Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 11.12.2010 16:31 

Viestit: 8
Moi, multa meni c5 hdi 2,0 koneesta turbo. Nyt mietin mitä tekisin kun moottorilla on ajettu jo lähes 400 tkm. Mitä eroa on RHZ ja RHY moottoreilla. Saisin edullisesti ilmeisesti Peugeot 306: ssa olleen 2,0 hdi koneen. Käykö C5:een, entä onko turbo sama jos vaihdan vain sen.
Tiedoista ja vinkeistä jo etukäteen kiitollinen.
Jorma


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 11.12.2010 20:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 699
Paikkakunta: Keuruu
RHZ moottori on 110 heppainen välijäähdytetty ja RHY 90 heppainen ilman välijäähdytintä.



C5 Aircross Hybrid, C6 3.0 Exclusive, Jumper 1.9TD, BX 16 Soupapes, B11 Normale
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 12.12.2010 10:30 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
Ja suurimmat erot noissa moottoreissa on nimenomaan siellä turbossa ja imupuolessa.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 12.12.2010 12:37 

Viestit: 369
Ja ilmeisesti myös vaihdelaatikoissa on eroa, mikäli haynesiin on uskomista.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 12.12.2010 16:42 

Viestit: 8
Siis pelkkä turbon vaihto ei olle viisasta, liekkö edes mahdollista. Mutta ilmeisesti koko moottorin vaihtokaan ei välttämättä onnistu jos vaihdelaatikko on erillainen, onko näin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 12.12.2010 20:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Turboissa on eroja saman mallisarjan moottoreissakin, joten sinun täytyy ensin katsoa omasta turbon merkki ja mallinumerosarja.
Jos mielit turbon vaihtoa Pösöstä, niin sen täytyy olla juuri samanlainen kuin omassasi nyt on.
Pösön pakosarjan kanssa vaihdettaessa turbo saattaa kyllä käydä, mutta käykö c5 pakoputki pösön pakosarjaan?

C5:ia on myyty sekä 90- että 110 heppasena, joten tuo Pösön tod. näk. 90 heppanen moottori tehonsa puolesta käy, mutta kuinka letkut ja putket istuvat, ja lisänä homma vaatii tietokoneella käytön vähintäänkin, jotta käynnistyksen estot ym. saadaan ohjelmoitua.

Turbovika on sinänsä aika kallis ja työteliäs, mutta moottorin vaihto vieläpä hiukan erilaiseen kuin alkuperäinen, on huomattavasti kalliimpi ja suuritöisempi operaatio.
Jos moottorissa ei ole muuta vikaa kuin turbo, niin kilometrien puolesta ajat koneella vielä pitkään. Näin ollen osta käytetty turbo, hinnat alkaen 300€ tai peruskunnostettu, n. 600€:n hintaan. Koko hommalle tulee hintaa 600-1000€, paitsi jos saat turbon puoli-ilmaiseksi ja teet työt itse tai edullisesti talkoolla. :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 16.12.2010 23:18 

Viestit: 8
Kiitos vinkeistä. Asia ei olekaan niin simppeli. Pitää ottaa turbo irti ensin kunhan pakkaset hiukan laskee - juhannuksena ? Sitten katotaan mihin suuntaan mennään. Ajoin kyllä tuolla hajonneella turbolla noin 75 km, öljyä paloi 4 litraa. Sitten loppu öljyt ja piti pysähtyä. Voinee olla muitakin vikoja tullut. Kone kyllä pyöri loppuun asti, tyhjäkäynnillä sitten syttyi öljyvalo. Jotain kolinaa kuului, mahdollisesti turbosta - toivottavasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5 Hdi 2,0 moottori
ViestiLähetetty: 17.12.2010 00:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Kookleta turbo-pajat ja soittele niihin, idässä niitä on paljon, siis tuolla Kuopion liki.

Kehottaisin korjauttamaan tai exchangena vaihtamaan kuulalaakeroituun turboon.

Kuulalakeriturbo lähtee alemmilla kiekoilla ahtamaan, jopa ~100-300rpm aikaisemmin.
Kuulalaakeriturbo:
-Herkempi, herää siis alempaa, vaihteenvaihdon jälkeen kerää nopeammin paineita kuin liukulaakeri.
-Ei tarvitse niin paljon öljyä toimiakseen, koska öljynpaine ei keskitä akselia normaalin turbon tapaan
-Ei niin herkkä suoraan ajosta sammuttamiselle, eli tarvitsee lyhemmän jäähdyttelyajan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 8 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: