|
Kirjoittaja |
Viesti |
rmattila
|
Viestin otsikko: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 30.01.2011 23:54 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Kerran jo pääsin kokonaan dieselkalustoon, mutta tuli kesällä hommattua tuo vara-vani, jossa toistaiseksi bensakone.. Joka ei enää lähde käyntiin, kun ei saa tulpille kunnon kipinää. Tulpat ja tulpanjohdot vaihdettu, ja virranjakajan kannen&pyörijän vaihtoa yritetty. Meni viikonloppu tuloksettomassa taistelussa pääkaupunkiseudun varaosamyyjien kanssa: eilen kävin yhden reissun Hessussa ja kaksi reissua Motonetissa hakemassa virranjakajan kantta, ja tänään toiset kaksi sunnuntaiaukiolevassa Biltemassa hakemassa pyörijää. Ei vaan onnistu millään yhteensopivan parin löytäminen. Boschin jakaja korvamallisella kannen kiinnityksellä (siis ruuvit, ei klipsut) kysymyksessä. Kannen kun vihdoin sai paikalleen sopivan (Motonetin osa 10-4578), niin mukamas sopivan pyörijän (Motonetin osa 10-4715, Bilteman osa 55273) käsivarsi tuntuu olevan liian lyhyt paikkaansa: jää toista milliä rakoa, eikä sytytysjännite kulje yli. Mittailin vanhaa ja uutta kantta, ja uudessa tosiaan terminaalit ovat toista milliä kauempana toisistaan kuin vanhassa, jossa ne puolestaan ovat muuten vaan huonossa kunnossa.
Kuinkakohan iso rako pyörijän ja kannen kontaktin väliin pitäisi oikeilla osilla jäädä? Eli oliskohan kipinänpuutteen perussyy sittenkin esim. puolassa? Puolalta virranjakajan kanteen tulevan johdon päästä kipinä kyllä näyttää hyppäävän isonkin raon yli. Vai kannattaako vielä yrittää arkiaikana paremmista putiikeista hankkia varmasti samoilla mitoilla tehtyä pyörrin-kansi-paria?
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 01:00 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Oikean raon kokoa en muista, mutta taisi olla toissakesänä, kun ruiskulliseen BX 16:een ostin virranjakajan kannen ja pyörijän + tulpanjohdot Auto-Artikkelista. Sieltä kannattaa vielä kysyä. Oikean mittaisia tulpanjohtoja ei tainnut sillä kertaa löytyä, mutta löytyi sellaiset, mitkä istuivat ihan kivasti, kun virranjakajan kantta pyöräytti puoli kierrosta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 01:08 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Kyllä pyörijä ja kansi tulisi olla samaa sarjaa, noissa halvoissa on se paskamainen puoli kun nuo kaksi osaa myydään erikseen  . Kalliimmassa eli esim Valeo onkin sitten molemmat osat samassa paketissa, tosin hintaakin on silloin noin 30e, tai vähän ylikin..
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 10:19 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Kipinä ei riipu pyörtimen ja terminaalien pienistä eroista. Syy on muualla. Tulpanjohdot, syttyboxi (jakajan kupeessa, tai rintapellissä? Maadoitukset? Kondensaattorin kunto. Vanhan pyörtimen sisäinen vastus poikki? Alipainesäätimen kunto? Tuskin kantta tarvitsee käännellä, laittaa johdot vain sopiviin piippuihin. Sytytysjärjestys sekoaa tässä kyllä helposti. Yksi konsti: 1-syl tulppa pois (kytk.puoleinen), pyöritetään konetta, kunnes rupeaa ilmaa tulla tulpanreiästä, kun se loppuu, on mäntä kutakuinkin ylhäällä. Nyt pitäisi pyörtimen osoittaa siihen piippuun, mistä johto tuolle sylinterille, tai siitä piipusta johto tuohon pyttyyn. Koska yleensä jakajan kansi sopii vain yhteen asentoon. Loput johdot sytytysjärjestyksen mukaan. (1-3-4-2?) Varsinainen ajoitus esim strobon avulla, vauhtipyörässä on merkit. Kipinän pitäisi loikata silloin, kun pyörrin on juuri tullut ao. piipun navan kohdalle, tällöin isoillakin kierroksilla valokaari palaa koko sen ajan, kuin pyörtimen kontakti liikkuu navan kohdilla.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 13:15 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Kävin Artikkelista kannen, pyörijän ja sytty-yksikön. Vielä mietin, että voisiko puolassa olla jotain sellaista vikaa, joka yllä kuvattua käytöstä selittäisi..? Oirehdinta alkoi syksyllä ensin kosteina aamuina pitkänä vieterinä. Lähti kuitenkin aina käyntiin saatuaan lämpöpuhaltimelta vähän apuja virranjakajan suunnille. Sitten pikku hiljaa paheni, kunnes viikko sitten yhtenä aamuna enää vain vähän lupasi. Lauantaina otin virranjakajan kannen auki ja huomasin, että se ja pyörrin olivat todella huonossa kunnossa. Kuvittelin vian hoituvan vaihtamalla nopeasti uudet osat, mutta homma osoittautuikin odotettua mutkikkaammaksi. Viikonlopun virityksillä (pyörtimen varren venyttämistä, akselireiän muotoilua jne.) sain systeemin siihen tilaan, että tulpat antoivat paineettomassa tilassa suht hyvän näköistä kipinää, ja silloin tällöin startatessa pientä lupailua oli, mutta käymään ei jaksanut lähteä. Ajattelin ehtoolla jatkaa pistämällä ensin uuden kansi/pyörrin-parin paikalleen ja katsomalla auttaako se, mutta jos ei auta niin pitää sitten varmaan seuraavaksi alkaa ihmetellä sytytysyksikön ja puolan toimintaa. (Ja sitten hommata pikapuoliin jostain se XUD7/9 tuohon keulille.  )
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 13:56 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
rmattila kirjoitti: Kävin Artikkelista kannen, pyörijän ja sytty-yksikön. Vielä mietin, että voisiko puolassa olla jotain sellaista vikaa, joka yllä kuvattua käytöstä selittäisi..? Mitenhän käämioikosulku puolassa käyttäytyisi? Luulisi pienen vastuksen yli hyppäävän (kipinän kokeilu puolan johdosta), mutta palotilassa olevassa tulpassa asti toiminta ehkä heikompaa? Ihan vaan arvailua, ei mitään kokemusta tai edes tietoa asiasta.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 14:25 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
ealab kirjoitti: Kipinä ei riipu pyörtimen ja terminaalien pienistä eroista. Syy on muualla. Tulpanjohdot... Niin, missäs kunnossa nuo ovat? Normaali käyttöikä on 100-150tkm tai 10v. Ja PSAn puolat ovat kanssa kulutustavaraa, kipinä heikkenee ajan mittaan.
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 14:27 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
zX-files kirjoitti: ealab kirjoitti: Kipinä ei riipu pyörtimen ja terminaalien pienistä eroista. Syy on muualla. Tulpanjohdot... Niin, missäs kunnossa nuo ovat? Normaali käyttöikä on 100-150tkm tai 10v. Ja PSAn puolat ovat kanssa kulutustavaraa, kipinä heikkenee ajan mittaan. Tulpat ja tulpanjohdot tuli vaihdettua heti remontin alussa. Puolan kimppuun pitää varmaan seuraavaksi käydä, jos ei uusi kansi ja pyörrin tuo ratkaisua.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 14:38 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
rmattila kirjoitti: Tulpat ja tulpanjohdot tuli vaihdettua heti remontin alussa. Ovathan tulpanjohdot Bougicordit, eivätkä High Levelit tms? Tarvikejohdoilla Xantia hukkasi tehokkaasti kipinöitä, mutta samanhintaisten Bougicordien läpi kaikki kipinät löysivät tiensä tulpille asti.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 15:10 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
Fiksu mittaisi johdon vastuksen sekä kurkkaisi hintalappuun eikä maksaisi sokeasti puskakoorttien hintaa... Nimimerkillä kolmen eri merkin toimivat johdot PSAn kulkimissa eikä yhdetkään ole Bougicordin tarvikkeet. Eikä moottorissa Yaccoa...
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 17:19 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Fiksu mittaisi johdon vastuksen sekä kurkkaisi hintalappuun eikä maksaisi sokeasti puskakoorttien hintaa... Mutta kun ne Bougicordit maksavat saman kuin halvat pilipalijohdot tavallisessa varaosakaupassa, eikä niitä tarvi mitata mitenkään, niin miksi suotta tekisi asian vaikeammin?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 18:45 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Uusi kansi ja pyörijä paikallaan, ja lisäksi sytty-yksikkö vaihdettu, mutta edelleen ei pientä lupailua kummempaa. Aloin katsella puolan tienoita vaihtomielessä, niin huomasin, että puolalta tulevasta heikkovirtaterminaalista lähtee yksi koditon johto: sytytysyksiköltä tulee yksi vihreä ja kaksi harmaata puolan terminaalin alimpiin paikkoihin, mutta näiden lisäksi puolalta lähtee vielä yksi vihreä johto, joka n. 15 cm päässä päättyy irti olevaan liittimeen. Mikäs johto tämä mahtaa olla? 
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
zX-files
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 18:49 |
Viestit: 2929 Paikkakunta: Varsinainen Suomi
|
laakeri kirjoitti: Mutta kun ne Bougicordit maksavat saman kuin halvat pilipalijohdot tavallisessa varaosakaupassa Siinä tapauksessa ko kaupan hinnoittelu ei ole tavallinen, eli myyvät selvästi erilaisella katerakenteella 
Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 31.01.2011 20:07 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Oliskohan ollut kierroslukumittaria (jota tässä autossa ei ole) varten se irtopiuha.
Joka tapauksessa: uusi puola ja VRUMMMM! Heti starttasi ja puhtaasti käy. (Oli muuten varsinainen autogynekologian approbatur sen puolan alemman kiinnitysmutterin takaisin ährääminen.)
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 01.02.2011 01:54 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Ja vaikka vika tulikin selville, niin kuin oli puhetta tulpanjohdoistakin, niin alle 5 kohmia pitää olla aina vastus, kun on alle metrin johtoja, ja tämä pitää nimenomaan mitata varsinkin uusista johdoista aina ! Oskilloskooppi olis kiva näissä hommissa näkis heti missä vika, kun valitettavan usein vika on niissä uusissa osissa  .
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 01.02.2011 03:05 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
..mitä jäi käteen?! Ainakin näyttää siltä että parisuhde Otan osaa!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 01.02.2011 08:32 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
zX-files kirjoitti: Olisi meinaan kannattanut olla jotain käsien suojana, muutakin kuin kullan kultaa  Ei usein tule työjarrut käsissä töistä mitään. Xantian (16V) mappiakin vaihdellessa otin suosiolla käsineet pois, että oli riittävä tuntuma osiin ja työkaluihin. Aika tehokkaasti jo -10..-15-asteinenkin moottori tietty jäähdyttää käden selkämystä, mutta ei siitä hommasta olisi käsineet kädessä tullut mitään. Helpompiin osuuksiin sitten taas ohkaset käsineet käteen toki. Kuvanmukaisiksi kädet saa lähinnä terävien pellinreunojen läheisyydessä työskennellessä, esim. kädet oven sisässä. Vahvaa myrkkyä on ollut kyllä BX:ssä jossain kun on sormuskin noin kellastunut... 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xaateri
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 01.02.2011 14:58 |
Viestit: 140
|
Uutta virtaa
Oli tuossa BX16 projeti taannoin.
Puolan vaihto pelasti lopulta paalaukselta.
Merkitön huolto oli viisauttaan vaihtanut puolan. Tilalle hankittu vastaavakaan ei auttanut. Toisella ei oikein käynnistynyt ja toisella käynnistyi heti muttei kestänyt kaasua vaan sammahti.
Ratkaisuksi löytyi lopulta kokonaan uusi puola. Sellainen perinteisen muuntajan näköinen jolle rintapeltiin piti etsiä uusi kiinnityspaikka. Mutta kyllä kannatti - käynnistyy ja kukkuu kuin uutena.
|
|
|
|
 |
rmattila
|
Viestin otsikko: Re: BX 16: virranjakajan kansi ja pyörijä Lähetetty: 01.02.2011 15:25 |
Viestit: 852 Paikkakunta: VT 2
|
Vähän mietitytti, kun eilen Artikkelista osia hakiessani kysyin myös puolaa. Ei ollut hyllyssä, mutta arvio oli, että turha sitä olisi vaihtaakaan, kun puolan viat olisivat todennäköisesti vieneet kipinän saman tien kokonaan, eikä näissä kuulemma ole puolavikoja ollut. Poikkesin kumminkin ohi ajaessani Motonetista hakemassa viimeisen hyllystä löytyneen puolan (10-1045; 22,50 eur), ja hyvä niin.
Puolanvaihto olisi ollut aika lailla helpompi operaatio, jos olisi malttanut ottaa starttimoottorin edestä pois, mutta kävi se noinkin (apuvälineinä mm. teleskooppimagneetti, magneettihylsy 20 cm varren päässä, hammaslääkärinpeili, otsalamppu ja pätkä pilkkisiimaa..) Loppunäytöksenä vielä öljynvaihto, kun oli viikonlopun ähertelyissä tullut starttailtua kylmää konetta automaattiryyppy päällä sen verran ahkerasti, että öljyssä oli aika lailla bensaa seassa.
Niin juu, ja ihan kaikki kuvan kraapaleet eivät sentään tulleet puheena olleesta rempasta, osa menee talon ilmanvaihtokoneen LTO-kennon pyörityshihnan vaihdon piikkiin - siinä niitä teräviä pellinreunoja piisasi. Beksässä riesana oli lähinnä imuilmaputken nysän terävä reuna virranjakajan kantta vaihtaessa (kansi kävi varmaan 20 kertaa auki pyörijän mittoja ihmetellessä) ja öljyntäyttöhässäkän kiinnitysruuvi puolan kanssa ährätessä. Ei oikein ollut varaa pistää hanskoja, kun jokainen tuntoaistimus oli tarpeen varsinkin tuota puolan alamutteria paikoilleen asentaessa.
Mitä pahempi paikka, sitä pitempi jenka. http://mattila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/ http://alstuttu.org/
|
|
|
|
 |
|
|