Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Viinabensa
ViestiLähetetty: 24.09.2010 17:34 

Viestit: 12
Voiko ja millä ehdoilla St1'n viinabensaa käyttää autossani Xantia V6 1997.
Jos muutoksia tarvitaan, käykö niiden jälkeenkin tavallinen 95 ?
Vastaus mielellään osoitteeseeni mattivuoriofi@yahoo.co.uk !

Kiitos etukäteen! Matti


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 24.09.2010 18:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Haulla löydät vastauksen täältä...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 24.09.2010 18:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Tiedän, että tästä tulee kuraa niskaan mutta esitän silti toivomuksen. Sen sijaan, että Sitruunapatongissa mentäisiin mukaan "käytä hakua" ja "etsillä löytää" mentaliteettiin voitaisiin täällä tehdä vaikka niin, että vinkataan sopivaa hakusanaa (jos sellaisen on onnistunut keksimään) millä asiasta saa hakutuloksia. Tämän foorumialustan ehdoton heikoin lenkki kun on tuo hakukone, joka vaatii jokseenkin jännän mielikuvituksen tai rautaisen kokemuksen jotta saa hakutuloksia.

Otsikon aiheeseen liittyen kannattaa kokeilla vaikkapa hakua etanoli*



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 25.09.2010 10:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Tämän foorumialustan ehdoton heikoin lenkki kun on tuo hakukone"

Jeah, sitä ei itseasiasa viitsi edes avata.

Viinabensa tarvii erityisen asennussarjan jokaa mm pidentää suutinten aukioloaika. Ei kannata edes harkita sillä kuluts nousee joka tap paljon eli halpa hinta menee täysin hukkaan. Näitä härpäkkeitä myy joku putiikki SIpoossa, en muista enkä löytänyt äkkiseltään kookkelista.

Flexifuel systeemin juttu on just se että kaikkia bensoja voi tankata ja sekaisin myös.

Jos muutoksia ei tehdä niin päästöt ovat täysin pyllyllään. Koitin tuota XM:ssä ja mittasin päätöt bensalla ja sitten viinalla niin CO tuplaantui. Tosin mulla sis ei ollut mitään lisäasetuksia kokeessani.

http://www.st1.fi/index.php?id=2819



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 17:10 

Viestit: 12
Törmäsin bensikselle, missä ei enää ollut 95 - laatua. Tankkasin 98'aa. Auto kulki niinkuin ennenkin. Seuraavan kerran osuin bensikselle, missä oli tarjolla vain ja ainoastaan 95E10 - laatua. Kone rupesi käymään huomattavasti hiljaisemmalla äänellä.
Mistä ilmiö johtuu ja voiko kaikista huhuista huolimatta jatkaa 95E10 tankkaamista?!
Mikä pidemmässä käytössä ennustettavasti hajoaa ja paljonko korjaus maksaa?

Ihmettelen: Onko viinapitoisuuden nostolla 5'stä 10'een prosenttiin niin ratkaiseva vaikutus, että
KÄY ja EI KÄY !?

Sähköpostini on mattivuoriofi@yahoo.co.uk

Etukäteen vastauksesta kiittäen Matti


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 17:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
No kyllähän se eteenpäin kulkee, lähinnä on kyse siitä kestääkö kaikki tiivisteet jne...
Ja mikä on vakuutusyhtiön kanta jos esim auto palaa ja käy ilmi että olet tietoisesti tankannut "väärää" polttoainetta.
Jos taas niinkuin tuolla aijemmin mainittiin suuttimien aukioloa pitää pidentää luulisin tämän tarkoittavan suoraan sitä ettei nuo oktaanit ja energia riitä joten kone käy laihalla. Voi olla että pääsee pitkään ennenkuin mitään sattuu tai... No mehän ollaankin EU:n koekaniineja joten sittenhän sen tietää. Eihän esim. Viro aio edes koko E10 ottaa käyttöön kuten ei moni muukaan Eu maa moneen vuoteen.
98 ainakin itse tankkaan ja uskon sitä menevän jopa vähemmän, tarkoitus olisi ihan alkaa kerätä dataa miten ainetta kuluu :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 17:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7815
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
Tässähän ei tainnut olla kyse E10:stä vaan RE85:stä.



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 18:46 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Tankkasin 95 e10 bensaa pösöön 50 litraa, vm 97 kone 1,8 16 v. Katsotaan kuin käy, meinasin jatkossakin tankata samaa.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 21:12 

Viestit: 12
Minulla pyörii päässä vähän samoja ajatuksia :roll:
En käsitä, että 5% pitoisuuden kasvu aiheuttaisi toiminnan loppumisen.
Minusta yrittävät myydä uusia autoja peloittelemalla autoilijoita, joiden korvien väli on TYHJÄ !


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 21:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
thatsit kirjoitti:
En käsitä, että 5% pitoisuuden kasvu aiheuttaisi toiminnan loppumisen.
Entäpä, jos pitoisuus kasvaakin 100% eli kaksinkertaiseksi, kuten käy pitoisuuden noustessa 5%:sta 5%-yksiköllä 10%:iin? :roll: No, se siitä matematiikasta...

Kai sitä 98:ia voi tankata jatkossakin, kuten ennenkin... ei kai tuohon 95:een ole mitään syytä siirtyä?
Japsille maistuisi 95, mutta siinä eivät tiivisteet pitäneet vähempialkoholistakaan, niin tuskin 95E10:täkään... :|



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 22:07 

Viestit: 12
Onko niin, että tämän aiheen TOTUUS tiivistyy käytettyihin tiivisteaineisiin. Kun tehtaat kertovat nämät salaisuutensa, lienee asia yksikäsitteisen selvä.

Toinen asia sitten on nämä direktiivipoliitikot, jotka muka parantavat maailman soveltamalla näkemyksiään SUOMESSA ! Viro kai EI noudata ! 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Sitä päivää saat kyllä odottaa :lol: :lol: :lol:
Eli ihan oikeesti, ei ne KAIKKIEN mallien KAIKKIEN kumiosien KAIKKI toimittajat jostain kymmenien vuosien ajalta taaksepäin edes osaa ainakaan enää vastata. Saati sitten koe asiaa tärkeäksi. Ja autotehtaalla tuota tietoa moisesta valmistusaikana triviaalista seikasta on vielä vähemmän. Silloin on ostettu suurinpiirtein takuuajan verran bensaa kestäviä kumiosia.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 10.01.2011 23:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Liekkö tuo, suurempi määrä alkoholia bensassa, aiheuttaisi voiteluongelmia männissä? Ainakin jenkkilässä käyttävät lisäainetta tuota varten.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 00:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Esa66 kirjoitti:
Liekkö tuo, suurempi määrä alkoholia bensassa, aiheuttaisi voiteluongelmia männissä? Ainakin jenkkilässä käyttävät lisäainetta tuota varten.
Mitenkäs venttiilit ja seetit? Aikoinaan kun lyijytön bensa tuli, niin ainakin Yamahan moottoreihin tehtiin kansiremontteja urakalla. Lisäaineistuksellahan siitäkin selvittiin sitten.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 00:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
laakeri kirjoitti:
Mitenkäs venttiilit ja seetit? Aikoinaan kun lyijytön bensa tuli, niin ainakin Yamahan moottoreihin tehtiin kansiremontteja urakalla. Lisäaineistuksellahan siitäkin selvittiin sitten.


Lyijyllä parannettiin bensiinin oktaanilukua ja lyijy esti myös pakoventtiilien tiivistyspintojen kuumasyöpymistä. Lyijyn kieltämisen jälkeen piti tankatessa muistaa pullosta kaataa lisäainetta bensan joukkoon, kuten BX:n kanssa jouduin tekemään.

Etanolilla ei tuohon pitäisi juuri olla vaikutusta, matalampi energiasisältö kun vielä entisestään laskee palolämpötiloja.

Mutta nykyisen tietämyksen mukaan kyse on polttoainelaitteista ja niitten tiivisteiden kestosta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 03:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
" Alkoholilla on taipumus huuhdella voiteluaineet männänrenkaista, ja aiheuttaa korroosiota polttoainejärjestelmässä."
" Nykyisten bensiinien sisältämät alkoholit muodostavat 3-5 kertaa enemmän karstaa kuin vanha lyijyllinen. Oireita karstoittumisesta: nykiminen ja kilinä (nakutus) vedätyksessä, korkea/ epätasainen tyhjäkäynti, korkeat päästöt ja kulutus."
Tämänhän täytyy olla totta, kattokaas kun niin lukee netissä

Se muuten shellin formulabensakin sisältää alkoholia, eli on E5, näemmä bensamittareissa niin lukee. Jos tästä nyt äkkiseltään jotain johtopäätöstä vetäisi, niin samaa mokkoa nuo bensat on kuin aikaisemminkin. Paitti 85E

Eli vanhemmissa autoissa riittänee yläpään voitelun jatkaminen(lyijyn korvaushoito) ja ruiskuvimpaimissa pitänee "voidella" pikkuisen enemmän


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 03:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
Esa66 kirjoitti:
" Alkoholilla on taipumus huuhdella voiteluaineet männänrenkaista, ja aiheuttaa korroosiota polttoainejärjestelmässä."
" Nykyisten bensiinien sisältämät alkoholit muodostavat 3-5 kertaa enemmän karstaa kuin vanha lyijyllinen. Oireita karstoittumisesta: nykiminen ja kilinä (nakutus) vedätyksessä, korkea/ epätasainen tyhjäkäynti, korkeat päästöt ja kulutus."


Tuo voitelukysymys on välillä mietityttänyt noin yleisellä tasolla. Ulkomaillahan käytetään autoja mitkä ovat suoraan valmistettu käyttämään paljon etanolia sisältäviä polttoaineita (taitaapa suomeen tuotavat Daciat olla myös tällaisia). Olisi ihan mielenkiinnosta mukava tietää, onko koneiden sylinterien voitelua tehostettu tällaisissa moottoreissa. Yleensähän tällaiset moottorit toimivat kuitenkin myös "puhtaalla" bensiinillä, eli silloin öljynkutuksen kuuluisi kasvaa... Vai onko sillä loppujen lopuksi sittenkään merkitystä?

Nakutus johtuu liian alhaisesta oktaaniluvusta koneen puristussuhteeseen nähden tai koneen ylikuormittamisesta. Myös liian suuri sytytysennakko lisää nakutusta.

Nykyiset ruiskuautothan on varustettu nakutuksen tunnistimilla ja kaikenmaailman muillakin vehkeillä palotapahtuman hallitsemiseksi. Ja eipä nyt ole tullut törmättyä uudenaikaiseen autoon, missä esiintyisi korkeaa/epätasaista tyhjäkäyntiä, nakutusta tms. ongelmia.

Vanhoissa autoissa (kaasutinkoneisissa) varmasti pitäisi säätöjä muuttaa nykyisiä bensiinilaatuja (paremmin)vastaavaksi, ainakin jos halutaan kaikki "ilo" irti koneesta. Tietty mitäpä jos omistaa auton mikä on tehty 92 oktaaniselle bensiinille. Tankatako siihen 95E10:ä vai 98E:tä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 08:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
95E10 sisältää vähemmän energiaa, mutta lambda osaa säätää tuon eron. Lambdattomissa ei, eli moottori käy uudelleen säätämättömänä himpun liian laihalla jatkossa. Jos seos on oikea ja moottori kunnossa ei männänrenkaita kannata pelätä, ei polttoaine ole ennenkään päässyt niiden ohi.
Flexifuel-autojen moottorinohjaus osaa sopeutua vielä laajempaaan skaalaan poltettavia nesteitä. Lisäksi materiaalit on valittu kestämään RE85.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 11:22 

Viestit: 832
Paikkakunta: Imatra
Kun alkoholi huuhtelee voiteluaineet pois, niin mitäs jos laittas 2 tahti öljyä viinabensan sekaan :) Tai jotain muuta öljyä, sehän sekoittuisi hyvin.



Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 11:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
zX-files kirjoitti:
95E10 sisältää vähemmän energiaa, mutta lambda osaa säätää tuon eron

Huipputehot vaan kärsii, jos suuttimissa ei riitä volyymi.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 11:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
thatsit kirjoitti:
Törmäsin bensikselle, missä ei enää ollut 95 - laatua. Tankkasin 98'aa. Auto kulki niinkuin ennenkin. Seuraavan kerran osuin bensikselle, missä oli tarjolla vain ja ainoastaan 95E10 - laatua. Kone rupesi käymään huomattavasti hiljaisemmalla äänellä.

Mun kuuvetosesta mitattiin Ahvenistolla 94dB, paljonkohan tolla hiljenis? :lol:




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 11.01.2011 12:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
thatsit kirjoitti:
Toinen asia sitten on nämä direktiivipoliitikot, jotka muka parantavat maailman soveltamalla näkemyksiään SUOMESSA ! Viro kai EI noudata ! 8-)


Öljyalan keskusliiton toimitusjohtaja lausui eilen radio-ohjelmassa, jotta "...autokanta uusiutuu koko ajan ja vanhoilla ajetaan vielä joitakin vuosia". Päästötavoitteet ovat vuodessa 2020, joten kohta pääsee autokaupoille! Eikös autovero poistu 1.1.2016, joten sähkö-Citikkaa odotellessa ...



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 12.01.2011 16:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
"Kun alkoholi huuhtelee voiteluaineet pois, niin mitäs jos laittas 2 tahti öljyä viinabensan sekaan Tai jotain muuta öljyä, sehän sekoittuisi hyvin"

Hieno idea, varsin kun polttoainesuuttimet tykkäävät varmasti tuosta kakstahtiöljyn liimamaisesta käytöksestä. Sehän venyy ja paukkuu kuin kontaktiliima.
Minusta tuo viinan vaikutus voiteluun on melko marginaalista, tosin jos sitä joutuu bensiiniä helpommin öljyn sekaan niin asia on toinen mutta, miksi viinaa joutuisi bensaa helpommin öljyn sekaan sillä bensiini on tasan ihan yhtä öljyä pesevää kuin viina?



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 12.01.2011 18:13 

Viestit: 12
Minua ihmetyttää, onko 5 ja 10 % ero jotenkin ratkaisevan jyrkkä?! Ei kai ainakaan hintavimmissa autoissa ole käytetty huonoimpia tiivisteitä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Viinabensa
ViestiLähetetty: 12.01.2011 18:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
taas on alkanut noitten huuhaa juttujen levittely. kas kun ei tarjota aspiriinia viinan lisäksi.
on selvää ,että sylinteriputkissa on ohut roiskeista/öljysumusta johtuva kalvo , mutta se kaavitaan jo suurimmalta osaltaan pois jo öljyrenkailla = ( alimmat rekaat männissä jos aloitetaan laskeminen ylhäältä . = männän laesta/päästä) kuiteski pa on yleensä palotilassa ennen pamahdusta ,eikä suinkaan huuhtelemassa sitä sylinteriä rutikuivaksi öljykalvosta. jos nyt joku sattuu ( ihan tosissaan ) huolestumaan , niin helpotusta tulee kun lorauttaa vaikka 2tahti öljyä pikku lurauksen = kahvikupillinen/PIENI = semmonen josta ryystetään pikkusormi pystyssä. ruåttalaisittain. muuten voi lorottaa viinaa tankkiin ja polttaa sitä niinku polttas 100 oktaanista. viinalla on korkea oktaaniarvo ,mutta huonompi energiasisältö joten sitä kuluu pikkusen enemmän kuin mitä rättipäät ( persun toteamus ) toimittavat.
ite tykkään tuon viinan monipuolisuudesta, sitä voi käyttää lähes mihin vaan. :mrgreen:


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 27 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: