Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 16:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Kuva
Ihan on Sitikasta tämä... Tätä tais Kimmo tarkoittaa, ei tarvii ettiä tällasia "natsipakastimista" tai Tojotasta... :roll:



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 17:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Syvimmät pahoitteluni viittauksesta 30-luvun natsipropagandan tuotokseen :? :lol:




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 17:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Igor kirjoitti:
Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä...


Omasta kokemuksesta voin kertoa, että c5 hdi on tarpeeksi lämmin auto. Siis lämpöä siirtyy kabiiniin riittävästi lämmityslaitteen kennon kautta. Mutta ongelma on se, että moottorin kehittämää lämpöä ei siirry jäähdytysveteen riittävästi, vaan on käytettävä eberiä tai vastaavaa nesteen lämmittämiseen lisäksi. Hdi-moottori hukkaa lämpöä perinteistä dieseliä paremmin.
Esikammiodieselissä polttoaineen palaminen tapahtuu sylinterin kannen sisällä olevassa esikammiossa, jolloin kannessa oleva jäähdytysneste lämpiää tehokkaammin suuremman pinta-alan vuoksi kuin hdi- suorasuihkudieselissä, jossa palaminen tapahtuu männän päällä, josta johtuen lämpö karkaa nopeammin pois koneen sisältä, eikä lämmitä jäähdytysnestettä yhtä tehokkaasti.

Parantaakseen hdi:n lämmityksen hyötysuhdetta, tulisi lämmityslaitteelle menevä putki kiertää pakosarjan/-putken ympärille (lämmönvaihdin) ennen lämmityslaitteen kennolle menoa, jolloin jäähdytysneste olisi tarpeeksi lämmintä pitääkseen auton sisätilat lämpimänä ilman ebereitä.



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 18:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
eskere kirjoitti:
Hdi-moottori hukkaa lämpöä perinteistä dieseliä paremmin.

Ei paremmin, vaan vähemmän ;)




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 18:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Igor kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Hdi-moottori hukkaa lämpöä perinteistä dieseliä paremmin.

Ei paremmin, vaan vähemmän ;)


Kuten tuossa yllä kirjoitin, niin ratkaiseva ero lämmönhukkaan on palotapahtuman sijaintipaikka.
Mutulla sanoisin, että hdi-kone työntää pakoputkesta kuumempia pakokaasuja ulos kuin esikammiodiesel. :roll:



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 19:13 
Käyttäjän avatar

Viestit: 349
Paikkakunta: Lempäälä
eskere kirjoitti:
Kuten tuossa yllä kirjoitin, niin ratkaiseva ero lämmönhukkaan on palotapahtuman sijaintipaikka.
Mutulla sanoisin, että hdi-kone työntää pakoputkesta kuumempia pakokaasuja ulos kuin esikammiodiesel. :roll:


Jos näin olisi niin eikö hdi ja vanhempi diesel sitten kuluttaisi saman verran, ainoana erona tuo kabiinin ja pakokaasun lämpö?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 19:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Igor kirjoitti:
Syvimmät pahoitteluni viittauksesta 30-luvun natsipropagandan tuotokseen :? :lol:


Saat anteeksi: jos ei olisi Kuplaa, ei olisi myöskään Porschea sellaisena kuin me sen nykyään tunnemme. :)



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 01.03.2011 22:00 
eskere kirjoitti:
Igor kirjoitti:
Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä...


Omasta kokemuksesta voin kertoa, että c5 hdi on tarpeeksi lämmin auto. Siis lämpöä siirtyy kabiiniin riittävästi lämmityslaitteen kennon kautta. Mutta ongelma on se, että moottorin kehittämää lämpöä ei siirry jäähdytysveteen riittävästi, vaan on käytettävä eberiä tai vastaavaa nesteen lämmittämiseen lisäksi. Hdi-moottori hukkaa lämpöä perinteistä dieseliä paremmin.
Esikammiodieselissä polttoaineen palaminen tapahtuu sylinterin kannen sisällä olevassa esikammiossa, jolloin kannessa oleva jäähdytysneste lämpiää tehokkaammin suuremman pinta-alan vuoksi kuin hdi- suorasuihkudieselissä, jossa palaminen tapahtuu männän päällä, josta johtuen lämpö karkaa nopeammin pois koneen sisältä, eikä lämmitä jäähdytysnestettä yhtä tehokkaasti.

Parantaakseen hdi:n lämmityksen hyötysuhdetta, tulisi lämmityslaitteelle menevä putki kiertää pakosarjan/-putken ympärille (lämmönvaihdin) ennen lämmityslaitteen kennolle menoa, jolloin jäähdytysneste olisi tarpeeksi lämmintä pitääkseen auton sisätilat lämpimänä ilman ebereitä.


Polttoaineen energiasisältöä toiseen olomuotoon muunnettaessa on nykydieseleissä hyvä puoli on suhteellisesti suuremman osuuden siirtäminen kampiakselin ja voimanlinjan kautta liike-energiaksi. Valitettavasti joutavaa hukkalämpöä, jota käytetään esimerkiksi sisätilan lämmittämiseen syntyy vähemmän. Esimerkiksi wanhat Volvot tunnettiin lämpiminä autoina, koska tajuton määrä bensan energiasisällöstä tahkottiin moottorin surkean hyötysuhteen vuoksi lämmöksi ja kiitos ison lämppärin kennon, siitä saatiin auton sisään suuri määrä lämpöä. Jos tälläisen volvo-vanhuksen nokalle tällättäisiin nykydiesel, olisi nenä ja muutkin paikat huurteessa.
Menikö se perussääntö jotenkin näin: Energiaa ei voi tyhjästä luoda, eikä sitä voi hävittää, olomuotoa voi muuttaa?


   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 02.03.2011 00:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3537
Paikkakunta: Espoo
Energiaa ei todella voi tuhota.

Vähemmän kuluttava nykydiesel polttaa tehokkaammin polttoaineen, vanhemmassa menee suurempi osa polttoaineessa olevasta lämpöenergiasta moottorin läpi. Pakokaasutkin ovat näissä siis eri "sisältöisiä". Korkeampi palamislämpötila yleensä viittaa parempaan palamistulokseen.



Volvo V70 D4 -15 A
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun)
Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00
Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 02.03.2011 11:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
Dieseleissähän palamislämpötilaa pyritään nimenomaan alentamaan EGR:n avulla, jotta typpioksidipäästöt saadaan alemmas. Bonuksena tästä on paskoittuva imusarja ja isommat hiukkaspäästöt. HDi:n lämpöpotentiaalista, kyllähän kabiiniin lämpöä tulee ihan hyvinkin mutta se ei tule pelkästään moottorin hukkalämmöstä vaan lämppärin kennolle menevässä vesiputkessa on erillinen sähköinen lämmitin. Näin ainakin Xsarassa, missä eberiä/webastoa ei vakiovarusteena ole. Ilman tuota lisäkikkaretta voisi olla vähän viileää kyytiä kovilla pakkasilla...



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin
ViestiLähetetty: 02.03.2011 11:40 

Viestit: 693
Parantaakseen hdi:n lämmityksen hyötysuhdetta, tulisi lämmityslaitteelle menevä putki kiertää pakosarjan/-putken ympärille (lämmönvaihdin) ennen lämmityslaitteen kennolle menoa, jolloin jäähdytysneste olisi tarpeeksi lämmintä pitääkseen auton sisätilat lämpimänä ilman ebereitä.[/quote]

Eikös uudessa C5 mallissa ole pakoputkistossa ns. lämpökammio, josta pakokaasujen lämpö siirtyy jäähdytysnesteeseen. Näin esitettiin joskus uutuuskurssilla, vai onko siitäkin luovuttu :cry:
EGR ( Exhaust gas recirculation system ) ei käsittääkseni pienennä pakokaasujen lämpötilaa, typpipäästöihin se kyllä vaikuttaa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: