Viikonlopun testit kertovat seuraavaa. Lauantaina -4 asteen lämpötilassa lämmitys toimi hienosti. Menomatkalla Webasto ei ollut käytössä lainkaan, mutta tulomatkan alla se oli päällä 30 minuuttia. Webasto myös lämmtti auton tuntuvasti ulkoilmaa lämpimämmäksi - jopa varsin mielyttäväksi. Sunnuntaina -10 asteessa kaikki alkoi hyvin...
Testi 1
Ei Webastoa, ulkolämpö -4C, lämmityslaite auto-asennossa ja 22,5C tavoitteena:
(
min ... mitä)
- 0 ... Auton käynnistys, puhallus heti osateholla
- 2 ... Puhallus täydelle teholle
- 6 ... Puhallusnopeus laski yhden pykälän (7/8). Lämpö tuntuu jo selvästi.
- 8 ... Sisäilmankierto ilmeisesti päälle (olettama perustuu muuttuneeseen puhalluksen ääneen ja tarkastukseen että puh.nopeus on edelleen 7/8)
- 11 .. Auto lämmin
- 15 .. Pakko laskea lämpö asteella
- 25 .. Kohteessa, puhaltimen nopeus 5/8
Testi 2
Webasto päällä ennen käynnistystä 30min, ulkolämpö -5C, lämmityslaite auto-asennossa ja 22,5C tavoitteena:
- 0 ... Käynnistys, autossa lämpimähkö, puhallus heti 100%
- 2 ... Puhallusteho -> 7/8
- 6 ... Sisäilmankierto
- 7 ... Sisäilmankierto pois
- 10 .. Keskisuuttimista puhaltaa liiankin kuumaa, laitoin kiinni
- 15 .. Tavoitelämpötilaa laskettu asteella (21,5)
- 25 .. Kohteessa, puhallusteho 4/8
Huomioin näistä tuloksista että vaikka jälkimmäisessä moottori on esilämmitetty ja auto jo valmiiksi melko lämmin niin silti sisätilojen lämpiämisessä tavoitteeseen menee sama aika kun ilman Webastoa. Niin ja sanottava vielä että harvoin tämän auton lämmitys on näin hienosti toiminut. Mutta kun asiaa ruvetaan tutkimaan, niin silloinhan kaikki tietysti toimiikin (siksi eivät korjaamolla mitään vikaa löydä?)
Testi 3
Webasto päällä ennen käynnistystä 30min, ulkolämpö -10C, lämmityslaite auto-asennossa ja 22,5C tavoitteena:
Lämpötilasäätimen desimaalipiste vilkkui startatessa
- 0 ... Käynnistys, auto hieman lämmennyt, 100% puhallus heti
- 5 ... Sisäilmankierto, lasit alkoivat huurtumaan, tuulilasi pysyi kirkkaana taustapeilistä alaspäin
- 7 ... Sisäilmankierto pois ja puhallusnopeus laski 7/8
- 9 ... Etusivulasit taas kirkkaat
- ~11 . Reilun kymmenen minuutin kohdalla autossa oli taas lämmin mutta koko matkan tuntui kuin lämmönsuuntaus ei ihan olisi toiminut yhtä hyvin kuin dellispäivänä. Otsalle tuli liian vähän lämmintä, tuntui kylmä koko matkan. Tavoitelämpötilaa ei myöskään tarvinnut pienentää koko matkan aikana.
- 25 .. Auto kohteessa. Pysäytin moottorin, odotin ~10sek ja käynnistin uudelleen. Desimaalipiste ei vilkkunut
Sitten jotain kummaa:
Ennen kun pysäytin moottorin, kytkin huurteenpoiston päälle, säädin puhallusta manusti puoliväliin, nostin tavoitelämpötilan +28 asteeseen.
Moottorin pysäytettyäni kokeilin Webastoa. Puhallus tuli arviolta 6/8 voimakkuudella pääosin tuulilasisuuttimista. Tuntuu oikealta!
Käynnistin moottorin uudelleen. Yritin säätää manuaalisesti puhallussuuntaa, mutta vaikka hallintapaneli otti komennot vastaan ja vaihtoi tilaansa, puhallus tuli lähes täysin keskisuuttimista.
Tuulilasi- ja jalkatilasuuttimista tuli vain se kuuluisa lehmän henkäys. Minkään napin painallus ei auttanut, auton uudelleen käynnistäminen ei vaikuttanut asiaan.
Kun suljin keskisuuttimet ei ilmaa tullut oikein mistään kunnolla.
Luultavasti niinä aamuina kun Webasto ei ole lämmittänyt sisätiloja, on tämä havaittu tila ollut päällä ja keskisuuttimet kiinni. Siihen yhdistettynä lämmityksen ohjauksen logiikka ja täydellinen ymmärryksen puute esilämmitysmahdollisuudesta. Näin on ongelma valmis…