Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.01.2011 23:10 

Viestit: 8
Moi,

ostin käyttöautoksi Fiat Scudon. On hämmäsyttävän mukava ajaa, ihan sitikan oloinen, taitaapa pääosin ollakin. Jakohihnan vaihdosta ei ole mitään tietoa ja koska ajettu 250 tkm päätin vaihtaa sen. Siispä Motonettiin ja osat muovipussiin ja sitten kirjastoon sopivan Haynes kirjan etsintään. Ei ihan sopivaa löytynyt, mutta otin Peugeutin kirjan.
Nyt on ongelma vain mistä löydän kampiakselin lukitustapille paikan ja miten lukitsen kiristimen sylinterin. Siis moottori on 1,9 TD, Scudo 1998.

Oisko jollain vikkiä miten hommassa onnistuisin ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.01.2011 23:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2201
Paikkakunta: Laukaa
Onkos Fiatin Scudossa Psa:n 1,9 td kone vai Fiatin oma? Psan koneesta lukitustapin reikä löytyy startin takaa lohkosta, ja hihnankiristimen lukitset sen omalla pultilla, niin mihin lukitset sitä, auki vai kiinni :?:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.01.2011 23:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Eikö hihnapaketissa ollut mukana ohjelappua? Viimeksi kun ostin (Motonetistä) Gatesin paketin, niin siellä oli ohjelappu, jossa neuvottiin kyllä koko homma, mukaanlukien tappien paikat. En kyllä moisia viitsinyt suotta mitään lukitustappeja käyttää. Kuitenkin tuossa(kin) lukittaneen kampiakseli vauhtipyörästä/vetolevystä startin luota ja varmaankin noin 8 mm tapilla. Joku voinee vielä varmistaa asian. [edit: no se varmistushan tulikin sijainnille tätä kirjoitellessani]

Olikos tuossa sen mallinen kiristin, että se on vipu, jonka nivelöintipisteestä löysätään mutteri ylhäällä olevan lukitusmutterin lisäksi ja neliöpäisellä työkalulla vapautetaan kiristin? Jos on, niin ohje löytyy kyllä oppaastakin. Toisaalta se ohje tulikin tuossa jo, jos on semmoinen kyseessä ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 03.01.2011 23:55 

Viestit: 8
Kyllä siina on PSI-konsernin kone, sama kuin Citroen Jumpyssa.

Siellä startin luona on ahasta ja pimeää. Tulee nuoruus mieleen kun yrittää sieltä reikää löytää. Miltä puolelta starttia se pitäisi löytyä - startin ja lohkon välistä ?

Tuo hihnan kiristin oli tarkoitus vaihtaa. Tuon vaihdon ajaksi pitäisi lukita tuo sylinteri, joka painaa kiristintä. Onko kellään tietoa minkäläinen työkalu siihen sopisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 04.01.2011 00:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jorma1 kirjoitti:
Tuo hihnan kiristin oli tarkoitus vaihtaa. Tuon vaihdon ajaksi pitäisi lukita tuo sylinteri, joka painaa kiristintä. Onko kellään tietoa minkäläinen työkalu siihen sopisi.
Niin minkä mallinen kiristin siinä on? Eikö ole neliöpäisellä työkalulla löysättävä, jonka saa sitten kiristysmutterilla lukittua löysälle?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 04.01.2011 00:20 

Viestit: 8
laakeri kirjoitti:
jorma1 kirjoitti:
Tuo hihnan kiristin oli tarkoitus vaihtaa. Tuon vaihdon ajaksi pitäisi lukita tuo sylinteri, joka painaa kiristintä. Onko kellään tietoa minkäläinen työkalu siihen sopisi.
Niin minkä mallinen kiristin siinä on? Eikö ole neliöpäisellä työkalulla löysättävä, jonka saa sitten kiristysmutterilla lukittua löysälle?


Joo, se on juuri se kiristin. Mutta ajattelin varmuuden vuoksi vaihtaa sen rullan ja koska se on niitattu pohjalevyyn tulee koko homma vaihtaa. Mutta kun kiristimen ottaa irti, pomppaa kiristintä painaja mäntä ulos lohkosta. Ja varmaa on vaikea saada takaisin. Peugeutilla on Haynesin mukaa erikoisavain, jolla mäntä lukitaa. Kun sitä ei ole pitäisi värkätä itse sellainen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 04.01.2011 08:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jorma1 kirjoitti:
Peugeutilla on Haynesin mukaa erikoisavain, jolla mäntä lukitaa. Kun sitä ei ole pitäisi värkätä itse sellainen.
Pala pokattua peltia ja kaksi 10 mm pulttia hoitanevat homman moottorinkannakkeen alemmissa kiinnitysrei'issä. Korjausoppaassa (Haynes) on kuva itse tehdystä työkalusta ja ohje hommaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 04.01.2011 10:22 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Olisit lainannut Auto-Datan on kunnon ohjeet.



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 04.01.2011 11:36 

Viestit: 8
[/quote] Korjausoppaassa (Haynes) on kuva itse tehdystä työkalusta ja ohje hommaan.[/quote]

Lainasin Peugeot 406 oppaan ja siitä en löytänyt ohjeita ko. työkalun valmistukseen. Minkä auton oppaaste ohje löytyy ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 04.01.2011 11:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
jorma1 kirjoitti:
Lainasin Peugeot 406 oppaan ja siitä en löytänyt ohjeita ko. työkalun valmistukseen. Minkä auton oppaaste ohje löytyy ?
Ainakin Xantian oppaasta, eiköhän muidenkin samaa moottoria käyttävien oppaista. Chapter 2 Part B: Diesel engine in-car repair procedures, 9: Right-hand engine mount & timing belt tensioner (1.9 litre models) - removal and refitting, alkaen sivu 2B:10 (PDF 95).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 1,9 TD jakohihnan vaihto
ViestiLähetetty: 13.01.2011 17:06 

Viestit: 8
Homma hoidettu, nyt se varmaan jo onnistuisi joudevasti kun on opittu kantapään kautta. Jouduin tekemään nuo kaksi vaadittavaa työkalua eli pitimen kiristimen sylinterille sekä tuon vinkkelin vauhtipyörän ajoitusreikään. En nimittäin keksinyt miten sinne olisi voinut saada laitettua ehdotettua poranterää. Reikä kun on startin ja blokin välissä näkymättömissä.
Lopulta olis kyllä riittänyt poranterä, koska jouduin irroittamaan startin. Sohlaamalla ei nimittäin reikää löytynyt. Ja syykin selvisi siirrettyäni startin sivuun. Reikä oli kyllä siellä, mutta ajan saatossa kone oli vuotanut öljyä sen verran että hiekan kanssa oli peittänyt reiän.
Jos joka tarvii noita työkalua saa ne allekirjoittaneelta lainaan postimaksua ja palautussituomusta vastaan. Voi pyytää sähköpostilla: jorma@adon.fi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: