Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 93 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 21.01.2011 12:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Jotkut on ja jotkut ei, PSAn valmisteissa taitaa olla molempia. Ja ajovalopakkohan tuli siksi, että joku tutki sillä säästettävän jokusen onnettomuuden.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 21.01.2011 12:47 

Viestit: 327
Eikös nämä valomuistit ole maahantuojan tekeleitä? Eihän tommosia ole ainakaan takavuosina edes vaadittu muualla kuin täällä kansalaisten holhouksen luvatussa maassa, jossa valtiovalta ei luota siihen että ihmiset osaa pistää valot päälle kun tulee pimeää.

Saksalaisessa valot pitää laittaa päälle eli mitään muistia ei ole. Ranskiksesta sellainen löytyy eli laki tai asetus sitä ei vaadi. Jotenkin moottorin käynti tieto pitää saada valojen syttymisen ehdoksi.



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 21.01.2011 12:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Eikös nämä valomuistit ole maahantuojan tekeleitä? Eihän tommosia ole ainakaan takavuosina edes vaadittu muualla kuin täällä kansalaisten holhouksen luvatussa maassa, jossa valtiovalta ei luota siihen että ihmiset osaa pistää valot päälle kun tulee pimeää.

Saksalaisessa valot pitää laittaa päälle eli mitään muistia ei ole. Ranskiksesta sellainen löytyy eli laki tai asetus sitä ei vaadi. Jotenkin moottorin käynti tieto pitää saada valojen syttymisen ehdoksi.

Menee muuten hankalaksi viestiketjun lukeminen, jos ei käytä quote-nappia. :)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 00:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 170
Paikkakunta: Kotka
JarnoF kirjoitti:
Saakos näistä uudemmista koneaivovehkeistä koodattua pakkovalot pois? Toimisi ajovalot vain nupista kääntämällä.


C5 II:ssa ajovalot eivät syty kun virta avaimesta käännetään päälle. Valot syttyvät vasta koneen käynnistymisen jälkeen.

BX:n Haynes väittää, että tuo ajovaloautomatiikka olisi pohjoismaiden malleihin ainoastaan asennettu. Releen "omituisuus" viittasi tehtaan tekeleeseen. Maahantuoja olisi varmasti asentanut jonkun "länsimaalaisen" releen... BX:ssä oli kuitenkin vastus "päivävaloille", eli automatiikan sytyttämät valot paloivat alennetulla jännitteellä. Ilmankos siinä ajovalopolttimet kestivätkin pitkään...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 08:54 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Haynes kertoo vain alennettu jännite-systeemistä. Suomeen tuoduissa sen sijaan taitaa olla (Suomessa laitettu?)relekytkentäinen automatiikka. Se on hyvä, ei tarvitse unohtaa ajovaloja kytkeä, näin ajovalopakon aikana. Sama systeemi ja kytkentä oli myös -88 Fiat Unossa, kytkentäkaaviossa nimellä "Swedish......


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 10:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1180
ealab kirjoitti:
cuisinier kirjoitti:
Eräs saksalainen ruokatavaraketju mainostaa ajovalopolttimoita, merkki ilmeisesti
Ultimate Speed, made in Germany. Onko kokemuksia kenelläkään?
Pitäisi olla 50% enemmän valoa kuin standardilampussa, mikä se sitten heidän mielestään onkin,
tuollaisille mainoslauseille ei sinänsä kovin suurta painoarvoa kannata antaa.


Nämähän voi olla niitä, joissa on pieni poikkeama hehkulangan asemassa, siis luokkaa A2.

Olen ostanut myös eräästä saksalaisesta ruokakaupasta sellaisia settejä, jossa on polttimoita ja sulakkeita kompaktissa rasiassa.
Hinta/laatusuhde on mielestäni hyvä. Jopa H7 polttimot kestävät hyvin. Kysymyksessä lienevät normipolttimot, mutta ihan hyvin valaisevat.
Olen huomannut varsinkin sähkölaitteiden laadun olevan kyseisessä ketjussa hyvän. Laadun takeena on usein vielä 3 vuoden takuu.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 10:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
JarnoF kirjoitti:
Saakos näistä uudemmista koneaivovehkeistä koodattua pakkovalot pois? Toimisi ajovalot vain nupista kääntämällä.

Saa. Otetaan vain päiväajovalot pois käytöstä, niin eivät syty nolla-asennossa automaattisesti. Jos valoisuudentunnistin on käytössä, niin sitten ne syttyvät automaattisesti hämärässä. Mutta, äkkiseltään en keksi perusteita tuon puolesta, paitsi jos asentaa päivävalot (tämä olisi itsellä tarkoitus, kunhan ne pyöreät päivävalot joskus halpenisivat järkevälle tasolle, satanen muutamasta ledistä on minusta aika paljon).



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 11:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
zX-files kirjoitti:
Tavallaan polttimon watit ei muutu, mutta kun polttimoon painettu teho on nimellisteho niin voidaan kikkailla myös nimellisjännitteellä. Eli onko ko watit annettu 12V vai 14V jännitteellä...
Silverstariin merkitty 55 W nimellisteho ei vaan satu kohdilleen kummallakaan mainituista jännitetasoista. Ehkä sitten jossain 10 voltin tienoilla?
xantiano kirjoitti:
Xantian kohdalla ranskalainen insinööri on kulkenut omia polkujaan ja ajovalot syttyvät kun virta käännetään päälle. Sammuvat starttauksen ajaksi mutta kuitenkin s***anan tyhmästi ajateltu!
Pitänee tutkailla hakua ko ominaisuuden kohdalta ja pistää mietinnän alle kun alan kehittelemään Xantiaan päivävaloja.
Xantiassahan olisi tarjolla valmiiksi käytetty toteutus moottorin käynnin tunnistamiseen, mikä käynnistää myös ilmastoinnin (en puhu kompurasta vaan lämmityksestä/jäähdytyksestä) eli se laturin herätepiuhalta napattu haaroitus. Toinen vaihtoehto tunnistukseen voisi olla Nissan-tyylinen eli öljynpaineanturi. Nissaneissahan valot 0-asennossa valot syttyvät, kun öljynpaineanturi maadoittaa (tai siis uutena syttyvät, vanhemmiten toinen puoli ei syty kun tinaus pettää aina siitä ohjaimesta).



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 13:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
xantiano kirjoitti:
Xantian kohdalla ranskalainen insinööri on kulkenut omia polkujaan ja ajovalot syttyvät kun virta käännetään päälle. Sammuvat starttauksen ajaksi mutta kuitenkin s***anan tyhmästi ajateltu!
Pitänee tutkailla hakua ko ominaisuuden kohdalta ja pistää mietinnän alle kun alan kehittelemään Xantiaan päivävaloja.


Ajovalot lakkaavat syttymästä virtalukon mukana kun nappaa (ykköskoppaisessa ainakin) kuskia lähimpänä olevan releen kytkinpolkimen yläpuolelta irti. Parkit syttyvät vielä.

Vihatkaa vaan mutta olen sitä mieltä että kaikki muu paitsi ne ihanan laittomat xenonsarjat (ja lisävalot) on pelkkää näpertelyä valotehon parantamiseksi. Eivät ne häikäise edes sen vertaa mitä väärin suunnatut normivalot. Väärin suunnatut xenonit onkin sit paha kombo. Oikein suunnatut eivät tunnu kiinnostavan katsastusmiehiä eivätkä varsinkaan poliiseja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 15:04 

Viestit: 327
Kooma kirjoitti:
xantiano kirjoitti:
Vihatkaa vaan mutta olen sitä mieltä että kaikki muu paitsi ne ihanan laittomat xenonsarjat (ja lisävalot) on pelkkää näpertelyä valotehon parantamiseksi. Eivät ne häikäise edes sen vertaa mitä väärin suunnatut normivalot. Väärin suunnatut xenonit onkin sit paha kombo. Oikein suunnatut eivät tunnu kiinnostavan katsastusmiehiä eivätkä varsinkaan poliiseja.

Kumma juttu, että xenonien kanssa vaaditaan automaattista tasonsäätöä ja ajovalojenpesimiä eikä niitä myöskään sallita vanhempiin malleihin. Lienee siihenkin joku syy? Tosiasia on, että maantiellä joutuu nykyään jatkuvasti häikäistyksi!



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 15:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kooma kirjoitti:
Vihatkaa vaan mutta olen sitä mieltä että kaikki muu paitsi ne ihanan laittomat xenonsarjat (ja lisävalot) on pelkkää näpertelyä valotehon parantamiseksi. Eivät ne häikäise edes sen vertaa mitä väärin suunnatut normivalot. Väärin suunnatut xenonit onkin sit paha kombo. Oikein suunnatut eivät tunnu kiinnostavan katsastusmiehiä eivätkä varsinkaan poliiseja.
Tuolla näpertelyllä vaan saa merkittävän parannuksen valotehoon - pimeyden tilalle valoa. Suuntaus ei valitettavasti auta 90%:iin niistä halpismuutossarjoista juuri mitään häikäisyn osalta, ellei niitä käännä osoittamaan suoraan alaspäin. Ongelma on valoa tuottavan pisteen sijainti heijastimeen nähden. Tuota samaa ongelmaa on toki jopa halvoissa robinhood-/biltema-halogenpolttimoissa, mutta tuskin niitä sentään kukaan käyttää...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 16:20 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
Valoteho paranee myös huomattavasti jos laittaa lampuille paksummat piuhat releiden kautta ja ottaa ohjauksen alkuperäisistä piuhoista. Myös umpioiden putsaus auttaa asiaa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 16:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
laakeri kirjoitti:
Tuolla näpertelyllä vaan saa merkittävän parannuksen valotehoon - pimeyden tilalle valoa. Suuntaus ei valitettavasti auta 90%:iin niistä halpismuutossarjoista juuri mitään häikäisyn osalta, ellei niitä käännä osoittamaan suoraan alaspäin.


En väitä etteikö valoja saisi parannettua mutta se parannus ei ole missään suhteessa siihen parannukseen mitä xenoneilla tulee. Rahallisesti, vaivallisesti yms.

Ja vähän ihmettelen myös sitä häikäisyä. Kyllähän vastaantulevista erottaa kenellä on halogeenit, laittomat xenonit ja tehdasasenteiset. Olen oikein alkanut tuijottamaan ja testaamaan vastaantulevien autoista että häikäisevätkö ne laittomat ja minua ne eivät ainakaan häikäise. Eivät taajamassa, eivät maantiellä. Jos joku ajaa pitkät päällä vastaan maantiellä niin sehän häikäisee niin että sattuu. Silloin pitää vain tuijottaa tiukasti tien oikeaan reunaan, välkytellä pitkiä, näyttää keskisormea (jos vastaantulija ei vaihda lyhyille) ja toivoa että pysyy tiellä.

Ennen en uskonut (luottaen tähän suppeaan tutkimukseeni) ollenkaan niiden häikäisyyn mutta sitten moottori-lehdessä oli juttua näkemisestä ja siinä sanottiin että iän myötä häikäistyminen pahenee. Silmä ei ehdi reagoida valoisuuden muutoksiin enää niin nopeasti. Eli kaippa ne häikäisevät pahemmin vanhuksilla, itse olen vielä alta kolmikymppinen.
Kuitenkin olen sitä mieltä että kaiken kaikkiaan liikenneturvallisuus paranisi jos kaikilla olisi xenonit keulalla. Tie, jalankulkijat ja hirvekset erottuisivat paremmin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 17:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kooma kirjoitti:
Kuitenkin olen sitä mieltä että kaiken kaikkiaan liikenneturvallisuus paranisi jos kaikilla olisi xenonit keulalla. Tie, jalankulkijat ja hirvekset erottuisivat paremmin.
Samaa mieltä. Toki niiden Xenonvalojen tulisi sitten olla myös niille tarkoitetuissa umpioissa.

Ainiin - esim. Xantian valoistahan saa paljon paremmat, kun muuttaa siten, että lyhkäset eivät pala pitkien kanssa samaan aikaan.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 18:09 

Viestit: 327
Kooma kirjoitti:
laakeri kirjoitti:
Tuolla näpertelyllä vaan saa merkittävän parannuksen valotehoon - pimeyden tilalle valoa. Suuntaus ei valitettavasti auta 90%:iin niistä halpismuutossarjoista juuri mitään häikäisyn osalta, ellei niitä käännä osoittamaan suoraan alaspäin.


En väitä etteikö valoja saisi parannettua mutta se parannus ei ole missään suhteessa siihen parannukseen mitä xenoneilla tulee. Rahallisesti, vaivallisesti yms.

quote]
Ja edelleen olet sitä mieltä, että vaatimukset automaattisesta tasonsäädöstä, ajovalojen pesimistä ja valmistajan hankkimasta hyväksynnästä xenoneille ovat pelkkää virkamiesten keksimää puppua & potaskaa :?: :o :!: Johonkin järkisyyhyn nuo vaatimukset perustuvat eivätkä pelkkään haluun hillitä itsekkäitä näpertelijöitä.



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 18:11 

Viestit: 923
Paikkakunta: Etelä-Savo
Nyt alkoi kiinnostamaan. Kun en kovin halua keulaa muuttaa tuosta meidän santusta, niin kuinka tuo toimitetaan? Kun ei tuo minun silmien ominaisuus ole vieläkään hävinnyt. 8-)



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 18:17 

Viestit: 5124
Minä olen törmännyt häikäiseviin kiinaxenoneihin, veikkaan viimeaikojen pahimman häikäisijän ladanneen auton takapenkin ylitäyteen väkeä ja valot sojottivat sen takia taivaisiin. Muutenkin tuntuu että noista 10...20 % joko ei osaa tai ei viitse ainakaan molempia valoja säätää. Kaupungissakin tuon kiinaxenonien päin honkia säädön huomaa helposti, vaikka ei valoisassa häikäisekään (ja taustapeilin saa yöasentoon): kun takana tulijan valoista tulee häikäisyä peileistä ja oman auton katto valaistuu => tu(u)nari asialla. Kaupungissa havaittuna 30...50 % kiinaxenoneiden säädöistä on kädettömän säätäjän näpeistä. Toki varmaan väärin säädetyillä lähivaloilla vähemmän häikäistyy kuin kaukovaloilla, valokuvion muodon ansiosta, Eihän häikäiseminen ole kovin suuri ongelma liikenteessä, mutta kyllä nuo silti joskus pikkasen pistää ärsyttämään.

Kestoikä Xenoneissa on miellyttävä puoli, ainakin H7:aan verrattuna.

En tiedä vaikuttaako iän tuoma hämäränäön heikentyminen kuinka paljon häikäistymiseen, mutta olen kuullut erilaisten taittokykyä korjaavien silmälaserleikkausten jälkeen pimeällä pupillit suurena ja silloin häikäisy voi aiheuttaa melkoisia hajavaloefektejä nuoremmillakin (tosin tekniikka on ilmeisesti tuossakin kehittynyt).


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 18:41 

Viestit: 327
olli__o kirjoitti:
Minä olen törmännyt häikäiseviin kiinaxenoneihin, veikkaan viimeaikojen pahimman häikäisijän ladanneen auton takapenkin ylitäyteen väkeä ja valot sojottivat sen takia taivaisiin. Muutenkin tuntuu että noista 10...20 % joko ei osaa tai ei viitse ainakaan molempia valoja säätää. Kaupungissakin tuon kiinaxenonien päin honkia säädön huomaa helposti, vaikka ei valoisassa häikäisekään (ja taustapeilin saa yöasentoon): kun takana tulijan valoista tulee häikäisyä peileistä ja oman auton katto valaistuu => tu(u)nari asialla. Kaupungissa havaittuna 30...50 % kiinaxenoneiden säädöistä on kädettömän säätäjän näpeistä. Toki varmaan väärin säädetyillä lähivaloilla vähemmän häikäistyy kuin kaukovaloilla, valokuvion muodon ansiosta, Eihän häikäiseminen ole kovin suuri ongelma liikenteessä, mutta kyllä nuo silti joskus pikkasen pistää ärsyttämään.

Kuten aiemmin naputtelin niin parhaimmillaan sekä takana ajava että vastaantulija häikäisevät samaan aikaan. Siinä on vitsit vähissä! Mieleeni on tullut näperrellä kaihtimet takaikkunalle siis sellaiset joissa on heijastava pinta taaksepäin :roll:



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 18:48 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Useimmat eivät liene osaa käyttää ajovalojen korkeussäätönappulaakaan, niissä autoissa, missä sellainen on. Katsastuksessa sen toiminta kyllä syynätään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 18:55 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Mittailin uusia ja käytettyjä H1-polttimoita. Uusissa tuo 55W ( 12V x 4,6A) piti paikkansa, niin Osram NB:ssä, kuin Philips 100%:ssakin . Käytetyissä oli hieman pienempi teho, virtakin luonnollisesti. Jännitteenä on nimellisjännite 12V.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 18:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
DS pallas 66 kirjoitti:
Nyt alkoi kiinnostamaan. Kun en kovin halua keulaa muuttaa tuosta meidän santusta, niin kuinka tuo toimitetaan? Kun ei tuo minun silmien ominaisuus ole vieläkään hävinnyt. 8-)
Kaukovalojen palamistako meinaat? Vaihtoreleen laitoin releistyksen yhteydessä... mutta tapoja on monia.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 19:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
xantiano kirjoitti:
Ja edelleen olet sitä mieltä, että vaatimukset automaattisesta tasonsäädöstä, ajovalojen pesimistä ja valmistajan hankkimasta hyväksynnästä xenoneille ovat pelkkää virkamiesten keksimää puppua & potaskaa :?: :o :!: Johonkin järkisyyhyn nuo vaatimukset perustuvat eivätkä pelkkään haluun hillitä itsekkäitä näpertelijöitä.


En ole mielestäni missään noin sanonut. Xantiassa on nuo kaksi ensimmäistä vakiona.

Mutta niistä järkisyistä en olisi niin varma kun miettii tätä menneisyyttä lisäjarruvalo- ja kuraläppämääräysten kanssa, 2cv-olli kertoi hauskoja esimerkkejä noista jossain toisessa keskustelussa. Muualla eu:ssa saa näitä käyttää. Suomessakin saa myydä ja asentaa muttei käyttää tieliikenteessä... :!:

Turvallisuus paranisi mielestäni vaikka kaikilla olisi muutossarjat keulilla, kunhan ne on asiallisesti suunnattu ja kuskilla on älyä käyttää valojen korkeudensäätönamiskaa jos jousituksettomassa (rautajousi) autossa lastaa kontin täyteen tavaraa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 22.01.2011 20:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kooma kirjoitti:
Turvallisuus paranisi mielestäni vaikka kaikilla olisi muutossarjat keulilla, kunhan ne on asiallisesti suunnattu ja kuskilla on älyä käyttää valojen korkeudensäätönamiskaa jos jousituksettomassa (rautajousi) autossa lastaa kontin täyteen tavaraa.
No vähintään se olisi syytä jokaisen muutossarjan asentajan tehdä, että kurkkaa suuntauspömpelin läpi valokuviota sarjan asentamisen jälkeen. Jos ei itseltä tai kavereilta pömpeliä löydy, niin katsastusasemalta löytyy kyllä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 23.01.2011 09:29 

Viestit: 327
Kooma kirjoitti:
xantiano kirjoitti:
Ja edelleen olet sitä mieltä, että vaatimukset automaattisesta tasonsäädöstä, ajovalojen pesimistä ja valmistajan hankkimasta hyväksynnästä xenoneille ovat pelkkää virkamiesten keksimää puppua & potaskaa :?: :o :!: Johonkin järkisyyhyn nuo vaatimukset perustuvat eivätkä pelkkään haluun hillitä itsekkäitä näpertelijöitä.


En ole mielestäni missään noin sanonut. Xantiassa on nuo kaksi ensimmäistä vakiona.

Mutta niistä järkisyistä en olisi niin varma kun miettii tätä menneisyyttä lisäjarruvalo- ja kuraläppämääräysten kanssa, 2cv-olli kertoi hauskoja esimerkkejä noista jossain toisessa keskustelussa. Muualla eu:ssa saa näitä käyttää. Suomessakin saa myydä ja asentaa muttei käyttää tieliikenteessä... :!: quote]

Xantian tasonsäätö ei kelpaa xenoneiden säädöksi. Valopesurit on ajan kanssa todettu suomessa toimimattomiksi. Mielestäni xenon näpräily on nyt jo nähtävissä turvallisuutta vähentävänä tekijänä sillä niillä on ikävä taipumus häikäistä muita tiellä liikkujia :roll:



[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Ajovalopolttimoista
ViestiLähetetty: 23.01.2011 12:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
xantiano kirjoitti:

Xantian tasonsäätö ei kelpaa xenoneiden säädöksi. Valopesurit on ajan kanssa todettu suomessa toimimattomiksi. Mielestäni xenon näpräily on nyt jo nähtävissä turvallisuutta vähentävänä tekijänä sillä niillä on ikävä taipumus häikäistä muita tiellä liikkujia :roll:


Lain silmissä ei, käytännössä toimii yhtä hyvin mitä tehdasxenoneiden korkeudensäätö. Eivät nekään ehdi jokaiseen heittoon mukaan vaan häikäisevät kyllä kun auton perä heilahtaa alas. Huvittavaa on että esim c5 linssixenoneissa pitää olla umpiossa korkeudensäätö kun eivät lainsäätäjät ja pykälänviilaajat ymmärrä sellaisen tilanteen päälle että auto pysyy jousituksensa ansiosta aina oikeassa asennossa. Kuulin myös tapauksesta missä muistaakseni maahantuontikatsastuksessa oli alettu jousituksella varustetusta autosta valittamaan että tässä ei ole valojen korkeudensäätöä!

Mielipiteitä on monia, en meinaa enempää tästä väkisin vääntää.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 93 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: pvalila ja 10 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: