|
Kirjoittaja |
Viesti |
Picachu
|
Viestin otsikko: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 07:15 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
Tästä varmaan on ennenkin ollut juttua. Miksi Picassossa pitää käyttää alle 10 plusasteessa muovihässäkkää maskin edessä? Eikö ulkolämpötilan vaihtelut pitäisi olla hallinnassa termostaatilla?
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 08:19 |
Viestit: 7815 Paikkakunta: Eurajoki
|
Joidenki moottorien huohottimen jäätymisestähän se on alkunsa saanut. Toki auto myös lämpiää nopeammin. Jos hävettää niin katsele hetki minkä näköisiä virityksiä muunmerkkisten kuskit käyttävät niin helpottaa 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
Picachu
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 08:39 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
Yksi tyhmä ehtii kysyä enemmän kun kymmenen viisasta vastata: mitä tapahtuu kun huohotin jäätyy?
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 08:47 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ei taida Picassossakaan olla termostaattiohjattua kaihdinta, joka pitäisi konehuoneen lämpötilan sopivana? Tuskin siinä esimerkiksi moottoriöljyt tietävät termostaatista suoraan tuon taivaallista. Toki suurin suora vaikutus on syyläriin, mutta itse en ole ainakaan ollenkaan pahoillani siitä, että syylärissäkin saadaan neste järkevän lämpöiseksi. Ja termarin ohivuotorei'än kauttahan varmaankin kiertää tuossa(-kin) jonkin verran jäähdytysnestettä jatkuvasti syylärin kautta jäähtymässä? Toki automaattinen kaihdin olisi paljon viimasuojaa näppärämpi ratkaisu. Picachu kirjoitti: Yksi tyhmä ehtii kysyä enemmän kun kymmenen viisasta vastata: mitä tapahtuu kun huohotin jäätyy? Sopivassa toteutuksessa öljytikku pomppaa ulos rei'ästään ja kampikammio alkaa huohottaa sen kautta. Kuten täällä on jonkin aikaa sitten asiaa puitu, on PSA:n moottoreissa öljytikun putki yleensä kampikammiossa öljynpinnan alapuolella, joten tuossa tilanteessa moottori huohotusilmansa lisäksi työntää öljyt konehuoneen puolelle.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Picachu
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 08:51 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
No netistähän tämäkin selvisi, huohotinputken jäätyminen on ollut varsinkin Pösöjen ja Sitikkojen vaivana. Ja että tuhot voi olla karmeita. Marraskuusta 2002 lähtien Sitikoissa ilmeisesti kuitenkin on jo tehtaalta lähtiessä ollut sähkölämmitteinen huohotinputki. Tiedote Vuosimallin 2008 Picassossa kuitenkin edelleen on muovimaski mukana ja ovipielessä tarra että maskia pitää käyttää alle 10 plusasteessa.
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 08:59 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Oma -91-mallinen ZX Avantage heitti öljyt ulos aikoinaan juuri tällaisilla pakkasilla. Kyllähän siitä melkoinen sotku tuli pellin alle. Onneksi paineet pysyivät ja tuhoa ei aiheutunut. Jälkeenpäin putket eristettiin maahantuojan toimesta ja laitettiin vastus sisään. Sitten ongelma poistui.
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 09:02 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Picachu kirjoitti: No netistähän tämäkin selvisi, huohotinputken jäätyminen on ollut varsinkin Pösöjen ja Sitikkojen vaivana. Ja myös esimerkiksi VAG:ien. Onhan noita jäätynyt esimerkiksi Mersuistakin ja Nissaneista myös, mutta "eihän niissä voi olla vikaa" Picachu kirjoitti: Marraskuusta 2002 lähtien Sitikoissa ilmeisesti kuitenkin on jo tehtaalta lähtiessä ollut sähkölämmitteinen huohotinputki. Ei se lopputulokseen kauheasti vaikuta, jos se lämmitin on asennettu jo tehtaalla, eikä vasta maahantuojan toimesta (kuten esim. Xantioissa). Picachu kirjoitti: muovimaski mukana ja ovipielessä tarra että maskia pitää käyttää alle 10 plusasteessa. Kovia lukemia, itse laittelen viimasuojan yleensä, kun aletaan pakkasen puolelle mennä, kuiten siinä 0...5 plusasteen välillä yläraja, kun jo tuossa 5 plusasteessakin citikka joutuu pyöritellä flektiä aika ahkeraan tahtiin. Onhan näistä puhuttu jo aika kovasti täällä...
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 09:46 |
Viestit: 2821
|
Laakerin kanssa samoilla linjoilla  0-5 astetta ja tulee laitettua, muuten alkaa kyllä ainakin Saarassa ja Xantiassa lämmöt nousee. Ei se ole auton mukana kenenkään kiusaksi  Taisi olla tuolla toisella Voorumilla kun joku ihmetteli ja sanoi ettei tässä tollasia käytetä ja vähän ajan päästä oli öölit konehuoneessa 
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 11:07 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
HOTHeaDFIN1 kirjoitti: Taisi olla tuolla toisella Voorumilla kun joku ihmetteli ja sanoi ettei tässä tollasia käytetä ja vähän ajan päästä oli öölit konehuoneessa  Ei minullakaan kyllä ekassa BX:ssäni (19 TZI) ollut viimasuojaa, eikä mitään eristyksiä huohottimessa ja hyvin se toimi talvellakin. Kaikissa sen jälkeisissä citikoissani olen kyllä käyttänyt. Varmaankin merkittävä osa huohottimien jäätymisistä on auton käyttäjien omalla toiminnallaan aiheuttamia. Toki silti esimerkiksi Xantian 1.8 8v:n huohotinletkusta on jäätymiselle melko altis niiden pikkuletkujen osalta ja ne kaipaavatkin helposti huomiota.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Oldis
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 11:21 |
Viestit: 832 Paikkakunta: Imatra
|
Viimetalvena tuli C5:stä öljyt pihalle, ei olllut maskisuojaa, nyt on ja öljyt on pysyneet sisällä koneessa. Citikasta puutuu nyt pohjasuoja, sekä oikeanpuolen sisälokarin etuosa. Pösössä ollen pitänyt maskisuojaa joka talvi, aikoinaan kun minulla oli 93 mallinen 405 pösö, sillä 1,8 koneella, niin se sylkäs kerran öljyt pihalle, siihen laitettiin sitten lämmitys huohotin putkeen. Tossa aamusella huomasin kun naapuri lähti primeralla liikenteeseen, niin öljyvana jäi jälkeen, tais olla huohotin tukossa.
Ei enää C5 farkkua. Minulla 02 mallinen 206 pösö. Vaimolla 207 Peugeot Sport vm 06
|
|
|
|
 |
Pasis
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 11:27 |
Viestit: 909
|
Oldis kirjoitti: Tossa aamusella huomasin kun naapuri lähti primeralla liikenteeseen, niin öljyvana jäi jälkeen, tais olla huohotin tukossa. Ranskalaisomistus alkaa näkymään. 
|
|
|
|
 |
Picachu
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 11:37 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
Voisiko tästä taudista johtua myös se oire, että pukkaa jäähdytysnesteitä ulos? Toisessa ketjussa ihmettelin joku aika sitten, että pienen lenkin jälkeen Picassosta alkoi tursuta jäähdytysnestettä lattialle. Kova pakkanen oli tuolloinkin eikä pakkasmaskia paikallaan (on hyvässä tallessa muiden tavaroiden seassa eli hukassa).
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 11:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Picachu kirjoitti: Voisiko tästä taudista johtua myös se oire, että pukkaa jäähdytysnesteitä ulos? Toisessa ketjussa ihmettelin joku aika sitten, että pienen lenkin jälkeen Picassosta alkoi tursuta jäähdytysnestettä lattialle. Tuskin vaikuttaa, mutta lattialleko tosiaan? Eikä huurra laseja muuten "epätavallisesti"? Paistuntasäiliön korkki sökö kenties ja paineen noustessa kusee kennon päädyistä tai jostain muualta?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Picachu
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 12:37 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
Ei vaikuttanut tai ei ehtinyt vaikuttaa lasien puhallukseen. Ajomatka ei ollut pitkä - pakkasseisonnasta lähtien noin 15 km ajoa lämpimään autotalliin. Jossa laski muutaman litran jäähdytysnestettä alleen. Siellä auto on ollut siitä lähtien hitaasti etenevässä vesipumppurempassa (toisessa ketjussa). Kun tarkkaan muistelen edeltäviä aikoja niin saattaa olla, että lämmityslaitteen teho oli huonompi kuin normaalisti (vai tuntuiko vain tältä kovien pakkasten takia?)
Selvää vuotokohtaa en ole löytänyt, mikään putki tai liitos ei näytä olevan rikki. Kun laskin jäähdytysnesteet pois alaletkusta ja vesipumpun pesästä, ulos tuli 6-7 litraa tavaraa. Normaali määrä on 8,8 litraa. Osa siis joko ei tullut ulos tai oli kadonnut jo aikaisemmin. Ennen nesteiden poistoa paisuntäsäiliön taso oli minimin yläpuolella.
|
|
|
|
 |
jarruventtiili
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 12:43 |
Viestit: 217
|
Picachu kirjoitti: Vuosimallin 2008 Picassossa kuitenkin edelleen on muovimaski mukana ja ovipielessä tarra että maskia pitää käyttää alle 10 plusasteessa. C4:n ovipielessä taas lukee "maskinsuojaa käytettävä talvirengaskaudella". Se on mielestäni järkevämpi ohjeistus.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 12:45 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Ovatko ne jäähdytysnesteet tulleet siis auton lattialle vai tallin lattialle?
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Picachu
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 13:44 |
Viestit: 35 Paikkakunta: Ikkala, Lohja
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 14:18 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
jarruventtiili kirjoitti: Picachu kirjoitti: Vuosimallin 2008 Picassossa kuitenkin edelleen on muovimaski mukana ja ovipielessä tarra että maskia pitää käyttää alle 10 plusasteessa. C4:n ovipielessä taas lukee "maskinsuojaa käytettävä talvirengaskaudella". Se on mielestäni järkevämpi ohjeistus. Tätä olen itsekin noudattanut "maskillisissa" sitikoissani (V6 ei kärsi ko. ongelmasta). Kaiken lisäksi helppo muistaa, varsinkin kun säilöö sen maskin samaan paikkaan talvirenkaiden kanssa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 14:22 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
laakeri kirjoitti: Picachu kirjoitti: No netistähän tämäkin selvisi, huohotinputken jäätyminen on ollut varsinkin Pösöjen ja Sitikkojen vaivana. Ja myös esimerkiksi VAG:ien. Onhan noita jäätynyt esimerkiksi Mersuistakin ja Nissaneista myös, mutta "eihän niissä voi olla vikaa" Lisätään listaan vielä diisseli-bemarit, tai ainakin vuosituhannen vaihteen 320d. laakeri kirjoitti: Picachu kirjoitti: Marraskuusta 2002 lähtien Sitikoissa ilmeisesti kuitenkin on jo tehtaalta lähtiessä ollut sähkölämmitteinen huohotinputki. Ei se lopputulokseen kauheasti vaikuta, jos se lämmitin on asennettu jo tehtaalla, eikä vasta maahantuojan toimesta (kuten esim. Xantioissa). Eikä se lämmitin mitään auta jos huohotin on valmiiksi täynnä p*skaa.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 14:28 |
Viestit: 1599 Paikkakunta: Tampere
|
HOTHeaDFIN1 kirjoitti: Laakerin kanssa samoilla linjoilla  0-5 astetta ja tulee laitettua, muuten alkaa kyllä ainakin Saarassa ja Xantiassa lämmöt nousee. Tästä tulikin mieleeni tarina siitä, kun kaveri oli hiljattain hinaamassa C5 Breakilla öljyt pihalle sylkenyttä C5 Breakkia... matkalla piti pysähtyä jäähdyttelemään vetoautoa, ja ottamaan maski pois, kun alkoi lämmöt nousemaan vähän liikaa  On siinä ollut ohikulkijoilla hauskaa... kaksi samanlaista sitikkaa narulla kiinni toisissaan, toisessa lasit umpijäässä, ja toinen höyryää pelti pystyssä 
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
 |
Lemon
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 18:36 |
|
ja jälleen syntyi monta tarinaa kerrottavaksi edelleen omituisista, epäluotettavista ranskiksista 
|
|
|
|
 |
peltipolvi
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 21:10 |
Viestit: 683 Paikkakunta: KUOPIO
|
En tiedä, miten on C4:ssä, mutta tässä vanhemmassa kalustossahan flektit on syylarin etupuolella. Silloin ilman maskia on mahdollista tuupata keula hankeen, haukata flektit täyteen lunta ja kun se sinne sitten jäätyy, saattaa ne parhaimillaan joutua kauheasti ravistavaan epätasapainoon ja pahimmillaan mennä siivet kerrassaan rikkimäsäksi. Vaatiihan tuo toki sekä aktiivista törttöilyä, että huonoa onnea, mutta kerrankos sitä sattuu ja tapahtuu.... Että tämmöinenkin näkökohta maskinkäyttöön voipi liittyä.
- niin, olikos kysyjällä C4 pikatsu vaiko saara?
Volvot V70/V50 exät: Xantia, Xsara, Xsara Picasso, C4, C5
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 21:53 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
peltipolvi kirjoitti: En tiedä, miten on C4:ssä, mutta tässä vanhemmassa kalustossahan flektit on syylarin etupuolella. Silloin ilman maskia on mahdollista tuupata keula hankeen, haukata flektit täyteen lunta ja kun se sinne sitten jäätyy, saattaa ne parhaimillaan joutua kauheasti ravistavaan epätasapainoon ja pahimmillaan mennä siivet kerrassaan rikkimäsäksi... Ei tarvitse edes tuupata hankeen, kun avonainen puskurin alaosa kerää lumikelillä pölyävän lumen sinne flekteihin. Jäähdyttimen edessä voi olla ilmastoinnin lauhdutin ja dieseleissä vielä välijäähdytin, jolloin jäähdyttimen lämpö ei niitä flektejä pääse edes ajoviimassa sulattamaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 21:55 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
peltipolvi kirjoitti: Silloin ilman maskia on mahdollista tuupata keula hankeen, haukata flektit täyteen lunta ja kun se sinne sitten jäätyy, Sopivalla kelillä flektit jäätyvät viimasuojan kanssa ja ilman hankeenajoakin. Tänä talvena tuli emännän Xantian kyydissä istuessa moinen erikoisuus koettua. Huoltoaseman pihalla kahvin ajan seisotellessa hohkasi sen verran lämpöä flekteillekin, että jäät irtosivat. Karmea täristys oli kyllä.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
ipo
|
Viestin otsikko: Re: Talvimaski Lähetetty: 15.02.2011 23:23 |
Viestit: 69
|
Lämpenevyys ja kylmän viiman esto konehuoneeseen on yksi syy, mutta vuosien kuluttua huomaa konehuoneen ja erityisesti jäähdytyspuhaltimien, jäähdyttimen jne. olevan puhtaampia ja paremmassa kunnossa kuin ilman viimasuojaa olevissa autoissa. Kyllä se huohotin voi jäätyä muissakin kuin ranskalaisissa. Nuo VW ja BMW lieneevät tunnetuimmat muista. Kaikissa moottoreissa jossa huohotinputkisto on eri puolella kuin pakosarja on olemassa vaara jäätymisestä. Vaaraa pienentää syksyllä ennen pakkaskelejä vaihdetut uudet öljyt. Mikäli jokin öljymerkki vaahtoaa koneessa, kannattaa kokeilla jotain muuta.
Surkuhupaisaa nähdä mitä virityksiä ihmiset tunkevat autojen keulalle pitääkseen ajokkinsa lämpimänä. Erityisen paljon viritelmiä näkyy eräässä suositussa saksalaismerkissä ja sen sisarmerkeissä.
|
|
|
|
 |
|
|