Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: termostaatti
ViestiLähetetty: 12.03.2011 10:29 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Voiko -97 vuoden Xantiassa vaihtaa termostaatin tyhjentämättä jäähdytinnesteitä?`Onko jollain termostaatin vaihtamisesta tarkempaa tietoa? Voiko tehdä itse? Kiitos...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 12.03.2011 12:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Veikkaan, että "EI" on aika yksiselitteinen vastaus.

Et nyt maininnut konetyyppiä tarkemmin, mutta 8 -venttiilisissä ainakin suurin osa nesteestä tulee väkisinkin ulos. Ja varmasti voi tehdä itse, noissa jo mainituissa 8V -koneissa jopa naurettavan helposti. Termostaatti löytyy ylävesiletkun koneen puoleisesta päästä kannen alla.
Muista sitten laittaa uudet tiivisteet ja ilmata järjestelmä oikein! Ja kannattaa ne nesteetkin vaihtaa samalla ihan kokonaan.



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 12.03.2011 13:57 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Kylmä kone jäähdyttäjän korkki auki ei tule nestettä kun kahvikupillinen..


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 12.03.2011 18:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Tapsa 550 kirjoitti:
Kylmä kone jäähdyttäjän korkki auki ei tule nestettä kun kahvikupillinen..


Tarkoitat varmaan kiinni? ;)



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 12.03.2011 22:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Bumper kirjoitti:
Ja varmasti voi tehdä itse, noissa jo mainituissa 8V -koneissa jopa naurettavan helposti. Termostaatti löytyy ylävesiletkun koneen puoleisesta päästä kannen alla.
Eikä ole 16-venttiilisissäkään yhtään sen erikoisempi.
ZX_Kuski kirjoitti:
Tapsa 550 kirjoitti:
Kylmä kone jäähdyttäjän korkki auki ei tule nestettä kun kahvikupillinen..
Tarkoitat varmaan kiinni? ;)
Ja varmaankin paisuntasäiliön korkki? ;)

Muista sitten ilmata järjestelmä kunnolla. Eli katkaistu limsapullo pystyyn paisuntasäiliön korkin paikalle (jotain fylliä väliin, että on suht tiivis), ilmausruuvit auki, täyttö, ruuveja kiinni kun tulvii. Ruuvit löytyvät ainakin termostaattikotelosta (kuusiokoloruuvi) ja lämmityslaitteen kennon toisesta letkusta (polkupyörän venttiilinkorkki). Voi olla myös syylärin päässäkin iso ruuvi?



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 12.03.2011 22:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Lisäisin tuohon ilmausjuttuun vielä, että ilmausruuvien kiinnilaiton jälkeen koneen käyttö niin lämpimäksi että jäähdyttäjän puhallin käynnistyy. Siis edelleen pidettäessä pullon avulla nestepinta keinotekoisen korkealla.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 14.03.2011 20:46 

Viestit: 22
Paikkakunta: Turku
Kiitos kaikille vinkeistä! Sain homman tehtyä, mutta tuli mieleen, et jos jossain vaiheessa vaihtais jäähdytinnesteet, niin missä kohtaa se tyhjennysruuvi on ja minkä näköinen se on? Miten tyhjennys ja täyttö käytännössä tapahtuu? Ja mitä jäähdytinnestettä tuohon voi laittaa? Auto on Xantia 1997 1.8 16v


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 01:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
xantia1997 kirjoitti:
missä kohtaa se tyhjennysruuvi on ja minkä näköinen se on? Miten tyhjennys ja täyttö käytännössä tapahtuu? Ja mitä jäähdytinnestettä tuohon voi laittaa? Auto on Xantia 1997 1.8 16v
Tyhjennysruuvia voi etsiskellä syylärin kuskinpuoleisesta päädystä, alareunasta. Nopeammin ne litkut tulevat ulos kyllä alavesiletkun irti kiskaisemalla. Jos on jakohihnan vaihto tulossa lähiaikoina, niin kannattaa silloin tehdä toki, kun joutuu kuitenkin kuivaksi laskemaan. Nesteenä on erikoisempi Glysantinin malli. "Tavallista" alukonenestettä voi kyllä laitella, vaihtoajat huomioiden. Valvolinen kaikkeensopiva pitäisi käydä Xantiaankin. Volkkarin pinkkiä/punaista ei kannattane tuohonkaan laittaa, ainakin 8-venttiilisestä "tipahtaa" tiivisteiden läpi.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 10:38 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
laakeri kirjoitti:
xantia1997 kirjoitti:
missä kohtaa se tyhjennysruuvi on ja minkä näköinen se on? Miten tyhjennys ja täyttö käytännössä tapahtuu? Ja mitä jäähdytinnestettä tuohon voi laittaa? Auto on Xantia 1997 1.8 16v
Tyhjennysruuvia voi etsiskellä syylärin kuskinpuoleisesta päädystä, alareunasta. Nopeammin ne litkut tulevat ulos kyllä alavesiletkun irti kiskaisemalla. Jos on jakohihnan vaihto tulossa lähiaikoina, niin kannattaa silloin tehdä toki, kun joutuu kuitenkin kuivaksi laskemaan. Nesteenä on erikoisempi Glysantinin malli. "Tavallista" alukonenestettä voi kyllä laitella, vaihtoajat huomioiden. Valvolinen kaikkeensopiva pitäisi käydä Xantiaankin. Volkkarin pinkkiä/punaista ei kannattane tuohonkaan laittaa, ainakin 8-venttiilisestä "tipahtaa" tiivisteiden läpi.

Zeron vihreää suosittelen,syy halpa hinta.. :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 11:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Kumpaa kahdesta...



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 12:03 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
zX-files kirjoitti:
Kumpaa kahdesta...

Laimentamatonta,laimennetussa on vesi kallista.. :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 14:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Tapsa 550 kirjoitti:
Zeron vihreää suosittelen,syy halpa hinta.. :)
Totta. Eihän ne autotehtaan insinöörit tiedä mistään mitään kun kalliita nesteitä suosittelevat. :mrgreen:
Jos autoa on tarkoitus käyttää enää pari vuotta niin silloin Zero käy vallan mainiosti. Kaksi kolmen litran vihreää Zero-kannua maksaa ~18e, 5-litran Valvoline AF vajaan kolmekymppiä. Säästäähän jopa yli 10e.
Halpis-Zero ei virallisesti ole sekoituskelpoista G33 nesteen kanssa, eli vanhat pitää huuhtoa pois huolella.
Sitikan oma sinivihreä Glysantin G33 maksaa marmoritiskillä muistaakseni ~7e/litra. 5-litran kannu taisi olla 32e, kun viimeksi katsoin. Ja myyvät kuulemma hanasta omaankin astiaan.

G33 nesteelle suositellaan 5 vuoden tai 120000 km vaihtoväliä. G30-nesteitäkin voi PSA tuotteissa käyttää mutta niille suositellaan vaihtoa kahden vuoden välein.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 19:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
zero toimii ihan hyvin. ei tarvii mitään erikoisia litkuja . sotket 50/50 suhteessa ja se on siinä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 19:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4073
Paikkakunta: Eteläkärki
Kyllähän siellä järjestelmässä toimii oman aikansa mikä tahansa neste. Vuoden tai kaksi hyvinkin. Sitä en kiellä. Mutta mistähän se esim. Xantian kennon ajan mittaan tuleva sakka sinne järjestelmään ilmaantuu?

Voisko olla, että väärän speksin mukainen tai ajoissa vaihtamaton neste aiheuttaisi ko. ongelmaa?
Välikö tuolla. Xantian kennon vaihtohan on ihan helppo nakki.

Nestesuosituksissa kyse on lähinnä siitä, miten pitkään nesteen korroosionsuojausominaisuudet riittävät.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 20:06 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
Ne jotka vaihtaa-vaihdattaa nesteen kahdenvuoden välein eivät vaihda-vaihdata kennoja oli nesteen merkki-hinta mitkä tahansa,ne autot mitkä tarvitsee erikoisnesteet ovat uuden otsikon juttu...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Sitä Zeroa on ihan aikuisten oikeesti kahta laatua: perinteinen sekä propyleenipohjainen joka mm vähentää kavitaatiosyöpymistä.



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 15.03.2011 21:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 200
Paikkakunta: Turku
Kuvittelisin että huonommin vaihdetussa nesteessä saattaa lillua korroosiotuotteita häiritsevässä määrin, mutta vesikin on osa ongelmaa. Kattilakiveä siitä kun ajan mittaan kertyy.



BX 16 Valve -89 Gris Axinite, BX GTi 4WD -91 Rouge Furio, ZX 1.8i Tonic -95 Rouge Griotte Nacre
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 16.03.2011 14:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
ZX_Kuski kirjoitti:
Kuvittelisin että huonommin vaihdetussa nesteessä saattaa lillua korroosiotuotteita häiritsevässä määrin, mutta vesikin on osa ongelmaa. Kattilakiveä siitä kun ajan mittaan kertyy.
Ionivaihdettua vettä sekaan vaan, kuten tapoihin kuuluu...



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 17.03.2011 17:22 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
laakeri kirjoitti:
ZX_Kuski kirjoitti:
Kuvittelisin että huonommin vaihdetussa nesteessä saattaa lillua korroosiotuotteita häiritsevässä määrin, mutta vesikin on osa ongelmaa. Kattilakiveä siitä kun ajan mittaan kertyy.
Ionivaihdettua vettä sekaan vaan, kuten tapoihin kuuluu...

Sadevesi on ihan hyvä,jos haluaa kikkailla,itse käytän oman kaivon vettä,hiukan ruostepitoista,kolmekymmentävuotta juonut on sekoitettu jopa kossuun,ei ole pötsi syöpynyt.. :oops:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 17.03.2011 18:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
:D juu että ota sinä tämä ioni ,niin mulle kelpaa tuo. eiku se onkin väärän värinen.
ja tapasa hyvä. noin se juuri menee kunhan et läträä liikaa sen veden kassa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 17.03.2011 18:36 

Viestit: 2525
Paikkakunta: Pieksämäki
kokemjne kirjoitti:
:D juu että ota sinä tämä ioni ,niin mulle kelpaa tuo. eiku se onkin väärän värinen.
ja tapsa hyvä. noin se juuri menee kunhan et läträä liikaa sen veden kassa.

Eihän sitä vettä kossuun tarvii eikös ne tehtaalla sitä jo läträä... :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 17.03.2011 22:11 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4693
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juuri niin tapsa , kyllä siinä on vettä ihan tarpeeksi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: termostaatti
ViestiLähetetty: 18.03.2011 10:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Näköjään se viiden litran kannu ionivaihdettua vettä maksaa paikasta riippuen 3-4 euroa, eli voihan tuollainen kustannuserä muutaman vuoden välein viedä jonkun konkurssiin toki :roll:



VW Passat B7
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 23 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: