r_a_n_u kirjoitti:
BX19 TZI Break -92
Hammastangon oikea suojakumi rikki. Vaihdettiin ja ajoin noin 20 tkm. Sen jälkeen auto seisoi noin vuoden. Nyt otin auton käyttöön ja ajoin katsastukseen. Taas sama kumi riekaleina ja öljyinen.
Vaihtotyö teetettävä korjaamolla. Siksi kysyn:
1. Minkälainen homma koko raidetangon ja ohjausventtiilin vaihto?
2. Onko samanlainen 16 ja 19 Bekseissä?
3. Vuosimallieroja? Tämä siksi, kun niitä on muutama puretuista autoista.
4. Tarviiko etukelkkaa pudottaa?
5. Entä ohjausakselia nostaa, vai riittääkö rättinivelen pulttien avaus?
6. Muuta huomioitavaa?
Tänään se tehtiin.
1. Muutama tunti kaikkineen.
2. On. 16 TRS -89:n paketti laitettiin tähän 19 TZI -92:een.
3. Ei ainakaan näissä.
4. Tarvii. Ei mahdu koko paketti, hammastanko+tehostaja+ohjausventtiili, muuten tulemaan pois. Vasemmalta, eli kuskin puolelta, vaihto tehtiin.
5. Koska etukelkkaa joutuu pudottamaan, niin siitä tulee tilaa.
6. - Turvaventtiilin kiinnitys auki, jolloin kelkan pudotus ei käy niin paljon hydrauliputkien päälle.
- Jarruputkia ei tarvitse avata.
- Ohjauskulmien säätö
Sitten yksi kysymys: Miksi ohjausventtiilin akselissa on vastakkaisilla puolilla viisteet. Ne ovat siten, että toinen viiste on akselin koko näkyvällä osalla ja toinen vain päästä ohjausakselin kiinnityspultin koloon saakka?