|
Kirjoittaja |
Viesti |
atte
|
Viestin otsikko: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 14.12.2010 00:27 |
Viestit: 1
|
XM2.5TD -00, käynnistyy nihkeästi pitkän startin jälkeen. Lisäksi silloin tällöin myös jää tienpäälle, kun kone sammuu. Vika alkoi noin kuukausi sitten ja ratkaisua ei ole löytynyt. Kyse ei ole kesälaatuisesta dieselistä. Myös dieselsuodin on vaihdettu. Ilmavaiva? Ehkä sähkövika, mutta mistä aloittaisi etsinnät?
Vika ilmenee usein joko muutaman sadan metrin ajon jälkeen (jää ensimäisiin liikennevaloihin), tai sitten moottoritieltä siirryttäessä pikkuteille. Koskaan kone ei ole sammunut moottoritiellä ja ajallisesti moottoritiellä viivyn eniten.
Kiitos etukäteen vastauksista. Olen aika pulassa tällä hetkellä...
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 14.12.2010 00:50 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
Vaikuttais ilmavaivalta. Onko syöttöpumpulle suodattimelta tuleva putki läpinäkyvää. Jos ei ole, niin kannattaisi vaihtaa esim kirkasta silikoniputkea siihen, jolloin näkee sen että meneekö putkessa paljon ilmaa. Ilmavaivoihin voi taas olla monta syytä; koko polttoaineputkisto alkaen tankin päältä ja kaikki putkistossa olevat liitokset, polttoainesuodattimessa oleva käsipumpun läpivientitiiviste ja viimeisenä syöttöpumpun hihnapyörän akselin tiiviste. Näistä ainakin voi johtua ilmavaivat.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 14.12.2010 11:00 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Itse käytin ongelmaan CX:ssä kirkasta muoviputkea, toimii hänkin ihan hyvin vaikka kovettuu hurjasti mutta kunnon klemmarit vaan liitoksiin niin ei ne vuoda.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 14.12.2010 19:29 |
Viestit: 1332 Paikkakunta: Järvenpää
|
Kyseessä sen verran tuore yksilö että voi olla vielä esilämmitin kierrossa mukana? Tämä on varsin todennäköinen vuotokohta. Omassa ohitettu mutta kokeilin kerran korjata vaihtamalla yksikön termarin o-renkaat ja lyömällä sikaa sulkutulppien päälle mutta jäi silti vuotavaksi. Kerran on mennyt tuossa minulla se suotimen käsipumpun kalvo johon sai edullisen kalvosarjan koivuhaasta. Silloin oirehti samoin. Muistaakseni kastui silloin käsipumppua käytettäessä siitä pumpun napin ympäristöstä. Kone käydessä imee sen kuivaksi. Jos suodin tukossa tai jäässä, mikä tuli testattua ekoilla pakkasilla, niin kyseinen pumpun nappi imeytyy pohjaan ja jää sinne kunnes hitaasti nousee ylös jousen vetäessä naftaa tankista?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08 XM V6 A. -95 C6 2.7 HDi
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 14.12.2010 22:41 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Joskus ne ilmavuodot voi olla aika hämäävän oloisia. Mulla XM -93 21 TD temppuili toissa talvena niin, että peruuttamalla kulki ihan vaivatta mutta aina kun yritti eteenpäin niin sammui 100 metrin jälkeen. Tuli muuten testimielessä peruuteltua kohtuullisen paljon  Vika lopulta paljastui pieneksi halkeamaksi polttoaineletkussa - löytyi kun sormin siveli konehuoneen letkuja sammumisen jälkeen ja jostain kohtaa tuntui pientä kosteutta letkun alapuolella yhden liitosklemmarin vierestä. Onneksi oli varaa lyhentää letkua sentin verran ja sen jälkeen on ajo jatkunut. Ilmeisesti kone heilahti eteenpäin lähtiessä niin, että letkun halkeama aukesi jo horaisi ilmaa siitä. Peruuttaessa taas kone heilahteli niin päin, että sulki sitä halkeamaa. Ehkä tuossa sinun autossasikin vois vaikka moottorijarrutus tehdä samaa...?
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
Cipe
|
Viestin otsikko: Re: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 14.12.2010 22:57 |
Viestit: 16
|
Terve
Kun 2,5 Td kyseessä, niin ehdotan seuraavaa;
Katso polttoaineen tulolinja apparin puolelta konehuoneesta. Koneen ja rintapellin välistä, siitä kohdasta missä metalliputki muuttuu kumiletkuksi (noin venttiilikopan korkeudella) ja lähtee jakopään yli kohti konetta.
Siitä metalliputken ja letkun saumasta yleensä murtuu ja vetää sitten ilmoja. Ei käy kuin kierroksilla. Se ei edes vuoda välttämättä ulospäin, vaan siinä näkyy pieni murtuma ja se riittää... Murtuma siis kumiletkussa, ei metalliputkessa.
Tuo vika ilmenee kovemmilla pakkasilla.
Toivotaan, jotta olis apua.
|
|
|
|
 |
aaltopelti_fun
|
Viestin otsikko: Re: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 15.12.2010 22:20 |
Viestit: 568 Paikkakunta: Akaa
|
Cipe kirjoitti: Terve
Kun 2,5 Td kyseessä, niin ehdotan seuraavaa;
Katso polttoaineen tulolinja apparin puolelta konehuoneesta. Koneen ja rintapellin välistä, siitä kohdasta missä metalliputki muuttuu kumiletkuksi (noin venttiilikopan korkeudella) ja lähtee jakopään yli kohti konetta.
Siitä metalliputken ja letkun saumasta yleensä murtuu ja vetää sitten ilmoja. Ei käy kuin kierroksilla. Se ei edes vuoda välttämättä ulospäin, vaan siinä näkyy pieni murtuma ja se riittää... Murtuma siis kumiletkussa, ei metalliputkessa.
Tuo vika ilmenee kovemmilla pakkasilla.
Toivotaan, jotta olis apua. Ei ole kuvaa/kokemusta 2,5 TD:stä, mutta tästä kuvauksesta päätellen samanlainen värkki kuin 21 TD. Just tuosta kohdasta minullakin letku murtui.
.~___~. {[___]} {°/^\°} {/_^_\} "Hyviä on vähän, pahoja vielä vähemmän, mutta meitä siunatusti hulluja laskematon määrä" - Aapeli. HY, C5 2.2 hdi Break, BX GT, Berlingo, BX Van "GT", B11 proj. ja C4 2.0 16V:n yksinhuoltajuus
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XM2.5TD sammuilee ja käynnistyy nihkeäasti Lähetetty: 15.12.2010 23:19 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
eskere kirjoitti: Vaikuttais ilmavaivalta. Onko syöttöpumpulle suodattimelta tuleva putki läpinäkyvää. Jos ei ole, niin kannattaisi vaihtaa esim kirkasta silikoniputkea siihen, jolloin näkee sen että meneekö putkessa paljon ilmaa. Ilmavaivoihin voi taas olla monta syytä; koko polttoaineputkisto alkaen tankin päältä ja kaikki putkistossa olevat liitokset, polttoainesuodattimessa oleva käsipumpun läpivientitiiviste ja viimeisenä syöttöpumpun hihnapyörän akselin tiiviste. Näistä ainakin voi johtua ilmavaivat. Tähänkin voisi vastaava polyuretaaniletku olla vielä parempaa. Se on myös väritöntä, taipuisaa, kylmän- ja kuumankestävää, mekaanisesti vahvaa.
|
|
|
|
 |
|
|