska mulla ei ole varaa bussiin ja muutaman kerran olen tuonut toista ihmistä pysäkille edellä mainituin seurauksin. Liian monta tilannetta olen nähnyt ja en voi ymmärtää. Vihaan bussikuskeja jonkin verran tästä syystä. Jos näkee jonkun juoksevan bussiin, miksi pitää bussin paeta?

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2009 11:23 
Käyttäjän avatar

barfly kirjoitti:
Jos aihe on mieltänne vastaan, perustakaa nettiadressi.
Aihe kuin aihe, niin kyllä sen vastustus loppuu, jos joku keksii sitä vastustusta puoltavan nettiadressin. :x Prkl kun niitä on jokaisesta asiasta nykyään.
MasaRin kirjoitti:
Autokoulut väittävät lehtikirjoituksissa kuinka paljon huonommin opetuslupalaiset pärjäävät verrattuna autokoulun käyneihin.
Riippuu opettajasta. Itse en ainakaan osaisi niin hyvin liikenteeseen opettaa, että voisin opettajana toimia. Ei silti, ainoat tuttavani jotka mielestäni moisessa hommassa voisivat edes toimia ovatkin jo autokoulunopettajina. Ainoastaan liukkaan kelin harjoitteluradalla on apukouluttajana toiminut joskus sotaväessä.

Rahastustahan nykyinen autokoulu kyllä tuntuu olevan. Mitälie arviolta 1200..1600 € välillä maksanut kaikkineen ABECE vuosien 1999...2005 aikana suoritettuna. Ei noita summia edes muista oikein.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2009 15:02 

Cikatti kirjoitti:
"1971 ajoin linja-autokortin ja maksoi siitä 250 mk "

...ja 2009 ajan HKL:n bussia ja kun näen peilistä että joku juoksee pysäkille jossa olen ottamassa asiakkaita kyytiin, tempaisen ovet kiinni ja kaasutan pakoon.

Mikä näitä bussikuskeja vaivaa?! Olen nähnyt tämän tilanteen 2000-luvulla pk-seudulla MONTA kertaa. Miksi?

Itse olen seurannut näitä tilanteita aina omasta autosta koska mulla ei ole varaa bussiin ja muutaman kerran olen tuonut toista ihmistä pysäkille edellä mainituin seurauksin. Liian monta tilannetta olen nähnyt ja en voi ymmärtää. Vihaan bussikuskeja jonkin verran tästä syystä. Jos näkee jonkun juoksevan bussiin, miksi pitää bussin paeta?

Sen sijaan "maaseutubussikuskien" vertaisia asiakaspalvelijoita saa oikeasti kaukaa hakea. Onhan tietysti niilläkin jonkun vatipään suunnittelemat vuorot ja kiire, mutta kun olen jonkun kerran laittanut esimerkiksi mukuloita syystä tai toisesta linja-autolla pitemmälle reissulle, niin homma on toiminut kympin arvoisesti onnikan vaihtoineen päivineen (kuski mm. taluttanut oikeaan autoon jne.) , vaikka penskat olisivat otsekkin osanneet
Matkahuollon toimivuudesta en nyt sano yhtään mitään. Siitä on huonoja kokemuksia :twisted:

Poissa

ViestiLähetetty: 24.03.2009 17:03 
Käyttäjän avatar

:roll: tuossa evoluutiossa on jäänyt huomioimatta sellainen henkilö jota sanotaan bussikuskiksi. olisi ollut muutamia asioita joita olisi voinut vielä kehitellä, kuten tuollaset kameleontin silmät ,strutsin/kirahvin kaula ja vielä ennustajan lahjat. tietenkin tuon viimeisimmän voisi korvata kristallipallolla josta voisi jo pysäkille tullessa vilkaista etukäteen seuraavat tapahtumat. :cry:

kyllä ainakin omalla kohdallani yritän kerätä kyytiin kaikki jotka jollakin ymmarrettävällä tavalla osoittavat mielenkiintoa kyytiin pyrkimisestä. pelkkä juokseminen ei riitä. mutta jos juostessa vaikka käsi heiluu näkyvästi ja on tulkittavissa viittoiluksi kuskille ,niin kyytiin vaan.
tosin olen kyllä harkinnut alan vaihtoa tuonne meklarihommiin. siellä ne näkyy huomaavan korotukseksi jopa kynsien kaivelun. ja nuo jotkut turistit näyttävät taas olevan niitä jotka ilmeisesti kuluttavat aikaansa juuri noissa huutokaupoissa hintoja nostelemassa. tyyli on sitten jäänyt vielä päälle bussipysäkillekkin. ja kuskin pitäisi niistä tehdä aina oikeat johtopäätökset.

on sitten tietenkin hommaansa leipääntynyttä porukkaa joka viisveisaa mistään.

jos pysäkillä toljotat oikean puoleista peiliä ja lähdet liikkeelle ,niin narina alkaa sokeista kuskeista jotka eivät näe vasemman peilin merkitystä. käännetään ..... kun toljotat vasenta peiliä ,niin on helv. vaikeeta samalla kattoo oikealle. mutta odotellaan josko tuo kehitys kehittyisi noitten aiemmin mainittujen puutteitten suhteen. :mrgreen:

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2