Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 29.12.2010 17:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Muutama vuosi sitten kun ajoin Tampereelta Hämeenlinnaa kohti, edelle menevästä autosta irtosi nasta ja osui kovan napsauksen saattelemana oman autoni tuulilasiin sillä seurauksella, että lasiin syntyi terävä säteittäinen iskemä. Siitä alkoi sitten matkan edetessä halkeamat levitä pitkin lasia. Tuulilasi meni vaihtokuntoon hyvin nopeasti.
Vähiten tuulilasiin uskoisi vaurioita tulevan moottoritiellä, mutta näitä vaan sattuu. Keskipakovoima kiskoo nastoja ulospäin kovalla voimalla nopeuden noustessa. Löysemmät nastat sitten sinkoutuvat mikä minnekin.

Lainaa:
Keskisuomalainen:
Nelostietä ei hiekoiteta, joten epäonnisen autoilijan tuulilasivammat ovat todennäköisesti irtoilevien nastojen aiheuttamia.
- Usein iskemäjäljestä voi päätellä, että se on nimenomaan nastan aiheuttama. Nasta on tuulilasiin osuessaan jopa ikävämpi kuin kivi, koska etenkin kova pala edellä lentäessään nasta voi hajottaa lasin, sanoo Kari Jääskeläinen KS Paint Center oy:stä.
Tuulilasiin napsahtavasta nastasta jää lasku kuskin itsensä hoidettavaksi. Edellä ajavaa tai renkaiden valmistajaa on turha yrittää tuulilasin korjauksen tai vaihtamisen maksajaksi. Ennakkotapauksia kiistoista on.
- Rengasvalmistaja ei voi sille mitään, että nastoja joskus irtoaa. Niiden liimaaminen tulisi niin kalliiksi, ettei se olisi järkevää. Irtoavien nastojen aiheuttamia vahinkoja voi estää pitämällä etenkin moottoriteillä riittävän turvavälin edellä ajavaan ja käyttämällä sallittuja nopeuksia. Nasta on kuitenkin niin pieni esine, että sen lentonopeus putoaa äkkiä, opastaa Jääskeläinen.
Jos vahinko kuitenkin sattuu, Jääskeläinen suosittelee auton näyttämistä asiantuntijoille.
- Kun lämpötilat vaihtelevat, iskemäjälki alkaa helposti levitä. Pääsääntö on, että mitä keskemmälle tuulilasia nasta on osunut sitä todennäköisemmin lasi pysyy ehjänä. Lasin reunaan auton korin liikkeet vaikuttavat herkemmin, ja iskemästä voi lähteä halkeama leviämään pitkin tuulilasia, Jääskeläinen muistuttaa.


Tuossa Keskisuomalaisen jutussa kiinnitettiin huomiota turvaväliin. Jos sitä ei muuten halua/osaa pitää, kannattaa oman tuulilasin vuoksi kuitenkin väliä jättää.

http://www.ksml.fi/teemat/autot/liikenn ... sen/631678



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 29.12.2010 18:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1179
eskere kirjoitti:
Tuossa Keskisuomalaisen jutussa kiinnitettiin huomiota turvaväliin. Jos sitä ei muuten halua/osaa pitää, kannattaa oman tuulilasin vuoksi kuitenkin väliä jättää.

http://www.ksml.fi/teemat/autot/liikenn ... sen/631678


Kyllä minä yritin pitää turvaväliä tuolla motarilla, mutta kun ohittaja leikkasi suoraan puskuria hipoen eteen. Kova pamaus ja lasi halki.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 29.12.2010 18:05 

Viestit: 1073
Paikkakunta: Turku
Huvittaa kun jotkut meuhkaa, että nastarenkaiden käyttö pitäis kieltää ku tuulilasit hajoilee :D Tällaiseen olen eräällä naisvaltaisella, lemmikkiaiheisella foorumilla törmännyt.

Mun tuulilasin sais joku nasta heläyttää säröille, vois käydä Veholla pistättämässä orkkislasin tuon tarvikepaskan tilalle niin sais ehkä sadetunnistimen skulaamaan. Mieluusti lasivakuutuksen omavastuun verran maksaisin siitä ilosta.



Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 29.12.2010 20:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Oman kokemukseni mukaan eniten lasiin ropisee tavaraa motarin kiihdytyskaistalla. Uskoisin että iso osa ko. tavarasta on myös talvirenkaan lamelleihin taajamavauhdissa tarttunutta hiekkaa joka sitten irtoaa vauhdin myötä.

Tietty asiaan vaikuttaa sekin että tuossa kiihdyttäessä välimatka edelläajavaan ei ole yhtä pitkä kuin varsinaisella motarilla.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 29.12.2010 23:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kun hajoaisikin, niin saisi kunnolla motivaatiota vaihtaa tuon nykyisen hiekkapuhalletun 11-vuotiaan lasin uuteen. :oops:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 30.12.2010 08:39 

Viestit: 327
Ketjussa kuvattu ohitustapa on juuri se kuinka nastat osuvat tuulilasiin. En -tana ymmärrä miksi moottoritiellä ohittavan pitää palata omalle kaistalleen välittömästi ohituksen jälkeen vaikka tyhjää tietä on kilometri tolkulla niin edessä kuin takanakin :x
Myöskin vastaantulevien kaistalta lentelee nastoja tuulilasille. Näille nastoille ei voi minkään.



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 30.12.2010 09:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
Xantippa kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan eniten lasiin ropisee tavaraa motarin kiihdytyskaistalla. Uskoisin että iso osa ko. tavarasta on myös talvirenkaan lamelleihin taajamavauhdissa tarttunutta hiekkaa joka sitten irtoaa vauhdin myötä.

Tietty asiaan vaikuttaa sekin että tuossa kiihdyttäessä välimatka edelläajavaan ei ole yhtä pitkä kuin varsinaisella motarilla.

Juurikin saman havainnon tehnyt, kun vuosien mittaan päivittäin konetietä olen joutunut jyräämään. Pikkutiet on soralla kuorrutettu ja kiihdytyskaistalla sitten syntyy haulikkoefekti. Vuottakaan ei pysty ajeleen ilman kiveniskemiä ja uuteen lasiin jälki pamahtaa viikossa. Samoin lasi on muutenkin hetkessä kuin hiekkapuhallettu. Se nyt vaan on kulutuskamaa jarrupalojen tapaan. :(


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 30.12.2010 10:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Jallu kirjoitti:
Juurikin saman havainnon tehnyt, kun vuosien mittaan päivittäin konetietä olen joutunut jyräämään. Pikkutiet on soralla kuorrutettu ja kiihdytyskaistalla sitten syntyy haulikkoefekti.
Muutaman kerran olen nähnyt ja renkaanjäljet ovat todistuneet tapahtuman tapahtuneen useamminkin: jotkut oikovat rampeilla reunaviivan sisäpuolelta niin reippaasti, että nostavat soraa rampille. Moisilta pitäisi ajokortit kerätä taltteen ja sulattaa ne.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 30.12.2010 11:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
eskere kirjoitti:
Tuossa Keskisuomalaisen jutussa kiinnitettiin huomiota turvaväliin.


Näitä takakulmassa hierojia on tullut seurattua - perinteisesti siellä on kuikuillut premium-ajokiksi luokiteltavia laatuautoja tai sitten Vito/Transporter/Sprinter-miehiä: the man with the white van!

Viime aikoina on kuitenkin tullut kiinnitettyä huomiota uuteen ryhmään - innokkaisiin naiskuljettajiin. Kauhea stereotypia, mutta havaintomateriaalia on sen verran runsaasti, etten edes liioittele. Ryhmä jakautuu vielä kahteen osioon: nuorempiin neitoihin pienillä kieseillään (kuten Toyota Yaris, Fiat Punto tai Citroën C3). Toisessa osiossa keski-ikäistyvät perheenäidit Corolla Versolla tai Nissan Qashqailla ovat selkeästi nopean reaktiokyvyn ja fysiikan lait ohittavan ajoneuvoteknologian hallitsijoita. :D



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 30.12.2010 14:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Jallu kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Oman kokemukseni mukaan eniten lasiin ropisee tavaraa motarin kiihdytyskaistalla. Uskoisin että iso osa ko. tavarasta on myös talvirenkaan lamelleihin taajamavauhdissa tarttunutta hiekkaa joka sitten irtoaa vauhdin myötä.

Tietty asiaan vaikuttaa sekin että tuossa kiihdyttäessä välimatka edelläajavaan ei ole yhtä pitkä kuin varsinaisella motarilla.

Juurikin saman havainnon tehnyt, kun vuosien mittaan päivittäin konetietä olen joutunut jyräämään. Pikkutiet on soralla kuorrutettu ja kiihdytyskaistalla sitten syntyy haulikkoefekti. Vuottakaan ei pysty ajeleen ilman kiveniskemiä ja uuteen lasiin jälki pamahtaa viikossa. Samoin lasi on muutenkin hetkessä kuin hiekkapuhallettu. Se nyt vaan on kulutuskamaa jarrupalojen tapaan. :(

Näinhän se menee. Äänistä päätellen omistakin renkaista sinkoilee motarille kiihdyttäessä soraa tms. Nastoja ne ei ole, kun alla on kitkat.

Ja sillä turvavälillä voi säästää henkensäkin. Mutta jos lasi on arvokkaampi, pitäköön sitten turvaväliä sen vuoksi...




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 30.12.2010 15:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
laakeri kirjoitti:
Kun hajoaisikin, niin saisi kunnolla motivaatiota vaihtaa tuon nykyisen hiekkapuhalletun 11-vuotiaan lasin uuteen. :oops:

Itse kävin vaihtamassa 16-vuotiaan uuteen alkutalvesta. En ole vielä katunut, nyt kelpaa ajella vaikka aurinko paistaa matalalta ja vastaantulevien valotkin tuntuvat häikäisevän paljon vähemmän. 8-)

Eikä ollut ruostettakaan tuulilasin alla piilossa, sekin oli ihan kiva samalla huomata.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 30.12.2010 15:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Mä selvisin yllätyksekseni 11-vuotiaalla lasilla vielä katsastuksesta, mutta sen verran ikävä oli ajella vasta-aurinkoon, että vaihdatin lasin melkein heti sen jälkeen. Jälkeenpäin harmitti että olin lykännyt vaihtoa, ero oli kuin yöllä ja päivällä.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 31.12.2010 09:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 294
Igor kirjoitti:
Mä selvisin yllätyksekseni 11-vuotiaalla lasilla vielä katsastuksesta, mutta sen verran ikävä oli ajella vasta-aurinkoon, että vaihdatin lasin melkein heti sen jälkeen. Jälkeenpäin harmitti että olin lykännyt vaihtoa, ero oli kuin yöllä ja päivällä.

Totta, eron kyllä huomaa, kun on vaihtanut. Sitä vaan ehtii tottua tuhnuiseen lasiin.

Mullakin on aikoinaan tilanne, että lasi oli niin huono, jotta aurinkoisella kelillä ei ollut asiaa katsastukseen. Ei olis lasi mennyt läpi. Piti aina odottaa pilvikelejä. :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 31.12.2010 09:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Katsastusmiehellä ei ole mitään valittamista Xantian lasista ollut, mutta itselle ei meinaa enää kelvata. Pahemmassa kunnossa mielestäni, kuin BX:n täysi-ikäinen lasi oli... BX:ssä toki oli lasi alhaalta halki, mutta noin niinkuin muuten 8-)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 31.12.2010 10:01 
beksi saa uuden tuulilasin heti, kun otan sen keväällä käyttöön. Nykyisen lasin läpi ei enää oikein auringonpaisteessa näe...Piti vaihtaa jo syksyllä, kyselin jo tarjouksia, mutta talviunille laitto oli jo niin lähellä, että se jäi


   
 
 Viestin otsikko: Re: turvavälillä voit säästää tuulilasin
ViestiLähetetty: 31.12.2010 11:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
laakeri kirjoitti:
jotkut oikovat rampeilla reunaviivan sisäpuolelta niin reippaasti, että nostavat soraa rampille. Moisilta pitäisi ajokortit kerätä taltteen ja sulattaa ne.

Tuosta Helsingintieltä kun on ihan tavallinen T-risteys siihen itään vievälle kuutostien rampille niin siitä on nyt aurattukin jo kohta henkilöauton leveyden verran piennarta. Odotan jännityksellä koska siellä on aura-auto sisäkaarteessa ojassa kyljellään.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: