Mulla oli liisarina 2 vuotta/90 tkm grand hdi136 BMP Confort ja nyt ollut 8kk omana grand hdi136 automaatti Exclusive, molemmat -08 vuotisia. Vaihdoin duunia ja samalla liisari vaihtui omaan kärryyn, mulla oli ehdoton vaatimus oikea automaatti. Grandiin mallina oltiin jo liisarin perusteella tosi tyytyväisiä ja se on ainakin meidän tarpeisiin käytännöllinen perheauto. Toivomuslistalle jää neliveto ja hydet, kyytihän ei ole esim. xantian veroista mutta paljon mukavampi kuin kilpailijoiden viritelmät.
Tästä nykyisestä puuttuu lasikatto ja pack DVD, muutoin on kaikki mausteet: nahat, xenonit, AFIL, pack-hifi/navi/puhelin, parkkinäyttö. Kaikki minun käyttöön hyviä varusteita. Tavallisetkin ajovalot oli hyvät, mutta kahteen vuoteen meni ainakin 6 polttimoa. Toki vaihto onnistui alle minuutissa. Samoin exclusiven aukeava takaikkuna kätevä niin ei tartte aina avata koko luukkua. Lentokonepöydät ja erikseen säädettävät jakkarat kätevät muksujen kanssa.
1) Nykyinen auto on C5 II 2.0 automaatti Break. Etsinnän alla on Picasso automaatilla tai robotilla. Onko automaatista robottiin siirtyminen ollut ahdistava kokemus?
--> ainakin tuo hdi:n 6-lovinen Aisinin automaatti hakkaa robottivehkeen 6-0. Kahden vuoden kokemuksella robotti oli ihan jees manuaaliin verrattuna, mutta robotti ei osannut ryömittämistä/ruuhka-ajoa eikä parkkipaikkavenkslausta, hirveetä nykimistä/nyökkimistä. Samoin maantieohituksissa Kick-downilla pienemmän pykälän arpominen kesti liian kauan ja ohituspaikka ehti jo mennä....tähän auttoi nuo "rattiläpyskät", maantiellä ajelin manuaaliasennolla ja vaihdoin etukäteen sopivan ohitusvaihteen.
Oikealla automaatilla noita rattiläpysköjä ei ole tarvinnut edes kokeilla, vaihteisto pelaa nopeammin sekä tietysti parempi vääntö helpottaa ohituksia.
2) Miksi näitä robottivaihteistoja yleensä valmistetaan. Mikä on niissä on ideana, jos ne ovat niin paljon automaattia ankeampia?
-->halvempi hinta, uutenahan (hdi136) automaatti oli 4keur kalliimpi kuin vastaava bmp. Käytettyinä hinnat aika samoissa, jos vaan onnistuu jostain löytämään oikean automaatin. Ainakaan vieraan merkin vaihtoautokauppiaat ei sitten tiedä kumpi aski on kyseessä vaan myyvät bmp:tä automaattina...ainakin 6-lovisen automaatin tunnistaa vaihdetikun P-R-N-D-M merkeistä, bmp:ssä R-N-A-M. Bensavehkeen AL4:n tikkua en ole nähnyt, mutta luulis että siinäkin oikean automaatin P-asento.
Toinen syy pienempi kulutus, mulla bmp:ssä 6.6 ja automaatilla ollu 7.0. Ei niin iso ero kuin paperilla.
3) Millainen maavara on Picassossa? Normaali vai hieman korkeampi.
-->Normaaliltahan tuo vaikuttaa.
4) Onko ilmajousitus-versio siedettävä vain kissoilla ajelleelle?
-->Ei.
Minä vaihdoin aikoinaan japanialaisesta grandiin...ero kuten telttapatja-patja (grand) - vesisänky (hyde). Oikeasti kun olis Grand C5 Picasso, niin tänne yksi kiitos.
Mukavuudessa ilmaversio ei mielestäni eroa tavallisestä Grandista, toki pitää perän vaaterissa kuormattunakin.
5) Tarkastettavia vikakohteita koeajoa varten (vm 2007)?
-->mulla noi tavalliset polttimot oli kulutustavaraa. Muuten pelittäneet.
7) Onko Grandissa ja normi-Picassossa muita eroja kuin tilat?
-->Ei pitäis olla eroja.
8) Ovatko C4 Picassojen huollot ihan normaalihintaisia (esim. vs C5)?
-->Tuskin eroja
9) Olen kuullut useammalta henkilöltä, että C4-Picassot ovat olleet sangen vähävikaisia. Millaisia kokemuksia arvon patonkilaisilla on?
-->hyvin noi on meillä toimineet.
Xari kirjoitti:
Olen kerran ajanut isolla BMP Picassolla oikeasti liukkaalla kelillä, en halua ajaa vastaavissa oloissa moisella laitteella toiste, ihan järkyttävä auto liukkaalla kelillä.
-->Hyvin nuo on mulla toimineet liukkaillakin, ajotuntuma ei ole Activan luokkaa, mutta tila-autoksi hyvä. Riittävä Suomen talvinopeuksille.
Tällasia tällä erää.