|
Kirjoittaja |
Viesti |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 06.01.2011 22:37 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Uusien Wärtsilöiden "ongelma" onkin siinä, että jäteöljyä saadaan talteen, jos missä se otetaan, ilman, että tarvitsee sauhuttaa taivaalle kaikkine raskasmetalleineen, partikkeleineen, yms.
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 07.01.2011 09:54 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
ealab kirjoitti: Uusien Wärtsilöiden "ongelma" onkin siinä, että jäteöljyä saadaan talteen, jos missä se otetaan, ilman, että tarvitsee sauhuttaa taivaalle kaikkine raskasmetalleineen, partikkeleineen, yms. Ongelman siitä tekeekin kustannukset ja vaiva. Kyllä taivaalle savua mahtuu 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
caferacer
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 07.01.2011 10:29 |
Viestit: 16
|
RPekka kirjoitti: Missä muuten on Del-ron -öljyjen käyttöturvallisuustiedotteet? Toimitetaan ammattikäyttäjille pyynnöstä Cikatti kirjoitti: Tosi synteettinen öljy on valmistettu ilman tippaakaan maapohjaista öljyä, raaka-aineet ovat todella raakoja ja ne ovat viinaa ja happoa joista sotkemalla tietty alkaa muodostua estereitä ja vettä ja lopputulos on sitten täyssynteettinen öljy jonka lämpötilan kesto on hikiset 300 astetta niin että todellakin 300 asteiselle pinnalle EI synny paistunutta öljyjäämää. Tervetuloa Polymer Free Endurance -öljyjen maailmaan. Lämmönkesto on rollsroycemaisesti "riittävä". Mind you, viskositeetti-indeksinparantajia sisältävät Del-Ron -öljyt kestävät nekin lämpöä ihan muikeasti. Jatkuva 160 astetta ei vielä tuota ongelmia, mutta siitä yli mentäessä viskositeetti-indeksinparantajat alkavat antautumaan
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 08.01.2011 14:16 |
Viestit: 5124
|
caferacer kirjoitti: Mind you, viskositeetti-indeksinparantajia sisältävät Del-Ron -öljyt kestävät nekin lämpöä ihan muikeasti. Jatkuva 160 astetta ei vielä tuota ongelmia, mutta siitä yli mentäessä viskositeetti-indeksinparantajat alkavat antautumaan Muikeasti voi kestää, mutta mitä silläkin tarkoitetaan (muikea=hapan?): mutta tuon käytetyn del-ron street performancen 10W-60 SAE luokka oli tippunut ??W-50 luokkaan omienkin ilmoittamien tulosten valossa - näin käy yleisesti kaikille muillekin laajan alueen SAE luokituksen omaaville. (Jos otetaan vertailuun ihan tavallinen Shellin, raskaan kalustonkin, Rotella T 15W-40, näkyy olevan käytettynäkin helposti kuuman pään ylärajassa tai SAE luokan yli.) caferacer kirjoitti: ... Ja synteettisenä öljynä myydään järjestäen raakaöljyjalosteita. Mutta se siitä, toimiviahan nuo omaan käyttötarkoitukseensa ovat, eikä mun ole tarkoitus dissata muiden tuotteita. Kommentoidaanpan tätäkin: Aivan ensimmäisessä viestissä aloitit tämän dissaamisen ja taisit lopettaa viestin näin: Lainaa: Jos nyt ihan yksinkertaista vertausta käyttäisi: Mikä tahansa muu markkinoilla oleva öljy vs. Del-Ron = Lapin Kulta vs. Westvleteren 12 = Kolme Leijonaa vs. Laphroaig Triple Wood = Punanen Nortti vs. Partagas Serie D 4 jne Eli voi olla toki että kyse oli sarkasmista jota en vain ymmärtänyt, mutta täysin perusteeton "mainos"paatos ja muiden öljyjen dissaaminen sai ainakin minut täällä vaahtoamaan ja kumoamaan puolitotuuksia ja virheitä. Verrataanpa Kolme Leijonaa: Oy Alko Ab, yritys perustettu kieltolain jälkeen 1932, tuotemerkki "Kolme Leijonaa" vuodesta 1933 (omalla nimellä rekisteröity) sittemmin Altia Oyj sekoittajana ja valmistus lopetettu, ainakin lopussa raaka-aineet skotlantilaisilta "kemian" alan laitoksilta. Del-Ron: Yritys 2010, valmistajaa/sekoittajaa ei kerrota, raaka-aineet "amerikasta you-know" PS: Polymer Freekään ei taas taida olla mikään virallisempi termi, mutta sen verran taas googlettelin, että luokan IV (PAO) öljyjä sisältäviä ei kutsuta Polymer Freeksi vaan pelkkiä luokan V öljyjä (mm esterit, glykolit, ...), ilman viskositeetin parantajia Lainaa: Ja todellakin, Polymer Free ei sisällä viskositeetti-indeksinparantajia, perusöljy on seos PAOa, diesesteriä ja polyoliesteriä. Voihan täällä mainostaa omaansa, mutta jos vertailee muihin tai kehuu maasta taivaaseen, niin voisi yrittää pysyä kohtuullisessa totuudessa ja olla kenties jotain perusteluitakin näyttää, ei pelkkiä puheita. Olet varmaan huomannut, että ylisanat ilman oikeita perusteluja tai selkeät virheet saa ainakin minulta vastinetta
|
|
|
|
 |
caferacer
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 08.01.2011 17:36 |
Viestit: 16
|
Ilmeisesti vertaukseni massatavara vs. käsityönä valmistettu tuote meni sinulta ohi. Mun mielestä se ei mollaa ketään/mitään, lähinnä pyrin havainnollistamaan eroja erikaltaisissa tuotteissa. Eroja öljyissä kun yleisesti ottaen on pirun vaikeaa havaita ilman mittauksia ja testauksia. Noissa mainitsemissani nautintoaineissa, vaikka loppujen lopuksi vaikutus on (käytännössä) sama, ja ulkonäkö, jos ei samanlainen, ainakin hyvin lähellä toisiaan, "toimintatapa", if you will, on se, joka tuo tuotteiden erot esiin. Öljyä en suosittele sisäisesti nautittavaksi, mutta tarkoitus oli luoda mielikuvaa siitä, että moottori voisi, samoin kun itse nautin Westvleterenistä Lapparia enemmän, nauttia Del-Ronista enemmän. Näköjään en onnistunut, pahoittelut siitä.
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 08.01.2011 21:16 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
caferacer kirjoitti: tarkoitus oli luoda mielikuvaa siitä, että moottori voisi, samoin kun itse nautin Westvleterenistä Lapparia enemmän, nauttia Del-Ronista enemmän. Näköjään en onnistunut, pahoittelut siitä. Puhuuko nyt sama mies joka aiemmin kuitenkin moitti että öljyjä myydään mielikuvilla eikä faktoilla? Jos öljy on hyvää niin eikö voisi tarjota faktoja siitä että se on hyvää?
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 00:25 |
Viestit: 327
|
Oma tilanteeni: Xantiaani on vaihdettu termostaatti ja uuden termostaatin myötä moottorin lämpötila on noussut korkeammaksi kuin vanhan termostaatin aikainen. Ok, onko parin asteen lämpötilan nousu kriittistä vai ei? Voiko lämpötilan nousua kompensoida paremmalla öljyllä 
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 00:37 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
xantiano kirjoitti: Oma tilanteeni: Xantiaani on vaihdettu termostaatti ja uuden termostaatin myötä moottorin lämpötila on noussut korkeammaksi kuin vanhan termostaatin aikainen. Ok, onko parin asteen lämpötilan nousu kriittistä vai ei? Voiko lämpötilan nousua kompensoida paremmalla öljyllä  Ei ja ei... Olettaen, että se lämpötila pysyy normaalilla alueella. Tietty jos ennen koneen lämpö oli 98 astetta ja nyt 100 astetta, niin sitten se oli/on kriittistä...
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 00:40 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
Kpt. Hans Sauber kirjoitti: xantiano kirjoitti: Oma tilanteeni: Xantiaani on vaihdettu termostaatti ja uuden termostaatin myötä moottorin lämpötila on noussut korkeammaksi kuin vanhan termostaatin aikainen. Ok, onko parin asteen lämpötilan nousu kriittistä vai ei? Voiko lämpötilan nousua kompensoida paremmalla öljyllä  Ei ja ei... Olettaen, että se lämpötila pysyy normaalilla alueella. Tietty jos ennen koneen lämpö oli 98 astetta ja nyt 100 astetta, niin sitten se oli/on kriittistä... Veden vai öljyn lämpö? 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 00:46 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Igor kirjoitti: Kpt. Hans Sauber kirjoitti: xantiano kirjoitti: Oma tilanteeni: Xantiaani on vaihdettu termostaatti ja uuden termostaatin myötä moottorin lämpötila on noussut korkeammaksi kuin vanhan termostaatin aikainen. Ok, onko parin asteen lämpötilan nousu kriittistä vai ei? Voiko lämpötilan nousua kompensoida paremmalla öljyllä  Ei ja ei... Olettaen, että se lämpötila pysyy normaalilla alueella. Tietty jos ennen koneen lämpö oli 98 astetta ja nyt 100 astetta, niin sitten se oli/on kriittistä... Veden vai öljyn lämpö?  Veden 
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 08:51 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
No jos se on kiinni parista asteesta, niin tosi kriittistä on....rajoilla huidellaan... Ps. Tuo öljyn "mitoitus" siinä mielessä, että ajetaan vain x määrä, sen kone kestää. Kun verrataan esim. 60-70-luvun Angliaa, johon öljyt vaihdettiin 3tkm:n välein öljyn ollessa jo aivan mustaa. Kun nykyään öljyn väri, bensakoneessa, tuskin on tuossa km-määrässä ruvennut vielä tummentua. Olisiko jossain välissä öljyt kehittyneet "liian hyviksi" ja nyt olisi kaupallisista syistä öljyn laatua vähän rukattu.
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 12:36 |
Viestit: 327
|
Termostaatti on 83 asteinen (hdi) ja moottorin lämpötila huitelee 90 asteen seutuvilla. Ylitys on luokkaa kymmenen prosenttia. Mielestäni se alkaa olla jo merkittävä ero. Ilmeisesti syyläri on sen verran tukkeutunut, että leudoilla keleillä moottorin lämpötila nousee (viimasuoja käytössä). - Onko muilla tullut vastaavaa ilmiötä esiin?
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 13:02 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
ealab kirjoitti: 60-70-luvun Angliaa, johon öljyt vaihdettiin 3tkm:n välein öljyn ollessa jo aivan mustaa. Kun nykyään öljyn väri, bensakoneessa, tuskin on tuossa km-määrässä ruvennut vielä tummentua. Olisiko jossain välissä öljyt kehittyneet "liian hyviksi" ja nyt olisi kaupallisista syistä öljyn laatua vähän rukattu. Ei. Öljyn hyvyydellä ei ole sen puhtaana pysymiseen mitään tekemistä, pikemminkin päinvastoin. Siksihän Shellin X100:lla aikoinaan särjettiin monta moottoria kun se oli ensimmäinen pesevillä lisäaineilla varustettu öljy ja se pesi kaiken paskan irti ja kone särkyi. Siihen vanhaan Angliaan kun pistät uudet Del-ronit tai vaikka ihan marketin öljyt niin ne on 3 tkm jälkeen yhtä mustat kuin aikoinaan mutta jos uuteen autoon pistät 60-luvun öljyä niin 3 tkm jälkeen ne on ihan puhtaat (edellyttäen että moottori on muuten kestänyt sillä lisäaineistuksella). Suurin muutos on siinä ettei enää moottoriin kaadeta bensaa kaasuttimen kautta vaan sitä annostellaan nätisti monipisteruiskulla, lämmitetyn lambda-anturin ohjaamana, oikea määrä jo kylmäänkin koneeseen. Sitten vielä öljyistä pitää sanoa sen verran että nuo moottorikohtaiset speksit on oikeasti ihan paikallaan. VAG:n pumppusuutinkoneissa pitää käyttää VW-speksin täyttävää pumppusuutinöljyä koska siellä on sen verran raju pinta-paine nokka-akselilla ettei muut öljyt välttämättä kestä. Olen lukenut eräänkin pumppariautoilijan tilitystä että miten voi olla taas nokka-akseli pyöreä vaikka koko ajan on ollut 20W60 öljyt ja ne on vaihdettu 5 tkm välein... No helposti voi jos se on väärää öljyä, oikealla 5W40 öljyllä tilanne olisi saattanut olla toinen.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 13:12 |
Viestit: 5124
|
xantiano kirjoitti: Termostaatti on 83 asteinen (hdi) ja moottorin lämpötila huitelee 90 asteen seutuvilla. Ylitys on luokkaa kymmenen prosenttia. Mielestäni se alkaa olla jo merkittävä ero. Ilmeisesti syyläri on sen verran tukkeutunut, että leudoilla keleillä moottorin lämpötila nousee (viimasuoja käytössä). - Onko muilla tullut vastaavaa ilmiötä esiin? Onko katsottu auton omalla mittarilla, se on melko epätarkka? Koneenlämpönä noin 90 astetta kuulostaa hyvälle. Tuosta termostaatista en tiedä, mutta yleisesti luku kertoo avautumislämpötilan alkukohtaa ja täysin auki luku on noin 15 astetta ylempänä: 92-asteen termostaatti, Volvo V70: aukeaminen alkaa 92 asteessa, täysin auki 107 asteessa. Jäähdytysjärjestermä on yleensä mitoitettu yli sadan asteen lämmönkestolle ilman ongelmia (nesteen kiehuispiste yli 100 sekä lisäksi järjestelmässä on ylipainekorkki (päästää vasta tietyn paineen jälkeen pois) ja ylipaine nostaa kiehumispistettä lisää) Käynnistyykö jäähdyttimen flekti jotenkin "epänormaalin" usein ja huutaa jatkuvasti? Veikkaan että kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin (toki uusissakin termostaateissa voi olla vikoja), eikä öljyillä ole asian kanssa mitään tekemistä 
|
|
|
|
 |
xantiano
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 13:26 |
Viestit: 327
|
olli__o kirjoitti: xantiano kirjoitti: Termostaatti on 83 asteinen (hdi) ja moottorin lämpötila huitelee 90 asteen seutuvilla. Ylitys on luokkaa kymmenen prosenttia. Mielestäni se alkaa olla jo merkittävä ero. Ilmeisesti syyläri on sen verran tukkeutunut, että leudoilla keleillä moottorin lämpötila nousee (viimasuoja käytössä). - Onko muilla tullut vastaavaa ilmiötä esiin? Onko katsottu auton omalla mittarilla, se on melko epätarkka? Koneenlämpönä noin 90 astetta kuulostaa hyvälle. Tuosta termostaatista en tiedä, mutta yleisesti luku kertoo avautumislämpötilan alkukohtaa ja täysin auki luku on noin 15 astetta ylempänä: 92-asteen termostaatti, Volvo V70: aukeaminen alkaa 92 asteessa, täysin auki 107 asteessa. Jäähdytysjärjestermä on yleensä mitoitettu yli sadan asteen lämmönkestolle ilman ongelmia (nesteen kiehuispiste yli 100 sekä lisäksi järjestelmässä on ylipainekorkki (päästää vasta tietyn paineen jälkeen pois) ja ylipaine nostaa kiehumispistettä lisää) Käynnistyykö jäähdyttimen flekti jotenkin "epänormaalin" usein ja huutaa jatkuvasti? Veikkaan että kaikki toimii juuri niinkuin pitääkin (toki uusissakin termostaateissa voi olla vikoja), eikä öljyillä ole asian kanssa mitään tekemistä  Joo0 öljyllä ei ole tekemistä termostaatin toiminnan kanssa. Pintalämpömittarin kanssa on katsottu lämpömittarin olevan samalla seinällä mittauksen kanssa. Lämpömittari on siis tarkempi kuin suuntaa antava. Tarkoittaako termostaatin asteluku todellakin avautumisen alkamista eikä sitä lämpötilaa jolla koneen tulisi käydä 
[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*] Xantia hdi vm 2000 243 000 km
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 13:34 |
Viestit: 5124
|
RPekka kirjoitti: ealab kirjoitti: 60-70-luvun Angliaa, johon öljyt vaihdettiin 3tkm:n välein öljyn ollessa jo aivan mustaa. Kun nykyään öljyn väri, bensakoneessa, tuskin on tuossa km-määrässä ruvennut vielä tummentua. Olisiko jossain välissä öljyt kehittyneet "liian hyviksi" ja nyt olisi kaupallisista syistä öljyn laatua vähän rukattu. Ei. Öljyn hyvyydellä ei ole sen puhtaana pysymiseen mitään tekemistä... Kyllä silläkin jotain merkitystä voi olla, lähinnä tuon kylmäliman ja sakan muodossa mustuttaa myös muun öljyn: (API kylmälimatesti Sequence VG, onnistuukohan kuvan liittäminen, puhtaat alueet tehty vain vertailuksi öljypohjaan) Ensimmäisen API SA luokan öljyjä (nykyään tippakannuöljyä) vs. API SL koko juttu API SA vs API SL: http://www.autoca.org/PDF/sa%20vs%20sl% ... 121604.pdf[Edit] koneena tuossa testissa on standardoitu 2000 luvun Fordin ruisku-V8 (ohivuotoa tosin lisätty keinotekoisesti)
Liitteet: |

oilpan.jpg [ 91.62 KiB | Katsottu 8781 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Del-ron öljyt Lähetetty: 09.01.2011 14:12 |
Viestit: 5124
|
xantiano kirjoitti: Tarkoittaako termostaatin asteluku todellakin avautumisen alkamista eikä sitä lämpötilaa jolla koneen tulisi käydä  Yleensä - mutta joissain ilmeisesti myös että arvon mukaisessa kohdassa on tietyn millimäärän verran auki (helpottaa tarkastamista kun upottaa kattilaan termostaatin ja mittarin. Lämmittää kattilaa ja katsoo lämpötilan kun aukeaminen alkaa, millien mittaaminen menee sähläämiseksi kuumassa vedessä) Google löysi tämän: Lainaa: That is interesting, as the HDI thermostat should start opening at 83C & be fully open open at 99C. So I would expect the temperature gauge to run at above 83C. I guess it just shows how inaccurate the gauges are. I think I'll change the thermostat when I change the antifreeze. Mutta löysi se google myös vanhemman TD moottorin mittausohjeen 81 aukeaminen alkaa , 88 täysin auki... http://www.citroenkerho.fi/xantia/pdf/t ... a/XUD9.pdf? Eli joku HDI tietäjä kertokoon tarkemmin...
|
|
|
|
 |
|
|