|
Kirjoittaja |
Viesti |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 00:47 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
eskere kirjoitti: Väännetään nyt vielä hiukan tätä kylmälimaa: pystyykö erilaisista perusöljyistä valmistetut öljyt sitomaan itseensä kosteutta eri lailla, eli jos jokin öljytyyppi sitoo kosteutta itseensä enemmän ja kun kosteus kiertää öljyn mukana haihtuen matkalla, niin siten sitä ei kerry huohotinputkistoon samanlailla kuin jossain toisen tyyppisessä öljyssä, joka ei sido vettä itseensä niin paljoa. Onko tähän mitään faktatietoa? Ei ole. Sanoisin että liian monta muuttujaa: ilman lämpötila, ilman kosteus, moottorin korkein lämpötila, öljyn lämpötila jne... Mutut että mulla x-merkin öljy jäädytti huohottimen heti nollakeleillä saa jättää sinne edesmenneen Esson kaffepöytään. Enemmän vaikutusta on sillä, että öljy kiertää, startin jälkeen kuumaksi saakka (oikea tyyppi ja viskositeetti) ja on puhdasta. Periaatteessa mineraaliöljy likaantuu ja vanhenee nopeammin sekä toimii vaihtelevissa lämpötiloissa huonommin, mutta tuskinpa kukaan käyttää moista ympärivuotisessa käyttöautossaan? Mutta perusjuju on siinä, että öljyyn nyt vaan ei kosteutta pysty sitoutumaan kuin rippunen, ja vesi öljyn seassa olisi muutenkin vaarallista. Eli sitä ei edes haluta öljyyn. Se pitää poistaa luonnollista tietä, huohottimen kautta. Se tapahtuu ajamalla moottori oikeesti lämpöiseksi.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Andre
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 14:25 |
Viestit: 49 Paikkakunta: Klaukkala
|
zX-files kirjoitti: Mutta perusjuju on siinä, että öljyyn nyt vaan ei kosteutta pysty sitoutumaan kuin rippunen, ja vesi öljyn seassa olisi muutenkin vaarallista. Eli sitä ei edes haluta öljyyn. Se pitää poistaa luonnollista tietä, huohottimen kautta. Se tapahtuu ajamalla moottori oikeesti lämpöiseksi. Kyllä, mutta veden esiintymistä öljyssä sekä sitoutuneena että vapaana ei voida kokonaan estää. En jaksa uskoa, että eri öljylaaduilla olisi suurta eroa tässä vaan ongelma on enemmänkin huonosti suunnitellussa moottorin rakenteessa. Pitämällä letkut puhtaana (jotta kosteus ei tiivistyisi niin helposti) sekä vaihtamalla öljyjä riittävän usein voidaan hieman vaikuttaa tilanteeseen. Mutta perusongelmaa se ei poista. PSA:n koneissa nuo hhuohotinletkut on niin pitkiä ja epäedullisesti sijoitettu, että niiden jäätyminen on enemminkin sääntö kuin poikkeus. Pitkissä putkissa on helposti käynnistystilanteessa kylmempi kohta jossakin kohtaan johon öljyssä oleva kosteus tiivistyy. Jos autolla ajetaan lyhyttä matkaa kertyy putkistoon pikkuhiljaa "saippuaa" joka tukkii lopulta koko putken. Tässä ei edes viimasuoja auta.
SpaceTourer HDi180 "Black Pearl" '16 C5 HDi163 Confort Business Tourer "Perla Nera" ´11 Xantia 2.0i ”Gris Crepuscule” ’93 BMW R1100 S ´00 BMW F800 GS ´16
Mon Ami – Tarinoita Citroën autoista https://monamicitroen.blog/
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 16:36 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
zX-files kirjoitti: eskere kirjoitti: Ei ole. Sanoisin että liian monta muuttujaa: ilman lämpötila, ilman kosteus, moottorin korkein lämpötila, öljyn lämpötila jne... Mutut että mulla x-merkin öljy jäädytti huohottimen heti nollakeleillä saa jättää sinne edesmenneen Esson kaffepöytään. Enemmän vaikutusta on sillä, että öljy kiertää, startin jälkeen kuumaksi saakka (oikea tyyppi ja viskositeetti) ja on puhdasta. Periaatteessa mineraaliöljy likaantuu ja vanhenee nopeammin sekä toimii vaihtelevissa lämpötiloissa huonommin, mutta tuskinpa kukaan käyttää moista ympärivuotisessa käyttöautossaan? Mutta perusjuju on siinä, että öljyyn nyt vaan ei kosteutta pysty sitoutumaan kuin rippunen, ja vesi öljyn seassa olisi muutenkin vaarallista. Eli sitä ei edes haluta öljyyn. Se pitää poistaa luonnollista tietä, huohottimen kautta. Se tapahtuu ajamalla moottori oikeesti lämpöiseksi. Kokemuksesta olen saanut samanlaisen käsityksen; en ole huomannut nykyisissä öljylaaduissa juurikaan mitään eroa käytännössä normaaliajossa. Olen ostanut ja ostan jatkossakin täyssynteettistä moottoriöljyä omiin autoihini kun hinta on kohdallaan, merkistä viis 
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 17:42 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
citsportsite
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 18:09 |
Viestit: 157 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
On noita huonosti suunniteltuja huohotinputkia ilmeisesti muissakin, juuri kuulin bensamoottorisesta BMW X5:sta, joka on käyttökelvoton pakkasella, vaikka lämmitysvastuksetkin on nyt asennettu.
Mitäs muuten sanotte kuulemastani teoriasta, että lohkolämppärin käyttö lisää kosteutta moottorin sisälle ja edesauttaa huohottimien jäätymistä?
Harrasteet: Xantia V6 Activa -97, Xantia 2.0i SX -93, GS Pallas -79, BX Sport -85 Käyttikset: C5 2.0i Confort -09, Berlingo XTR -06
|
|
|
|
 |
Andre
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 18:34 |
Viestit: 49 Paikkakunta: Klaukkala
|
citsportsite kirjoitti: On noita huonosti suunniteltuja huohotinputkia ilmeisesti muissakin, juuri kuulin bensamoottorisesta BMW X5:sta, joka on käyttökelvoton pakkasella, vaikka lämmitysvastuksetkin on nyt asennettu.
Mitäs muuten sanotte kuulemastani teoriasta, että lohkolämppärin käyttö lisää kosteutta moottorin sisälle ja edesauttaa huohottimien jäätymistä? On niitä muissakin ja varsinkin niissä, jotka ovat tuotettu muilla kuin Ruotsin/Suomen "cold country" varusteilla. Enkä nyt tarkoita lämmitettäviä penkkejä vaan nimenomaan moottorin apulaitteita ja mainittuja eristettyjä ja lämmitettyjä huohottimia yms. Moni on asennuttanut tuontiautoihin näitä varusteita jälkeenpäin sen jälkeen kun ongelmia on tullut. En tiedä miten mainitsemassasi BMW:n V8:ssa on huohotus toteutettu, mutta kutosissa ainkain "suomiautoissa" on erilainen huohotinputkisto kun lämpimämpiin maihin myydyissä. Teoria lohkosta voi hyvinkin pitää paikkansa. Ainakin se lisää lämpötilaeroja mottorissa ja apulaitteissa. Tämä ongelma lienee monien syiden summa ja voi jopa riippua vahvasti olosuhteista kuten lämpötilasta ja kosteudesta milloin autolla on viimeksi ajettu ja mistä sitä lähdetään taas uudelleen käynnistelemään. Ilmiö sinällään on varmaan läsnä kaikissa moottoreissa. Toiset vain kestävät sitä toisia paremmin eikä ilmiöstä ole käyttäjälle haittaa?
SpaceTourer HDi180 "Black Pearl" '16 C5 HDi163 Confort Business Tourer "Perla Nera" ´11 Xantia 2.0i ”Gris Crepuscule” ’93 BMW R1100 S ´00 BMW F800 GS ´16
Mon Ami – Tarinoita Citroën autoista https://monamicitroen.blog/
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 18:43 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
kyllä se on selvää että LYHYT lämmittimen käyttö taatusti lisää kylmille pinnoille kosteutta, mutta parhaat kontit ovat edelleen kunnollinen suojaus ja moottorin hyvä lämpeneminen ENNEN ajoon lähtöä. ja on estettävä sen jääkylmän viiman osuminen niille letkuille. lisäksi syksyisin ennen pakkasia olisi syytä siivota ne letkut ja testata mahdollinen lämmitin. mulla on ollu noita XU pohjaisia koneita lukemattomia eikä kertaakaan ole puhaltanut öljyjä konehuoneeseen millään kelillä. mutta empä ole lähtenyt heti avaimen kääntämisen jälkeen liikkeelle ja aina kun on ollu mahdollista käyttää esilämmitystä tolpasta tai muuten. ja aina on ollu letkut suojattuja pelkästään ajoviimalta. ei vuorausta eikä sulakeenpolttajia letkuissa. eikä mitään ns: suosikkimerkkejä öljyinä paitsi mitä saa tarjoustalosta/halpamarketeista. yleensä luen sen pienemmän tekstin /hintalapun kuin etusivun mainoksen .
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 20:45 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Ainakin Bimmeriin sekä Ducatoon on vaihdettu / lisätty sähkölämmitteinen huohotinletku maahantuonnin yhteydessä. Kyse ei siis ole mistään arktisesta erikoismallista. Se aika on ohi kun pohjoismaita varten tehtiin omia versioita. Nykyisin startit, laturit, lämppärit jne on tehtaan jäljiltä samanlaisia.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 29.12.2010 21:00 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
No jos nyt sitten C5 työntää öljyt ulos, niin kertooko auto öljypinnan alhaisuudesta, vai onko paineen merkkivalo ensimmäinen kun syttyy? Ainakin II-koppaisessa matkamittarin tilalle tulee käynnistettäessä "OIL OK" teksti, mikäli öljyä on riittävästi. Eli toimiiko tämä mittaus koko ajan vai vain virrat päälle laitettaessa/käynnistettäessä?
Xantian kanssa ei koskaan ongelmia ollut (2,0i 16V), vaikka siinä oli se joillakin sulakkeita poltteleva lämmitetty huohotinletku, öljyinä se joidenkin "korvikkeeksi" nimeämä Mobil 1:n ja viimasuojakin oli kaupan hyllyllä...
Mutta kuten jo aikaisemmin keskustelussa todettua, niin ongelma voi johtua niin monesta eri asiasta. Liekö että Xantialla tuli vain ajettua sellaisia syklejä, ettei ongelmaa päässyt syntymään.
|
|
|
|
 |
santis
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 30.12.2010 00:07 |
Viestit: 10
|
Itsellä oli yhdeksän vuotta viime syksyyn asti -96 Pösö 405 1,8 8-vena koneella. Ostin tammikuussa -92, edellinen Pösö paloi Napapiirin Shellin pihalla joulureissulla, öljyt tuli ulos, pakkasta oli muistaakseni 38 astetta. Kyselin sitten myyjältä että kuinkas tässä on öljyt pysyny pakkasella. Kaveri näytti uretaanisukalla eritettyjä huohotinletkuja ja kehui että tämä toimii.( plus viimasuoja ja hyvät oljyt). Eka talvi menikin hyvin, mutta seuraavana talvena tuli öljyt pihalle jo ennen liikkeelle lähtöä kotipihassa vaikka auto oli ollut pari tuntia lämmityksessä. Mokkavaahtoa oli korkin alla reilusti, vaihdoin uudet öljyt. Muutaman viikon meni hyvin, sitten alko taas letku tukkeutumaan. Jostain kuulin että lämmitettäviä letkuja on PSA vehkeisiin jälkiasennettu mutta merkkiliikkeessä ei semmosta löytynyt. Sattui ajoa Auto-Artikkelin ohi ja sieltähän se apu löytyi. Xantian letkussa on vastus ilmeisesti vakiona ja Pösössä oli venakopan vieressä yks vastus josta otin haaroituksen. Letku päälle laitoin viela armaflexsukkaa eristeeksi. Ongelmat loppui siihen vaikka joskus oli öljykorkin pohja ihan valkosena. Vastus kesti ainakin sen 150 tuhatta minkä ehdin ennen myyntiä ajamaan eikä sulakettakaan polttanut koskaan. Nyt on alla -99 1,8 Xantia, toistaseksi ei ainakaan ole öljyongelmia ollut, viimasuojan tein kyllä puskurin alle kun sitä ei auton mukana tullut.
|
|
|
|
 |
caferacer
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 31.12.2010 16:47 |
Viestit: 16
|
Vähän menee offtopiciksi mutta 2cvkimmo kirjoitti: zX-files kirjoitti: Eli paljon asiaa, mutta jotenkin haiskahtaa amerikkalaiselta superlatiivimuhennokselta joka on sitten käännetty suomeksi  Kiitos zxfiles noista. Kun tuon kirjoitin, en tiennyt öljyistä sitäkään vähää, mitä nyt. Mutta olkaa huoleti, valmistaja/kehittäjä kyllä tietää kaiken tarpeellisen ja vielä vähän päälle. PAOhan on korkealaatuisin ns. "normaaleista" ja yleensä käytössä olevista perusöljyistä, ja nyt tuli korjattua tekstiinkin se. Suomessa nämä tehdään sekä valmistuksen että kehitystyön osalta. Superlatiivimuhennostahan tuo teksti on (vaikka kuinka neutraalisti yritti kirjoittaa) ja Billy Maysiksi (RIP) itsensä helposti tuntee, koska todella, nämä ovat niin eri maailmasta kuin mikään muu, mitä kaupasta voi ostaa. Öljyt valmistetaan käsityönä pienissä erissä parhaista mahdollisista raaka-aineista. Mikään massana valmistettava voiteluaine ei pääse ominaisuuksiltaan edes lähelle Del-Ronia, johtuen juuri eroista raaka-aineissa. Käsityönä pienissä erissä valmistettaessa öljy on myös mahdollisimman tasalaatuista, ja jokainen erä analysoidaan erikseen laadun varmistamiseksi. Lisäksi, jos tarve vaatii, on öljyjä mahdollista räätälöidä tarpeen mukaan. Esim. Jutilan Ilkan AX Sport-koneinen Stiletto nosti öljynlämpöjä pahimmillaan aivan älyttömiin lukemiin, joten hänelle valmistettiin ihan omat voiteluaineet. Kuulemma toimivat oikein mainiosti. Del-Ronin kehitystyön lähtökohtana oli valmistaa paras mahdollinen öljy kilpakäyttöön, pienikitkainen öljy, jonka voiteluominaisuudet eivät loppuisi missään tilanteessa. Tätä kilpaöljyä muokkaamalla on kehitetty muut valikoimista löytyvät öljyt. Voitelukalvon kesto ja kuumankesto on kaikilla Del-Ron -öljyillä aivan omaa luokkaansa. Ja todellakin, Polymer Free ei sisällä viskositeetti-indeksinparantajia, perusöljy on seos PAOa, diesesteriä ja polyoliesteriä. Jos nyt ihan yksinkertaista vertausta käyttäisi: Mikä tahansa muu markkinoilla oleva öljy vs. Del-Ron = Lapin Kulta vs. Westvleteren 12 = Kolme Leijonaa vs. Laphroaig Triple Wood = Punanen Nortti vs. Partagas Serie D 4 jne Kyselkää lisää, jos kiinnostaa, yritän muistaa pitää tätä palstaa silmällä. Hyvät uudet vuodet kaikille!
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 31.12.2010 17:23 |
Viestit: 5860 Paikkakunta: Lahti
|
Joskus tuntuu ettei nämä käyttäjät opi ikinä mitään, naapurin Xsarailua katselin, ensin puhdistetaan lumia ja raapataan laseja 5 minuuttia ja viimeiseksi kone käyntiin ja kylmän koneen kilinän ja kolinan säestyksellä suoraan liikenteeseen 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 31.12.2010 17:50 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kiitos caferacer kun tulit mukaan! Ja tosiaan, esterillä ei välttämättä tarvita lainkaan VI-muoveja. Jopa yksiasteinen esteripohjainen pystyy täyttämään 10W-50 "alueen". Vaikea varmaan uskoa kuluttajalle jos purkissa lukee "50" ja se on silti pakkasessa yhtä notkeaa kuin moniasteiset Kurkkasin Volcanen öljyt ja huohottimen. Aavistus tummahkon ruskeaa "kupin" reunoilla, tai sitten kerros on niin ohut että "kuoret" paistaa läpi. Ei viimasuojaa, ei lämmitystä. 1,9i'n putkistossa on kunnon kaadot, esilämmitystä käytetään lähes aina ja yli 50% ajosta on pidempää maantieajoa.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 31.12.2010 18:12 |
Viestit: 1590 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Xari kirjoitti: Joskus tuntuu ettei nämä käyttäjät opi ikinä mitään, naapurin Xsarailua katselin, ensin puhdistetaan lumia ja raapataan laseja 5 minuuttia ja viimeiseksi kone käyntiin ja kylmän koneen kilinän ja kolinan säestyksellä suoraan liikenteeseen  Suunnilleen noinhan käyttöohje neuvookin, että pakkaskelillä ei ole tarpeen lämmittää moottoria tyhjäkäynnillä paikallaan, vaan ajoon voi lähteä suoraan rauhallisesti ajellen. Toki, oma järjenkäyttö ei liene käyttöohjeenkaan mukaan ole kiellettyä... Itse ehkä laittaisin kuitenkin sen auton ensin käyntiin ja sitten vasta alkaisin raappailla ikkunoita. Mahdollisesti vielä niin, että sammuttaisin sisäpuhaltimen siksi aikaa.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 31.12.2010 19:46 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
zX-files kirjoitti: Kiitos caferacer kun tulit mukaan! Ja tosiaan, esterillä ei välttämättä tarvita lainkaan VI-muoveja. Jopa yksiasteinen esteripohjainen pystyy täyttämään 10W-50 "alueen". Vaikea varmaan uskoa kuluttajalle jos purkissa lukee "50" ja se on silti pakkasessa yhtä notkeaa kuin moniasteiset Mitähän nuo Red Line'n öljyt mahtaa olla, jo miulta poistuneessa kolmipyörässä kun tuli sellaista käytettyä, sitä "suoraa viiskymppistä" kuten tuollaiseen liki sata vuotta sitten suunniteltuun maamoottoriin suosittelivat..? Oli muuten vallan tukevan tuntuista ainetta, kun lämmöt laskivat tuonne nollan pintaan, ja allekin. Jossain +10 tienoolla oli raja missä öljyt pisti sen verran hanttiin ettei enää ollut mitään toiveita polkaista niin paljoa kierroksia koneeseen että olisi käynnistynyt, nollan alle kun meni niin alkoi olla koko paketin pyöriminen tuskaista (talven "muutenvaan" polkaisut, ettei jämähdä), ja sitten parinkympin pakkasessa sai miun kokoinen kaveri ihan huoletta vaikka seistä käynnistinkammen päälle-mitään ei tapahtunut. Moottorissa ja vaihteistossa siis tuota 50W Red Line öljyä... Ei ollut tosin ajatustakaan niillä voiteilla sitä talvella käyttää, jotain hieman notkeampaa olisi pitänyt laitella kiertoon ja ehkä nastaisia renkaita, ehkä etujarruakin olisi voinut haaveilla sekä takajarruihin jonninlaista tasapainoa..? Hauskaahan se ehkä olisi ollut..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 01.01.2011 19:38 |
Viestit: 5125
|
Yritin vähän ihmetellä mikäs firma tuo del-ron oikein on: Nettisivuilla ei ole firman nimeä tai osoitteita mainittu, eikä löydy ainakaan yritystietohausta mitään firmaa tuolla del-ron nimellä? del-ron.fi on taasen rekisteröity samaan ylioppilaskylän osoitteeseen kuin sivuilla esiintyvä "(c) Rokrok Ltd. Oy 2010" (tai alkuvuodesta firman nimi oli vielä Etelä-Suomen Hälytinasennus Oy)
Tuotekehityslaboratoriot ei varmaan sijaitse ylioppilaskylän yksiössä, mutta minkälainen tausta (öljyalaan liittyvä?) mahtaa olla näillä öljyjen kehittajillä??? (vähän kieli poskessa kommentointia tämäkin viesti, mutta ärsyttää yritykset jotka ei voi rehellisesti ja avoimesti kertoa ketä ovat, ja jos vielä kehtaavat verrata tuotettaan Laphroaigiin. Eli verrataanpas: a) jostain tulevia, jossain ja jonkun toimesta sekoitettuja (eikä kerrota ketä nämä jotkut on) öljyjä jotka tulevat firmasta "emme kerro" b) firman Laphroiag tuotteisiin, jolla on yli 200 vuotinen perinne samalla paikalla tapahtuvasta viskinvalmistuksesta => onpas taas niin puhdasta höpöhöpöjuttua, että Nilsiän öljysheikkikin punastuisi)
no takaisin asiaan: toivottavasti Citikka alkaa tekemään autoja joissa öljytikun suojaputki loppuu ylempänä kuin öljyn pinta, mahdollisesti ylipainerajoittimella varustettuja öljykorkkeja ja tämän lisäksi yrittäisi rakentaa huohottimet jotka eivät ole niin herkkiä jäätymään.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 01.01.2011 20:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
olli__o kirjoitti: => onpas taas niin puhdasta höpöhöpöjuttua, että Nilsiän öljysheikkikin punastuisi) Kai täällä sentään jollakulla "tosiuskovaisella" on vielä varastoissa reilut satsit sheikin ihmeöljyä, mitä tietenkin voi käyttää sekä moottorissa että vaihteistossa (oli sitten automaatti tai manuaali) ja lisäksi myös hydrauliikassa! 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 01.01.2011 23:01 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
|
|
|
 |
caferacer
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 02.01.2011 12:39 |
Viestit: 16
|
olli__o kirjoitti: Yritin vähän ihmetellä mikäs firma tuo del-ron oikein on: Nettisivuilla ei ole firman nimeä tai osoitteita mainittu, eikä löydy ainakaan yritystietohausta mitään firmaa tuolla del-ron nimellä? del-ron.fi on taasen rekisteröity samaan ylioppilaskylän osoitteeseen kuin sivuilla esiintyvä "(c) Rokrok Ltd. Oy 2010" (tai alkuvuodesta firman nimi oli vielä Etelä-Suomen Hälytinasennus Oy)
Tuotekehityslaboratoriot ei varmaan sijaitse ylioppilaskylän yksiössä, mutta minkälainen tausta (öljyalaan liittyvä?) mahtaa olla näillä öljyjen kehittajillä??? (vähän kieli poskessa kommentointia tämäkin viesti, mutta ärsyttää yritykset jotka ei voi rehellisesti ja avoimesti kertoa ketä ovat, ja jos vielä kehtaavat verrata tuotettaan Laphroaigiin. Eli verrataanpas: a) jostain tulevia, jossain ja jonkun toimesta sekoitettuja (eikä kerrota ketä nämä jotkut on) öljyjä jotka tulevat firmasta "emme kerro" b) firman Laphroiag tuotteisiin, jolla on yli 200 vuotinen perinne samalla paikalla tapahtuvasta viskinvalmistuksesta => onpas taas niin puhdasta höpöhöpöjuttua, että Nilsiän öljysheikkikin punastuisi)
Kiitos tästäkin. Rokrok Ltd toimii muutamien päämiehien tuotteiden tukkumyynnin ja markkinoinnin parissa. Firman rekisteröity osoite oli alkuun kotiosoitteeni, joka on yo-kylässä. Mielestäni omaa bisnestäni ei tarvitse tässä sen enempää avata. Öljyn valmistaja on pitkän linjan teoillisuusvoiteluaineita valmistava yritys, joka ei ole koskaan tehnyt mitään muuta kuin teollisuustuotteita. Firman nimeä en tässä paljasta, koska he sitä ovat erikseen pyytäneet. Me siis toimimme ikäänkuin heidän välimiehinään, jotta he voivat keskittyä täysillä omaan juttuunsa. Vaikka en ko. yrityksen nimeä kerro, näppäränä kaverina kaivat sen varmasti esille, ei tuolla seudulla niitä kovinkaan montaa ole. Jos pidät Del-Ronia vedätyksenä, ostapa piruuttasi litran purkki ja lähetä analysoitavaksi. Mun puhelinnumero sulla jo onkin, joten ei muuta kuin soittoa peliin, niin voin jarjestää asian.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 02.01.2011 13:25 |
Viestit: 5860 Paikkakunta: Lahti
|
caferacer kirjoitti: Jos pidät Del-Ronia vedätyksenä, ostapa piruuttasi litran purkki ja lähetä analysoitavaksi. Mun puhelinnumero sulla jo onkin, joten ei muuta kuin soittoa peliin, niin voin jarjestää asian. Ihan en usko että noita erilaisia öljyjen lisäaineita on täysin vapaasti myytävänä satunnaisia sekoittelijoita varten, taitaa olla parhaimmat aineet ja seokset öljy-yhtiöiden liikesalaisuuksia.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 02.01.2011 13:53 |
Viestit: 308
|
Öljyn analyysi voi näyttää, mitä aineosia se sisältää. Sillä ei ole välttämättä mitään tekemistä öljyn ominaisuuksien kanssa. Jos kyseisestä öljystä on käyttötestejä niin ne kyllä kiinnostavat! Siis ei mitään mututuntumaa vaan oikeaa näyttöä!
Itse kyllä käytän sitä öljyä, mitä valmistaja suosittelee. Ja vaihdan vähän tiuhempaan kuin ohje on.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 02.01.2011 15:34 |
Viestit: 5125
|
caferacer kirjoitti: Jos pidät Del-Ronia vedätyksenä, ostapa piruuttasi litran purkki ja lähetä analysoitavaksi. Mun puhelinnumero sulla jo onkin, joten ei muuta kuin soittoa peliin, niin voin jarjestää asian. En kommentoinut Del-Ronin öljyn laatua, vaan vertailua laatumerkkeihin. Puheet tällä palstalla ovat sen verran rempseätä henkselinpauketta että pitäisi olla jotain puheiden takanakin. Eli jos vertailet tunnettujen öljy-yritysten kilpakäyttöönkin suunniteluihin öljyjä (joita on käytetty vuosikausia erilaisissa moottoriurheilulajeissa) ja väität että ne on kuraa verrattuna johonkin täysin tuntemattomaan Del-Roniin, eli saat palautetta ainakin minulta kunnes joku puolueeton taho tekee vertailun tai joku taustalla oleva yritys kehtaa tunnustaa tuotteet omikseen. Mikäs ihmeellinen analyysi paljastaisi onko öljy sekoitettu Varsinais-Suomessa vai onko se jonkun muun valmistajan nimetöntä tarjoussynteettistä, vähän ihmetyttää esimerkiksi että pienille valmistusmäärille olisi esimerkiksi API luokitukset tehtynä: Onko ja miksi esimerkiksi Dragster öljyille testattu API dieselmoottorien CF laatuluokitustestaus????? taitavat nuo API hyväksynnät jotain maksaakin?
|
|
|
|
 |
RistoXA
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 02.01.2011 18:55 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Tampere
|
Kpt. Hans Sauber kirjoitti: No jos nyt sitten C5 työntää öljyt ulos, niin kertooko auto öljypinnan alhaisuudesta, vai onko paineen merkkivalo ensimmäinen kun syttyy? Ainakin II-koppaisessa matkamittarin tilalle tulee käynnistettäessä "OIL OK" teksti, mikäli öljyä on riittävästi. Eli toimiiko tämä mittaus koko ajan vai vain virrat päälle laitettaessa/käynnistettäessä?
Xantian kanssa ei koskaan ongelmia ollut (2,0i 16V), vaikka siinä oli se joillakin sulakkeita poltteleva lämmitetty huohotinletku, öljyinä se joidenkin "korvikkeeksi" nimeämä Mobil 1:n ja viimasuojakin oli kaupan hyllyllä...
Mutta kuten jo aikaisemmin keskustelussa todettua, niin ongelma voi johtua niin monesta eri asiasta. Liekö että Xantialla tuli vain ajettua sellaisia syklejä, ettei ongelmaa päässyt syntymään. Siis samoja kokemuksia Xantiasta, paitsi että ei edes sulaketta polttanut. Ja mun tapauksessa voisi sanoa, että ajomäärät ja -tavat ei ole muuttuneet mihinkään Xantian jälkeen. C5 ei vaan ole tarkoitettu lyhyeen työmatka-ajoon Suomen talvessa. No, auto oli Tampereen FM'lla saamassa moottorin sisäpuolista huuhteluhoitoa. Taas pärjää ehkä lopputalven jos on hyvä säkä. Yksi aika erikoinen juttu tuli ilmi, nimittäin venttiilikopan kannet. Sanoivat, että takimmaista ei saanut täysin puhtaaksi sitten millään, on kai sen verran sokkeloinen sisäpuolelta. Ja varsinainen kylmäliman keräyspiste. Piruuttani kokeilin kädellä yhden lyhyenpuoleisen ajoreissun jälkeen kuinka lämmin se on. Ei edes polttanut millään tavalla. Täytyisi siis keksiä joku sopiva eriste venttiilikopan päälle, että se pysyisi lämpimänä.
|
|
|
|
 |
Masa
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 02.01.2011 20:02 |
Viestit: 127 Paikkakunta: Tuusula
|
Olen joskus aiemminkin tästä kirjoittanut, mutta laitetaanpa taas kun tuntuu aihe oleva jokatalvinen juttu. Asiaa olen pähkäillyt siltä kantilta, että mistä sinne koneeseen tulee sitä kosteutta, joka sitten jäätyy huohotinputkiin. Tai oikeastaan pähkäilyt aloitin vasta siinä vaiheessa kun huomasin, että kun XM:ään (2.0i) vaihdoin venttiilivarren tiivisteet, niin huohottimen jäätymistäkään ei ole sen jälkeen tapahtunut. Taitaa olla nyt jo kuudes talvi ilman ongelmia. Eli pähkäilyjen tulos oli, että kosteuden täytyy olla peräisin pakokaasuista. Pakokaasuissahan on paljon vettä kuten hyvin tiedetään. Ja mistä muualta pakokaasut pääsevät kampikammioon kuin ohi männänrenkaiden ja pakoventtiilien vuotavien tiivisteiden kautta. Nyt on kokemusta myös Xantiasta (1,8 8v), jossa on öljyt pyysyneet koneessa venttiilivarren tiivisteiden vaihdon jälkeen. Aiemmin oli tapana silläkin öljyjä syljeskellä.
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: C5 öljyt mäelle jouluaattona Lähetetty: 02.01.2011 20:12 |
Viestit: 4695 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
no tuotahan minä olen jo vuosikausia tolkuttanut.
|
|
|
|
 |
|
|