Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 25.01.2011 11:24 

Viestit: 2699
Miten moisen olette tehneet?
Yläkautta, alakautta vaiko edestä?
Mitä huomioitavaa?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 25.01.2011 12:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Yläkautta työskennellen, vain startin irroittamalla.

Kuulemma vaatii imusarjan irroituksen, mutta tuota en ole tiennyt, joten olen jättänyt irroittamatta...

Ahdasta kyllä on, mutta silti ihan "tavallisilla" työkaluilla on selvitty.

Muistaakseni sitten startti mahtui poistumaan laturin alta etukulman kautta puskurin alta ulos, kun sitä tilaa siellä pannuhuoneessa ei ihan isosti ollut, mutta kuitenkin tämä onnistui käyntiinlähtemättömästä ala-asennossa olevasta GTi:stä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 25.01.2011 13:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Imusarjan irroitus koskee kaiketi vain 16Valvea. Ainoa paha paikka on taustaraudan irroitus ja takaisinlaitto. Muista laittaa hydrauliputken kiinnike takaisin, se kun samalla pultilla kuin se rauta. Jos sen jättää irti, niin särkyy paineputki myöhemmin. Olisi se vaihto tosin paljon helpompi, jos sen imusarjan ottaisi pois edestä.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 25.01.2011 20:50 

Viestit: 2699
Tämä on siis BX 19 TRJ Break -91. Eli 8-venttiilinen moottori DKZ.

Ootte te kyllä ihme veikkoja. Hattua nostan. Kun sitä konehuonetta olen sillä silmällä sihdannut, niin jotenkuten sieltä imusarjan alta sen vasemmalta puolelta pikkuisen solenoidin päätä jostakin välistä näkyy. Startin kiinnityspulteista yhden kanta on juuri sen kytkimen irroitusvivun takana. Ja sitä rataa.

Oikealta puolelta en starttia oikeastaan hahmottanut lainkaan sieltä letkujen joukosta. Miten ihmeessä sieltä väleistä voi jotain irroitella? Ei jummarra?

Eipä silti. "Kyllä maailma pieni olisi, jos mä kaikki maailman asiat tietäisin", sanoi Alagrundin Franssi. Kerran maakrapuja oli Franssin paatin kyydissä, kun hän ajeli Merikarvian edustan tunnetusti kivikkoisilla väylillä. "Mistä sä kaikki kivet täällä tiedät", ihmetteli eräs. "Emmä niitä tiedäkään", vastasi Franssi. "Mä tiedän vaan joitain sellasia paikkoja, missä niitä ei ole", vastasi Franssi.

Mutta... Entäs jos ottaisi jäähdyttäjän ja puhaltimen pois. Sehän ei iso homma ole. Eikös siitä jo tule huomattavasti paremmat näkymät startille? Noihin moottoriin liittyviin vekkaisiin en innokas ole koskemaan, mutta jäähdyttäjän kanssa katsoisin kyllä pärjääväni. Niin nooh, moottorissahan se starttikin on kiinni, ei kuitenkaan mahdoton nakki meikäläisellekään.

Siis imusarja vai syyläri? Vai onko sittenkin nieltävä se karvaampi kalkki ja vietävä auto reerausverstaalle?



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 25.01.2011 22:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Auttaahan se syylärin poisto tietenkin, imusarja taitaa auttaa enemmän. Huohotinletkut ainakin joutuu irroittamaan öljypohjan päästä, sitten pääsee niihin takaraudan pultteihin käsiksi. Jostain välistä sai sen paksun sähköpiuhankin irti solenoidilta, taisi joutua poistamaan öljyntäyttösuppilon. Samalla sen huohotinletkun saa kokonaan pois tieltä. Ei siinä kuitenkaan ihan mahdottomasti joutunut askartelemaan, vaikkei se hauskaa ollutkaan. Varsinkin kun vaihdon tekee turhaan, niin kuin minä tein. Huomasin sitten kasatessani, että akunkenkä olikin murtunut.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 26.01.2011 10:52 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Kyllä se sieltä tulee,kun purat niinkuin avpx kertoi ei sitä jäähdytintä tarvitse pois ottaa peili hyvä apu johtojen irroituksessa ja se kytkimen vipu pois,jätä suosiolla se tukirauta pois mitä se sillä tekee ja säästää hermoja... ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 26.01.2011 19:26 

Viestit: 11
Itse otin imusarjan irti niin pääsee vähemmällä synnin tekemisellä : ) Auto oli 19 TZI.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 04.03.2011 23:43 

Viestit: 2699
Syy, miksi tätä kyselin: Startti oli muutaman kerran hengetön autoa käynnistäessäni. Sama vika ilmeni kahdessa eri autossa samoihin aikoihin. Toisessa muutaman kerran ja toisessa kerran.
Toista kuukautta nyt kulunut, eikä tuota häikkää ole enää ilmennyt. Josko kuitenkin virtalukon pohjan huono kunto olisi syypää? Kunhan se kauan kaivattu kesä tulee, tutkin asian. Kerron sitten. Eihän siihen enää pitkälti olekaan, ensikuun jälkeenhän on jo toukokuu.
Ja sen starttimoottorin saa kuulemma oikean kautta alhaalta pois. Moottoriöljyn täyttöletku vain täytyy alapäästä irroittaa ja siirtää sivuun. Näin korjaamolla asia todettiin. Uskon siihen.
Joskushan käynnistysmoottorikin huoltoa tarvitsee, toisella autolla ajettu yli 300 tkm ja toisella pikkuisen alle. Joku tähän saattaa kertoa, että 500 tkm ajettu, eikä starttiin koskettu. Se on sitten vaan mennyt pidempään.
Tai pitäisikö kirjoittaa miljoonista metreistä, kuten nykyisin näyttää tapana olevan? :o Hienoa varmaan ja viisasta, mutta oudolta tuntuu se.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 05.03.2011 06:06 

Viestit: 2699
Oohoh! :shock: Kukas toin miljoonan siitä megasta väänsi? Kuva Onneksi sitä ei tavallisessa puheessa paljon käytössä ole.



Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 05.03.2011 10:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
r_a_n_u kirjoitti:
Tai pitäisikö kirjoittaa miljoonista metreistä, kuten nykyisin näyttää tapana olevan? :o Hienoa varmaan ja viisasta, mutta oudolta tuntuu se.
Joskus sekin idea, että maapallo kiertää aurinkoa, eikä toisinpäin, on varmasti tuntunut oudolta... :roll:
Startti on tullut irroiteltua vain 1-piste-TZI:stä, joten ei itse aiheesta sen enempää. ;)



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: bx 19 monipisteruisku, miten starttiin käsiksi?
ViestiLähetetty: 05.03.2011 12:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Eikös tuossa ole sama imusarja kuin 1.6 GTI:ssä? Ei sen irroitus mikään mahdoton temppu ainakaan siinä muistaakseni ollut, ja samalla sai vaihdettua imusarjan tiivisteen. Toki se tiiviste voi sinulla olla vielä ihan priima, mutta omani oli aika surkean näköinen jo 240tkm/19v iässä. Lisäksi sai moottoria hieman puhdistettua sieltä imusarjan alta. Harmittaa kun en tullut vaihtaneeksi sitä aikaisemmin, turhaan etsin käyntihäiriöiden aiheuttajaa kuukausitolkulla, tuolla korjaantui kaikki.

Starttiin en silloin koskenut, mutta muistaakseni se olisi tosiaan ollut siinä aika hyvin tarjolla.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: