Cikatti kirjoitti:
Kysymys: Miksi te Xantia-kuskit että ota sitä öljytikun ohjuriputkea irti ja lyhennä sitä parilla tuumalla reilusti. Sen jälkeen ei enää koskaan pukkaa öljyt ulos vaikka kuin jäätyis huohotus. Kun putki on pinnan alapuolella niin on täysin luonnollista että paine ruuttaa sen ylimääräisen puoli litraa pannuhuoneeseen ja siivo on hirveä ja sisällä käryää.
Minulla on eri vehkeistä kokemusta joissa on huohotus jäätynyt ja koskaan ikinä ei ole sullonut öljyjä ulos koska tikkuohjuri EI ole öljypinnan alapuolella.
Tutkin tuota öljytikun lyhentämistä. näytti olevan niin pirullisen paljon purettavaa ennenkuin pääsee öljytikun juureen aukaisemaan että taitaa jäädä tällä kertaa tekemättä.
Ajomies kirjoitti:
1.8 8V. Xanttu pisti öölit syssymällä pihalle. Tyhjensin kaikki letkut ja venttiilikopan kammion sössöstä. Pisti kohta uudelleen. Tyhjensin kaikki vesi-öljyseoksesta ja asensin pahvin syylärin taakse, ettei viima jäähdytä konetta. Pisti öljyt taasen kohta pakkasten kiristyttyä pihalle. Vaihdoin uudet ralliöljyt ja tyhjensin letkut sössöstä. Pari viikkoa ajoa ja oksensi öljyä ulos.
Näinhän siinä käy, että lämpöeristetty huohotinletkuhässäkkä jäätää kostean huohotinhöyryn ja paine nousee konessa niin korkeaksi että joko öötikku, tai kuin tässä tapauksessa, öljynlisäyskorkista alkaa pursuamaan öljyt ulos kun tikku on uusi ja tiukka. Se lämmitysvastus huohotinletkusta pitäisi tunkea suunnitteliansa sinne, sillä ei ole muuta merkitystä kuin että juuri sille kohdalle ei kostea ilma jäädy.
Itse laitoin sellaista lämmönkestävästä vaahtomuovi vesiputkieristeestä suojat kaikkiin letkuihin,leikkasin työtasomatosta viimasuojaksi palasen jonka asensin puskirin sisäpuolelle nippusiteillä,lisäksi leikkasin pahvin moottorin ja syylärin väliin,eli nyt on kaikki paikat suojattu ja tukittu. lämmintä piisaa.
Oliko sulla huohotinletkut suojattuna?