Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C4P. Desimaalipiste lämpötilanäytössä vilkkuu
ViestiLähetetty: 25.02.2011 09:43 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
Muistan lukeneeni että ainakin joissain Citroënin malleissa käynnistyksen jälkeen ilmanvaihdon ohjauksen lämpötilanäytön desimaalipilkun vilkkuminen kertoisi viasta. Päteeköhän sama vielä näihin uudempiin? Erityisesti kiinnostaa tämä meidän auto.

Tämä GC4P on yli -20 pakkasilla oikeasti jääkaappi jos sille päälle sattuu. Eilen raksan suuntaan ajaessa (20 min/20km) -22 pakkasessa sisätila ei tuntunut lämpenevän kunnolla, vaan täydessä talvivaatetuksessakin vilutti. Parin tunnin jälkeen takasin kotiin ajaessa lämpö sitävastoin riitti ihan hyvin. Ennen raksalle menoa autolla oli ajettu noin 5km taajamassa Webasto päällä.

Tänä aamuna mittari sanoi jälleen -20. Työmatka 30km, josta 75% moottoritietä. Lämppäri asennossa +28 ja puhallus täysillä ylös, alas ja keskelle. Ei tullut lämmin koko matkalla, duunipaikan hallissa vielä vähän vilutti. Autosta ulos nouseminen vasta toi lämmön pipon alle. Luulisin että autossa on sisällä 10-15 astetta...

Lämmityksen automaattiasentoa ei voi käyttää muuta kuin kesällä, ei tajuu näitä pakkasia. Puhaltelee haaleeta ilmaa täysillä ja sehän vaan saa kylmän tuntumaan kylmemmältä. Jos pitkää matkaa ajelee niin jossain kohtaa saattaa ruveta tajuumaan automatiikkakin jotain.

Kylmyyttä tehostaa vielä sekin että Webasto on ihan onneton tähän autoon. -18 astetta pakkasta tuottaa 30 minuutin lämmityksellä moottorin lämpötilaksi 45astetta ja sisälle puhaltuu (suuttimesta mitattuna) 30+ asteista ilmaa. Tämä ei millään riitä sulattamaan edes tuulilasiin pientä reikää, saati lämmittämään sisätilaa.

Kaiken lisäksi kuskin penkinlämmitin lopetti lähes toimintansa - tämän huomasin eilen. Istuinosa lämpiää aavistuksen, mutta selkänoja ei ollenkaan.

- Kesää odotellessa -



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P. Desimaalipiste lämpötilanäytössä vilkkuu
ViestiLähetetty: 25.02.2011 23:38 

Viestit: 21
Vilkkuvasta desimaalipisteestä en tiedä mutta kuulostaa siltä että Webasto sekoittaa systeemit - eteenkin jos kylmänä duunista kotiin auto lämpiää kiltisti mutta aamulla webaston jälkeen "ei mitään". Meikäläisellä on sama auto, tosin exclusive varustelulla mutta ilman webastoa ja (yllättävän) hyvin lämpiää.

Itse pidän 99% ajasta "auto" asetuksella ja kaikki tuuletus suuttimet auki - kesät talvet ja hyvin toimii. Esim nyt viikolla -22 astetta, kylmäkäynnistys (dieselin rääkkäystä mutta hyvin käynnistyy) lämmitys +19/+20 auto asetuksella; ensin tuuletin on hyvin pienellä ja vasta parin minuutin kuluttua kun kone on vähän lämmennyt puhallus lisäntyy ja melkein samalla sisäilman kierto menee päälle (kuulee äänestä)....ja hetken kuluttua puhallin menee melkein täysille ja auto lämpiää mukavasti.
Ja nyt se 1% milloin en käytä "auto" asetusta (2 tapausta) - joskus kun ajaa lyhyitä matkoja pakotan puhaltimen pienemmälle jottei kuormittaisi akkua turhaan - ja toinen tapaus on kun automaatti toiminto pitää sisäilmakierron liian kauan ja lasit huurtuu - jolloin heitän pari minuuttia "etuikkunan defrost" näppäintä jolloin tuuletin menee täysille, kaikki ilmat lasille ja sisäilman kierto pois.

...pitkä selitys, ehdotan että koitat ekaks pokkana kylmäkäynnistystä aamullla iman webastoa ja testaa jos lämpiää paremmin.....ja vie auto huoltoon - oli kait tuossa foorumin puoella juuri GPC:n tarina missä
webasto oli asennettu väärin eikä auto lämmennyt.

ps. kai sinulla on tuo suojamuovi paikalla?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P. Desimaalipiste lämpötilanäytössä vilkkuu
ViestiLähetetty: 26.02.2011 00:05 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
Auto on ollut huollossa useat kerrat sekä Webaston että lämppärin automatiikan heikkouden takia (viimeksi keskiviikkona). Huollossa ei koskaan mitään vikaa löydy. Viimeksi ilmoitettiin ettei Webaston kuulukkaan sulatella ikkunoita ja lämmittää sisätilaa - se on moottorinlämmitin! Muissa Webastollisissa autoissani Webasto on lämmittänyt myös sisätilat.

Olen joskus rääkännyt autoa ja käynnistänyt sen kylmiltään. Saattaa olla että lämppäri on paremmin mukana silloin. Mutta se nyt on vaan muistikuvaa - täytyy kokeilla jos tässä vielä kunnon pakkasia tulee.

Meillä automaattiasennossa puhallus menee muutaman kymmenen sekunnin sisällä auton käynnistyksestä "täysille" ja arvatenkin ilma tuntuu siinä kohtaa vielä kylmältä - vaikka Webasto onkin tohottanut sen 30 minuuttia.

Minäkin mieluusti ajan tuuletusnopeus alennettuna, yleensä yksi-kaksi pykälää voi tiputtaa, mutta esim tänä aamuna tuli niin kylmä että oli pakko kääntää nupit kaakkoon. Epäilen että sekoitusläppä ei ollut täysin kiinni vaan raitista sekottui sopivasti mukaan. Vaikka lämpötilaksi on valittu maksimi 28 astetta.

Joskus Hevon työnjohtaja väitti ettei tässä mallissa ole sisätilan lämpöanturia. Onkohan tosijuttu? Ainakin siinä yläkonsolissa on semmonen pieni ritilä. En ole viittinyt vetää muoveja irti kun kuitenkin jäis mulla käsiin.

Jos sä meinasit tätä topiccia niin on tuttu ;) : http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6808.0.html

Juu, on toki muovit keulilla...



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P. Desimaalipiste lämpötilanäytössä vilkkuu
ViestiLähetetty: 28.02.2011 09:37 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
Viikonlopun testit kertovat seuraavaa. Lauantaina -4 asteen lämpötilassa lämmitys toimi hienosti. Menomatkalla Webasto ei ollut käytössä lainkaan, mutta tulomatkan alla se oli päällä 30 minuuttia. Webasto myös lämmtti auton tuntuvasti ulkoilmaa lämpimämmäksi - jopa varsin mielyttäväksi. Sunnuntaina -10 asteessa kaikki alkoi hyvin...

Testi 1
Ei Webastoa, ulkolämpö -4C, lämmityslaite auto-asennossa ja 22,5C tavoitteena:

(min ... mitä)

  • 0 ... Auton käynnistys, puhallus heti osateholla
  • 2 ... Puhallus täydelle teholle
  • 6 ... Puhallusnopeus laski yhden pykälän (7/8). Lämpö tuntuu jo selvästi.
  • 8 ... Sisäilmankierto ilmeisesti päälle (olettama perustuu muuttuneeseen puhalluksen ääneen ja tarkastukseen että puh.nopeus on edelleen 7/8)
  • 11 .. Auto lämmin
  • 15 .. Pakko laskea lämpö asteella
  • 25 .. Kohteessa, puhaltimen nopeus 5/8

Testi 2
Webasto päällä ennen käynnistystä 30min, ulkolämpö -5C, lämmityslaite auto-asennossa ja 22,5C tavoitteena:

  • 0 ... Käynnistys, autossa lämpimähkö, puhallus heti 100%
  • 2 ... Puhallusteho -> 7/8
  • 6 ... Sisäilmankierto
  • 7 ... Sisäilmankierto pois
  • 10 .. Keskisuuttimista puhaltaa liiankin kuumaa, laitoin kiinni
  • 15 .. Tavoitelämpötilaa laskettu asteella (21,5)
  • 25 .. Kohteessa, puhallusteho 4/8

Huomioin näistä tuloksista että vaikka jälkimmäisessä moottori on esilämmitetty ja auto jo valmiiksi melko lämmin niin silti sisätilojen lämpiämisessä tavoitteeseen menee sama aika kun ilman Webastoa. Niin ja sanottava vielä että harvoin tämän auton lämmitys on näin hienosti toiminut. Mutta kun asiaa ruvetaan tutkimaan, niin silloinhan kaikki tietysti toimiikin (siksi eivät korjaamolla mitään vikaa löydä?)

Testi 3
Webasto päällä ennen käynnistystä 30min, ulkolämpö -10C, lämmityslaite auto-asennossa ja 22,5C tavoitteena:
Lämpötilasäätimen desimaalipiste vilkkui startatessa

  • 0 ... Käynnistys, auto hieman lämmennyt, 100% puhallus heti
  • 5 ... Sisäilmankierto, lasit alkoivat huurtumaan, tuulilasi pysyi kirkkaana taustapeilistä alaspäin
  • 7 ... Sisäilmankierto pois ja puhallusnopeus laski 7/8
  • 9 ... Etusivulasit taas kirkkaat
  • ~11 . Reilun kymmenen minuutin kohdalla autossa oli taas lämmin mutta koko matkan tuntui kuin lämmönsuuntaus ei ihan olisi toiminut yhtä hyvin kuin dellispäivänä. Otsalle tuli liian vähän lämmintä, tuntui kylmä koko matkan. Tavoitelämpötilaa ei myöskään tarvinnut pienentää koko matkan aikana.
  • 25 .. Auto kohteessa. Pysäytin moottorin, odotin ~10sek ja käynnistin uudelleen. Desimaalipiste ei vilkkunut

Sitten jotain kummaa:
Ennen kun pysäytin moottorin, kytkin huurteenpoiston päälle, säädin puhallusta manusti puoliväliin, nostin tavoitelämpötilan +28 asteeseen.
Moottorin pysäytettyäni kokeilin Webastoa. Puhallus tuli arviolta 6/8 voimakkuudella pääosin tuulilasisuuttimista. Tuntuu oikealta!
Käynnistin moottorin uudelleen. Yritin säätää manuaalisesti puhallussuuntaa, mutta vaikka hallintapaneli otti komennot vastaan ja vaihtoi tilaansa, puhallus tuli lähes täysin keskisuuttimista.
Tuulilasi- ja jalkatilasuuttimista tuli vain se kuuluisa lehmän henkäys. Minkään napin painallus ei auttanut, auton uudelleen käynnistäminen ei vaikuttanut asiaan.
Kun suljin keskisuuttimet ei ilmaa tullut oikein mistään kunnolla.

Luultavasti niinä aamuina kun Webasto ei ole lämmittänyt sisätiloja, on tämä havaittu tila ollut päällä ja keskisuuttimet kiinni. Siihen yhdistettynä lämmityksen ohjauksen logiikka ja täydellinen ymmärryksen puute esilämmitysmahdollisuudesta. Näin on ongelma valmis…



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P. Desimaalipiste lämpötilanäytössä vilkkuu
ViestiLähetetty: 28.02.2011 09:39 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
T.mupez kirjoitti:
...Joskus Vehon työnjohtaja väitti ettei tässä mallissa ole sisätilan lämpöanturia. Onkohan tosijuttu? Ainakin siinä yläkonsolissa on semmonen pieni ritilä. En ole viittinyt vetää muoveja irti kun kuitenkin jäis mulla käsiin.

Kurkkasin muovin alle, ei siellä mitään anturia tosiaan ole. Xsarassa oli, Peugeot 406'ssa oli. Kehitys kehittyy...



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P. Desimaalipiste lämpötilanäytössä vilkkuu
ViestiLähetetty: 28.02.2011 20:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1654
Paikkakunta: Lappeenranta
T.mupez kirjoitti:
T.mupez kirjoitti:
...Joskus Vehon työnjohtaja väitti ettei tässä mallissa ole sisätilan lämpöanturia. Onkohan tosijuttu? Ainakin siinä yläkonsolissa on semmonen pieni ritilä. En ole viittinyt vetää muoveja irti kun kuitenkin jäis mulla käsiin.

Kurkkasin muovin alle, ei siellä mitään anturia tosiaan ole. Xsarassa oli, Peugeot 406'ssa oli. Kehitys kehittyy...

Melkoista. Säästöähän se on (pienikin) säästö. Itse osahan ei edes ole ihan ilmainen kun siellähän on sen lähes ilmaisen lämmönmittauseläimen lisäksi ropelli ja sen moottori eli ihan rautaa ja kuparia.



Citroen e-C4, vm 2020.
Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013.
Citroen 2CV "Justiina", vm 1980
Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C4P. Desimaalipiste lämpötilanäytössä vilkkuu
ViestiLähetetty: 29.04.2015 10:21 

Viestit: 118
Paikkakunta: Tuusula, Nuppulinna
Johan tämä on vanha asia, mutta ratkaisukin tuohon sitten lopulta keksittiin - vaimoni keksi, en minä "kaikkitietävä" saati Veho. Hän keksi ainakin semmoisen "workaroundin". Autossa oli/on Vehon asentama kaukosäätöinen ja kellollinen Webasto. Se oli/on asennettu ilmanvaihtoon siten, että se katkaisee virrat joltain iv-komponentilta kun Webastoa käytetään. Tämän vuoksi kun Webaston käytön jälkeen seuraavan kerran laittaa virrat avaimesta päälle, käy ilmanvaihto alkuasetustestisyklin läpi. Jos auton auton käynnistää tämän syklin aikana, menee ilmanvaihdonohjaus sekaisin, ilmeisesti ei tiedä läppien ääriasentoja. Kun autoa käynnistäessä antoi virtojen olla päällä niin kauan, kunnes ilmanvaihdon läpät hiljenivät surisemasta (ehkä hetki pidempäänkin), toimi kaikki ihan oikein ajossa.

Sen meillä olleen auton rekisterinumero oli MBY-125 ja oli Comfort varusteinen 2.0 HDI C4 Grand Picasso automaatti (ei bmp) vuosimallia 2007/2008 (tuotu maahan 09/2007, käyttöönotto 01/2008. Jos vaikka nykyinen omistaja, tai joku muu vastaavan auton omistaja ihmettelisi samaa asiaa...



'91 XM V6 A Berline / RP 5135 / Vert Triton (ERT)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  

cron