|
Kirjoittaja |
Viesti |
idefix
|
Viestin otsikko: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 01.02.2011 23:45 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Otsikon kaltainen kulkine ja kuulemma kierroslukumittari huitelee ihan omia lukujaan toisinaan. Siis moottorin kierrokset eivät nouse normaalista mihinkään mutta mittari näyttelee huimia kierroksia. Nyt kysymys kuuluukin, koko mittaristo vaihtoon vai jokin sähköinen anturiko se nyt kenkkuilee? missä mahdollinen anturi siaitsee, vaihdelaatikon kyljessä, moottoritilassa vai koelaudan/mittariston uumenissa, vai naapurin autotallissa  ihme vikoja näissä ranskalaisissa.
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 02.02.2011 02:05 |
Viestit: 109
|
Sama automalli ja auton kierroslukumittari on koko ajan tapissa. Joskus aikaisemmin viisari heilui ja näytti liikaa. Varmaankin jokin kylmä juotos. Onko joku korjannut?
|
|
|
|
 |
Tapsa 63
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 02.02.2011 08:00 |
Viestit: 2525 Paikkakunta: Pieksämäki
|
Yleensä korjaantuu, kun puhdistaa liittimen mittarin takaa CRC Elekroniikka puhdistusaineella,voi olla juotos vikakin.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 02.02.2011 08:39 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 02.02.2011 10:21 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Samat kontaktiviat vaivaavat myös bensamittaria. Tinapläntti ei ole hyvä kontaktimateriaali. alkaa tummua, pienistäkin? virroista johtuvia palamia, mustumia kosketuspinnoissa, myös mittarikoneistojen jaloissa. ??? Jos mittarikoneistoa ohjataan pulsseilla, askelmoottoreita? kun ovat ja nuo pulssit olisivat teräväreunaisia, niin kyllä virtapiikkejänä syntyy? Ja kun tuo kontakti ei alunperinkään ole kovin ideaali, niin kosketushaitat vaan korostuvat omia aikojaan. Ps. Nuo piirilevymerkinnät voisivat viitata myös 2-vaiheisiin oikosulkumoottorirakenteisiin, vaihesiirrolla pelattaisiin. Se olisi tosi hienoa. Näitäkin on, ainakin muussa käytössä.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 02.02.2011 11:13 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Samat kontaktiviat vaivaavat myös bensamittaria. Tinapläntti ei ole hyvä kontaktimateriaali. alkaa tummua, pienistäkin? Kaikkia mittareitahan nuo samat viat varmasti haittaavat: molemmat lämpömittarit, nopeusmittari, kiekkamittari ja bensamittari. Samanlainen toteutus niissä kaikissa on kuitenkin. Itse kokeilin ihan vaan vanhojen hiontaa ja tinaklönttejä päälle ja katselin minkä aikaa kestävät. Tuo Xantian mittaristo irtoaakin kohtalaisen helposti kuitenkin, niin katsotaan jos tuolla nyt jokusen vuoden pärjäisi. Olisihan tuohon voinut jotain rasvaa vaikka ympärille kokeilla hapettumista estämään, mutta katsotaan nyt miten käy näin...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
aktiivi
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 02.02.2011 23:31 |
Viestit: 109
|
Kontaktirasvaa puhtaalle pinnalle niinkuin alumiiniliitoksissakin tehdään?
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 03.02.2011 02:23 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
YÖÖÖK! Toisessa kuvassa näkyy tunnussana: SAGEM! Se on niiiiiin hirveetä paskaa. Voin kertoa että työni puolesta mun on oltava SAGEMIN kohdalla jopa ihan hiljaa. Ne ei osaa SAGEMilla pitää edes kelloja ajassa ja päivämäärä on aina pakkasyön jälkeen 01.01.1999. SAGEM ja nykyajan patteritekniikka, vau, ja kun siihen lisätään se että oikeasti laitteet suunnitellaan tuonne etelän lämpöön toimimaan niin toimiiko ne pohjoisessa. Merdeä syönyt on hän, siis suunnittelija!
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 03.02.2011 08:14 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Cikatti kirjoitti: Ne ei osaa SAGEMilla pitää edes kelloja ajassa ja päivämäärä on aina pakkasyön jälkeen 01.01.1999. Jaa....mitäköhän mun xantian kellossa mahtaa lukea kun on samaa vikaa. Tosin esiintyy yleensä tiheimmin kun kelit on nollan tuntumassa. Vika ei kyllä ole itse kellossa, mutta varmaan sitten jossain johdossa lukee SAGEM ja se pitäisi päästä raaputtamaan pois 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 03.02.2011 09:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Täällä Sagem toimii. Akku kenkineen, maadoituksineen on kunnossa. Kun on laitettu kuntoon. Jos nyt niistä riippuu. BX:n kelloissa oli/on vikana liittimien juotosten väsyminen.
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 03.02.2011 10:51 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
 SAGEM tekee kompuutterit nykyaikaisten lentokoneiden suoritusarvolaskentaan. Voi sitä vikatiheyden määrää ja kun niissä on vielä 3 voltin nappipatteri pitämään kelloa ajassa niin voi kun on YKSI ainoa yö -20 pakkasta (ja niitä on vaan yleensä monta) niin johan on kellot viime vuosituhannella ja kun aikatieto puuttuu (tai pikemmin kaikissa tiedostoissa sama) niin suoritusarvot ei osaa menna jonoon kun pitäs jälkeen päin seurata suoritusarvotrendejä. Se on hienoa kun on SAGEM töissä ja vapaa-ajalla 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 03.02.2011 11:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Cikatti kirjoitti: kun niissä on vielä 3 voltin nappipatteri pitämään kelloa ajassa niin voi kun on YKSI ainoa yö -20 pakkasta (ja niitä on vaan yleensä monta) niin johan on kellot viime vuosituhannella ja kun aikatieto puuttuu Eli vika on siis paristoissa, eikä kelloissa? Sama ongelma kuin sveitsiläisissä halpisrannekelloissa: kellot ovat sinänsä ihan hyviä koneistoltaan, mutta mukana tulevat paristot ovat kuraa? Mie kun käytin nykyistä kelloani (Tissot PR50) ensimmäisessä paristonvaihdossa joskus 2005, niin tuttu kelloseppä tuota manasi, kun oli paristo vuotanut jo. Ei silti, kerran myöhemmin ei tainnut olla kellosepän laittamalla paristollakaan ikää edes kahta vuotta, kun alkoi pakkaskelissä työmatkaa pyöräillessä stoppailla ja elpyä taas lämpimässä. Paristonvaihdolla korjaantui.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 06.02.2011 21:38 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Nii sitä mie vaa kysele, ko nyt on jäänyt neula kokonaan oikealle pohjaan. Ei väpätä ei värise enään Onko riittävä toimi tuo nastojen korjailu vai mittariston vaihtoko nyt tulee eteen. Onkohan jotain eroja 1994 ja 1999 mallin mittareissa, tarkoitan että onko vanhemman mallin mittaristo suoraan käypänen tohon 99:iin Pelkkää kierroslukumittaria tuskin pystyy uusimaan??????
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 06.02.2011 22:23 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Onkohan jotain eroja 1994 ja 1999 mallin mittareissa, tarkoitan että onko vanhemman mallin mittaristo suoraan käypänen tohon 99:iin Eroa taitaa olla suunnilleen "kaikki", unohda koko juttu. Kaikissa uusikoppaisissa voi käydä ristiin. idefix kirjoitti: Pelkkää kierroslukumittaria tuskin pystyy uusimaan?????? Tuskin on ongelma, jos ihan pelkkä mittarinkääntäjä+neula on tarkoitus vaihtaa. Mutta kannattaa se vika selvittää ennen umpimähkään tapahtuvaa vaihtelua toki.  Tämmöisellä murikalla neula kääntyy. Tuo kuvassa oleva taitaa olla bensamittari.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 12.02.2011 13:29 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Joo nyt kun itse katselen noita mittaristoja, tajuan ettei tuo vanhempi voi pelittää uudessa mallissa, aiemmin vain muistelin niiden olevan kutakuinkin samanlaisia, mutta uudessa onkin jo nuo huoltovälinäytöt sun muut. Ilmeisesti myöskin korimalli vaikuttaa mittaristoon ja näin ollen info ruudut ja valot saavat käskyjä erilailla eri malleissa. Siispä jos jollain on raato! 99 1,8 16v break jossa ehjä (edullinen) mittaristo, niin se kiinnostais.Autossa abs ja ilmatyynyt ym ym. Täytyy vissiin laittaa ilmoitus ostopalstalle myös. P-S Mkä se olikaan se Tampereella toimiva mittaristopaja 
|
|
|
|
 |
Kooma
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 12.02.2011 19:45 |
Viestit: 349 Paikkakunta: Lempäälä
|
idefix kirjoitti: P-S Mkä se olikaan se Tampereella toimiva mittaristopaja  http://www.palanto.fi/Osaava ja edullinen paikka! Kannattaa lähettää mittari kauempaakin korjattavaksi, kyllä ne uudet mittarit maksavat niin paljon..
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 14.02.2011 10:11 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Joo nyt kun itse katselen noita mittaristoja, tajuan ettei tuo vanhempi voi pelittää uudessa mallissa, aiemmin vain muistelin niiden olevan kutakuinkin samanlaisia, mutta uudessa onkin jo nuo huoltovälinäytöt sun muut. Ilmeisesti myöskin korimalli vaikuttaa mittaristoon ja näin ollen info ruudut ja valot saavat käskyjä erilailla eri malleissa. Ja aika paljon vaikuttaa myös se, kun wanhoissa on vaijerillinen mittaristo... idefix kirjoitti: Siispä jos jollain on raato! 99 1,8 16v break jossa ehjä (edullinen) mittaristo, niin se kiinnostais.Autossa abs ja ilmatyynyt ym ym. Katso nyt aluksi nuo tinapläntit yms perusjutut sieltä, voi löytyä ihan helppo vika. Mittaristo irtoaa tuossa kuitenkin melkoisen helposti, alle puolen tunnin homma ensimmäiselläkin kerralla. Rattitolpan ylämuovi pois (ruuvit tolpan alla). Se musta kytkimille varattu (yleensä tyhjä Suomen varustelutasoilla) paneeli asiakirjakotelon/sulakerasian yläpuolelta irti ( yksi ruuvi löytyy ratintolpan ylämuovin irrottamisen jälkeen yhden pitkän listan kiinnitysruuvin läheltä ja toinen asiakirjakotelon oikeasta ylänurkasta). Soittimen kehys irti (4 ruuvia), jos on orkkissoitin, niin en tiedä tarviiko irrottaa, ei ole moisista kokemusta. Pitkä lista, missä namiskat ovat kiinni taitaa on viidellä ruuvilla ( 2 soittimen luona + 2 ratin luona + 1 vasemmassa päädyssä), ne auki. Jos haluat listan pois (voit putsata lämpöanturin "imurin" samalla), niin rapsi namiskojen+kellon+lämpöanturin liittimet auki ja nosta pois. Mittariston kiinnitysruuvit (olikohan 1 ylhäällä keskellä ja 2 alhaalla) auki, mittaristoa ulos sen verran (jos et ottanut sitä listaa pois niin varo trippinuppia), että saat liittimet (2 kpl) auki ja ota mittaristo käsiin. Mittaristo purkautuu enimmäkseen ruuveja (olisikohan noin 12 kpl, näkyvät selvästi) ja klipsejä (kortin reunoilla ja mittarikoneistojen luona) aukomalla, mutta muista toki irrottaa myös se näytölle menevä lattakaapeli ennen kortin irrotusta. Miksiköhän täällä patongissa on hyperlinkkien määrä yhdessä viestissä rajoitettu 10 kappaleeseen?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 14.02.2011 10:18 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Jaa niin, kannattaa silti muistaa se mittaristo testata ennen muovien kasausta, niin ei tarvitse suotta ruuveja edestakaisin käännellä, jos tulikin joku kämmi.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 14.02.2011 10:30 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Samalla on hyvä uusia mustuneet, tummuneet polttimot....
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 14.02.2011 10:37 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
ealab kirjoitti: Samalla on hyvä uusia mustuneet, tummuneet polttimot.... ...myös siitä kellosta, kun se on sopivasti käsillä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
idefix
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 14.02.2011 21:03 |
Viestit: 1219 Paikkakunta: Ulvila
|
Kiitos laakerille , galleriassa olikin ihan hyvä ja kattava kuvasto mittariston huollosta. Ei vaikuta ihan henkimaailman hommalta taviksellekaan. Jos nyt niitä tinaklönttejä joutuu heppailemaan, niin pitäisköhän huomioida jokin erityisaine jolla saa tavallisen tinan tarttumaa noihin originaali juotoksiin. Polttimoita näyttäs olevan liki 30 kpl a 0,50€ suunnilleen kipale, joten tulee varmaan edullisemmaksi itse ensin yrittää korjata. Joku neuvoi räpsyttelemään akunkenkää, auttaiskohan vielä lisäksi se, että pyytää tuon kauniimman sukupuolen räpsyttelemään ripsiä samaan aikaan kun isäntä heiluttelee kaapelia 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 14.02.2011 21:22 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
idefix kirjoitti: Jos nyt niitä tinaklönttejä joutuu heppailemaan, niin pitäisköhän huomioida jokin erityisaine jolla saa tavallisen tinan tarttumaa noihin originaali juotoksiin. Vähäsen kun niitä hieraisee tasaisemmaksi ja putsaa hyvin ennen juottamista, niin kyllä ainakin tavallinen Multicore tuntui hyvin tarttuvan. idefix kirjoitti: Polttimoita näyttäs olevan liki 30 kpl Tavallisessa 1.8 16V:ssä tasan 30 kpl mittaristossa + kellossa yksi samanlainen lisäksi.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: xantia 1,8 16 v kierroslukumittari Lähetetty: 14.02.2011 21:46 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Ei tummumattomia, harvoin palavia polttimoita kannata välttämättä uusia. Juotostinaa ne kontaktit ovat, ainoa, mitä voisi erityisesti käyttää, on ns. hopeatina, tuo hifistien juotehifistely.
|
|
|
|
 |
|
|