Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 06.02.2011 11:18 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Eli vesipumppu pitäisi vaihtaa itse, koska en halunnut maksaa sitikkahuollolle niiden pyytämää noin 560 euroa. Nyt kun olen perehtynyt karmeannäköiseen operaatioon, vähän kyllä mietityttää että ehkä olisi kuitenkin pitänyt jättää auto huollon käsiin...
Mutta mutta, auto on tallissa pukeilla ja uusi vesipumppu hankittuna. Moottori on 1749 cc (EW7J4) eli joita on monissa muissakin PSA-konsernin autoissa. Oikea etupyörä ja sisälokasuoja on irti, samoin jakopään yläkoppa. Jakopään alakopan irroittaminen edellyttää kampiakselin siivapyörän irroittamista. Pyörä on kiinni yhdellä tiukalla napapultilla. Ensin pitäisi kuitenkin irroittaa moniurahihna. Mutta miten hihnankiristintä löysätään? En näe siinä mitään säätöjuttua. Ei semmoisia näy laturissa eikä ilmastoinnin kompurassakaan. Hihna kaipaa uusimista, joten leikkaanko kylmästi poikki? Tosin uuden asentamiseksi löysäämiskeino pitää kuitenkin keksiä. Osaisitteko arvon patonkiasiantuntijat auttaa?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 06.02.2011 11:32 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
:shock:

No, kyllä se kiristin siellä liikkuu, jos oikein muistan niin 13 mm avaimella sitä saa käännettyä. Voi muuten olla jokin muukin koko. Mutta linkin kuvassa osa numero 6 ja käännetään rullan keskellä olevasta kuusiokannasta.

Mutta kun vesipumppua vaihdat niin ethän missään nimessä jätä vaihtamatta jakohihnaa ja rullia? Ja samalla tarkistat tuon moiurahihnan rullatkin. 200 tkm paikkeilla taitaa nekin kosahtaa...

Edit: Meidän xsara picasossakin epäiltiin vesipumpun ääntelyä mutta syyllinen oli juurikin tuo moniurahihnan kiristin. Tuon ääntelyn voi testata kun otat sen moniurahihnan pois ja pistät auton käyntiin. Jos ääni jatkuu niin vika on siellä jakopään puolella. Vai onko siellä oireena oikein vuotoa?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 06.02.2011 15:27 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Hyvä kuva mutta hihnankiristin ei ole ihan tuon mallinen. Täytyi käydä vertaamassa kuvaa auton luona. Erona kuvan osaan 6 on ainakin se, että kiristimen rullan kiinnitys on toisella eli pyörän puolella. Eli rullan keskipultti osoittaa auton keskelle päin. Rullan rungossa ei ole "kuoppaa" kuten kuvassa, vaan runkoon malliltaan vähän kuin tonnikalapurkki. En löydä siitä mitään koloa avaimelle. Löytyisiköhän noilta venäläisiltä sivuilta tämmöisen kiristimen kuvaa?

Jakopäästä kuuluvan vaimean ratinan paikallistivat 60000 määräaikaishuollossa vesipumpun laakeriviaksi. Tiedä häntä. Helpompi tietenkin olisi, että vika olisikin hihnankiristimessä.

Ajelin huollon jälkeen vielä noin 800 km ja sitten tapahtui semmoista, että kun jätin auton talliin, niin huomasin auton laskevan moottoritilasta nestettä alleen. Tavaraa tippui eri paikoista apurungon päältä. Betonilattialla aine vaikutti jäähdytysnesteeltä. Seuraavana päivänä kun moottori on jäähtynyt ja tarkistin nesteitä, niin ainakaan jäähdyttimestä ei näyttänyt puuttuvan mitään. Neste oli min ja max keskivälissä. Jäähdytysjärjestelmän putket vaikuttivat ehjiltä. Jarrunesteestä ja ohjaustehostimesta ei myöskään puuttunut mitään. Mistä muusta nesteestä voi olla kyse? Voiko ilmastoinnin nesteet tulla pihalle?

Tämän jälkeen en ole autoa käynnistänyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 06.02.2011 15:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2821

Profiili ICQ
Periaatteessahan tuossakin mallissa ollee noi veden poisto reijät tuulilasin alapuolisessa kaukalossa?
Voisiko sulava lumi valua vain pois? Ilmastointihan myös poistaa vedet auton alle, mutta lähteekö se näillä keleillä päälle?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 07.02.2011 12:13 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Heips, nyt löytyi kuva oikeannäköisestä hihnankiristimestä. Eli mitenköhän tämmöistä löysätään?
Uusi linkki
Kuvassa kiristimessä näyttää olevan kuusiokoloavain törkättynä reikään, olisikohan tuo se säätöpaikka?
Kuvan hihnankiristin on liitetty eri moottoriin kuin missä se itsellä on kiinni.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 07.02.2011 12:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Picachu kirjoitti:
Heips, nyt löytyi kuva oikeannäköisestä hihnankiristimestä. Eli mitenköhän tämmöistä löysätään?
Uusi linkki
No eikös tuossa ole normaalille neliövääntiölle paikka selvästi kyljessä, olisikohan sama 3/8", mikä löytyy esim. Xantian jousikuormitteisesta kiristimestä?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 07.02.2011 13:37 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Eli neliöreiästä kammetaan ylöspäin kunhan ensin on löysätty ruuvia tuosta, jossa on kuusiokoloavain paikallaan? Mistä löytyy neliövääntimiä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 07.02.2011 13:59 

Viestit: 1229
Paikkakunta: Jokioinen
ei tarvii löysätä mitään vaan tuo kiristää hihnaa koko ajan josuivoimalla.
Työkalun voi ostaa melkein mistä vaan, noita 3/8 vääntimiä myy työkalu/varaosaliikkeet ja myös kaikki halpaketjutkin tarjoustalo jne.
Sanoisin että näillä esittämilläsi tiedoilla ja taidoilla ei kannata mennä sitä jakohihnaa irroittamaan. Tai ainakin hae nyt ensalkuun korjausopas.



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 07.02.2011 14:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Picachu kirjoitti:
Mistä löytyy neliövääntimiä?
Esimerkiksi Etrasta:

Kuva
Stahlwille 435QR

Kuva
Stahlwille 425QR

Ja myös ilman QR:ea ja esimerkiksi Bahcon vastaavat löytyvät toki.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 07.02.2011 15:08 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
OK, tänks. Tuommoista siis hankkimaan Tiimarista. Linkkari ja vasara mulla jo olikin pakissa ennestään...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 08.02.2011 19:20 
Kolme kiloa makkaraa auttaa vesipumpun vaihdossa. Onko tämä ketju pila, jota en tajua?
Jos joku oikeasti on päättänyt tuhota autonsa moottorin, antaa mennä!


   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 09.02.2011 08:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1590
Paikkakunta: Lappeenranta
Picachu kirjoitti:
Heips, nyt löytyi kuva oikeannäköisestä hihnankiristimestä. Eli mitenköhän tämmöistä löysätään?

Eikä välttämättä tartte sitä neliöavaintakaan, vaan muovisen hihnapyörän 13 mm:n kannalla olevasta ruuvista voi kääntää myötäpäivään.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 13.02.2011 14:44 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Nyt pumppu on vihdoin irti ja ihmettelyssä. Muovirunkoinen ja muoviset siivet, jotka ehjät. Pumpun laakerissa ei ole pitkittäisvälystä, mutta sivuttain tuntuu pieni klappi. Uudessa pumpussa ei ole minkäänlaista klappia. Voiko jakopään rapsattava ääni olla tämmöisestä pikku jutusta peräisin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 13.02.2011 15:15 

Viestit: 5124
Ihan varmistuskysymys: kai on tietoa että jakohihna pyörittää vesipumppua ja ennen minkään irroittamista täytyy laittaa lukitustapit kampiakselille ja nokkapyöriin? (voihan sen toki tehdä ilman lukitustappejakin, mutta ainakin silloin on syytä tietää mitä tekee)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 13.02.2011 15:32 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Lukitustapit on nokkapyörissä. Kampiakselin asennon olen vain merkinnyt, koska en löytänyt paikkaa lukitustapille. Ohjekirjan mukaan lukitustappi laitetaan toiseen päähän vauhtipyörään, mutta eipä löytynyt paikkaa sieltäkään. Uusi hammashihna ja moniurahihna on hankittuna. Hihnankiristintä ja rullaa en vaihtaisi, koska autolla on ajettu vasta 60000 km.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 13.02.2011 19:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
varma en oo kun on noita tuoreempia koneita ,mutta sinuna kattelisin startin alta poterosta reikää kytkinkoppaan päin. semmonen 7-8 mm reikä. sitten toinen tapa on varmistaa temppuraudan asento ,kun lukitsee sen nokan/nokat niilla tapeilla ja ennenkuin irrottaa vanhan remmin . merkkaa temppuraudan hammaspyörään merkin ( minä käyttäisin pistepuikkoo ja vasaraa) ja vastamerkki tietenkin oikeaan paikkaan huomioiden mahdollisen hihnan kulumisen/venymisen. jatkossa ei tarvii jahkailla ,miten homma hoidetaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 13.02.2011 20:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
ja seuraava kysely/valitus tulee siitä ( olettaen ,että startin alta sittenkin löytyi se reikä ja tappikin olis kädessä joka sopis siihen reikään ja jopa menetelmäkin olis hallussa ,kuinka se sinne saadaan tyrkättyä ) kun ei millään löydy sitä koloo vauhtipyörästä mihin se tappi pitäisi saada losahtamaan. no ei kai se löydy kun nokka/nokat on lukittu /remmi paikallaan ja estää kampiakselin pyörittämisen. ettikää ratkaisu tuohon ongelmaan ja samalla huomaatte kuinka paljon remmi on kulunut/venynyt ja miten mukavaa on jos nokan/nokkien rattaista löytyy ne kolme 10mm avaimella löysättävää M6 pulttia.
sitten kun on saatu kampiakseli lukittua ,niin mora/kauhavalainen /peltisakset heilumaan ja jatkossa kohdistamaan nokka/nokat ja riipimään loput vaihdettavat himmelit pois ja uudet tilalle. ja tietenkin uusi remmi . ja nyt on aika löysätä ne nokan/nokkien kolme pulttia ( nokan/nokkien tapit on jo paikoillaan ) remmi asennetaan/kiristetään asiallisesti ( ei tarvii välttämättä SEEM mittaria ) .
temppuraudan päähän on kierretty oma pultti ( ja jotai sopivaa siivapyörän paksuuden verran ) että saadaan pyöritettyä manuaalisesti kampiakselia 5-10 kierrosta OIKEAAN suuntaan ( tapit on tietenkin poistettu ennen pyörittämistä ) sitten taas arvioidaan remmin kireys ja säädetään tarpeen mukaan. ei tarvii tapittamista enää ,mutta ajoituksen varmistamiseksi tekisin kyllä sen aloittaen jälleen kampiakselin lukituksella ja kattoen osuuko nokan/nokkien tapit kohdilleen.
jo osuu ,nii se sitte siitä. himmelit kasaan ja KUNNOLLINEN jäähdytysnesteen uusinta KUNNOLLISELLA ilmauksella.
kiristysarvot löytyvät heinäsen kirjasta kuten muutkin temppuun liittyvät ohjeet. siitä vaan askartelemaan.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 13.02.2011 20:08 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
kone kutenkin vaikuttaa oleva betsiini variaatio joten sitä reikää ei välttämättä löydy. nuo minun nuottini viittaavat tiisselivariaatioon.
mutta pätevät suurimmalta osin myös bensavehkeeseen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 14.02.2011 09:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 993
Paikkakunta: Seinäjoki

Profiili WWW
Vauhtipyörän lukitin saatttaapi olla vetoakselin puolella, muutaman sentin leveä aukko, ei muutakuin sorvaamaan tappia sinne jos ei muualta löydä :P


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 14.02.2011 10:41 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Itse asiassa, ei ole mitään väliä, kuinka akseleita pyörittelee, kunhan vaan remmin laiton aikana on merkit/ tapit kohdillaan. Joissakin koneissa yläpään rattaat ovat keskipultilla kiinni. Niiden löysäys ja tiukennus siten, että remmiin ei tule rasituksia. Löysättynä, ennen remminlaittoa nuo rattaat on syytä kiertää myötäpäivään rajaan saakka. Alfamer:n mukaankin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 14.02.2011 17:53 

Viestit: 208
eihän se ajoitus mene kohdalleen, jos ei kampiakselia lukita. vai onko tekijä merkannut vauhtipyörän paikan muistiin? Ja se pumppu vaihdetaan vesikoteloineen päivineen, jos pumppu vielä muovia. Eli vain alkuperäisvaraosa mahdollinen. Myös vesiputken o-rengas on tärkeä vaihtaa, muuten saa ottaa kohta auki saman paikan uudelleen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 14.02.2011 18:10 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
huoltomies kirjoitti:
eihän se ajoitus mene kohdalleen, jos ei kampiakselia lukita.
Miksi ihmeessä noita tarvisi lukita? Kerran päätin laiskotella, jätin merkkaamatta ja lukitsin, niin se onkin sitten ainut kerta, kun on mennyt jako hampaan verran pieleen (ei ollut ihan jemptit tapit). Ilman lukitsemisia vaihtamalla on mennyt aina kohdilleen. :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 14.02.2011 18:24 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Kampiakselin asento on merkitty hammaspyörästä ja nokka-akselien pyörät lukittu. Miksi ei menisi ajoitus kohdalleen, jos kiristää hammashihnan niiin, että kampiakseli pysyy samassa asennossa? Tässä ketjussa yksi viestittelijäkin kai piti tämmöistä mahdollisena. Tarkoitus on hihnan asentamisen jälkeen käsin kampiakselista pyörittelemällä varmistaa, että akselin asento pysyy merkissä aina, kun nokkapyörät on lukitusasennossa.

Ja toinen miksi-miksi eli että miksei metallirunkoinen ja -siipinen Valeo pyörisi alkuperäisessä muovisessa pumppukotelossa? Tää uusi pumppu o-renkaineen on jo asennettu paikalleen, mutta hammashihna on vielä pöydällä. Ainakin pumpun siivet mahtuvat pyörimään vanhassa kotelossa, kun käsin hihnapyörästä pyörittelee.

Auto on vielä pukilla, joten vielä ehtisi alkuperäisvaraosankin laittaa paikalleen. Lisähommaa ja lisäkustannusta siitä kyllä tulisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 14.02.2011 20:14 

Viestit: 208
siitä lukitsemisesta vaan että, jospa autossa sattuukin olemaan väljä kiilaura siellä kammen hammaspyörällä...mutta jos sen paikalleen saat niin ok... ja siihen muoviseen pumpunpuolikkaaseen en ota enempää kantaa kuin että kiristä varovasti...kyllä tehdas on suositellu ne kokonaan vaihdettaviksi, eikä syyttä...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Picasso C4 (2008) vesipumpun vaihto EW7J4
ViestiLähetetty: 14.02.2011 20:15 

Viestit: 35
Paikkakunta: Ikkala, Lohja
Netistä vahvistui tuo ikävä käsitys eli että ostamani vesipumppu ei sovi muoviseen pumpunpesään.
Valeo Vaikka ulkoisesti täysin samanlainen onkin kuin vanha ja sopii paikalleen. Eivät muistaneet tiskillä kertoa. Ja vaikka olisivat sanoneetkin, en silloin tiennyt mistä aineesta pumpun pesä on tehty. Ostin pumpun jo yli kuukausi sitten, joten Motonetin 14 vrk vaihtoaika on mennyt. Sitä paitsi pumppu on jo kiinni koneessa. Ilmeisesti ei sitten kuitenkaan pelitä? Nyt sitten ihmettelemään että mistä löytyisi muovipumppu tai vaihtoehtoisesti metallinen pumpunpesä. Opettavaista tämä kotijopparin elämä...


Viimeksi muokannut Picachu päivämäärä 14.02.2011 20:24, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 37 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: