Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 4/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Mitäs hirmuisia antiptioita sulla on kotimaista työtä kohtaan, vai papalta kuultua perimätietoako?
Itseasiassa isäukolla on tainnut noita tuhofilttereitä olla käytössä jonkin verran... se ei kuitenkaan asiaan vaikuta. Nykyaikaiseen suomalaisen työn "laatuun" yleisesti ottaen on paljonkin vastustusta.
zX-files kirjoitti:
Tehohan on eräs harvoja ö-filsuja joita ei tarvi maalata kun ei ruostu, ja jokainen kokovaihtoinen ö-filsu painetestataan tehtaalla.
Maali, maalittomuus, ruoste tai ruosteettomuus eivät ole haitanneet missään suodatinmerkissä kyllä miulla tähän mennessä. Esimerkiksi suodatusteho ja kestoikä ovat mielestäni paljon ratkaisevampia tekijöitä ja niissähän esim. Fram/Fiamm/Mann ovat Tehoa parempia, jos uskomme vertailuja. Ja sitten on tietenkin olemassa myös se jo mainittu Purflux. Toisaalta onhan sitten Tehoa huonompiakin, esim. M-Filter.

Ja jos haluat Purfluxin rakenteellisia ja materiaalieroja muihin katsoa omalla otsalohkolla, niin käväise Auto-Artikkelissa, siellä on nähtävissä ja käpälöitävissä avattuina. Halpojahan TehoFilterit varmaankin ovat, paljonkos esim. bensa-Xantiaan sopiva maksaa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 01:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Tulipahan taas hyvät naurut :lol:
Viittaatko siihen TL-testiin jossa alkuperäistä mollattiin huonommasta suodatustehosta eli orkkis on siis aina paskaa kun sopivasti yleistetään?
Vai TM-testiin jossa vertailtiin yksi ainoa sovellus jota ei ole enää vuosiin käytetty uusissa moottoreissa. Ja tarkalleen alkuperäistä vastaava haukuttiin koska sitä ei ollut enää päivitetty kun moottorin valmistuskin oli lopetettu.
Olisi todellakin hyvä jos suodattimiakin testattaisiin. Mutta sekin testi pitäisi tehdä kunnolla, tarpeeksi laajalla otannalla. Ei siis yhdellä, vieläpä huonosti valitulla mallilla. Se laaja testaus vaan valitettavasti maksaa, ja otsikothan myy massalehdissä enemmän kuin se itse teksti. Harmittavaisinta on, että joku menee julistamaan iltapäivälehtien lööppejä vastaavaa journalismia totuutena...

Purfluxin omituinen rakenne on tiedossa, mutta en usko joulupukkiinkaan. Junnun Pösöön ostin Purfluxin, omiin Citikoihini en, koska maksan itse ne.
Tehofilsut ei enää ole halpoja, siksi Arwidsonikin lopetti edustuksen. Eurooppalainen tuonti ja "eurooppalainen" halpatuonti on ajanut ohi. Sitä mitä mikäkin yksittäinen Teho maksaa en tiedä, kysy vaikkapa Koivuselta jos kiinnostaa.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 01:58 

Viestit: 497
laakeri kirjoitti:
Toisaalta onhan sitten Tehoa huonompiakin, esim. M-Filter.


Harmi, että sain tietää tuon vasta näin myöhään. Käytin aikoinaan 1.1 AX:ssä aina M-Filtereitä. Niitä kun sai kätevästi kylän HongKongista. Ajoin AX:llä 375.000 kilometriä ilman koneongelmia, mutta vuosien saatossa muu auto valitettavasti pehmeni (katsastusmiehen mielestä) liikaa yhä moitteettomasti pelaavan moottorin ympäriltä.

M-Filterit ovat kelvanneet viimeiset 10 vuotta myös HDI Picassolle. Seuraavaksi vuorossa on 400.000 km huolto, ja varmaan käytän taaskin M-Filteriä. Myös rättärissäni olen viimeiset 25 vuotta käyttänyt M-Filteriä, ja kone toimii yhä moitteetta. Runko ja kasa peltiosia on kyllä mennyt uusiksi. Kannattaisiko tässä vaiheessa siirtyä johonkin premium-luokan suodattimeen? Saisi siten rättärin pikkumoottorille huolettomia vuosia ehkä toiset 25?

Tällä palstalla esiintyneiden kirjoitusten perusteella olen vuosikymmenet käyttänyt autoissani maailman huonointa suodatinta (M-Filter) ja lisäksi surkeinta öljyä (TM-testivoittaja TB Diamond), mutta kokemukseni mukaan autoni eivät niistä ole kärsineet. Ainakin kilometrejä on kertynyt kohtuullisesti täysin ilman moottoriongelmia.

Olisikin kiva nähdä Sitruunapatongissa käytännön esimerkkejä loistavasti toimivista öljyistä ja suodattimista. Kuinka paljon kilometrejä on ajettu jollakin sitikalla arkiajoa esimerkiksi pelkästään parhainta Purflux-suodatinta ja loistavinta Yacco-öljyä käyttämällä Ilman käytännön esimerkkejä jutut jonkin öljyn tai suodattimen erinomaisuudesta kuullostavat jotenkin ontoilta ja akateemisilta….


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 02:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"ja vanha propun tiiviste hoitaa edelleen hommansa kunhan muistaa sen kääntää taas tulpassa 180 astetta."

"Kuparitiivisteet miun kulkineissa on ollut, joten olen löijännyt ne"

Niin, käännetääs tämä härmän kieleksi koska ei kaikki ymmarrä:

Kääntö on aikas turhaa kuparitiivisteelle koska se karkenee kiristettäessä mutta kun sen lämmittää lievästi punahehkuiseksi, onnistuu jopa sytkärillä, mutta paree käyttää vaikka kaasupoltinta tai kaasukolvin poltinta. Kuumentaminen pehmentää kuparitiivarin kivan pehmeäksi.

Suodattimista:
Kun ostaa tuon kunnon purfluxin niin sitä muuten ei tarvitse vaihtaakkaan kuin joka toinen öljynvaihtoväli. Onhan siinä pinta-alaa reilusti tuplasti tavalliseen suodattimeen nähden.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 02:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
2cv-Olli kirjoitti:
Olisikin kiva nähdä Sitruunapatongissa käytännön esimerkkejä loistavasti toimivista öljyistä ja suodattimista. Kuinka paljon kilometrejä on ajettu jollakin sitikalla arkiajoa esimerkiksi pelkästään parhainta Purflux-suodatinta ja loistavinta Yacco-öljyä käyttämällä Ilman käytännön esimerkkejä jutut jonkin öljyn tai suodattimen erinomaisuudesta kuullostavat jotenkin ontoilta ja akateemisilta….


Aikanaan BX:ssa ja Visoissa, missä koneet olivat kallistettu taaksepäin ja näin ollen öljysuodatin törrötti suoraan ylöspäin koneen kyljestä, oli suodattimen laadulla väliä. Ja kun sama öljy voiteli myös sekä vaihteiston, että moottorin oli öljylaadullakin merkitystä, tai ainakin öljyt oli syytä vaihtaa sen 7500 km välein...

Huonoissa suodattimissa kun takaiskuventtiili saattoi päästää suodattimen valumaan tyhjäksi koneen seistessä tai vuotava/liian aikaisin aukeava ylipaineventtiili päästää likaisen öljy suodattimen ohi, esiintyi näissä koneissa jonkin verran nokka-akseli- ja venttiilikoneistovaurioita (yläkerta kävi kylmäkäynnistyksessä jonkin aikaa kuivana tai likaisella öljyllä). Tämän takia käytin BX:ssä juuri Purfluxin suodatinta, mutta - kuten todettu - vaihdoin sen vain joka toisen öljynvaihdon yhteydessä.

Tietysti täytyy muistaa, että niistä ajoista ovat sekä öljyt, että suodattimet kehittyneet ja tokkopa ko. ongelma enää on ajankohtainen, meinaan eipäs Visoja/ykköskoppaisia BX:iä enää juurikaan vastaan tule...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 09:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Cikatti kirjoitti:
"Kuparitiivisteet miun kulkineissa on ollut, joten olen löijännyt ne"
Niin, käännetääs tämä härmän kieleksi koska ei kaikki ymmarrä:
Autoremppaa tai koneasennushommia teollisuuteen tekemään mokomat, jos ei löijäys ole tuttu termi. ;)
Käytetäänkös tuosta jotain muuta sanaa muualla päin Suomea?

Purfluxin edut nyt varmasti tulivat selviksi kaikille. Toki jos muita saa merkittävästi halvemmalla, niin mikä ettei silloin korvikettakin. Kyllähän nykymoottori kestää auton oletetun käyttöiän vaikka miten käytettynä kuitenkin.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 09:30 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
M-filtteri on meillä citikassa sekä Pösössä, että ramsussa, sitä ennen oli miulla myös XM:ssä. Fram suodattimiakin on tullut käytettyä etenkin saabeissa niitä käytin. Kai ne öljyt on muuttuneet, ainakin vaihtovälit on pideneet. Isuzu Bellet 5 tkm, Saab 99 10 tkm. Pösöstä en tiedä koska vaihdatan joka syksy, kilometrejä yleensä noin 5 tuhatta tulee vuosittain. Citikaaan kanssa joka syksy, siihen kilometrejä noin 10 tuhatta.Ramsuun kanssa syksyisin, noin 500 km jälkeen. Ramsuun maksoi muuten öljyn ja suodattimen vaihto tasan 10 euroa. Öljy oli Kendal w30



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 10:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Kpt. Hans Sauber kirjoitti:
Huonoissa suodattimissa kun takaiskuventtiili saattoi päästää suodattimen valumaan tyhjäksi koneen seistessä tai vuotava/liian aikaisin aukeava ylipaineventtiili päästää likaisen öljy suodattimen ohi, esiintyi näissä koneissa jonkin verran nokka-akseli- ja venttiilikoneistovaurioita (yläkerta kävi kylmäkäynnistyksessä jonkin aikaa kuivana tai likaisella öljyllä).


Suodattimessa voi olla kolmea erilaista venttiiliä:
1) Puhtaanpuolen venttiili eli Anti Syphon, melkoisen harvinainen keksintö
2) Ylipaineventtiili eli By-Pass, joka päästää öljyn suodattimen ohi jos paine kasvaa liikaa: suodatin tukossa tai öljyssä liikaa painetta. Varoventtiili, joka näkyy keskireijästä kurkkaamalla suodattimen katossa olevana tötterönä
3) Takaiskuventtiili eli Anti Drain, josta tässä puhuttiin. Näkyy keskireijän ympärillä olevan reikäkehän kautta, eöi jos reikien takana on este niin se on tämä vena. Vaikka tuntuisi hyvältä että se olisi mahdollisiman pitävä niin ihan näinkään ei ole. Öljyn kun pitäisi päästä tuon venan ohi, suodattimen läpi, ja paineen riittää vielä pumppautumiseen ylös saakka. Joka säässä, siirapinjähmeästä öljystä kuumaan liruun. Eli sekin on kompromissi



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 11:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Eli sekin on kompromissi
Kompromissi, joka lienee suunniteltu yhdessä moottori- ja voiteluainevalmistajien kanssa?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 11:30 

Viestit: 15
Paikkakunta: Vehkataipale
Entä jos poistan öljyt moottorista pumpulla öljynvaihdossa, säästyn auton alle röymimiseltä ja öljyropun tiivisteen vaihdolta tai löijäämiseltä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 11:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Ilkka L. kirjoitti:
Entä jos poistan öljyt moottorista pumpulla öljynvaihdossa, säästyn auton alle röymimiseltä ja öljyropun tiivisteen vaihdolta tai löijäämiseltä?
Toki se käy niinkin. Homman vaivassa ei ole oikeastaan eroa, koska ainakin Xantiassa ja BX:ssä tapaa öljyproppuun ilman ihmeempiä ryömimisiä. Tiivisteitä kun pitää useamman kierrossa, niin voi löijätä ne samalla kuin muutkin remonteissa "jonoon" kertyneet kuparitiivisteet.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 11:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
laakeri kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Eli sekin on kompromissi
Kompromissi, joka lienee suunniteltu yhdessä moottori- ja voiteluainevalmistajien kanssa?

Lues nyt kunnolla ne kolme edeltävää virkettä.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 12:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Eli sekin on kompromissi
Kompromissi, joka lienee suunniteltu yhdessä moottori- ja voiteluainevalmistajien kanssa?
Lues nyt kunnolla ne kolme edeltävää virkettä.
Luettu on ja edelleenkin oletan, että lienee moottori- ja voiteluainevalmistajien kanssa yhdessä suunniteltu kompromissi, eikä vain Stetson-Harrisonilla johonkin päätetty.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: total moottoriöljy
ViestiLähetetty: 04.01.2011 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
laakeri kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
"Kuparitiivisteet miun kulkineissa on ollut, joten olen löijännyt ne"
Niin, käännetääs tämä härmän kieleksi koska ei kaikki ymmarrä:
Autoremppaa tai koneasennushommia teollisuuteen tekemään mokomat, jos ei löijäys ole tuttu termi. ;)

Ei tartte välttämättä alentua oikeisiin töihin, google auttaa ;)

Noista filttereistä sen verran, että vaikka halvoillakin filttereillä varmasti pärjää nykyöljyillä ja -moottoreilla sen vaihtovälin verran, niin maksan mielelläni muutaman euron ylimääräistä per öljynvaihto pelkästä mielenrauhasta. Oli se mielenrauha sitten perusteltua tai ei. Varsinkin kun tota 24-venttiilistä tulee kiusattua aika paljon radalla. Kendalit koneeseen, M-filtteri kylkeen ja Affelle jahtaamaan 1:40:n alituksia... ei kiitos :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 4/4 [ 89 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: