Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 2/3 [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: autokanta vain vanhenee
ViestiLähetetty: 05.02.2011 20:19 
Käyttäjän avatar

Xari kirjoitti:
Itse aion aikakin sijoittaa nuo autorahat kelvolliseen autotalliin, on sitten ainakin paikka jossa noita ikäloppuja voi elvyttää ajokuntoon patongin tekniikkasivujen ohjeilla :lol:

30m2 talli on 30m2 talli vielä 30 vuoden päästäkin, 30t€ auto on......

Hyvään autotalliin/verstaaseen kannattaa aina sijoittaa. Kiinteistön hinnathan tuppavat nousta, ja tee-se-itse-remonteilla säästää tallin hinnan takaisin jo vuosikymmenessä.

Olisko tässä yleisöosaston kirjoituksessa ko. aiheen jatkona jotain perää.... :?:
Lainaa:
kyllähän keski-ikä nousee kun rekistereissä roikkuu jo ajat sitten kierrätettyjä autoja.
tilasin trafilta listan ja siellä oli edelleen pari kärryä jotka ovat jo kierrätetty uusiksi autoiksi.
listoilta ei saa niitä pois ilman romutustodistusta. sielläpähän roikkuvat siihen saakka kun joskus sadan vuoden päästä suomen autokanta on 40v vanhaa

Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.02.2011 21:20 
Käyttäjän avatar

Xari kirjoitti:
Mut jos vanheneminen huolettaa niin miksi et Eskere vaihda autojasi uusiin, sillä se keski-ikä kohenee :mrgreen:

Toisessa ketjussa:
Lainaa:
Hö, eikö tuo pitäisi jo paalata, kun täälläkin ollaan niin huolestuneita suomen vanhasta autokannasta ja kehotetaan harrastajia ostamaan uusia autoja

Huolissaan näistä autoilu- ja liikenneasiosta ovat virkansa puolesta eduskunta, virkamiehet, poliisi, lehdistö, autonmyyjät, yms tahot.

Itse en ole ollut huolissani autokannan vanhenemisesta, enkä ole ketään vaatinut uusia autoja ostamaan. Eihän oma kalustonikaan kovin uutta ole (yli 300tkm mittarissa c5:ssakin) Olen vain nostanut keskusteluun faktoja, joita tiedoitusvälineet ovat uutisoineet. Julkisten tiedotusvälineiden referointi ei ole sama asia kuin keskustelun avaajan kanta asiaan.
Keskustelun viriämiseksi on asioita hiukan korostettava, joskus jopa pilke silmäkulmassa, jotta saadaan runsasta mielipiteiden vaihtoa aikaiseksi. Erilaiset mielipiteet antavat meille kaikille uusia näkökulmia asioiden pohtimiseen. :)

Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.02.2011 22:50 
Kami kirjoitti:
"Palkat nousseet 50%" :x :?
...viime vuonnakin tuli ruhtinaalliset 30 € korotusta.... :-(

No se on paljon enemmän kuin mun 17,42 e korotus :lol:

ViestiLähetetty: 06.02.2011 00:13 
Käyttäjän avatar

Itse olen vain kaksi kertaa hankkinut alle 10 vuotiaan auton, ja niistäkin toinen tuli ostettua varaosiksi vielä vanhemmalle projektille ;) . Ajanut olen itse omistamalla autolla, joka on ollut alle 10v. puolisen vuotta ja 5 tkm, eli kun ostin se oli 9,5v, eli sen ekan kesän se oli alle 10v :lol: . Nyt se seisoo tallissa, on kesäisin joskus aina ajossa.

Nykyisin olen siirtynyt takaisin vanhempaan kalustoon, jopa talviajossa, eli -86 vuosimallin CX on talviautona, ja tällä hetkellä kilsoja mittarissa taitaa olla jotain 590 tkm? Ja olen nauttinut tuosta paluusta vanhempaan kalustoon kovasti :D . Kyllä mä 3 kpl XM:iä yhä omistan, ja niistä ainakin yhdella meinaan vielä ajaa talvellakin, mutta sen uudempaa kalustoa tuskin tulen ihann helppolla hankkimaan..... Minkä hankkii CX:n tai XM:n tilalle? ei ole mitään kelvollista kohtuulliseen hintaan olemassa...

Pöytälaatikkoautoja mulla on tällä hetkellä 3 kpl, eli autoja joista on jäljellä vain paperit, no toisin yhdestä on vielä rekisterikilvetkin, mutta tosiaan nykyisin kun purat auton, niin se jää rekisteriin, ja kilpiäkään ei ole tietenkään pakko palauttaa, osa vakuutusyhtiöistä tosin huhujen mukaan perii pientä vuotuista maksua, jos ne kilvet haluaa pitää pöytälaatikossa? Kilvet saa palauttaa maksutta, mutta autohan jää yhä kummitelemaan rekisteriin, ilman romutustodistusta.

Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2011 00:15 
ZX -93 on pihan uusin auto :D

ViestiLähetetty: 06.02.2011 09:58 

Uusien ja käytettyjen autojen markkinoihin vaikuttaa suuren ikäluokan eläköityminen. Yhä suurempi joukko pääsee eläkkeelle, tulojen laskiessa. Tämän joukon elintason säilymisestä ei kanneta huolta, pitää olla paljon varakkaampi, saadakseen "ylisuuria eläkkeitä". Ostele siinä sitten uusia autoja saadakseen käyttää uutta "luomubensaa". Joka tietenkin saa aikaan vain paikallista ilmanpuhdistumista.

Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2011 13:12 

eskere kirjoitti:
Olisko tässä yleisöosaston kirjoituksessa ko. aiheen jatkona jotain perää.... :?:
Lainaa:
kyllähän keski-ikä nousee kun rekistereissä roikkuu jo ajat sitten kierrätettyjä autoja.
tilasin trafilta listan ja siellä oli edelleen pari kärryä jotka ovat jo kierrätetty uusiksi autoiksi.
listoilta ei saa niitä pois ilman romutustodistusta. sielläpähän roikkuvat siihen saakka kun joskus sadan vuoden päästä suomen autokanta on 40v vanhaa

Ei, ainakin minun tietääkseni vain liikennekäytössä olevat autot on mukana laskuissa, syksyllä voidaan sitten taas uutisoida kuinka autokanta on uudistunut kun kesäautot poistuu ajosta ja keski-ikä laskee :mrgreen:

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 06.02.2011 13:47 
Käyttäjän avatar

tuossahan on tuo "epäkohta", että voidaan ilmoittaa liikennekäytössä olevat, joka siis muuttuu koko-ajan, rekisterissä olevat, näitä on paaljon enemmän, ja sitten "kirjoissa ja kansissa" olevat, eli kulkineet, joista kilvet on palautettu, mutta ei romutettu 8-) :geek:

CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 08:54 

eskere kirjoitti:
Miksei kansalaiset osta uusia autoja tarpeeksi, jotta autokanta alkaisi uudistua?

Siksi eivät kansalaiset osta uusia, kun ne ovat liian kalliita.

Minä kyllä ostaisin uuden auton, jos olisi varaa hankkia se käteisellä velatta. Silloin toisen Xantian voisin jättää talliin "youngtimer-harrasteautoksi". En halua ostaa autoa, jonka hinnasta suurimman osan joutuisi maksamaan velkarahalla. Onneksi kuitenkin monet niin tekevät, jotta meille muille "köyhille" jää käytettyjä autoja ihan valittavaksi asti. 8-)

Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 10:15 

Kestotesteissä ilmenee vallan hyvin, että auton arvon aleneminen on samaa luokaa kuin muut autoilun kulut yhteensä. Minusta se on aika paljon rahaa. Uusissa autoissa saa kaikenlaista mukavaa mutta vaadittavaa hintaa en halua maksaa. Minä säästän omaa eläkettäni varten eli jään pois työelämästä sitten kun minusta siltä tuntuu. Kaikkinainen kuluttamiseni on harkinnan alla mukaanlukien tai erityisesti mainiten autoilu.

[*]Xantia turboD vm 97 485 000km R.I.M[*]
Xantia hdi vm 2000 243 000 km
Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 10:46 
Käyttäjän avatar

Sopivan ikäisen kulkineen kun ostaa, niin siinähän arvonalenema on suorastaan negatiivinen! Edelleen kyllä elämäni paras autokauppa on joku vuosi sitten tapahtunut ZX:n ostaminen, kun emännän ZX tarvitsi ehjää bensapumppua. Kympin maksoin, hakukuluja ei mahdottomasti tullut, kun emännän kilpailureissun yhteydessä koukattiin vähän kauempaa vaan. Ensitöiksi purkasin ostoksen tankista yli 10 litraa bensaa käyttööni ja irrotin sen bensapumpun, jonka takia ostos oli tehty. Tämän jälkeen alkoi ZX:n osamyynti. ZX:lle olikin siis tapahtunut vahva arvonnousema :D

Veikkaan, että jos tuosta olisi palaneen kansipahvin vaihtanut (koko remontti alle satasen), jonka takia tuo myynnissä oli, niin eiköhän tuosta olisi vielä useammankin vuoden päästä omansa saanut pois... vanhoilla ranskanrapeilla autoilukustannukset pysyvät mukavasti kurissa :roll:

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 12:13 

Jeps. Auton ostohinta oli alle kk palkan ja kun sillä ajaa 200 000 km niin pääomakustannukset eivät ole kovinkaan huimaavat. Lisäksi pitää ottaa huomioon mukavuus yms tekijät.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 13:17 

Xantiasta piti 5 vuotta sitten kyllä maksaa ihan rahaakin mutta kun ilmastointi oli ehdoton vaatimus niin vanhemmista ja halvemmista ei juuri ollut vaihtoehdoksi, siltikin halvalla pääsee.

Työmaalla saa katsella kavereita jotka maksaa 5000€ vuodessa autosta josta putoaa arvo 5000€ vuodessa :lol:

Ja yksi syy lisää miksi en osta uutta autoa :evil:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bstht22snsm4

Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 14:56 
Käyttäjän avatar

Totta joo, että ihan hirveä (prosentteina laskien) on se pääoma, joka on Xantiassakin kadonnut jonnekin - mutta onhan sillä rahalla vastineeksi tullut yli 5 vuotta ja toistasataatuhatta kohtuuhuoletonta kilometriä - töihin on toistaiseksi päässyt joka päivä ja keli mikä tahansa...

Mutta edullisempaa varmasti, kuin uuden osto ja kiva on välillä vähän jotain auton kanssa ropaillakin. Ihan valmiiksi hyvin vaativia korjattavia en ole hirvinnyt hankkia, kun ei kuitenkaan ole sitä remonttipaikkaa - kerrostalon pihassa ei paljoa viitti, aina siinä on joku savolainen äkkiä utsimassa, mikäköhän on vikana ja kertomassa, mikälaisia ranskalaiset autot on.... ja kun ei ole sitä osaamistakaan juurikaan paljoa, menee sormi melko äkkiä suuhun.
Pitäisi olla se oma talli, että saisi pitää siellä työmaan puoliksi purettuna viikkosotalla, kun kyselee täältä neuvoja ja opettelee sitten yritys/erehdys -metodilla....

Volvot V70/V50
exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 18:36 

Tällä uutisoinnilla valmistellaan vanhoille autoille uusia päästömaksuja tai vastaava. Pahimmillaan niillä ajaminen kielletään. Autokannan vanheneminen ei ole mikään ongelma, jollei siitä haluta tehdä ongelmaa. Vanhojen autojen ajosuorite verrattuna uudempiin on huomattavasti pienempi. Harva ajaa vanhalla paljon. He jotka ajavat yleensä korjaavat ja huoltavat autonsa itse. Tänä päivänä saa parilla kolmella tonnilla hyviä autoja, joilla ajaa pitkään. Ne ovat kuitenkin jo kymmenisen vuotta vanhoja ja rasittavat siten tilastoja.

Minulle vanhemmalla ajaminen on tietoinen valinta. Rahaa säästyy, mutta toisaalta uusissa autoissa ei ole vielä tullut vastaan sellaista jonka haluaisin. Vai olenko tullut vanhaksi? Ajan nykyisin paljon vähemmän kuin ennen (n. 25 000 km vuodessa pakollisia, muutama tuhat huviajoa päälle). Nyt olen voinut hankkia sellaisia autoja, joita en aikoinaan voinut/uskaltanut ostaa). Vaikka minulla on useampi auto ajossa yhtäaikaa jäävät käyttökulut yhtä uutta halvemmiksi. Vanhoissa kun ei tarvitse huolehtia arvonalennuksest. Halvimmat käyttökulut ovat olleet Itä-Euroopalaisissa autoissa. 80-luvun puolivälissä ajelin 2,5 vuotta jugoslavialaisella Zastava 1100:sella (128Z), jonka arvo laski 100 markkaa sinä aikana. Auto oli vm 1982. Muutama vuosi sitten ostin merkkilikkeestä vähänajetun Ladan, jonka katsastus oli mennyt umpeen. Auto leimattiin ja muutama vika korjattiin. Reilun vuoden päästä iski ahneus ja möin auton. Myyntihinta oli yli tuplasti mitä maksoin, joka kattoi käytännössä kaikki käyttö- ja korjauskulut.

Nykyiset Xantiat tuli hankittua melko kalliina. Toinen kolmevuotiaan ja toinen viisivuotiaana. Arvonalennus silti tuollaista 1800 euroa/vuosi luokkaa. Uutena jos olisi ostanut olisi turbodieselin arvonalennus tuollaiset 2800 euroa/vuosi... Eipä kannata vielä/enää vaihtaa...

Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 18:51 
Käyttäjän avatar

Oman HDi-Xantian arvonalenema on ollut ensimmäisellä omistajallaan 7 senttiä / kilometri.
Ohjekirjan välistä löytyi alkuperäinen ostokuitti: 19.4.1999 auton hinta on ollut lisävarusteineen ja toimituskuluineen 197 000 mk. Nykyrahassa ~35 800 e.

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa

ViestiLähetetty: 07.02.2011 19:12 
Käyttäjän avatar

svc kirjoitti:
19.4.1999 auton hinta on ollut lisävarusteineen ja toimituskuluineen 197 000 mk. Nykyrahassa ~35 800 e.
Nykyrahassa - eli inflaatio on tuossa huomioitu?

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 00:27 
Käyttäjän avatar

svc kirjoitti:
Oman HDi-Xantian arvonalenema on ollut ensimmäisellä omistajallaan 7 senttiä / kilometri.
Ohjekirjan välistä löytyi alkuperäinen ostokuitti: 19.4.1999 auton hinta on ollut lisävarusteineen ja toimituskuluineen 197 000 mk. Nykyrahassa ~35 800 e.

Nyt uusi mehujousitettu comfort C5 hdi maksaa 30500€. Kymmenessä vuodessa Xantian tasoisen auton hinta on laskenut 2000 euroa. :o

Lainaa:
2000-luvulla ovat keskiansiot nousseet liki tuhannella eurolla kuussa. Jos tarkastellaan vain säännöllisen ajan keskiansioita, niin yksityisellä sektorilla nousu on ollut suurin, 48 prosenttia. Valtiolla on ollut tyytyminen 47 prosenttiin ja kunnissa 41 prosenttiin.

http://www.ura-arena.fi/tyonhaku/artikk ... d02d186db2

On tietysti monia palkansaajaryhmiä, eläkeläisiä, työttömiä sekä muita vähävaraisia joiden tulot eivät ole kasvaneet läheskään 40%:n vauhdilla ko. ajanjaksossa. Ja pienissä tuloissa noilla prosenteillakin on pieni vaikutus kokonaistuloon.

Vaikka autot ovat selvästi halvempia nyt kuin 2000-luvun alussa, ja rahaa on ihmisillä enemmän käytettävissä, ei uusien autojenkauppa ole vilkastunut laisinkaan, vaan v. 2010 myytiin n. 20000 henkilöautoa vähemmän kuin 10 vuotta aikaisemmin.
http://www.metalliliitto.fi/c/document_ ... upId=10137

Onko auton huono hintakehitys (nopeasti laskeva hinta) suurin syy siihen että uusien autojen kauppa ei käy?
Pelottaako uusi tekniikka ostajia ja siksi pitäydytään kaupoista?
Onko uusista autoista kadonnut "hohto"?
Onko uuden auton ostajan vaikea päättää mikä olisi paras hankittavan auton polttoaine, ja siksi panttaa ostopäätöstä?
Onko tulevaisuuden uhkat; tietullit, ruuhkamaksut, käyttömaksut, kallis polttoaine ym. saaneet ostajat empimään uuden hankintaa?
Onko 80-90-luvulla tehdyt autot jo niin hyviä, että uudessa autossakaan ei saa rahalle vastinetta tarpeeksi hintaan nähden?
Onko vanhojen autojen varaosa- huolto- ja korjauskulut tulleet edullisimmiksi, jotta vanhaakin on varaa pitää?
Monissa perheissä on kaksi tai useampia autoja, jolloin autoilun kokonaiskulut ovat jo riittävän korkeat, että uuteen ei enää ole varaa?
Onko nykyisestä autosta tullut rakas harrastuskohde ja siksi siitä ei hennota luopua?
Onko ihmiset siirtyneet yhä enemmän vähemmän saastuttavan joukkoliikenteen käyttäjiksi, jolloin oma auto on tarpeeton?

Osaan näistä kysymyksistä täällä on jo vastattukin, mutta edelleen jokin mättää tässä yhtälössä,
hinnat laskee/tulot nousee = kauppa ei vilkastu :roll:

Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 09:09 
Käyttäjän avatar

Profiili WWW
Oisiko yksi syy siinä, että autot vaan ovat nykyään kestävämpiä, kuin ennen. 20-vuotiaskin saattaa olla vielä täydessä iskussa, joten ei kukaan tervejärkinen sitä paalaa vain siksi, kun se on markkinamiesten mielestä turavaton ja saastuttava.

// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti
# 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 10:06 

niko kirjoitti:
Oisiko yksi syy siinä, että autot vaan ovat nykyään kestävämpiä, kuin ennen. 20-vuotiaskin saattaa olla vielä täydessä iskussa, joten ei kukaan tervejärkinen sitä paalaa vain siksi, kun se on markkinamiesten mielestä turavaton ja saastuttava.

Aika hyvin tiivistetty. Nykyiset moottorit sietävät aika hyvin kilometrejä sekä korroosiota. Varmaankin kehityksen suunta muuttuu voimakkaammin kohden autojen kertakäyttöisyyttä. Euroopan taloudellinen kasvu on hiipumassa tai ainakin laantumassa ja sitä vastaan toki keksitään direktiivejä yms kulutukseen pakottavaa kuten digiboxit ja energialamput ovat meille tietä osoittaneet :D

Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 10:19 

Antaa vanheta vaan, en minä ainkaan sen takia autoa vaihda.

Meillä on kaksi käyttöautoa, emänällä C5 farkku 02 mallinen, eli sekin jo 9 vuotias. Minulla vähässä käytössä 406 Pösö vm 97.

Molemilla on ajettu sellaset 175 tuhatta. Kaiken kaikkiaan Pösö on paremassa kunnossa kuin citikka.

Eli jos vaihdetaan autoa niin citikka saa lähteä ja pösö jää.Me ollaan ostettu yksi uusia auto, se oli vuonna 2003 kun ostetiin uusi C3. Olkoon se viimeinen uusi auto meillä(jos ei satu lottovoittoa) C3 oli hyvä auto, eli vähävikainen. mutta liian pieni.
Halvalla meni C3 vaihdossa C5;seen.

Sitten miun Ramsu, sen peppu on vähän rutussa, sillai, että jos ei olisi museoauto, niin itse naputtelisin ja spay maalilla maalaisin.
Olis tietenkin mahdolisuus poistaa museo status.sitten ajelisinkin 46 vuotta vanhalla autolla ;)

Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 11:42 
Käyttäjän avatar

Ajelkoot ihmiset uusilla autoilla jos haluavat. Henkilökohtaisesti EN IKINÄ ostaisi uutta autoa. En vaikka rahaakin olisi.
Sekö on ekologista, että tehtaat suoltavat koko ajan uusia "ekologisempia" automalleja markkinoille. Niitä pidetään sitten pari vuotta ja vaihdetaan taas uudempaan (olevinaan VIELÄ) ekologisempaan ja pienikulutuksisempaan malliin. Samaan aikaan joku toinen ostaa entisen käytettynä ja autokanta vanhenee taas. Samaan aikaan jätteen ja romun määrä vain lisääntyy.

Miten ympäristöystävällistä on autojen valmistus? Miten paljon kuluu energiaa tehtaissa, koelaboratorioissa ja autojen laivaamisessa ja rahtaamisessa ympäri maailmaa asiakkaille?

HÖPÖ HÖPÖ.

Vanhoissa kunnon autoissa on vielä tekniikkaa jota voidaan kierrättää (varaosat) ja huoltaa itse.
Sama kertakäyttö -mentaliteetti on levinnyt autoilukulttuuriin kuin kaikkeen muuhunkin. Se ärsyttää.
Mikäpäs siinä, jos joku haluaa ottaa parinkymmenen tonnin autolainan, maksaa korkoja niin peevelisti että voi sitten kehua, että "minun autoni ei syö kuin 4,2 litraa satasella." Todella taloudellista. Hah!

(Mielipiteeni ei sitten tosiaankaan perustu mihinkään faktoihin, ihan fiiliksellä menen. :lol: )

Mitä otsikkoon tulee:-Vanhentukoon! Kunhan minun rakkaasta kulkimestani joskus aika jättää, niin etsin käsiini lähes yhtä vanhan Xantian ja ajan sen taas paaliin asti.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 12:22 
Käyttäjän avatar

Laura78401 kirjoitti:
Ajelkoot ihmiset uusilla autoilla jos haluavat. Henkilökohtaisesti EN IKINÄ ostaisi uutta autoa. En vaikka rahaakin olisi.
Sekö on ekologista, että tehtaat suoltavat koko ajan uusia "ekologisempia" automalleja markkinoille. Niitä pidetään sitten pari vuotta ja vaihdetaan taas uudempaan (olevinaan VIELÄ) ekologisempaan ja pienikulutuksisempaan malliin.
Vaikka se nopeasti ajateltuna tuntuukin ajatuksena ehkä uskomattomalta, niin taitaa autoissa suurin saastutus tulla käytössä, eikä valmistuksessa. Asiasta olen tutkimustuloksia nähnyt, mutta nyt ei ole antaa yhtään lähdeviitettä kyllä. Joissain uusissa autoissahan kierrätettävyysaste on aika huima ja vaikka materiaalien kierrätyskin resursseja vaatii, ovat tuotannon mittasuhteet sen verran suuria, että homma kannattaa.

Tästä asiastahan voivat innokkaat toki tehdä omatkin tutkimuksensa ja julkaista ne. Moinen voisi varmastikin sopivassa oppilaitoksessa kelvata esimerkiksi ympäristötekniikan opinnäytetyöksi.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 12:34 

eskere kirjoitti:
Nyt uusi mehujousitettu comfort C5 hdi maksaa 30500€. Kymmenessä vuodessa Xantian tasoisen auton hinta on laskenut 2000 euroa. :o

Mun hinnastossa tuo on kyllä vain 22.500€ :shock:

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=l2tqsgkxvcdl

Tää on vielä joku tiguani vai mikä se nyt olikaan, eli break :mrgreen:

Miksi minun pitäisi maksaa tuosta pelistä, yhteisellä talousalueella asuvana jossa tavarat ja palvelut liikkuu (kuulemma) vapaasti, 8000€ enemmän :shock: :?:

Poissa

ViestiLähetetty: 08.02.2011 17:37 
Käyttäjän avatar

laakeri kirjoitti:
Laura78401 kirjoitti:
Sekö on ekologista, että tehtaat suoltavat koko ajan uusia "ekologisempia" automalleja markkinoille. Niitä pidetään sitten pari vuotta ja vaihdetaan taas uudempaan (olevinaan VIELÄ) ekologisempaan ja pienikulutuksisempaan malliin.
Vaikka se nopeasti ajateltuna tuntuukin ajatuksena ehkä uskomattomalta, niin taitaa autoissa suurin saastutus tulla käytössä, eikä valmistuksessa. Asiasta olen tutkimustuloksia nähnyt, mutta nyt ei ole antaa yhtään lähdeviitettä kyllä. Joissain uusissa autoissahan kierrätettävyysaste on aika huima ja vaikka materiaalien kierrätyskin resursseja vaatii, ovat tuotannon mittasuhteet sen verran suuria, että homma kannattaa.

Tästä asiastahan voivat innokkaat toki tehdä omatkin tutkimuksensa ja julkaista ne. Moinen voisi varmastikin sopivassa oppilaitoksessa kelvata esimerkiksi ympäristötekniikan opinnäytetyöksi.

Sanotko tuon nyt ihan oikeasti vakavalla naamalla? Jos tuollaisia tutkimuksia on tehty niin niitä ei varmasti ole tehty puolueettomasti tai kokonaiskuvaa katsoen. Se määrä energiaa, joka käytetään yhden auton valmistukseen on aivan valtava, jos katsotaan ihan sieltä alkutekijöistä lähtien, eli materiaalien valmistuksesta. (Tosin ennen sitäkin kulutetaan jo energiaa materiaalien raakamateriaalien rahtaamiseen) Ja sitä energiaa ei tänä päivänä vielä todellakaan tuoteta 99%:sti norppasähköllä tai muulla auringosta porottavalla menetelmällä. Sen jälkeen, kun on tuhlattu energiaa tarpeeksi uuden auton valmistukseen niin se pitää vielä rahdata. Tuo rahtaus tapahtuu sillä laivalla, joka sen nyt vaikka esimerkiksi japanista viitsii halvimmalla tuoda. Kyseiset laivat eivät todellakaan kulje millään lehmän pierulla vaan ihan raskaan polttoöljyn voimin. Ja siitä syntyy sellaisia päästöjä, joista eu:n hipit eivät viitsi puhua mitään niin kauan kuin tuotteen hinta saadaan pysymään alhaalla. Tuota savua tulee piipusta n. kolme viikkoa putkeen yhden laivamatkan aikana japanista rotterdamiin. Siihen vielä muut kuljetukset päälle.

Autoilu ei ole ekologista, se joka muuta väittää, huijaa itseään.

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/3 [ 62 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava