Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 11.03.2011 22:05 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Potilaana xanttu -99. Tuulilasin pyyhkijä oli ilmeisesti sen verran
jäässä, että kun refleksinomasesti sen laitoin päälle (kun lasissa
näkyi pisaroita), niin jäi jumiin. No en tuota pitänyt vakavana, on se
ennenkin tuon talvella tehnyt ja liikkuu sitten kun sulaa irti. Mutta nytpä
hetken päästä, kun lähdin liikkelle latauksen merkkivalo syttyi. Enkä
edes tyhmänä heti tajunnut yhdistää sitä pyyhkijän jumittumiseen,
vaikka ilmeisesti olisi pitänyt. Ajattelin vaan, että kotimatka on
niin lyhyt että lataamattakin varmasti perille pääsen. No vähän
päästä tajusin, että jospa sittenkin kannattaa vapauttaa se juminnut pyyhkijä,
vapautin, vaikka se oli kyllä selvästi jo sulanut, ei auttanut, ei
vieläkään toiminut ja latausvalo vaan paloi. En uskaltanut sammuttaa,
jos ei lataa, vaan ajoin lyhyen kotimatkan ja kotona sammutin auton ja
hain yleismittarin.

Virta päälle, nyt latausvalo ei pala edes virta päällä ja auto
sammutettuna. Ja kun käynnistää, yleismittari paljastaa: ei lataa
ei. Tsekkasin pimeässä sulakkeen F24, mikä on manuskan mukaan
pyyhkijän moottorin sulake. Ei ollut kuitenkaan palanut. Huomasin
vielä, että nyt ei enää myöskään sisätuuletin toimi, muuten
sähkölaitteet tuntuvat toimivan.

Huomenna pitää valoisalla alkaa tarkistella asiaa tarkemmin. Mutta
osaako kukaan nyt sanoa, mikä tuolta on voinut hajota noin? Että ei
edes lataa, tuo on jo todella vakavaa. Voiko vielä olla kuitenkin
vain joku sulake, vai onko varmasti jotakin latauksessa rikki?

Sulakkeet nyt ainakin vielä tarkistan perusteellisesti yksi kerrallaan
huomenna, mutta kaikki ideat olisi tervetulleita, kiitos!



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 11.03.2011 23:28 

Viestit: 329
Paikkakunta: Kotka
laturi rikki, puhallin lopetti mullakin puhaltamasta kun laturista meni hiilet ja akun jännite tippu tarpeeksi,samasta syystä ne pyyhkijätkään ei jaksa pyyhkiä. omaan vaihdoin pelkän säätimen ja hyvin alko pelaamaan taas,makso n.30 euroa.



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.03.2011 00:02 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
Hmm.. mienkiintoista vaan, että just syksyllä vaihdettiin tehdaskunnostettu, siis käytänössä uusi laturi. Ei ainakaan hiilet ole voineet vielä kulua. Pitää koittaa saada tuota edes osittain takuuseen, jos näin pian on vaihtolaturi kajahtanut. Kai noilla pitäisi ainakin sen puolen vuoden takuu olla?



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.03.2011 09:01 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Vika ei ehkä ole näissä, mutta ei ole aivan hukkaanheitettyä hommaa: Voitko kokeilla laturin merkkilamppua: Laturista heräteliitinpistoke irti, siihen jokin muu merkkilamppu, jonka toinen pää runkoon, virrat päälle, palaako kummassakaan/molemmissa valo. Jos palaa, niin viittaisi lataussäätimen hiilivikaan. Tai vain mittaat jännitteen tuolta pistokkeelta, sen kiinni ollessa. Laturia voi kokeilla myös erillisellä merkkilampulla, joka kytketään laturiin heräteliittimeen ja akun +-napaan, mieluiten koneen käydessä, jos valo palaa, niin hiilet luultavasti ok; herätevirta kulkee säätimen kautta hiilille, niistä ankkurille ja sieltä takaisin säätimen kautta maihin. Olisiko säätimen maayhteys kunnossa? Auton konehuoneen maadoitukset ja virransyötöt akun ympäristössä?. Tuskin enää voi olla "tehtaan jäljiltä"- kunnossa, joten kunnostaminen on joka tapauksessa hyvin hyödyllistä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.03.2011 09:59 

Viestit: 11
Tarkista sulake F30. Seon sadetunnistimen sulake ja aiheuttaa palaessaan kertomasi oireet.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.03.2011 11:34 

Viestit: 121
Paikkakunta: Lempäälä / Tampere
mattic5 kirjoitti:
Tarkista sulake F30. Seon sadetunnistimen sulake ja aiheuttaa palaessaan kertomasi oireet.

Tämä se nimenomaan oli, aivan mahtavaa, kiitos! Vältyin turkimuksilta ja korjauksilta sen enempää. Ainoaksi harmiksi jäi eilen väliin jääneet sählytreenit, mutta tuleehan noita...tarkoitus oli tänään ensin tsekata järjestelmälisesti kaikki sulakkeet, mutta nyt siis löytyi heti kerrrasta kun tiesi mitä etsiä.

Oli tosiaan eka kerta kun millään omalla kulkineella lakkaa lataamasta palaneen sulakkeen vuoksi, aloin jo epällä tosi vahvasti, että jotakin siellä laturissa on oikeasti rikki. Hyvä nyt tietää tämäkin ja jos joskus vielä näin käy (vaikka pimeässä lumipyryssä -20 asteen pakkasessa) pitää tuo F30 numeron sulake muistaa, niin ei tarvitse pitkään vikaa etsiä.

mattic5 taas osoitti kuinka tietävän hyviä vinkkejä täältä saa ja nopeasti, kiitos vielä kerran!



--
- TRa, tra@iki.fi
C5 Exlusive Break 3.0 V6 Automatic -06
Xantia Exlusive Break 2.0 16v -99
Xantia VSX 2.0 16v -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 11.01.2012 20:19 

Viestit: 109
Xantia Break-97 2.o 16v latausvalo palaa himmeästi moottorin käydessä ja mitaten antaa vain vähän yli 11v akun navoista, eli ei lataa.Mittaritauluun ei syty akun kuvavaloa, kun käännän virrat päälle. Kaikki sähkölaitteet tuntuvat toimivan ja sulakkeet näyttävät ehyiltä. Se akun maadotusjohto sinne putsarin alle näytti hapettuneelta ja sitä yritin liikutella ja kiriä, mutta ei ollut vaikutusta. Onko vaan hiilet lopussa vai maadotusvika? Auto lähtee hyvin käyntiin, joten ihmettelen mittaritaulun puuttuvaa latauksen merkkivaloa, kun käynnistän. Laturi on valeo GL 9.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 11.01.2012 22:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Näitähän nyt riittää, talvi tullut. Latauksen merkkivalolle tulee jännite sulakkeen kautta. Laturi ei taida saada herätevirtaa, koska valo ei pala, kun käännät virrat päälle. Laturille voit tarjota testimielessä herätevirran pienen 2W tai 3W polttimon kautta suoraan akulta. Se pienempi johto laturin takapuolella.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.01.2012 10:00 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Haynesin mukaan merkkilampun rinnalla on vastus. Sen pitäisi riittää latauksen alkuusaattamiseksi, vaikka polttimo olisin rikki. Joskus, jossakin on herätteenä käytetty vastusta ja painonappikytkintä, sekin riittäisi. 11V:nen akku alkaa olla tyhjä, sellaisena ei kannata kauan pitää. Nyt ei auttaisi muu, kuin jännitemittaukset, niistä on juttuja hiljattain. Mm. juuri tuon 2.0 Xantia Bk:n sähköt..., siitä voisi lukaista. Mittaukset siksi, että ainakin saisi rajattua vikaa, mitkä paikat ainakin ovat kunnossa, kuten pitääkin olla. Ravistelut eivät oikeastaan mitään edusta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.01.2012 18:12 

Viestit: 109
Xantia 2.0 16v -97 Break aamulla pajalla laturi irroitettu. Hiilet loppu ja liukurenkaat myös. Ennen osien irroittelua mittasin vielä latauksen, joka ihmeekseni oli lähes 14v, eli lataus toimi, mutta valo paloi himmeästi. Mutta kun sammutti koneen, latausvalo ei syttynyt,kun panin virrat päälle. Joka tapauksessa huomenna käytetty varaosalaturi paikoilleen, kunhan saan siihen uuden hiilipaketin. Olen lukenut xantian sähköistä monista viesteistä myös naapurifoorumilta, ja aina on saanut asiallisia ohjeita. Kiitos niistä. Autolla ajettu 280tkm, joten pitkäänhän tuo laturi kestikin.
Kohtalaisen hankala on laturin irroittaminen. Jos olisi selvinnyt pelkkien hiilien vaihdolla, olisiko onnistunut paikoillaan irroittamalla öljysuodatin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.01.2012 20:44 

Viestit: 718
Paikkakunta: Naantalista kotoisin
Minulla ihan sama vika joskus breakissa, laturin vaihto, turhaan, se oli virtalukonpohja!



VW Phaeton W12 6.0L Q -03 - X7 -14 nokivasara.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 12.01.2012 21:00 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Liukurenkaitakin taitaa saada. Pitää sitten laiton jälkeen vetäistä sorvissa heitot pois. Koettu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 13.01.2012 17:10 

Viestit: 109
Laturi vaihdettu. Varaosalaturi oli Xarasta, mutta kiinnitys oli sopiva, paitsi hihnapyörä vähän isompi eikä alkuperäisen pyörä asettunut samalle tasolle. Kaksi muuta xantian laturia olivat alakiinnitykseltään erilaisia.Hihna sopi juuri ja juuri pyörimään ohjainrullan ja laturin pyörän välistä. Nyt ajettu 100km, ja kaikki näyttää toimivan. Olisin vaihdattanut myös kiristysrullan, mutta eipä löytynyt edes sieltä "m-tiskin" hyllystä, joten pantiin entinen ja vaihdetaan sitten, kun ensi viikolle sellaisen saavat. Nythän on perjantai ja 13.päivä, joten ei passaa lähteä ajelamaan enää minnekään, sillä hihnaa kiristää väljä kiristinrulla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 13.01.2012 20:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
mn41 kirjoitti:
Olisin vaihdattanut myös kiristysrullan, mutta eipä löytynyt edes sieltä "m-tiskin" hyllystä, joten pantiin entinen ja vaihdetaan sitten, kun ensi viikolle sellaisen saavat. Nythän on perjantai ja 13.päivä, joten ei passaa lähteä ajelamaan enää minnekään, sillä hihnaa kiristää väljä kiristinrulla.
Jos on kylmästöity, niin siellähän on sitten kiristinrullan lisäksi se pienempi taittopyörä, joka kannattaa myös vaihtaa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 13.01.2012 22:23 

Viestit: 109
Eipä ole ilmastointia. On kiinteä ohjairulla ja kiristin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 14.01.2012 10:31 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kylmästöidyssä II-koppaisessa taitaa molemmat trissat olla samankokoisia, 90-millisiä. Jos kiristimessä oleva trissa on sökö, niin kannattaisi hankkia kiinteä, ja ottaa siitä trissa kiristimeen...Jos kiristin muuten hyväkuntoinen. Kiristintä rasittaa mm. kampuran viallinen siiva, se aiheuttaa tärinää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 14.01.2012 18:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ealab kirjoitti:
Kylmästöidyssä II-koppaisessa taitaa molemmat trissat olla samankokoisia, 90-millisiä. Jos kiristimessä oleva trissa on sökö, niin kannattaisi hankkia kiinteä, ja ottaa siitä trissa kiristimeen...Jos kiristin muuten hyväkuntoinen. Kiristintä rasittaa mm. kampuran viallinen siiva, se aiheuttaa tärinää.
Eivät ole. Jos on XU7JP4 tai XU7JB, ilmastointi ja 90 A laturi, niin siinä tapauksessa ovat molemmat 90-millisiä, muulloin se taittopyörä on pienempi. Emännän 2.0 16V:tä varten tuollainen tulikin etsiskeltyä. En ole vielä katsonut, minkä kokoinen tuosta omasta 1.8 16V:stä löytyy.

Aiheesta lisää tuolla: http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=9&t=10374



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 15.01.2012 18:41 

Viestit: 109
Ainakin tässä minun yksilössä kiristinrulla on noin 70mm halkaisijaltaan ja sitä kiristetään hydraulipumpun ja koneen välissä olevasta kuusiokolopäisestä pultista. Katselin motonetin rullia, joista useimmat olivat 90 millisiä. Pitää selvitellä, mikä sinne tämän väljän tilalle sopii. Se maadoitusjohdon kiinnitys, joka on siellä kytkinkopan päällä, on nyt perusteellisesti puhdistettu. Oli kyllä tosi hapettunut ja ruosteessa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: xantia sähköt sekaisin, ei lataa
ViestiLähetetty: 16.01.2012 00:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
mn41 kirjoitti:
Ainakin tässä minun yksilössä kiristinrulla on noin 70mm halkaisijaltaan ja sitä kiristetään hydraulipumpun ja koneen välissä olevasta kuusiokolopäisestä pultista. Katselin motonetin rullia, joista useimmat olivat 90 millisiä. Pitää selvitellä, mikä sinne tämän väljän tilalle sopii.
No siihen kyllä löytyy sopiva, eikä maksa mahdottomia. Olikohan tuo?
XAN LATURIHIHNAN KIRISTIN EI ILMAST 1.6+1.8+20 66,90 Eur

mn41 kirjoitti:
Se maadoitusjohdon kiinnitys, joka on siellä kytkinkopan päällä, on nyt perusteellisesti puhdistettu.
Tuossa meikäisen omassa on itse asiassa kaksi pientä maadoitusliitosta kytkinkopan päällä, siellä takana. Jotain moottorinohjauksen maita. Päämaadoitus sitten siinä edempänä... osuisikohan sekin kytkinkopan päälle vai olisiko jo varsinaisen vaihteiston päällä.



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 18 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: