Citroenia pidetään kansan syvissä riveissä vikaherkkänä automerkkinä. Saksalaiset ovat taas hyvän auton maineessa. Ja se näkyy myös käytettyjen autojen hinnoittelussa.
Kerron nyt tutun VW:n omistajan kokemuksia Transporterista. Hän osti v.2001 vm:n Portterin automaattilaatikolla muutama vuosi sitten, ajettu n. 170 tkm. Hetimmiten rupesi automaattilaatikko reistailemaan. Auto hinattiin tunnetulle laatikkopajalle, koska Vw-merkkikorjaamo ei korjaa käytettyä laatikkoa, vaan vaihtaa sen aina uuteen, kalliiseen tehtaan laatikkoon.
Parin viikon päästä auto oli noudettavissa korjaamolta. Laatikko ei toiminut nätisti, vaan oikutteli heti kotimatkalla. Tästä alkoi korjauskierre, jota jatkui melkein vuoden päivät. Auto seisoi laatikkokorjaamolla enemmän kuin omassa pihassa.
Omistaja kyllästyi lopulta remontteihin ja vaihtoi auton uudempaan v.2004 manuaali-Transportteriin, jolla oli ajettu hitusen yli 300000km. Ensimmäisenä talvena meni nokka-akseli hiluineen uusiksi, hintaa remontille reilu 2000€. Vajaa vuosi ajoa, ja nyt sitten meni vedet ja öljyt sekaisin, moottorista tuli ulos 14 litraa öljyn ja veden sekoitusta + metallihiluja. Totaalinen tuho.
Käytetty vaihtomoottori maksaa 3-4000€ ja työt päälle.
Tuttavani on järkyttynyt tunnetun saksalaismerkin kestosta. Jos tarinan auto olisi Sitikka, niin eihän se olisi yllätys kenellekään. Mutta kun kyseessä on kalliilla hinnalla ostettu Vw, ja se onkin vikaherkkä ja varaosien hinta hipoo pilviä, ei omistaja voi kuin kummastella kansanauto-merkin kestävyyttä ja käyttökustannusten suuruutta

Tietysti nämä voivat olla yksilön vikoja, mutta kun edellä kerrotut vikayksilöt sattuvat samalle omistajalle peräjälkeen, alkaa usko merkin hyvyydestä uskollisemmallakin kannattajalla kyseenalaistua.