|
Kirjoittaja |
Viesti |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 07.03.2011 13:23 |
Viestit: 5858 Paikkakunta: Lahti
|
eskere kirjoitti: Peräkärryn paino ei tule vetoauton päälle, koska kuorma tulee lastata siten, että kärryn painosta vetoaisalle tulee n.20-50kg. Kuorman paino tulee siis kärryn päälle. Aisanostetta ei missään tapauksessa saa olla.
Teoriassa ei tule, käytännössä sen vetokoukun päällä voi kyllä olla hetkellisesti aika huimiakin painoja, ja nostetta, painopiste kun on aika korkealla. Jonkin Lagunan kun lyö C5:n perään niin jokainen vastaan tuleva poliisi näkee jo silmällä että yhdistelmä on laiton, koneeton CX on Xantialla laillinen vedettävä kevyellä kärryllä, jää alle 1500kg:n, 1.8:lla ei tee mieli pysähdellä yhtään ylimääräisiä eikä moista viitsi kovin kaukaa vetää.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 07.03.2011 14:56 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Xari kirjoitti: ... niin jokainen vastaan tuleva poliisi näkee jo silmällä että yhdistelmä on laiton ... ... mutta erittäin harvoin piittaa tuon taivaallista. 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
C5_una
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 07.03.2011 19:43 |
Viestit: 11 Paikkakunta: Espoo
|
[quote="svc"]Mikään ei välttämättä hajoa heti. Kytkin voi olla kovilla, samoin jarrut, koska työntöjarrulla varustetun kärryn jarrusuhde on aina alle yhden. Käsijarru ei ehkä riitä pitämään yhdistelmaa paikallaan.
Paljonkos C5:lle sallitaan yhdistelmäpainoa? Se ei aina ole sama, kuin veturin + kärryn sallitut kokonaismassat. Lukuja ja laskelmia: O1:Perävaunumassa jarruin:1500, O2:jarruitta:680 F.3:Yhd suurin sallittu kok massa tieliikenteessä:3310 F.2: Tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa: 1810 G: ajoneuvon omamassa:1365 Elikkä siis: 1365+1300(Laguna)=2665kg ja kuski vielä päälle 75kg ->2750kg eli ainakin tässä suhteessa ollaan alle maksimin jos ei lastaa autoihin tavaraa. Muistaakseni trailerin max paino oli 1800kg Autossa on Kovilin irrotettava koukku. Tuo perävaunu jarruin lukema 1500kg ylittyy kieltämättä mutta ei tuon homman kai pitäis vetoauton jousitukselle kauhean kova pala olla...? Yksi korkea ylämäki olisi matkan varrella mutta siinä pystyy pitämään vauhtia yllä. Leikin ajatuksella että sais tuon Lagun kuskattua paikkaan missä sen voisi kesällä rauhassa pistää paloiksi ja myydä osina. Auto meni niinsanotusti lunastukseen mutta siinä ei ollu kaskoa, joten vois saada siitä jotain myymällä sen osina. Riskinä vaan että hajottaa pelleilyllä sitikankin muutaman kympin takia...
C5 1,8 vm 2003
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 07.03.2011 21:41 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
C5_una kirjoitti: Elikkä siis: 1365+1300(Laguna)=2665kg ja kuski vielä päälle 75kg ->2750kg eli ainakin tässä suhteessa ollaan alle maksimin jos ei lastaa autoihin tavaraa. +550 kg se traileri = 3300 kg? Varmaan aika karmeaa kiskoa tuollaista pikkukoneisella vitosella kuitenkin? Omamassaltaan 1387 kg 1.8 16V Xantian perässä jo reilusti kevyempikin kärry alkaa tuntua, erityisesti jarrutuksissa. Hyvin se jaksaa kyllä vetää, ei siitä ole kiinni, mutta ei muuten ole mukavaa. Mukavammin on tuntunut kohtalaisen painoinen kärry tulevan esim. L200:n perässä. Yhdistelmämassaa Xantiassa ei ole rajoitettu ja 1500 kg kärryn saa laittaa moisen perään.
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
eskere
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 07.03.2011 21:55 |
Viestit: 2201 Paikkakunta: Laukaa
|
C5_una kirjoitti: Lukuja ja laskelmia: O1:Perävaunumassa jarruin:1500, O2:jarruitta:680 F.3:Yhd suurin sallittu kok massa tieliikenteessä:3310 F.2: Tieliikenteessä sallittu suurin kok. massa: 1810 G: ajoneuvon omamassa:1365 Elikkä siis: 1365+1300(Laguna)=2665kg ja kuski vielä päälle 75kg ->2750kg eli ainakin tässä suhteessa ollaan alle maksimin jos ei lastaa autoihin tavaraa. Muistaakseni trailerin max paino oli 1800kg Autossa on Kovilin irrotettava koukku. Tuo perävaunu jarruin lukema 1500kg ylittyy kieltämättä mutta ei tuon homman kai pitäis vetoauton jousitukselle kauhean kova pala olla...? Yksi korkea ylämäki olisi matkan varrella mutta siinä pystyy pitämään vauhtia yllä. Leikin ajatuksella että sais tuon Lagun kuskattua paikkaan missä sen voisi kesällä rauhassa pistää paloiksi ja myydä osina. Auto meni niinsanotusti lunastukseen mutta siinä ei ollu kaskoa, joten vois saada siitä jotain myymällä sen osina. Riskinä vaan että hajottaa pelleilyllä sitikankin muutaman kympin takia... Ajoneuvon omamassa pitää jo sisällään 75kg:n kuljettajan. Tuo yhdistelmän kokonaismassa 3310kg tarkoittaa sitä, että saat täyteen lastatulla vetoautolla, 1810kg, vetää maksimissaan 1500kg:n painoista perävaunua. Ennen oli sääntönä se että perävaunun paino ei saanut ylittää vetoauton painoa 2-pyörävetoisessa yhdistelmässä. Nelivedossa sallittiin tuplasti vetoautoa painavampi perävaunu. Xantiassa on sallittu aika reilu perävaunupaino, pari sataa kiloa yli tyhjän auton omapainon. Jos välttämättä haluat Lagunan trailerilla kiskoa, niin lastaa Xantia mahdollisimman täyteen tavaraa, on silloin ainakin tukevampi vetää. Kyllä ehjä kytkin kestää rauhallisesti ajettuna vetää tuon painon puolesta, kestäähän se asuntovaununkin vedon ja siinä ilman vastus on vielä pykälää suurempaa.
Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92. Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 07.03.2011 22:46 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Ja kuskillahan on toki BE kortti? Pikku-E:n puutteesta taitaa saada isomman sakon, kuin ylikuomasta?
EDIT: Virheellinen kuormaus = 8 päiväsakkoa. Ajoneuvon kuljettaminen oikeudetta = 20 päiväsakkoa. Mikäli nuo nyt ovat oikeat nimikkeet...
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 07.03.2011 23:42 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
Liitteet:
Xantia.jpg [ 110.98 KiB | Katsottu 8578 kertaa ]
Xantia kyllä näyttää mahdottoman pieneltä tuollaisen pikkuisenkin kärryn edessä. Siihen jos perään jotain isoa laittaa, niin varmasti on virkavalta heti syynäämässä. Vitonen sentään näyttää edes vähän... muhkummalta? 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
C5_una
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 08.03.2011 01:05 |
Viestit: 11 Paikkakunta: Espoo
|
svc kirjoitti: Ja kuskillahan on toki BE kortti? Pikku-E:n puutteesta taitaa saada isomman sakon, kuin ylikuomasta?
EDIT: Virheellinen kuormaus = 8 päiväsakkoa. Ajoneuvon kuljettaminen oikeudetta = 20 päiväsakkoa. Mikäli nuo nyt ovat oikeat nimikkeet... Kortti on A BE C. Tuli ostettua tuo pikku E kortti joitakin vuosia sitten (ihan kuin jenkkilässä  ) Se kirjainhan sallii vetää painavempaa kuormaa kuin vetoauto on. Se tuon C5:n perävaunumassa jarruin taitaa ylittyä kuitenkin usealla sadalla kilolla mutta ei kokonaismassa. Jos olisi kesä ja maa lumesta paljas niin miettisin kyllä ihan tosissaan tuota. Nyt täytyy ilmeisesti kysyä jotakuta hinaamaan se pois, ehkä jopa suostuisi jonkun ropon maksamaan. Ainakin radion ja Blaupunktin kajarit vois irrottaa ennen sitä Mistähän sellaiset irrotuskoukut radiota varten saa ostaa? Biltemasta?
C5 1,8 vm 2003
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 08.03.2011 08:33 |
Viestit: 7816 Paikkakunta: Eurajoki
|
laakeri kirjoitti: Omamassaltaan 1387 kg 1.8 16V Xantian perässä jo reilusti kevyempikin kärry alkaa tuntua, erityisesti jarrutuksissa. Hyvin se jaksaa kyllä vetää, ei siitä ole kiinni, mutta ei muuten ole mukavaa. Mukavammin on tuntunut kohtalaisen painoinen kärry tulevan esim. L200:n perässä. Yhdistelmämassaa Xantiassa ei ole rajoitettu ja 1500 kg kärryn saa laittaa moisen perään. Mä olen vedellyt samanlaisella Xantialla vähän kaikkea hevosista toiseen Xantiaan ja yli kuusimetriseen katsomoon ja ei ole kyllä koskaan ollut "ei mukavaa"  Edellinen auto oli '92 2.2 Camry, omamassa samaa luokkaa kuin Xantussa mutta oli ihan hirveä vetoauto kun perä hytkyi ja huojui ylös alas. Hevoskärry normaalilla aisapainolla (milläs sitä säädät?) painoi jo perän reilusti alas niin, että meetvurstit saivat matkustaa etukenossa. Xantialla on hyvä vetää hevosia, niiden kanssa kun kyydin tasaisuus on aika olennaista. Paljon on kärrystä kiinni että miten se tuntuu, just hain kaverin kärryllä moottorikelkan ja se ei tuntunut perässä juuri miltään. Jotkut 1-akselit kärryt repii ja riuhtoo tyhjänäkin... Nojoo, silloin ei kyllä ollut mukavaa kun sellanen iso katsomohäkkyrä irtosi perästä ja jäi keskelle valtatietä poikittain  No, ei ollut auton vika sekään 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 08.03.2011 08:53 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Pitää vähän kehua itse tehtyä kärryä, Siinä on Warren taka-akselisto (Kuinkas muuten)kierrejousineen (Tourist), viistoheiluriakselisto, nesteiskarit. Kananmunat pysyisivät kyydissä ehjinä, mutta: Kerran oli ylipitkä, korkea ja muutenkin iso lautakuorma. Silloin kuljettiin vain vähän kävelyä nopeammin, koska muuten vaunu alkoi heijata tolkuttomasti. Syynä juuri pehmeä, pitkäliikkeinen jousitus, alkuperäinen, jäykistämätön kallistuksenvaimennus ja turhan pehmeät(vakio-Boget) iskarit, eikä juuri aisapainoakaan. Warre Tourist oli vetoautona.
|
|
|
|
 |
laakeri
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 08.03.2011 09:43 |
Viestit: 7490 Paikkakunta: Taipalsaari
|
C5_una kirjoitti: Nyt täytyy ilmeisesti kysyä jotakuta hinaamaan se pois, ehkä jopa suostuisi jonkun ropon maksamaan. Yksi vaihtoehtohan on vuokrata jostain riittävä vetoauto. Kerran kun jouduttiin siirtämään Xantiaa äkisti trailerin päällä, niin hoidettiin homma lainaamalla kaverilta traileria. No, vetoautoa ei kaverilla ollut siihen hätään, kun se oli ajossa. Traileri oli kohtalaisen jykevä (kahdelle ratabemarille mitoitettu kolmiakselikärry) ja omamassaa sen mukaan aika reilusti, joten piti miettiä, minkä perään moisen saa. No, läheiseltä huoltamolta vaan vuokraamaan kuorma-autoksi rekisteröity Sprinter pariksi tunniksi, niin sillähän sai kiskaistua. CE-yhdistelmä tuossa tapauksessa oli toki, mutta tavallisella pikkutraikulla + sopivalla pakulla menisi BE:nä tietenkin. C5_una kirjoitti: Ainakin radion ja Blaupunktin kajarit vois irrottaa ennen sitä Mistähän sellaiset irrotuskoukut radiota varten saa ostaa? Biltemasta? Olikos se niillä peltiläpysköillä vai "koukuilla"? Peltiläpyskäiset lähtevät yleensä pienillä ruuvareilla tai jollain mikä vaan mahtuu väliin, ja koukullisiin saa tehtyä koukut rautanauloista viilaamalla. Teuski kirjoitti: Paljon on kärrystä kiinni että miten se tuntuu, just hain kaverin kärryllä moottorikelkan ja se ei tuntunut perässä juuri miltään. Jotkut 1-akselit kärryt repii ja riuhtoo tyhjänäkin... Tuo laittamani kuvan kärry kyllä tuntui Xantian perässä erityisesti jarrutuksissa, vaikka eihän tuossa painoa ole mahdottomasti, tuskin edes paljoa päälle tonnin mennään. Jarrutuksissa huomasi parhaiten eli pahiten kuorman perässä, mutkissa tuli kiltisti, mutta välillä oli suoralla pientä heijaamista tiestä riippuen. Kyseessä on keinutelillä oleva kärry. L200:n perässä en ole tainnut samalla kärryllä mitään ihan painavaa kuskata, hevoselle heinäkuormaa vaan. Berline-Xantian perässä tyhjänä kolistelevan omarakenneautotrailerin olemassaolon kyllä jotenkuten huomasi, mutta L200:n perässä sitä ei juuri muusta huomannut ZX trailerin päälläkään kuin L200:n normaaliakin laiskemmasta kulusta. Olen siis enemmän nelikkoavolavan kannalla "painavan" kärryn vedossa kuin Xantian. Vielä kivempiä kärryvetureitahan löytyy sitten N3-luokan ajoneuvoista. Pikkuisen 4-sarjalaisen Scanian perään kun ottaa keskiakselikärryn, missä on pari moottorikelkkaa ja muuta rojua kyydissä, niin peileistähän sen joutuu silloin tällöin tarkistamaan, onko siellä perässä mitään 
VW Passat B7
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Pientä ylikuormaa Lähetetty: 08.03.2011 10:47 |
Viestit: 5858 Paikkakunta: Lahti
|
Tyhjällä avolavalla se yhdistelmä karkaa varmasti käsistä Xantiaa helpommin, olematon peräpaino yhdistettynä olemattomaan iskunvaimennukseen Nelivedolla voi jotain vielä pelastaa, takavedolla ei.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|