|
Kirjoittaja |
Viesti |
Oldis
|
Viestin otsikko: Jäätyi se Lähetetty: 09.01.2011 19:58 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Siis emännän C5 farkusta akku. Eikä seissyt kuin kuukauden käyttämättä. Mites se on onko akku entinen jos jäätyy? Miulle ei tullut mieleenkään, että akku tyhjenee jos auto seisoo pidempään. Mikä siellä seisoessa virtaa kuluttaa? Ei pösössä ollut vastaavaa viime talvena, vaikka seisoi lähes 2 kk ulkona käyttämättä, niin käyntiin lähti.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 09.01.2011 20:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Oldis kirjoitti: Siis emännän C5 farkusta akku. Eikä seissyt kuin kuukauden käyttämättä. Mites se on onko akku entinen jos jäätyy? Voi olla, mutta ei välttämättä ole. Olen nähnyt jäätymisen jälkeen hyvin toimineita akkujakin nimittäin. Oldis kirjoitti: Miulle ei tullut mieleenkään, että akku tyhjenee jos auto seisoo pidempään. Mikä siellä seisoessa virtaa kuluttaa? Ei pösössä ollut vastaavaa viime talvena, vaikka seisoi lähes 2 kk ulkona käyttämättä, niin käyntiin lähti. Kello ja radion muisti nyt ainakin. Eiköhän kaukosäätimen vastaanotinkin jotain vaadi ja jos kerran vaihteisto ja moottorinohjaus asioita oppivat ja ainakin jälkimmäinen nollautuu jännitteettömyyden jälkeen, niin kai nekin ylläpitovirtaa tarvitsevat. Pösöön ja viime talveen kun vertaat, niin viime talvenahan ei oikein kylmiä kelejä ollutkaan. Jos akun varaus on tipahtanut vaikka puoleen (elektrolyytin ominaispaino 1,2 g/cm³), niin sehän jäätyy -26 °C:ssa. Nyt viimeisen kuukauden aikanahan on melko viileitäkin kelejä ollut...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 09.01.2011 20:42 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Itselläni seisoi esim. viime talvena C5 yli 6 viikkoa ja hyvin se käymään lähti. Tosin auto ei ollut taivasalla vaan tallissa, jossa lämpötila oli hieman plussan puolella. Akun itsepurkautuminen kyllä vähenee, mitä kylmemmässä akku on.
Minun faceliftattuun kamppanjapäivitettiin radion softa, tiedon mukaan kun saattaa joskus käydä niin, että radion ohjelmistovika estää autoa menemästä "Economy Modeen" jolloin jotain sähkönkulutusta saattaa jäädä päälle. Tai näin paikallinen merkkiliike minulle uskotteli. En ole kyllä aiheesta koskaan enempää kuullut...
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 09.01.2011 20:56 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
No niin, seisoi juuri, siis XM TRD 3 kk pihassa ja latasin akun kerran tuossa välissä. Se kestää seisonnassa pakkasta kunhan siellä on virtaa. Niin, jäätyykö suolahappolius miten herkästi ilman latausta, juu kyllä mutta, laita vaan ladaten ja katso miten toimii.
Mutta, pidä hiton tarkkaan huoli että akku todella on ollut vuorokauden lämpöisessä ennen lataamista. Varsin jos akku on ihan oikeasti jäässä niin se voi paukahtaa halki latauksen aikana.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 09.01.2011 21:13 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
No miehän laitoin vaan laturin kiinni. on kai syytä kävästä katsomassa onko akku halki ja liemet konehuoneessa.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 09.01.2011 21:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Oldis kirjoitti: No miehän laitoin vaan laturin kiinni. on kai syytä kävästä katsomassa onko akku halki ja liemet konehuoneessa. Oliko se vieläkin jäässä? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 09.01.2011 21:48 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Ei ollut halennut, jätin laturin kuitenkin päälle ja katson aamusella, ihan huurteesa ulkopinta ainakin akussa oli.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 01:10 |
Viestit: 308
|
Olis hyvä olla akunkenkä irti säilytyksen aikana etenkin näissä elektronisimmissa vempaimissa, jotka syö virtasta koko ajan pienesti. Juu menee muistit ja kello sekaisin mutta silti. Mulla oli ihan sellainen miinusnapaan kiinnitettävä katkaisin mutta se meni mukana kun tein autokauppoja. Biltemasta ostin, hyvä vehjes jos mahtuu olemaan.  Vanhemmissa yleensä mahtuu.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
Savitaipale
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 01:11 |
Viestit: 193 Paikkakunta: 54800
|
Eikös se vitosessa hydepumppu toimi auto sammutettunankin, että pysyy asennossa. Jos on jossain sylkyssä jo vuotoa, niin tokihan se sähköpumppu akun syö.
-06 Renault Grand Scenic 2.0t 190tkm -03 Jaguar XJ8 (X308) 3.2 Sport 200tkm -74 Dyane
|
|
|
|
 |
Kpt. Hans Sauber
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 01:18 |
Viestit: 170 Paikkakunta: Kotka
|
Savitaipale kirjoitti: Eikös se vitosessa hydepumppu toimi auto sammutettunankin, että pysyy asennossa. Jos on jossain sylkyssä jo vuotoa, niin tokihan se sähköpumppu akun syö. Toimii auto sammutettuna. Kun keskuslukon avaa, niin silloin rupeaa pumppaamaan, mikäli auto on vajonnut. Eli ovien ollessa lukittuna ei pumppaile itsekseen... Ja silloin taitaa lopettaa pumppailun kun se "Economy Mode" menee päälle, olikos se nyt 30 min. kuluttua ajon jälkeen
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 09:59 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Taitaa akku ottaa virtaa vastaan, ainakin keskuslukko toimii. Juu kun keskuslukon avaa niin hyde pumppu pyörähtää. Kiva katsoa kuinka sähköt toimii, +2,5 astetta ulkona lämmintä.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 10:10 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Kyllä toi käyntiikin lähti, jos vaikka ajelis tänään citikalla.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 11:52 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Cikatti kirjoitti: Niin, jäätyykö suolahappolius miten herkästi ilman latausta, 38% suolahappoliuos jäätyy -26 asteessa mutta lyijyakussa oleva rikkihappoliuos kestää pakkasta varaustilan mukaan suunnilleen näin: Varaus, pakkaskesto, napajännite 20%, -10C, 11,8V 40%, -18C, 12,0V 60%, -28C, 12,2V 80%, -40C, 12,4V 100% <-60C, 12,7V Arvot ovat suunnilleen sinnepäin. Tarkkuus viitisen astetta suuntaan tai toiseen ja riippuu myös hieman akun rakenteesta ja tyypistä. Jäätyminen vääntää levyjä ja murentaa massaa irti levyistä. Kertaalleen jäätynytkin akku voi hyvinkin ottaa vielä latausta vastaan mutta osa kapasiteetista on käytännössä aina mennyttä. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 14:57 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Akku oli ihan tyhjä, latasin sitä noin 20 tuntia, nyt lähti käyntiin ja ajoin noin 10 km, hyvin pelitti. Nyt laitan Pösön vuorostaan seisomaan.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 19:29 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Oldis kirjoitti: Nyt laitan Pösön vuorostaan seisomaan. Kun nyt ryhdyt autoa laittamaan seisomaan niin tankkaa tankki täyteen ja tuo akku pois pakkasesta säilytykseen, tai irrota ainakin miinuskenkä. Bilteman kosteudensyöjäpönttö ei myöskään ole pelkkää huuhaata, kyllä se ruokasuola imee kosteutta ilmasta ihan huomattavia määriä, se on vaan muistettava tyhjentää ennen kuin tulvii yli.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 19:42 |
Viestit: 308
|
Eikö se liene tiesuolaa eli kaliumkloridia se kosteudenimentäaine. Ruokasuola on natriumkloridia.
Kosteudenkerääjäksi käy myös se kiteinen silicageeli, jota kissanhiekkana myydään. Imee moninverroin vettä suolaan verrattuna.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 19:51 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
Keitere kirjoitti: Eikö se liene tiesuolaa eli kaliumkloridia se kosteudenimentäaine. Ruokasuola on natriumkloridia. Vahvasti muistelen että olin itsekin uskossa että se olisi kalium- tai kalSiumkloridia mutta natriumkloridi siinä mielestäni luki. Tämä tuote siis ja sen täyttöpussit. Pitää lähteä kauppaan lunttaamaan kun tuosta nettikaupan kuvasta ei näe lukea.
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 20:35 |
Viestit: 308
|
Juu on mullakin nuo häkkyrät ja nää täyttöpussit.  Pitää vaan muistaa tyhjätä se vesi pois välillä ennenkuin kaatuu vahingossa.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
Keitere
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 20:38 |
Viestit: 308
|
RPekka kirjoitti: Keitere kirjoitti: Eikö se liene tiesuolaa eli kaliumkloridia se kosteudenimentäaine. Ruokasuola on natriumkloridia. Vahvasti muistelen että olin itsekin uskossa että se olisi kalium- tai kalSiumkloridia mutta natriumkloridi siinä mielestäni luki. Tämä tuote siis ja sen täyttöpussit. Pitää lähteä kauppaan lunttaamaan kun tuosta nettikaupan kuvasta ei näe lukea. Oikeassa olit, kalsiumkloridista on kyse.
2CV -65 "Poppaloora" XM V6 -91 "Madame P" Suzuki Savage LS650 -90 "Ieva" Royal Enfield diesel -67 "Einari"
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 21:03 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Kalsiumkloridi imee vettä moninkertaisen määrän verrttuna natriumkloridiin. Eli ihan turha laittaa ruokasuolaa. Silica-gel kissanhiekka on kuulemma hyvää, mutta siitä ei tiedä koska "loppu" jollei ole väriaineellista versiota. Suola "liukenee vedeksi" eli kun suolaa ei enää näy on aika tehdä jotain. Ja ei tuota nyt niin paljoa kulu, reilusti alle kympin vuodessa kolme täyttöpussia. Ja missäs sen kissanhiekan sälytät 6kk kuivana...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 10.01.2011 21:59 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Mulla unohtui tuo Bilteman kosteudenkerääjä yhteen projekti autoon pitkäksi aikaa, ja ei se tulvinut yli, astia oli kyllä vettä täynnä, mutta on ilmeisesti suunniteltu sen kokoiseksi se astia, että sen saakin unohtaa  . Itsellä on noita kosteudenkerääjiä useita, ja ovat kyllä hyviä  . Aikas monta litraa kaadan joka talvi noista pois.
|
|
|
|
 |
Beksi-Eki
|
Viestin otsikko: Re: Jäätyi se Lähetetty: 11.01.2011 18:17 |
Viestit: 151
|
Keitere kirjoitti: Oikeassa olit, kalsiumkloridista on kyse. Kalsiumkloridia saa rautakaupasta kauppanimellä maantiesuola. Hintaesimerkki 25 kg:n säkistä: http://kauppa.savenmaa.fi/PublishedServ ... ode=maa990Veneväki käyttää maantiesuolaa niin, että suolaa pistetään niksipirkkahengessä sukkahousun lahkeeseen kilo tai pari ja pistetään se sukka roikkumaan ämpärin reunojen sisäpuolelle niin että pärskeet eivät leviä ulkopuolelle kun suolavesipisarat tipahtelevat ämpäriin. Menetelmän edut verrattuna bilteman valmiisiin värkkeihin: 1) suurempi kuivausteho suolan suuremman pinta-alan takia ja 2) alhaisempi hinta.
|
|
|
|
 |
|
|